....

:slight_smile:

Google ff op schoolinspectie en daar kun je kijken naar de resultaten van scholen.



Succes

en wat vindt je dochter zelf?

Het school advies is gebasseerd op gegevens van jaren. De dito kan goed per toeval lager uitgevallen zijn. Ik zou dus meer uitgaan van het schooladvies. Maar de vraag is ook hoe gaat de eventuele toekomstige school er mee om. Op de middelbare school van mijn oudste is de eis 545 voor vwo dus zou je met 543 in de heterogene groep terecht komen 9brugklas vwo/havo/vbmo-t). Tenzij het school advies uitdrukkelijk vwo is. Maar dan heeft de leerkracht wel wat toe te lichten.



Hier was de shcoolkeuze vorig jaar bij de oudste heel gemakkelijk. de oudste sport heel veel en steekt daar erg veel tijd in. Er is maar 1 school met vwo in onze woonplaats. De maakteeen redelijke indruk op ons. Een alternatief zou minimaal 15km verderop liggen. Niet inbelang met zijn ambities. Hij is nu iedere dag om 3 uur thuis, heeft dan nog een paar uur voor zijn huiswerk als het nodig is en kan dan toch iedere avond gaan sporten. Met dagelijks 15km heen en weer fietsen zou dat een iets ander verhaal worden en mogelijk in tijdgebrek komen.

Als ik dit lees ben ik heel benieuwd wat je dochter wil. Wil zij echt graag naar een VWO klas, of vindt ze het prima om naar een havo/vwo brugklas te gaan?



Die paar punten minder op een cito, zouden in overleg met de leerkracht en het voortgezet onderwijs misschien weggepoetst kunnen worden (ik ben op het moment vol in onderhandeling met meerdere scholen) Maar het belangrijkste is toch wel wat je dochter wil.

@lydia wrote:

en wat vindt je dochter zelf?




hier nog even een spuit elf, maar ik kan me idd herinneren dat bij de keus voor de middelbare school ik vrij spel had. Ik ging met mijn ouders naar de open dagen van de scholen in de buurt, en uiteindelijk heb ik gekozen waar ik me het prettigste bij voelde.



ik vraag me even af wat het nadeel is van een havo/vwo-brugklas. Als ze op het randje zit van net wel of net geen vwo, dan is dat toch een perfecte vorm?

:slight_smile:

@stillewater wrote:





Daarom gaan wij toch maar voor veilig en wat meer ruimte om zonder veel poespas te kunnen zakken naar een lager nivo, wat misschien niet eens hoeft te gebeuren, maar ik denk dat ze in de brugklas zoveel gaan meemaken, puberen enz. en dan hou ik ook rekening met hoe zij zich voelt als zij mindere cijfers haalt.

Dat lijkt mij voor haar het ergste. Wat de kans is groot dat dat ook zal gaan gebeuren als zij op het uiterste nivo gaat leren.



Grappig dat je uitgaat van het zakken naar een lager niveau en niet andersom.
Ik zou voor andersom gaan. Uitgaan van Havo en dan de keus open laten voor vwo.

Het is voor pubers nog altijd fijner (en voor wie niet) om omhoog te klimmen dan om naar beneden te gaan.