Ik heb even een vraagje, ben bezig met zwanger worden maar ik heb iets gelezen over toxoplasmose, een ziekte die je kunt krijgen door het verschonen van de kattebak en die gevaarlijk is voor zwangere vrouwen.
Ik heb 3 katten rondlopen, 2 van 7 en 1 van 5 maanden en maak me nu toch best wel zorgen. Bloed laten onderzoeken of is het niet nodig, meiden met ervaring???
Je kunt om een bloedonderzoek vragen maar volgens mij wordt dat in nederland nooit gedaan. Ik heb gewoon de kattenbak verschoont tot ik zwanger was en daarna deed mijn vriend het of deed ik handschoentjes aan en waste ik daarna goed mijn handen. De verloskundige zei dat dit geen probleem was. Je moet overigens ook handschoenen aan als je in de tuin werkt. Dus zorgen maken is niet nodig als je maar voorzichtig bent met het verschonen van de bak.
besmet woren voor je zwanger bent is geen probleem, de ziekte heeft 60 % van de nederlanders al eens doorgemaakt. Het is enkel een probleem als je de ziekte pas krijgt als je op dat moment zwanger bent.
Dus vanaf nu met handschoenen de kattebak schoonmaken, uitkijken met krabben en handschoenen aan met in de tuin werken en er is niks aan de hand.
het is toch zo dat jij misschien wel het hebt gehad…maar je kindje niet…
daarom mag het niet???
mijn vriend die doet de bak nu ik zwanger ben en anders ik…
ik neem geen risico…de tuin…tja komt volgend jaar wel weer hoor…
als het goed is word bij de standaard bloedproef ook gekeken naar toxoplasmose, het is alleen gevaarlijk om het TIJDENS de zwangerschap op te lopen als je het al hebt gehad kan het in principe geen kwaad meer…
Toxo is ‘blijvend’ als je het eenmaal hebt. Maar de beeb heeft het uiteraard niet. Dus pas als je eenmaal zwanger bent is het van belang. Maar ik ben er echt nog nooit op geprikt. Het enige wat ik dus niet meer doe is de kattenbak en wroeten in de tuin. Dat zijn nu ik zwanger ben taken voor mijn man. :thumbup:
Wisselende antwoorden Dan maar gewoon laten testen hoor voor de zekerheid en als ik het niet blijk te hebben dan maar met handschoentjes aan de kattenbak doen, ik bedoel ja schep niet met mijn handen de bak leeg dus volgens mij is de kans dat je het krijgt ook wel klein hoor. Hoop ik :shifty:
De pest is dat ik nog niet samenwoon, we zijn op huizenjacht dus komt allemaal wel goed maar er is dus niet elke dag iemand hier om de kattenbak voor me te gaan doen. Maar goed ik ben nog niet zwanger dus nog geen paniek vooraf
Moet ook zeggen dat ik er nog nooit in mijn nabije omgeving over heb gehoord trouwen, iemand van jullie wel?
Omdat ik ooit tot bloedens toe (jaap van 15 cm en halve cm diep) ben opengehaald, heeft de VK mij toen wel laten controleren…
Wordt niet standaard gedaan, vertelde zij me.
Gewoon aangeven, zodra je je eerste bezoek daar hebt en dan kan zij het aankruisen, zodat ze het wel doen…
Nu hopen dat het snel mag gebeuren
Ik heb de bloedtest voor toxo in Spanje laten gedaan (hier wilden zij het niet doen :evil: ), het is handig want als het positief is (je hebt het al een keer gehad misschien zonder het te weten), kan je nooit meer toxoplasmosis krijgen, dus kan je zonder probleem de kattebak doen, in de tuin werken, etc.
Het is geen probleem als je nog niet zwanger bent, maar wat gebeurt met deze 2-3 weken waar niemand kan weten of zij al zwanger is?? (periode tussen ovulatie - geen menstruatie). Daar ben ik met mijn eerste zwangerschap met de katten bezig geweest, biertjes gedronken, rauwe ham en filet americain gegeten(ook niet goed voor toxo en listemia)… En daarna gepaniek met de positieve Predictor :shock: !
Ik ben erg blij dat je dat zegt want dat heb ik nu ook, toch een wijntje gedronken en carpaccio gegeten op een bruiloft omdat je denkt ach ik ben net gestopt met de pil en kan niet al zwanger zijn. Ben nu een dag overtijd maar ik voel al dagen de ongesteldheid eraan komen hoor, dus ik hoop nu zelfs dat ik ongesteld word en nog niet zwanger ben. Tuurlijk ben je bewust bezig met zwanger woren maarja dat kan nog wel heel lang duren en om nu dan al zo panisch met alles te gaan doen, tuurlijk laat je het zoveel mogelijk maar een wijntje zo af en toe laat ik nu nog niet staan hoor.
Vanaf het moment dat ik de eisprong gehad denk te hebben en de mogelijheid bestaat dat ik zwanger ben, drink ik niet en probeer ik mijn voeding in de gaten te houden. Ik heb het idee dat juist het allereerste begin zo kwetsbaar is… Daarnaast heb ik vriendjelief ook al ingelicht dat hij de kattenbak mag verschonen. Ik wil gewoon zeker weten dat ik er alles aan heb gedaan om mijn kindje gezond op de wereld te zetten. Zou het mijzelf nooit vergeven als het nadelige gevolgen ondervindt die zo makkelijk verholpen hadden kunnen worden…
PS als er idd niemand is de kattenbak kan verschonen, wel handschoentjes gebruiken hoor…
Geen paniek hoor, daarvoor is de natuur geweldig geregeld.
