Tot hoe oud in de bakfiets?

We zitten te denken om een bakfiets aan te schaffen, voor de ritten naar school straks en ook handig om dan boodschappen te doen enz (en oke, ook om de omvang van mijn kont in het gareel te houden tov autoritjes).

Maar tot hoe oud zitten kinderen nu in een bakfiets? We willen een 3 wieler.

De route naar school is een drukke dijk met een helling op op een gevaarlijke oversteekplaats. Wandelen is qua afstand en drukte geen optie, een gewone fiets lijkt me met 2 kinderen behoorlijk instabiel (J is dan al 5 met lange stelten voor wuppie mee op de fiets kan ) en zelf fietsen voor J… ik zie het niet gebeuren de komende jaren ivm het drukke verkeer.

Als het een bakfiets wordt dan 1 met trapondersteuning (woon onderaan een dijk). Best een investering dus ik wil er wel wat jaren lol van gaan hebben. En als J niet meer past en ik dat ding niet meer gebruik kan ik er beter niet aan beginnen.

Iemand goede raad?

Mt een kind van bijna vier zou ik er persoonlijk niet meer aan beginnen. Maar goed, hier fietsten ze respectievelijk met 4,5jr, 6jr en 5jr zelf mee… Ik denk dat naast je fietsen toch de beste manier is om ze te leren zich veilig in het verkeer te bewegen.

Hier vorig jaar 1 gekocht onze zoon was toen net 5

Dochter 3 en jongste zoon 3 maanden ik ben er zo blij mee

Met trap ondersteuning

We hebben een babboe big dus er kunnen 4 kinderen in

Altijd dus nog plek om een vriendje mee te nemen wat heel handig is.

Wij hebben hem via marktplaats en dus 2e hands

Ik zou niet zonder kunnen. De oudste is nu bijna 6 maar fietst pas sinds 4 maanden zelf en dus ook nog niet altijd even lang en goed en dus soms erg handig om hem in de bakfiets te zetten

Nouja… ze krijgt er natuurlijk nog een kleintje bij…

Hier heeft mijn 7 jarige dochter nog wel in de bakfiets gezeten. Ze kon wel zelf fietsen, maar in sommige situaties was dat gewoon niet handig.

En dat kon prima hoor.

Hier zijn veel gezinnen waarvan de oudste naar school gaat aan het fietsen met een bakfiets.

Die zitten er tot ongeveer 6 jaar makkelijk in.

Hier zit Yeline ook nog wel eens in de bakfiets. Maar heb de bakfiets meestal vol, maar merk wel dat ze erin zit, moet dan even wat harder trappen haha…

Ik heb een 2-wieler, dus het voorste bankje is wat smaller als het achterste bankje, wat bij een 3-wieler volgens mij niet zo is.

Alle kids zitten nog in de bakfiets. De oudste is bijna 5,5 jaar en de tweeling is net 4 jaar. Op het voorste bankje passen er van deze leeftijd geen 2 naast elkaar, op het achterste bankje net aan wel.

Pete kan al een jaar zelf fietsen, maar school zit 1,5 km verderop en dit is even sneller en dus makkelijker. Binnenkort (als het 's ochtends niet meer zo koud is) dan gaan we wel aanleren dat hij zelf gaat fietsen, aangezien er over een half jaar een kleine mee moet in de bakfiets.

Persoonlijk zou ik het voor (bijna) 2 kinderen waarvan er eentje ongeveer 4 jaar is het niet aanschaffen. Met ongeveer 8 maanden kan de baby voorop de fiets en tegen die tijd zal de oudste misschien al zelf kunnen fietsen (of op korte termijn) en dan zal je hem misschien 1 jaar goed gebruiken.

Maar dan ga je ervan uit dat het alleen bedoelt is voor kinder vervoer…

Ik deed dus echt van alles met mijn bakfiets… kinderen vervoeren, vriendjes meenemen die met de auto naar school waren gebracht en kwamen spelen, boodschappen doen voor de hele week, de hond erin en dan naar de plas fietsen om daar te gaan wandelen… zakken vol kleding naar de container brengen enz enz…

Wie weet heeft ze voor de toekomst wel de droom dat er na een 2e misschien over een paar jaar nog een 3e komt.

