...





.

Ik heb ook veel echo’s gehad…



Met 4, 6, 9, 12, 13, 17, 20, 24, 26 en 29 weken zwangerschap…



De eerste 2 omdat ik een overstimulatie heb gehad door de IVF-procedure. De 3e was de termijnbepaling, de 4e omdat mn nieuwe gyn de tweeling! wilde bekijken.

Met 13 weken zwangerschap had ik buikgriep en wilde ze zeker weten dat het geen miskraam zou worden.

Met 17 weken ook weer ‘zomaar’. de 20weken echo uiteraard…

En daarna kreeg ik 3 echo’s om de grootte van de kindjes te bepalen. Omdat die strakjes waarschijnlijk een groeiachterstand gaan ontwikkelen, willen ze de groei goed in de gaten houden…



Met een echo gaan er geluidsgolven voor je buik. In de (ongeveer) 25 jaar dat ze echo’s doen is er nog nooit iets gebeurd met een kindje…

Ik maak me er nooit zo’n zorgen om, vind t erg leuk dat ik zo vaak naar mn kindjes kijken kan… :inlove:

Anauk, hier ook heel veel echo’s hoor! En als je ziet wat er uiteindelijk uit is gekomen! 4620 gram! Als het echt kwaad zou kunnen doen ze het toch zeker niet.

Deze zwangerschap zullen het er ook wel meer dan normaal worden. Mijn baarmoeder ligt heel hoog, dus de vk kan niet bepalen hoe groot het kindje is. Ligt nu al boven mijn navel en dat is normaal geloof ik pas na 22 weken. Lars was heel groot dus ze willen het dit keer toch wat beter in de gaten houden. Dus dan sturen ze je toch weer door voor een echo. Ik zie het dan maar als leuke bijkomstigheid. Weet dat ik me er geen zorgen over hoef te maken, het is nu eenmaal zo. Hoop alleen dat ik dit keer inderdaad net als jij geen echo hoef te maken omdat ik bloedverlies heb.

Ik krijg ook veel echo’s op het moment elk week :thumbup: en ik heb het gevraagd aan de gyn en hij zegt dat als het kwaad kon hij het toch niet zou doen :wink:

Bij Finn en Mees heb ik ook veel echo’s gehad. Gewoon elke controle dus dat zijn er wel veel. Tja waarom zou hij geen echo maken als je daar toch bent! Kan hij mooi alles precies zien! Nou kun je bij een tweelingzwschap dan ook niet voelen hoe ze liggen, maar volgens mij zijn al die gynnen :mrgreen: nogal echo-minded dus doen ze dat gewoon standaard. Dus lekker genieten dus!!

ik kreeg ook meerdere echo’s



eerst de termijn echo…

met 27 wk pretecho :inlove:



daarna ook meerdere omdat ik zo DIK was en ik ontzettend veel vruchtwater droeg…en ze telkens moesten kijken of het allemaal wel goed ging daar binnen…

verder heb ik de liggingsecho gehad…

omdat ik zo overtijd liep ook een echo…

een echo omdat ik hem niet goed voelde…



maar alles altijd goed :thumbup: en dus mooi kunnen kijken naar ons manneke :inlove:

Ik heb een heel echo-boek van Leandro.



Er is vanaf week 12 eigenlijk minimaal 1x per week een echo gemaakt, soms zelfs vaker (ik denk dat ik minimaal 40 echo’s heb gehad).



Het enige dat hij eraan over heeft gehouden is een goed humeur :wink:



Dan nog even de reden; Leandro was 1 van een monochoriaal-diamnotische tweeling met TTS. Of te wel, een een-eiige tweeling die een vruchtzak (wel tussenschot) en placenta delen. Op de placenta lopen bloedvaten. In dit geval waren er bloedvatverbindingen tussen de kindjes. Helaas waren die niet in evenwicht, waardoor het ene kindje heel veel bloed kreeg en het andere niets.

Leandro was degene die veel te veel kreeg. Hij had ook een verdikte nekplooi doordat hij heel veel vocht vasthield (zijn hartje trok het niet om al dat bloed rond te pompen). Toen ik 16 weken zwanger ben hebben ze middels een buikoperatie de bloedvatverbindingen tussen de kindjes dicht gelaserd. Helaas bleek de volgende dag dat het broertje van ons mannetje alsnog was overleden. Leandro heeft aan dit hele avontuur een hartafwijking overgehouden. Een dag na zijn geboorte is hij gedotterd. De eerste 2 weken van zijn leven heeft hij op de Intensive Care doorgebracht. Na een aantal hele slechte dagen is hij gelukkig goed opgeknapt. Nu zijn we 3 maanden verder en is aan niets meer te zien wat hij allemaal heeft meegemaakt. Het gaat ontzettend goed met hem.



Groetjes,

Martine

Hier veel echo’s vanwege diabetes type 1. Ik heb niet geteld maar ik haal de 20 wel denk ik. En een gezond kind van 2740 gram met 36+5…



Ik herken het gevoel wel dat mensen zeggen dat ze jaloers zijn op de vele echo’s maar dat je dan bij jezelf denkt: ja leuk maar ik had ze liever niet gehad, want dan was het ook niet nodig geweest. Vaak zijn de echo’s zo kort en snel dat voordat je ziet wat er op het scherm staat de gynaecoloog alweer klaar is. Je hebt er dus zelf ook nog eens betrekkelijk weinig plezier van. Ik vond het wel erg fijn om (gemiddeld) elke 14 dagen even te zien dat ons Moppie het nog goed deed.



Sterkte!



:-*

Hoi,



ik heb ook veel echo’s gehad, vooral in het begin omdat ik voordien een MK had gehad en de gyn extra wou controleren. Ik vond dat wel geruststellend, maar heb aan de gyn ook gevraagd of het geen kwaad kon…de gyn had eigenlijk hetzelfde antwoord als al gegeven is. In de zoveel jaar dat ze dit doen is er niets waar uit blijkt dat het schadelijk zou zijn, maar ja 20 jaar is redelijk “kort” voor onderzoek. Het is ook niet leuk dat andere jaloers zijn omdat je meer echo’s krijgt, maar dan nog is het leuk dat je de geruststelleing nu kunt krijgen, vroeger was er alleen maar de onzekerheid…