tot wanneer een middagdut voor peuters?

En hoe lang slapen ze dan?



Stijn is nu 3 jaar en slaat hem af en toe over, maar dan is hij echt vervelend. Hij heeft nog duidelijk een dut nodig, maar soms wil hij echt niet gaan slapen in de middag…



hoe gaat dat bij andere peuters? En als ze dan niet slapen gaan ze s’avonds dan die dag eerder naar bed of standaard eerder naar bed?

Bij Jens hebben we met ietsvan 3 jaar en 9 maanden zijn 3 uur durende middagdutje afgebouwd omdat ie 's avonds bleef spoken. Bij Mats hebben we het eerder afgebouwd, met ruim 3 jaar volgens mij, omdat ie na 3 uur heel slecht te spreken wakker werd en hij niet te genieten was. De eerste maand lag hij toen al rond half 7 in bed, maar dat is inmiddels half 8 geworden. Ik merk nu af en toe nog aan hem dat ie 's middags moe is, maar dan gaat ie gewoon op de (harde laminaat)vloer liggen, rustig tv te kijken en tijdens autoritten in de middag valt ie altijd in slaap.



Ik weet dat mijn nichtje op de kleuterschool (continuerooster) de eerste maanden eerder naar huis ging omdat ze nog een middagdutje had. Ik denk dat je ook gewoon moet kijken waar je kind aan toe is.



Maar feit is dat ze altijd een wenperiode hebben, mijn oudste heeft de eerste 2 weken gesmeekt om een middagdutje.

Hier waren de middagdutjes bij alle 6 kinderen al ergens tussen de 1 1/2 en 2 1/2 jaar van de baan. Meestal voorafgegaan door een periode dat ze nog maar zo eens in de drie dagen een middagdut deden.

's avonds gingen ze dan niet ineens een stuk eerder naar bed. Wel eens dat ik zo tegen etenstijd in een keer dacht van he wat is het stil, waren ze alsnog in slaap gevallen. Die dip probeerde ik dan wel voor te zijn want dan werden ze niet altijd even gezellig wakker.

hier slaapt ie meestal als hij smiddags vrij is van school nog wel een uurtje en sil is bijna 5 :mrgreen:

op het moment dat ze 's avonds bij het naar bed gaan moelijk gaan doen, dan worden de slaapjes hier ingekort.



Maar merlin van 5,5 jaar, pikt smiddags ook wel eens een tukkie mee hoor.

brittany slaap zo af en toe nog smiddags

Myrna die doe ik vaak nog even op de bank, lekker onder een dekentje en dan slaapt ze toch vaak even, hoeft niet lang hoor, anders gaat ze savonds weer zo moeilijk slapen, gewoon even een half uurtje ofzo…



als ze niet slaapt is het ook goed, ze kan het ook niet helemaal volhouden tot savonds maar goed dat is even die tussenfase, naar het wel kunnen volhouden, dat komt wel…

Ik denk dat het heel verschillend is per kind.

Ryan slaapt nog altijd van 1 tot 3 uur half 4.

Hij heeft het ook echt nodig en gaat s’avonds om 20 uur weer naar bed en slaapt door tot 8 uur de volgende morgen.

(als ik werk uiteraard eerder)

Anna Sofie werd 1 jaar en vanaf dat moment besloot ze om haar ogen 's middags nooit meer dicht te doen…

Dus die middagslaap hoeft geen must te zijn, maar het leek mij altijd wel lekker 8)

haha Lydia,



Wat een heerlijke constatering weer.

Was bij Milou ook zo vlot al weer over met de rust, maar yannick slaapt nog trouw elke middag drie uur aan een stuk, behalve vandaag en dat zullen we weten ook.



