:roll: wie o wie heeft DE tip?
D.eanne heeft weer een ab-kuurtje gekregen, ditmaal voor een oorontsteking. Net als de 2 of 3 keer hiervoor, is het 1 groot drama: ze wil het NIET hebben.
We hebben, voor zover wij weten, alles al geprobeerd: van het lepeltje, met een spuitje, door een Danoontje, belonen als ze het doorgeslikt heeft, vertellen dat ze het écht moet drinken anders blijft ze ziek. Niks helpt.
Tuurlijk; wij zijn de baas en dus geven we het wel, en ze krijgt er ook wel een deel van in d’r mond, maar vervolgens sputtert, spuugt of kotst ze alles weer uit.
's Avonds geven we 't met z’n tweetjes, dan ‘lukt het aardig’. Manlief houdt 'r in de houdgreep, en de afgelopen paar keer houdt ie z’n vingers tussen d’r kaken geklemd (ow wat klinkt dit erg :oops: ), en ik spuit het naar binnen, maar da’s ook geen oplossing: ook dan werkt ze het weer naar buiten en raakt totaal overstuur.
Overdag sta ik er alleen voor, met als gevolg dat zij overstuur is, ik ook, alles onder de antibiotica zit (zij, ik, kleren, tafel, vloer, bank… ze krijgt het ook regelmatig voor elkaar om het spuitje uit m’n handen te schoppen).
M’n verstand zegt: doorzetten, ze krijgt dat spul niet voor niks, maar m’n gevoel zegt wat anders… je hart breekt als ze zooo verdrietig is, d’r handen voor d’r mond slaat en huilend smeekt of ze niet dat vieze spul hoeft…
Gelukkig is het flesje nu bijna leeg, maar toch… er moet toch een kindvriendelijker manier zijn om haar d’r ab te geven??
Kan je niet eens bij de apotheek vragen of ze het in een andere vorm hebben? Misschien is het makkelijker in tabletjes die je met een hap vla of appelmoes naar binnen werkt. Geeft ook niet zo’n zooi en smaakt niet vies.
:hug:
:think: 't enige wat de huisarts zei is: jij bent de baas!
:roll: ja, dat weet ik ook wel… en ook al gaat het tegen al m’n principes in, dat spul gaat naar binnen bij 'r. Maar ik heb geen invloed op wat ze in d’r mond houdt en wat ze doorslikt.
Weet niet of er al tabletjes bestaan voor kindjes van ruim 2? Zal dat de volgende keer 'ns navragen.
De eerste keer dat ze een ab-kuurtje kreeg (ze was toen net een jaar) heb ik al gevraagd of ze geen zetpillen hadden, maar nee: er was alleen dat drankje.
Nu is ze natuurlijk ouder, en ook al zal ze een pil doorslikken nog niet snappen: ergens in verstoppen valt te proberen! Zal deze kuur maar gewoon met het drankje afmaken (is ten slotte al bijna klaar; vrijdag begonnen) maar een volgende keer zie ik niet meer zitten zo…
Helaas heb ik geen tips voor je…
Maar Anique heeft ook al heel vaak AB gekregen en die kreeg altijd een
roze drankje en die was onwijs zoet. Anique likte het bekertje dan ook altijd
helemaal uit en vraagt om meer.
Ik weet niet of jij dezelfde hebt maar anders kan je daar eens naar vragen?
Wat je schrijft is de enige remedie… weet je ook waarom ze zo boos word??
Vind ze het bijv. vies??
Welke antibiotica heeft ze gekregen?
Broxil is erg goor bijv…
( ben apothekers ass…)
Geen tips voor je. Wij moest bovenop tigo gaan zitten, alle ledematen bedwingen, ab in zijn mond spuiten en dan zijn mond dicht houden… Als buitenstaander moet dit er als pure kindermishandeling uit hebben gezien. Ik snap je gevoel, er bestaat ook niks anders helaas (snap echt niet dat dit niet in een zetpil kan)… Andere smaakjes maakte bij tigo niet uit, en ik moet eerlijk zeggen, het is allemaal smerig voor een kind volegens mij
Maar toen tigo 5 was is bij hem de knop omgegaan en bij zijn ooronteking deed hij zelf opeens het spuitje in zijn mond en dronk het zonder mopperen op :shock:
Dus op langer termijn zal het vanzelf goedkomen, maar daar heb je nu niks aan helaas…
Sterkte!!!
vanaf dat Tyg 2 jaar is, hebben we hem in de waan gelaten dat hij de baas is, maar als dat niet werkt, dat wij het dan doen.
in praktijk:
we leggen hem uit dat hij medicijnen moet van de dokter voor zijn oor.
“je mag het zelf doen met de spuit, en anders doet mama/papa het.”
(hij zegt dan zelf al heel hard: neeee zelf doen :dance: )
we geven hem het spuitje met (meestal vieze) AB er in
en houden omhoog wat we erna geven (meestal een lekker vitamine snoepje van davitamon, die hij erg lekker vindt)
hij mag het spuitje zelf in zijn mond doen en leegspuiten.
zo heeft ie er zelf controle over (en het is een controlfreak!)
Gaat het niet, spuit hij hem niet leeg in zijn mond? dan zeggen we: “geef maar, dan doet mama het even”
Meestal doet hij het zelf.
en hoe vies de drankjes ook zijn, hij vindt het altijd nog beter dan het alternatief: in de houtgreep achterover.
bedankt voor jullie reacties!
