Traag zaad en wanneer nu de eisprong, help...

Dit is ons verhaal:



Ik ben een vrouw van 27 jaar, en ben samen met mijn vriend al een tijdje aan het proberen om zwanger te worden. Maar dit wil niet echt lukken. Daarom zijn we juli jl naar de gynaecoloog gestapt om ons eens goed te laten onderzoeken.



Uitslag:



Met mij is alles in orde, regelmatige cyclus, mooie eisprong en gezond.

Mijn vriend kwam er helaas minder goed vanaf, zijn zaad was niet zo goed, het volume was goed, (hoger dan normaal), maar het aantal sperma cellen was lager en het aantal bewegelijke cellen was maar 10%



Dit was dus even schrikken voor ons beide. Hij is dan ook meteen op de volgende punten gaan letten; geen strakke boxers, beter leven, meer sporten, proberen af te vallen en vitamines te nemen. Pas in oktober kunnen we de 2de test laten doen omdat sperma 3 maanden in het lichaam zit en pas na 3 maanden kan er een eventuele verandering geconstateerd worden.



Ze hebben ons gezegd dat een “spontane� zwangerschap niet onmogelijk is omdat er maar 1 zwemmertje het hoeft te redden, maar dat de kans klein(er) is.



We hebben al 3 keer een samenlevingstest moeten doen, wat het er niet makkelijker op maakt voor hem (op commando sex hebben en binnen 12 uur terug naar de Gyn). Dit is heel erg belastend op de relatie. Hieruit is nu al 3 keer gebleken dat er geen zaad in mijn baarmoederslijm terecht is gekomen wat mij heel erg ongerust maakt. Zelfs geen dode. Ze nemen dan wat slijm van de baarmoederhals weg en testen dit, de eerste keer was het PH gehalte te zuur, en de 2 keren erna was het goed. Dus gelukkig is mijn omgeving zeg maar sperma-vriendelijk. Maar dan nog vind ik het vreemd dat er niets gevonden is. Dit terwijl mijn vriend wel echt klaargekomen was en ik mijn best heb gedaan om zijn sperma zo lang en goed mogelijk op te vangen.



Omdat we nu even moeten afwachten op de volgende zaadtest, heb ik alle onderzoeken en testen on hold gezet. Afgelopen 5 aug was ik de laatste keer ongesteld (eerste dag) dat zou betekenen dat ik donderdag (19aug) of vrijdag (20aug) een eisprong zou hebben. Gister (dinsdag 17 aug) was de follikel 15.6 mm, en normaal sprint hij bij 20 mm… maar ik vind het moeilijk om nu te bepalen wanneer we sex moeten hebben, donderdagavond of vrijdag of toch was zaterdag morgen. Heeft iemand tips? Heb verschillende sites geprobeerd, zie zeggen verschillende dingen. De meeste zeggen 19 aug. Omdat ik wil dat mijn vriend sterker zaad heeft wil ik het nu even niet doen tot donderdag of vrijdag… want als je het te vaak doet gaat de kwaliteit achteruit.



Wie weet raad? Herkent iemand bovenstaande verhaal? In september gaan we 4 weken op vakantie dus dan kan ik even alles van ons afzetten, en kijken we in Okt wel weer verder… mocht het niet lukken tot dan gaan we waarschijnlijk over naar IUI… tenminste dat is wat de gynaecoloog voorstelde…



Had nooit gedacht dat dit zo ingewikkeld was… en dit is mijn grootste wens om mijn vriend kinderen te kunnen schenken.



Hopeful, Moon

Als je follikel gisteren ruim 15 mm was, dan heb je ongeveer zaterdag je eisprong. Een follikel groeit zo’n 2 mm per dag. Ik zou vandaag seks hebben. Als je eisprong dan wel wat eerder is, ben je in elk geval op tijd. En dan eventueel zaterdag nog een keer. Dan zit je qua timing helemaal goed, want zaadcellen leven gemiddeld 2-3 dagen.



Van de uitslagen van de samenlevingstesten zou ik me niet al te veel aantrekken. In veel ziekenhuizen wordt dit onderzoek niet meer gedaan, omdat het onbetrouwbaar is. Vrouwen met een negatieve test worden gewoon zwanger en met een goede test kan het soms niet lukken. Zegt helemaal niks!



Succes!

Om mijn ovulatie te spotten gebruikte ik wel eens ovulatietests. Iedere dag zelfde tijd testen rondon je ovulatie, als je vermoed dat het zaad van je man niet lang leeft, zou je ´s ochtends en ´s avonds een test kunnen doen misschien, om de timing beter te proberen beheersen?

Die dingen zijn best duur maar het paarse doosje van het Kruidvat werkte ook altijd goed en was redelijk qua prijs. Verder adviseren ze voor het meest optimale zaad een dag of 2/3 onthouding vooraf.



Maarja… er hoeft er inderdaad maar ééntje sterk genoeg te zijn! Ik heb zelf echt geen enkele reden waarom het niet zou lukken, de uitkomsten van alle onderzoeken zijn super, en wij zijn bezig met IVF/ICSI. En aan de ander kant hoor je weer verhalen dat mensen met 1 eierstok en haast geen ovulatie ineens spontaan zwanger blijken te zijn terwijl ze minimale kansen hadden… Je weet het gewoon nooit, dus houd hoop! :thumbup: En als er in oktober niets is veranderd, liggen er nog legio opties voor je open! Komt goed :wink:



Het is trouwens doorgaans voor mannen in het begin lastiger om te wennen aan het kunst en vliegwerk, zij hebben daarin een ander tempo dan vrouwen (heb ik zelf gemerkt en ook van anderen gehoord). Dat ie gezonder is gaan leven betekent in ieder geval dat ie moeite wil doen voor een kindje! :thumbup:

IUI is trouwens inderdaad een hele logische stap, dan wordt het zaad van je man “opgewerkt” in het lab, alle slechte zaadjes eruit gehaald, en hoog in je baarmoeder ingebracht. Eigenlijk dus nog steeds puur natuur, maar ze worden alleen “voor de deur afgezet” in een iets sneller tempo en in en iets betere kwaliteit. Ze kunnen jouw ovulatie exact timen dus dat is ook megagunstig.

En als je wel eens eerder in een gyn. stoel hebt gelegen en een eendebek/speculum hebt gevoeld, dan is IUI een eitje. Ik vond het totaal niet belastend. Je moet alleen een prik leren zetten bij jezelf. Dat is de eerste paar keer een beetje rare gewaarwording maar daar wen je zo ontzettend snel aan (echt! ik ben een watje en ik verbaasde me erover hoe snel je daaraan went).

Dank je wel voor jullie antwoord… ik vind het allemaal te spannend worden… maar goed… gister you know what… en zaterdag morgen nogmaals onze best doen…

het afwachten is nu weer begonnen… maar denk niet dat het raak is geweest, maar goed…

Dat kun je na drie dagen nog niet weten, hè? :wink:

Helaas nog twee weken wachten, succes!