Ieder kind is anders, en geeft meestal zelf aan wanneer het niet meer wil slapen

@lydia wrote:

Anna Sofie werd 1 jaar en vanaf dat moment besloot ze om haar ogen 's middags nooit meer dicht te doen…

Dus die middagslaap hoeft geen must te zijn, maar het leek mij altijd wel lekker 8)




Het lijkt niet alleen lekker, het ís lekker 8)

(vooral als je de kleine variant van Jochem Meijer hebt rondsjeezen :mrgreen: )

wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden wakker worden

wak wak wakker worden…





I LOVE JOCHEM MEIJER



ja alleen in cabaret dan he… :wink:

Hey, krijg nou wat :shock:



Lydia!!! Wat een übercoole banner heeft u :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:



Proficiat meis :-*







Haha Jen hij is goed hé, ik heb adéhadé op dvd hier, echt lachen :mrgreen:

het verschild echt per kind

jan stopte met middagslaap toen hij 2 was.

maar een kennis haar zoon, bleef toeb hij 4 was en naar school ging, smiddags thuis

die had die slaap nog echt nodig

Mijn neefje is 4 jaar en 4 maanden en slaapt op de dagen dat hij 's middags niet naar school hoeft nog zo’n anderhalf uur.

Jamie slaapt als we thuis zijn zo’n 1,5 uur (13/14:30) dan speelt hij ook veel meer en is hij daardoor sneller moe. Als we weg zijn dan heeft hij het niet zo door en gaat het goed (dan ben ik meestal afgepeigerd hihihihi). 's avonds is hij dan wel wat moeier, maar ik denk ook dat het per kind verschillend is.

Ik heb hier twee oppaskinderen van zijn leeftijd. Die slapen niet meer tussen de middag en dat gaat dan weer prima. Ook heb ik een kindje van 1,5, waar de ouders van zeggen dat ze het aan het “afbouwen” zijn. Het was best sneu toen ik dat ook een paar keer deed en het kind tijdens het avondeten in de kinderstoel zat te pitten.

Maar als ik ze dan wel laat slapen (wat ze naar mijn inziens gewoon nog nodig heeft) Dan vinden de ouders het “jammer”, maar niet erg, maar dan gaat ze zo slecht slapen.

Ik denk dus ook dat iedere ouder een andere visie heeft.

En dat het enorm per kind verschilt.



Groetjes Danielle

hallo,



nou gaat dit over de slaapjes. mijn zoontje van twee slaapt de ene keer smiddags van 13:00 tot 16:30 en soms slaapt hij niet dan donderaapt hij in zijn kamer en valt dan ron 15:30 in slaap en dan haal ik hem weer om 16:30 eruit.

en dan komt hij ook niet vrolijk uit zijn bed :? slaapt hij soms telang? of heeft iemand een idee hoe ik het anders kan doen?

Van 13 tot 1630 lijkt mij wat lang. Misschien kun je hem van 13 tot 15 uur laten slapen? En dat donderjagen tja hoort er wel een beetje bij he. Beetje boos worden helpt vaak wel. Hier ook een spook hoor, maar wij pakken hem wel aan als hij steeds uit bed komt. Vaak is het waarschuwen al voldoende en blijft hij liggen. Verder is het handig om zo min mogelijk speelgoed in zijn kamer te hebben. Dat nodigd alleen maar uit. Hier word nog steeds 2 uur geslapen tussen de middag en nu ik hoogzwanger ben ben ik daar heeeeel blij mee. :mrgreen: Staks gaat hij naar de psz en dat is ook s’middags, prescies tijdens zijn slaaptijd. :roll: Niet handig dus.



De kinderen op mijn werk slapen ook van hafl 1 tot half 3. Vanaf 3,5 laten we ze niet meer slapen omdat ze dan al bijna naar de basisschool gaan, maar als een kind echt moe is leggen we het toch voor een half uurtje of uurtje in bed. Zo sneu als ze helemaal bekaf zijn.

anna slaapt als ik geluk heb 2 uurtjes, van 12:30 tot 14:30.



vaak is ze eerder wakker, en haalt het met gemak tot 19:00, haar bedtijd.

dus eigenlijk moet ik hem wat eerder eruit halen dus misschien dat het ook wel werkt, dan komt hij niet huilend uit bed en zit ik niet met een huilend kind aan tafel met eten…



ja dat drammen hoort er denk ik ook wel bij en doet de laaste 2 dagen niks anders dan luisteren, kwaad worden helpt niet, hij kijkt je aan gaat dan kort naar elkaar hoog gillen dat heeft hij van zijn vriendinnetjes (tweeling) die doen het ook.