Dolfijntje: D.eanne kreeg toen ze net 1 was ook dat roze drankje. Ik hoor de arts nóg zeggen: ach, het is zoet, vindt ze vast lekker!
mijn kind hield niet van zoet (begint nu wel te komen hoor )
3x gegeven: drama. Schoonmoeder zei: ach meisje, laat maar, Ãk doe het wel… gevolg: alles onder de roze meuk die ik ook niet meer uit d’r kleren kreeg :sick:
:oops: ben bijna jaloers op jou joh, dat Anique het zo lekker vindt (al is ‘jaloers’ een vreemd iets: want wie nou dat z’n kind antibiotica krijgt)
Pooh: D.eanne wordt zo boos omdat ze het zooo vies vindt. Ze is niet alleen boos, ze is ook erg in paniek (waardoor ze boos reageert). Zodra ze me bezig ziet met dat drankje zegt ze al: neej, niet de vieze spul, hoeft niet!
Ze heeft nu amoxxiciline (als ik het goed schrijf, maar je weet vast wel welke ik bedoel ). Zit een fruitsmaakje aan, maar zelfs dat boeit D.eanne niet.
( ach, van een vreemde heeft ze het niet; ik had vroeger chronische bronchitus en kreeg dus ook regelmatig een kuurtje. Hoe vaak ik niet stiekem een deel van dat drankje door de gootsteen heb gespoeld :oops: en ik was toen toch echt al ouder, een jaar of 7, dus had beter moeten weten)
Ik word nu nog misselijk van de lucht alleen al, na ruim 20 jaar :?
Franka, ja, het lijkt inderdaad kindermishandeling zoals we bezig zijn. Maar het kán inderdaad niet anders. Hoop dat bij D.eanne ook een keer die knop omgaat, en het liefste nog voordat ze 5 wordt
Ik snap ook niet waarom het niet in zetpilvorm kan… weet jij dat Pooh?
Ziet: ik ga vanavond proberen of ze het zelf wil doen :thumbup: D.eanne is ook erg van de ‘zelluf-doen’ dus wie weet (zelfs zo erg dat ze bv wanneer iets valt als ze in de buggy zit en ik het oppak om terug te geven, ze het net zo hard weer op de grond smijt om het vervolgens zelf te pakken :roll: )
D.eanne krijgt ook steeds iets lekkers als we klaar zijn met die spuit, maar het duurt altijd even voor ze dat dan opeet. Ze geeft ook aan dat ze dat lekkers dan helemaal niet wil…
Bedenk me net opeens iets…
Ze heeft een favoriete knuffel, en die leggen we altijd even weg als ze de ab krijgt (ze grijpt die altijd als eerste voor de steun ofzo, wij halen 'm dan even weg anders komt het spul over de draak heen). Misschien moeten we 'm vanavond erbij laten, en dan zeggen dat de draak ook ziek is. Werkte vrijdag wel; moest even temperatuur opmeten en ze wilde voor het eerst niet (nee nee, mama niet Nanne pijn doen!), maar ze liet het toe nadat ik zei dat zij als ik klaar was bij de draak mocht kijken of draak ook ziek was…
Zelfde doen we met neusspray, vindt ze ook niet leuk, totdat ze het ook bij ons en bij de draak mag doen :think:
:dance: we gaan er weer voor vanavond! En anders wordt het sowieso houdgreep ja :?
Amoxicilline is ook goor!!!
Als je het nou door dr voeding doet dan??
Moet ze wel alles ervan opdrinken!!
:? door melk doen heeft ook geen zin denk ik (zou 't nog kunnen proberen), we hebben 't al eens door een Danoontje gedaan: ze nam 1 enthousiaste hap en spuugde het direct weer uit.
Hihi, doet me wel een beetje aan onze kat denken: die kan je ook geen pillen voeren… wordt er ook altijd doodleuk gezegd: ach joh, fijnmalen en door de slagroom doen… nou, écht niet dat poezenbeest daar dan intrapt :mrgreen:
Melk werkt denk ik ook niet, iets zoets en het daardoor mixen?
Als het een drama blijft, ander kuurtje vragen hoor!
Er is namelijk ook wel iets wat maar 1 x per dag hoeft.
tyg hier heeft al elke kuur gekregen die er maar te krijgen is inmiddels… tot zelfs eentje bereid door een of andere bioloog :?
DIE was goor! niet normaal meer!
sindsdien heeft ie ook echt een afkeer tegen alle medicijnen :?
neusspray is ook zoiets… hier ook weer oorontsteking, dus we moeten ook zijn neus schoon houden.
in de houtgreep is dan de laatste oplossing.
eerst proberen we, of hij zelf wil bepalen welk neusgat er eerst gaat, links of rechts.
zo dralen we er ook niet omheen; het móet van de dokter, maar hij heeft er wel enige keuze in dus.
sinds hij zelf mag zeggen welke er eerst mag, doet hij het zonder mopperen. ideaal dus. :thumbup:
Voorzichtig met antibiotica en melk…
Mijn jongste heeft (heel vaak) verschillende soorten gehad en er was er 1 bij…waarvan ik de naam nu even niet meer weet, waarbij je dus geen melk moest drinken… Ik had een krijsend gillend kind daardoor…
Verder geen tips…ook al wilde mijn kleine man het niet…hij raakte er wel aan gewend…(moet ook wel…elke dag een beetje als onderhoudskuur…)
amoxi mag wel met melk :-*
Als het niet mag, dan staat dat op het etiket.