"toetje" bij fles voeding

Hallo even een vraag

Ik ben 3 dagen geleden bevallen en geef vanaf het eerste moment flesvoeding. De kraamverzorgende heeft gezegd dat we het flesje in 2 delen moeten geven dus eerst 2/3 laten drinken en dan evenpauze om als het ware een toetje te geven net als bij borstvoeding (het wisselen van de borst als het ware)

Hebben meer mensen hier ervaring mee???

Nu drinkt Sophie niet heel erg snel har flesje leeg ( ze doet over 40cc ongeveer 10 minuten) En vaak valt ze ook tijdens het eerste deel inslaap en wordt ze niet echt lekker wakker voor het 2de deel.

Op dit moment doe ik het wel en hebben we een heel tevreden kindje dat ook nog geen krampen heeft (in vergelijking met haar broer die vanaf dag 2 al hele erge krampen had) Maar ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van andere

Nee heb het nog niet gehoord eigenlijk… Ben benieuwd of het werkt!

Nog gefeliciteerd trouwens met jullie dochter!

Allereerste. Gefeliciteerd met je dochter!

Wat ik weet in mijn kraamtijd was dat katie niet meer kreeg dan 50cc per afgekolfde moedermelk en dronk ook niet langer dan 15 minuten uit de fles! Dat van ware toetje verhaal is mij nooit verteld en ik denk dat flesvoeding heel anders is dan de moedermelk, wel dat ik haar zo vaak mogelijk moest voeden als ze dat wou! De ene x om de anderhalf uur en de andere x om de 3 uur, ik voedde Katie op haar eigen verzoek… Dat jouw meisje lekker in slaap valt na de fles is meer dan normaal. baby’s moeten nog van hun bevalling verwerken. Althans, zo dacht ik er wel over want Katie deed niets anders dan slapen :slight_smile:

Denk dat je het beste op je gevoel moet afgaan?! Jij kent je meisje als geen ander :wink:

Succes en geniet ervan.

Bij ons vertelde ze dat ook om het flesje in 2 x te geven.

Ik heb dat getest, maar de 2de x kreeg ik er nooit niets meer in. Terwijl ze normala haar flesjes gewoon leeg dronk.

ik moest ook de fles in 2en delen alleen dan tegen het spugen

maar als lynn de 1 deel op had en de fles ging eruit

dronk ze never nooit meer verder

Heb het advies gekregen, maar Riley klokte het eerste deel al weg.

Het tweede deel kreeg ik er niet in, dus dan maar in een keer met boertje.

nooit van gehoord!

Hier dus altijd in 1x, en dat ging goed :thumbup:

Hier ook altijd in 1x wel altijd tussendoor een boertje maar daarna meteen verder.

Het gaat nog steeds goed. Denk dat het overeen komt met tussendoor een boertje laten want dan stop je ook even. Denk dat ze het gewoon een naam wilde geven ofzo

@visje79 wrote:

Ik ben 3 dagen geleden bevallen en geef vanaf het eerste moment flesvoeding. De kraamverzorgende heeft gezegd dat we het flesje in 2 delen moeten geven dus eerst 2/3 laten drinken en dan evenpauze om als het ware een toetje te geven net als bij borstvoeding (het wisselen van de borst als het ware)

Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik even ‘inbreek’…? :wink: Ik had namelijk nog niet eerder gehoord van dit advies bij kv en ik vind het interessant om te lezen. Heeft de kraamverzorgende ook een toelichting gegeven over het doel van deze aanpak?

Bij borstvoeding wissel je van borst op het moment dat de baby één borst goed ‘leeg’ heeft gedronken. Soms zal het kindje na een paar slokjes uit de andere borst voldaan zijn, andere keren kan het zijn dat ook die borst praktisch ‘leeg’ wordt gedronken. Ook zijn er kindjes die op een gegeven moment aangeven genoeg te hebben aan één borst per voeding. Daarnaast kan het voorkomen dat een baby binnen een bepaald tijdsbestek juist heel vaak wil drinken en zo aan drie of meer borsten per voeding komt. Dat heet ook wel clusteren (wat een fase is en dus ook weer overgaat :wink:). Bovendien is het voor het op gang komen van de melkproductie belangrijk om beide borsten optimaal te stimuleren en wordt er daarom aangeraden om zeker de eerste weken bij iedere voeding beide borsten aan te bieden. De veel gebruikte benaming “toetje” dekt dus niet helemaal de lading :wink: Vandaar dat ik geïnteresseerd ben in de achterliggende gedachte van dit advies :slight_smile:

Ik weet niet helemaal zeker meer waarom deze manier van voeden geadviseerd wordt (toch nog een beetje adrenaline van de bevalling denk ik) maar volgens hubbie was het omdat het krampjes vermindert

@visje79 wrote:

(toch nog een beetje adrenaline van de bevalling denk ik)

Ik realiseerde me later idd dat je nog maar pás bent bevallen en dan zo snel alweer achter de pc :o :wink:

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

Nooit van gehoord, ik laat ook in een keer drinken tot ze loslaat (ze krijgt nu zo’n 100 tot 115 cc) en dan boeren. Maar zeker bij de voeding van 23.00 krijg ik er daarna niet meer in. Dan laat ze nog wel eens zo’n 20 cc staan. Dus ook liever in 1 x.

Visje, gefeliciteerd met jullie dochter!

Hier geen fv vanaf het begin. Toen ze wat ouder was en wel fv kreeg, heb ik het een periode wel gedaan, daar werd ze namelijk rustiger van (ze vond het overigens niet zo leuk :lol: ). Dus eerst een behoorlijk deel van de fles, dan een boer en dan weer verder. Of soms zelfs niet eens een boer, maar gewoon ff een pauzetje. Heel kort maar. Het is er ondertussen weer uitgeslopen, mevrouw regelt het nu liever zelf (zitten ook wel pauzes bij geloof ik).

Ik kan me heel goed voorstellen dat het werkt, soms moet het bij kids op mijn werk ook, dan tegen spugen/krampen.

Heb sinds vandaag een nieuwe kraamverzorgende en daar heb ik het nog aan gevraagd maar die gaf aan dat dat vooral is als kinderen heel snel drinken en/of spugen om ze wat meer rust te geven maar omdat zij gemiddeld een kwartier over een flesje doet het niet nodig is (lekker die tegenstrijdige verhalen) ben wel blij dat het nu niet meer hoeft omdat ze steeds vaker heel moeilijk wakker werd voor het tweede deel