Puur leeftijdsgewijs, kunnen kinderen tot een jaar of 7 nog wel in een bakfiets mee, het is een veelzijdig vervoermiddel en als je fietsafhankelijk bent, zijn 8 a 9 maanden overbruggen tot de baby op de fiets kan, toch wel 8 a 9 lange maanden…

Ik zeg nu, had ik maar een bakfiets aangeschaft toen ik de oudsten nog rond de 3 a 4 had… ik heb het pas gedaan toen Suus 1 was… en wij hebben hem 1,5 jaar gebruikt.

Dank voor jullie reacties, het zijn precies de voors en tegens die ik zelf ook steeds overdenk.

Het is nogal een investering, J is al best groot.

Maar ik woon in buitengebied en pak straks alleen de auto voor alles ben ik bang. Kinderen naast je op de fiets op onze dijk zie je zelden door de grote verkeersdrukte… op zondag als het rustig is kan het wel. Maar anders is het gewoon echt te onveilig.

Aan de ene kant vind ik het veel te veel geld voor een korte periode, ik vind ze echt prijzig. Aan de andere kant vind ik tot 7 toch ook wel de moeite waard, en voor mijn gezondheid (beweging in de buitenlucht, en als ik hem eenmaal heb moet ik van mezelf van alles er mee doen als boodschappen en zo om de aanschaf te verantwoorden :oops: ).

Ik ben meestal de oppe-spijt-optant, twijfel net zo lang en denk dan achteraf “wat stom dat ik het toen niet gewoon gedaan heb!”.

Nouja, ik heb nog even, eerst een gezonde spruit op de wereld zetten.

Maar heb zeker wat aan jullie reacties!

En een fietskar anders? Stuk goedkoper en daar passe ze ook wel tot 7 in (als je een beetje propt :mrgreen: ).

Een fietskar heb ik wel serieus overwogen maar daar kom ik de dijk niet mee op, de oversteekplaats op de helling heeft een te kort stukje in het midden van de weg (en daar kom ik denk ik ook niet meer omhoog zonder aanloop) en mijn man vindt het absoluut onverantwoord hier op de dijk, en daar kan ik me ook wel weer in vinden. Om te wandelen naar school en dan de fietskar mee te nemen zou nog een optie zijn, dat is mijn alternatief. bedankt weer voor het meedenken :wink: .

Ik snap echt niks van waarom het niet gaat en een bakfiets wel en waarom het een verantwoorder zou zijn als het ander, maar eh graag gedaan hoor :mrgreen:

Een bakfiets met elektrische ondersteuning lijkt me iets makkelijker hellingen op fietsen dan een fietskar.

En er is wel degelijk lengte verschil tussen een fietskar achter een fiets of een driewielige bakfiets.

Daarbij houden automobilisten, als je tussen andere auto’s vandaan komt, eerder rekening met een bakfiets dan met een kar die achter een fiets vandaan komt.

Ik heb vorig jaar een babboe big gekocht. Onze kinderen vinden het geweldig in die bak! Ik vind het niet zwaar fietsen voor gewoon school/winkel ofzo. Voor echte tochten wel. Maar daarvoor is ie bij ons ook niet bedoeld. :-*

Hier nu ook een maand of 2 een bakfiets babboe Big.

Super! J.illus in de babyschaal, T.ycho en J.esse op de bankjes, pas prima! J.esse zit naast J.illus. T.ycho is nu 5,5 J.esse is 3,5 en J.illus 5 maand.

De mannen vinden het prachtig!

Ik heb er een zonder trapondersteuning. Prima te doen voor korte ritjes van en naar school of een klein blokje om.

Ik heb ook een fietskar, die gebruik ik ook wel. Handig omdat je die ook als buggy kan gebruiken en hoef ik J.illus er niet uit te tillen.

Een bakfiets lijkt me geweldig, zeker een driewieler met trapondersteuning. 8)

Fietskar is ook ideaal om mee te wandelen, zoals je al weet. :wink:

Ik zou er nog wel aan beginnen. Maar als het kan, dan wel eentje met elextrische ondersteuning. Een groot kind kan overigens altijd ook nog een tijdje achterop toch?