Tradities

Ik houd heel erg van tradities. Vroeger hadden wij er thuis een aantal waar ik elk jaar naar uit keek. Mijn man en ik hebben zelf ook verschillende tradities die elk jaar weer terug komen. Dit willen we onze zoon ook graag meegeven.

Enkele van onze tradities zijn bijvoorbeeld: het uitgebreid vieren van Kerst, bepaalde gerechten alleen maar eten in een bepaald seizoen zodat je er lekker naar uit kan kijken, elk jaar weer kastanjes e.d. verzamelen in het bos, seizoensversieringen in huis, cadeautjes voor vader/moederdag zelf maken, kaartje aan elkaar schrijven op belangrijke data (trouwdag, dag dat we elkaar leerden kennen, valentijnsdag), paasontbijt en eitjes voor elkaar verstoppen enz…

Met dat onze zoon ouder word en we (hopenlijk) nog meer kinderen krijgen zullen er meer tradities omtrent verjaardagen, Sinterklaas e.d. bijkomen. Nu ben ik heel erg benieuwd hebben jullie ook tradities en zo ja welke dan?

Liefs Moirah

De tradities die jij noemt kennen wij hier ook. Wat ik een hele mooie vind is dat we elkaar, tijdens het kerstdiner, vertellen waarvoor we in dat jaar dankbaar zijn en wat onze doelstelling/wens is voor het aankomende jaar.

Verder zijn er, sinds dat onze meiden er zijn, nog wat nieuwe tradities bijgekomen. Zo ontbijten we zoveel mogelijk samen op zondag, vertel ik ze, elk jaar, op de avond voor hun verjaardag hun bevallingsverhaal, en wil ik, dit jaar beginnend, een mulderdag houden. Dat betekend dat we met ons eigen gezin uitgebreid gaan eten (ála kerst) en even tijd voor elkaar hebben. Dus mooi in de kleren en een uitgebreide maaltijd.

Ik ben gek op tradities en houd ze met liefde in ere!

wij kennen de kerst eigenlijk niet zo (halve familie woont in het buitenland, dus meestal gaan we daar heen)

sint, dat gaan we dit jaar echt bewust vieren, bij ouwe oma (mijn oma, overgrootmoeder van Tyg dus)

wat we wel altijd doen;

de dag voordat er iemand naar Spanje vertrekt (naar mijn ouders),

dan gaan we gezellig uit eten.

Nu gingen we het afgelopen jaar wel 3 keer, dus we zijn heeeel vaak uit eten geweest, aangezien oma zelf ook nog 2 keer ging :mrgreen:

wij hebben ook wel tradities ben er ook dol op

wij hebben met de feest dagen ook wel de tradities

maar we hebben afgelopen kinderboeken week er 1 gestart namelijk dat kai elk jaar een boek krijgt met de kinderboeken week

en onze volgend kindje ook natuurlijk

tot hun 18e en dan met de grote mensenboekenweek

verder gaan lief en ik elk jaar op onze troudag uiteten (vorig jaar niet toen was ik net bevallen en moest iknaar het ziekenhuis)

en inderdaad sommige dingen eten wij ook alleen maar in het seizoen ook zodat je er weer op kan verheugen.

de enige traditie die we tot nu toe hebben, is dat ik sinterklaas met eigen gezin wil vieren.

geen opa en oma`s, alleen wij drieen. de rest komt later wel.

ik erger me dood als oma altijd mee wil naar het buurtfeest, nooit hebben we wat voor ons zelf. dus ja, sint en piet zijn van ons!

jaaah ik ben ook dol op tradities en rituelen. het zijn ook dingen die je later echt onthoudt van je jeugd. heerlijk als ik denk aan die speciale placemat die wij voreger thuis enkel en alleen op onze verjaardag mochten gebruiken. Zulke dingen wil ik voor nano ook wel. gewoon kleine dingetjes die zulke dagen extra speciaal maken.

ik denk dat de meeste tradities gewoon groeien. hier is het nu bijvoorbeeld traditie geworden dat we in het weekend 1 keertje 's morgens samen croissantjes maken (uit zo’n blikkie, dus inclusief rollen).

