Tot... of Tot en met

Wat ik me nou ineens vande week afvroeg is heb je nou recht op borstvoeding geven of kolven onder werktijd tot of tot en met 9 maanden?

Ik dacht tot :?

je hebt recht op kolven tot 9 maanden na de bevalling (maar geen woorden aan vuil maken de meeste werkgevers houden niet echt bij hoe oud hun werknemers kinderen inmiddels zijn… :wink:

ja dat houden ze dus wel bij :wink: alleen wist mijn werkgever het dus ook niet zeker net als ik dus vandaar mijn vraag. (nota bene zelf een moeder met kleine kinderen :roll: )

Hmm das minder… Maar je mag wel doorkolven in je eigen tijd. Dat betkend dus dat je je pauze opoffert of aan het eind van de dag langer doorwerkt…

Borstvoeding op het werk

Na de geboorte van uw kind moet uw werkgever u in de gelegenheid stellen om uw baby te voeden of om te kolven tot uw baby negen maanden oud is. Hiervoor moet u zich kunnen terugtrekken in een daarvoor geschikte, afsluitbare ruimte (geen toilet). De tijd die u nodig hebt voor het voeden of kolven wordt doorbetaald, maar deze tijd mag niet meer dan een kwart van de werktijd in beslag nemen. Moet u uw baby thuis voeden omdat daar op het werk geen gelegenheid voor is, dan wordt de reistijd ook als werktijd gerekend.

Het is verstandig om tijdig afspraken te maken over eventuele borstvoeding.

tot 9 maanden dus…



maar wellicht is het in je CAO anders geregeld… ik ben gemeenteambtenaar en ik heb recht op kolfverlof tot een jaar na de geboorte… er zijn meer cao’s die kolfverlof hebben tot een jaar, even goed nakijken dus!

haak ik even in: is de werkgever nog steeds verplicht voor een ruimte te zorgen als je kindje 9 maanden is?

want ik weet dat sommige werkgevers zelfs tot het 1ste jaar kolven toestaan…

zoals bij rijks- of gemeente ambtenaren…



ls ik dan nog steeds bv geef, en dus moet afkolven offer ik mn pauze wel op…

ben toch binnen 15-20 min klaar… :wink:

@Biebels wrote:

haak ik even in: is de werkgever nog steeds verplicht voor een ruimte te zorgen als je kindje 9 maanden is?




Yep, en ze moeten ook de mogelijkheid geven om te kunnen kolven in eigen tijd. In mijn geval hield dit in dat ik ipv 30 minuten lunch ingeroosterd werd voor 45 minuten en dat dit altijd tussen bepaalde tijden was. Ging in goed overleg overigens en mijn teamleidster kwam er zelf mee :thumbup: Ik heb nog gekolfd tot dat Sara een dikke 10 maanden was (en toen at ze genoeg yoghurt en kaas en boter om te kunnen stoppen met kolven jippiejajeeeeeee :dance: )

als Leonie 10 maanden is heb ik zomervakantie (6 weken). Ik moet dus een maand overbruggen en ik kan dan alleen tussen de middag kolven… :think:

Heb je geen koffiepauzes waarin je kunt kolven? Of een diepvriesvoorraad?

@Ninanien wrote:

Heb je geen koffiepauzes waarin je kunt kolven? Of een diepvriesvoorraad?
beide niet… :cry:

dankjewel allenmaal trouwens voor jullie antwoorden op mijn werk waren we er dus ook al uit dat het tot 9 maanden is maar dat ik daarna nog wel het recht heb om naar huis te gaan maar dan in eigen tijd, en aangezien ik 5 minuten van huis vandaan (of hoogstens en kwartier) werk is dat wel makkelijk. Hoe het straks allemaal gaat lopen weet ik nog niet aangezien die kleine nu een beetje ziek is is er nu op het moment niet echt sprake van een schema maar dat zien we dan wel weer.



Groetjes Yvette