De eerste weken is er geen bloedcontact tussen vruchtje en moeder. Dus als je dan in die eerste weken alcohol genuttigd hebt ofzo dan is dat geen probleem.
Ik dacht maar ik weet het niet zeker dat die periode 6 weken duurt. Of dat nu 6 weken na bevruchting of 6 weken zwanger is, dat weet ik niet zeker, maar tot je NOD ben je dus veilig voor dat soort dingen.
edit dit vond ik op internet:
>Wij willen graag een tweede kindje, maar nu vraag ik me een aantal
>dingen af.
>1) Alcohol
>Ik hoor vaker dat mensen om te ontspannen een aantal wijntjes drinken
>voordat ze gemeenschap hebben. Mag je echter alcohol drinken als je
>probeert zwanger te worden of is dit ook al schadelijk>
Geniet met mate, maar geniet! In het begin is er geen bloedcontact van jou met het eitje/ het prille embryootje (dus totdat je kunt gaan testen, 14 dagen na een bevruchting). Zeker een glaasje vlak voor de bevruchting kan eigenlijk geen invloed hebben. Het kan inderdaad ook juist een gunstige invloed hebben vanwege een ontspannen vrijpartij. Verder kun je natuurlijk gewoon je gezonde verstand gebruiken, en met mate alcohol gebruiken. Dat is ook beter voor jou, maar dat geldt altijd natuurlijk.
>2) Buikspieroefeningen
>Tijdens de zwangerschap mag je geen rechte buikspieroefeningen doen. Wat
>als je al zwanger bent, maar je het nog niet weet? Mag ik nu gedurende
>al die tijd geen buikspieroefeningen doen?
Dat kan dan nog geen kwaad. Doe gewoon wat je altijd doet. In de eerste weken begint je baarmoeder nog niet meteen te groeien. Het bevruchte eitje zweeft eerst nog wat rond, en nestelt dan in, maar groeit nog niet echt in grootte (het aantal cellen neemt wel toe). Dus tot je een positieve test doet, ga gewoon je gang.
>3) Toxoplasma
>Mijn zoontje zit graag met zijn handjes in de grond van de tuin en komt
>dan naar mij toe om zijn handjes af te vegen. Meestal pak ik zijn
>handjes en wrijf ze met mijn handen schoon. Kan je op die manier ook
>een toxoplasma infectie krijgen of moet je dan rechtstreeks met je
>handen in de aarde zitten?
In de aarde aan de handen van je zoontje kunnen de bacterien gewoon leven. Was, als je zwanger bent, je handen meteen nadat je in contact bent geweest met je zoontjes vieze handen en was de handen van je zoontje ook ‘echt’. Als je zelf in de tuin gaat zitten wroeten, kun je ook keukenhandschoenen gebruiken.
Succes met de tweede!
Wat een goede en handige informatie!!! Thanx
En je kan je wel op toxoplasmose laten testen, zeker bij de vk: ik ben net geweest voor de intake, en 5 buisjes bloed afgenomen. Ik vroeg of ze ook controleerden op toxoplasmose, en dat was niet meer het geval (bij mijn eerste dus nog wel standaard) Maar als ik het wilde dat controleerden ze dan ook meteen! Dus aangevinkt… Toch fijn om te weten nl…
wwb, dank je wel… er valt echt een last van mijn schouders, ik loop me vreselijk druk te maken omdat ik donderdag ongesteld had moeten worden maar nog niks. Wel al vanaf dinsdagavond die bekende buikkrampen, volgens mij sluimert het maar zet het niet door. Best normaal toch dat het langer kan duren, ben pas in juli gestopt met de pil…
Maar mocht ik zwanger zijn dan heb ik in ieder geval niks beschadigd, lees inderdaad overal dat de eerste 6 weken er nog geen bloedcontact is :dance:
@Rhiannon wrote:
Toxo is ‘blijvend’ als je het eenmaal hebt. Maar de beeb heeft het uiteraard niet. Dus pas als je eenmaal zwanger bent is het van belang. Maar ik ben er echt nog nooit op geprikt. Het enige wat ik dus niet meer doe is de kattenbak en wroeten in de tuin. Dat zijn nu ik zwanger ben taken voor mijn man. :thumbup:
klopt als een bus!
de toxo blijft gewoon in je lijf als je het hebt opgelopen maar voor een gewoon"gezond"iemand kan het geen kwaad, ook dus niet als je het al bij je hebt voor je zwanger word!
He Lady28,
Ik zit ook bij jou bij de juli stoppers toevallig dat we elkaar ook hier treffen. 't komt allemaal goed. Ik hoop voor je dat je zwanger bent… het altijd effe zoeken in de eerste maanden dat je gestopt bent met de pil…
(Ben al langer gestopt, maar kinderwens is sinds juli actueel.)
Liefs
Roma, ja het komt nu wel ineens heel eng dichtbij hoor, stom dat je denkt hmm nog een maandje uitstel zou niet zo heel erg zijn eigenlijk, gewoon die bange kriebels van ga ik dit wel kunnen enzo, coldfeet
Maar vooralsnog denk ik echt dat mijn cyclus in de war is!
Liefs