het is traditie geworden dat we met sint maarten met alle vrienden van de middelbare school in een huisje gaan, en het is ook traditie dat er dan altijd 1tje zwanger is :mrgreen:

ik ben net een weekje op vakantie geweest, met een vriendin en haar twee kindjes. en dan ben ik ook vrij snel van het invoeren van rituelen. Zo hadden we de tandenborstelexpress; dan kwam ik op de skelter, met daarachter een aanhangwagentje waar precies drie peutertjes op passen, de kinderen op de camping ophalen om hun tanden te gaan poetsen. en daarna veranderde hij in de slaapexpress. de kinderen waren echt dol enthousiast. En we hadden twee binnententen, eentje waar ik en nano sliepen en eentje waar de anderen sliepen. en elke keer voor het slapen gaan werd er een verhaaltje gelezen, om en om in de andere binnentent.

ik geloof wel dat kinderen ook gewoon echt behoefte hebben aan rituelen. het is ene fijne houvast.

hier ook iemand die dol is op tradities :thumbup:

we vieren idd kerst, en al van kleins af aan sinterklaas zeer uitgebreid met suprises en gedichten… alles wat je het afgelopen jaar had uitgespookt kreeg je van de sint weer te horen :wink:

en niels en ik gaan elk jaar makkejannen zoeken (tamme kastanjes) ontzettend gezellig is dat :thumbup:

hahah ik zie je gaan Fiep!

Die met dat bevallingsverhaal vind ik ook mooi!

Wij doen bij mijn ouders aan:

• samen sinterklaas vieren , op een soort sinterklaas"ganzenbord" dat m’n zus en ik op 2 regenachtige dagen op een oud tafellaken hebben getekend toen we een jaar of 8/9 waren.

-pasen Daar zijn we gewoon nooit mee gestopt Zie je het voor je? lekker in in je mid-twenties eieren zoeken bij je ouders?! haha erg gezellig! en nu weer met alle kinderen erbij

-naar schiermonnikoog gaan we doen het nu een jaar of 10 ieder jaar even een weekje eruit.

Voor ons eigen gezinnetje moet ik er nog naar op zoek, ik heb er eerlijk gezegd nog niet over nagedacht

Wat leuk om te lezen wat voor een tradities jullie hebben. Doe weer allemaal ideeën op merk ik. Ik vind het zo belangrijk voor kinderen! Het is leuk om daar later op terug te kijken als volwassene en het dan weer door te geven aan je eigen kinderen.

Mijn man en ik hadden als traditie dat we elk jaar een kasteelovernachting deden. Rondom de datum dat we elkaar hebben leren kennen en elke keer in een ander kasteel. Was erg leuk en romantisch. Maar dit jaar beviel ik rond die tijd. Volgend jaar zal ook wel niet doorgaan. Is niet echt praktisch met een kindje.

Liefs Moirah

Volgens mij hebben wij nog geen tradities…

We zetten rond kerst een kerstboom op…

oh leuk, leuk tradities.

Hier ook iedere kinderboekenweek een boek voor de kids (kreeg ik als kind ook). Verder schrijf ik als de kids een boek krijgen (bij verjaardagen, bijzondere gelegenheden etc) erin van wie en welke gelegenheid. De avond voor je jarig bent mag je de verjaardagskussensloop (met gedichtje van nannie Kuiper). En op de verjaardag zelf natuurlijk zingen en kadootjes in bed.

Verder de gebruikelijke, sint, kerst (uitgebreid ontbijten en vlak voor kerst samen de kerstboom versieren), paasontbijtje/eieren zoeken, uiteten rond onze trouwdag. Voor mezelf dan nog dat ik ieder jaar op oudjaarsdag een jaarhorscoop maak voor mezelf voor het komende jaar.

Mouse

@Mouse wrote:

De avond voor je jarig bent mag je de verjaardagskussensloop (met gedichtje van nannie Kuiper).

oooh die is leuk! :thumbup: heb um meteen even opgezocht, en iets zegt me dat nano’s kussentje op 11 december er ook zo uitziet! Leuk leuk!

Ben gek op tradities…

Maar de leukste vind ik de mama en jay dag, 1 keer per jaar is die dag alleen voor ons.

Samen iets doen en samen ergens eten… Straks mag hij natuurlijk zelf kiezen wat hij wil doen, maar nu bepaalt mama dat nog even. :wink:

Kuss MIranda

@Jubbes wrote:

-pasen Daar zijn we gewoon nooit mee gestopt Zie je het voor je? lekker in in je mid-twenties eieren zoeken bij je ouders?! haha erg gezellig! en nu weer met alle kinderen erbij

Vind ik dus ook zo leuk! Al heb ik jaren geleden een flink trauma opgelopen toen ik bij m’n ouders thuis 's morgens vroeg ijverig alle eieren geschilderd had en in de tuin verstopt. Ik helemaal blij iedereen uit bed getrommeld en ze gezegd dat ze buiten hun eitjes konden halen. Pa en ma keken eens naar buiten, waar het immiddels (mot)regende en weigerden vervolgens een poot buiten de deur te zetten. :twisted: .

Die eieren zijn dus blijven liggen en ik heb nooit meer een ei gekleurd daar :snooty:

(Je begrijpt, dit verhaal moeten ze dus elk jaar horen en elk jaar eis ik medelijden en excuses :wink: )

:mrgreen: :mrgreen: Ohhhh eigenlijk :hug: :hug: terecht!! ik zou het ze ééuwig kwalijk nemen!!

ons enige drama jaar was toen de herdershond van de buren bijna alle choco-eieren op had gegeten , maar ja daar kun je dan nog om lachen

, wat BRUUT van je ouders.!!

Thanx Jubbes. Ga je meteen copy-pasten en naar m’n ouders mailen :mrgreen: :twisted: :wink:

Die verjaardagskussensloop klinkt erg leuk.

Moeder-zoondag ook!

Wat ontzettend leuk zeg om te horen wat iedereen allemaal voor tradities heeft.

Ik weet nog wel dat ik voor het eerst ongesteld werd. Mijn moeder heeft toen cakejes gebakken met rode glazuur erop. En op het glazuur had ze met van die zilveren balletjes het vrouwenteken gemaakt. Ook mocht ik een ring uitkiezen. Erg leuk om later te doen (door te geven) als ik eventueel zelf een dochter krijg.

Liefs Moirah

@Moirah wrote:

Die verjaardagskussensloop klinkt erg leuk.

Moeder-zoondag ook!

Wat ontzettend leuk zeg om te horen wat iedereen allemaal voor tradities heeft.

Ik weet nog wel dat ik voor het eerst ongesteld werd. Mijn moeder heeft toen cakejes gebakken met rode glazuur erop. En op het glazuur had ze met van die zilveren balletjes het vrouwenteken gemaakt. Ook mocht ik een ring uitkiezen. Erg leuk om later te doen (door te geven) als ik eventueel zelf een dochter krijg.

Liefs Moirah

wij kregen ook allemaal een sieraad van mijn moeder toen we voor het eerst ongesteld werden.

en mijn moeder nam al haar dochters 1 keertje mee naar amsterdam (das vanuit limburg dus heeel ver :mrgreen: ).

En mijn vader ging met al zijn kinderen 1 keertje een week trekken. helaas is dat bij het laatste kindje, that’s me, erbij ingeschoten. eens kijken of ik um nog zo ver krijg :mrgreen:

OOww whaha!!! Toen IK voor de eerste ongesteld werd, gingen we uit eten en aten we alleen maar rood vlees!! Proest!!

@~Marion~ wrote:

OOww whaha!!! Toen IK voor de eerste ongesteld werd, gingen we uit eten en aten we alleen maar rood vlees!! Proest!!

:lol:

Mijn moeder ging allemaal soorten maandverband kopen.

Ook zou ze die dag al nieuwe korte broeken voor mij halen en om een beetje in de kleur te blijven moest ze van mij maar rode mee nemen :mrgreen: