toch zwanger...?

Hoi!

Lang getwijfeld om me bij een forum aan te melden, maar wil dit toch echt even delen / vragen…

Bij mij is een jaar geleden PCOS vastgesteld, waarna ik naar huis ben gestuurd om het “zelf te proberen”. Wat we al 4 jaar doen, maar aangezien ik een lange, maar redelijk regelmatige menstruatie had, vondt de gynaecoloog in kwestie het beter te wachten met een behandeling.

Afgelopen december weer terug geweest, Provera en Clomid voorgeschreven gekregen. Op cyclusdag 17 en 18 had ik een licht tweede streepje op de ovulatietest, de rest van de maand niks.

Nu heb ik sinds een week pijnlijke en grotere borsten en af en toe steken in mijn buik.

Vandaag was ik bij de gynaecoloog (cyclusdag 28 ), waar ik een inwendige echo kreeg. Daar was een klein stipje in de baarmoeder te zien!

Meteen een bloedtest laten doen, maar daar kwam geen zwangerschap uit. :cry:

Kan het zijn dat ik toch zwanger ben, maar dat het in de bloedtest nog niet zichtbaar is? En zo nee, wat kan dat stipje dan geweest zijn?

Ik hoop zo ontzettend dat ik TOCH zwanger ben… En heel even dacht ik ook dat het zo was…

Overigens werd er nu gezegd dat ik een half jaar verder moet met de Clomid, zònder controle! Is dat normaal? Dacht dat er elke maand bloedtesten of echo’s moesten komen?? :?

Liefs, Annabella

een bloedtest geeft vrij vroeg aan of je zwanger bent of niet.

Heeft de gyn niet gezegd wat het stipje had kunnen zijn?

Je ovulatietest is pas positief als het teststreepje haast donkerder is dan de controlestreep, want je hebt bijna altijd wel wat LH in je urine dus geeft hij vaak een licht streepje aan.

Ik hoop dat dat stipje een beginnende zwangerschap is voor jou!!

ik zou het toch even afwachten en ms over een week nog een testje er tegenaan gooien als je nog niet ongi bent!!

sterkte

Bedankt voor je antwoord!

Nee, ze heeft niet gezegd wat het stipje dan wèl zou kunnen zijn… Daarom ben ik nu nog steeds niet overtuigd dat ik niet zwanger ben. Terwijl ik mezelf daar waarschijnlijk alleen maar meer pijn mee doe. Telkens schiet ik heen en weer tussen ‘het zal vast niet zo zijn, die pijntjes en misselijkheid komen vast door de Clomid / door de naderende menstruatie’ en ‘volgens mij ben ik TOCH zwanger… Wanneer zal ik de test gaan doen?’ (ik wil 'm het liefst morgenochtend al doen, maar mezelf kennende geloof ik dan waarschijnlijk nog niet dat ik niet zwanger ben, omdat ik dan denk dat ik te vroeg heb getest… pfff…) :roll:

Een bloedtest kan in principe een week na je eisprong al een zwangerschap aangeven. Als je HCG-waarde hoger dan 0 is, dan is er iets gaande. Je mag pas van een doorgaande zwangerschap spreken als die waarde minimaal 50 is. Als er een stipje in je baarmoeder te zien was, dan moet je minimaal 4 weken zwanger zijn en dan zou dat ook uit je bloedtest naar voren moeten zijn gekomen. Je HCG-waarde moet dan toch al echt minstens 50 zijn. Als je waarde 0 was, dan ben ik bang dat dat stipje iets anders was dan een beginnende zwangerschap. Wat zei je gyn daar dan over, wat dacht die dat het was? En moet je dan later weer opnieuw testen of voor een echo komen om te kijken of het een zwangerschap is?

De werkwijze mbt Clomid is overal weer anders. Sommige mensen krijgen Clomid voor een halfjaar mee zonder enige vorm van controle. Sommigen moeten ovulatietesten doen. In ons ziekenhuis is het gewoonte dat je onder controle blijft, er worden standaard follikelmetingen gedaan vanaf cyclusdag 10 en dan net zolang totdat je eisprong in aantocht is. Ik vind dat zelf wel het fijnst, want dan weet je waar je aan toe bent. En iedereen reageert weer verschillend op hormoonmedicatie, de ene heel heftig en de ander helemaal niet. Controle is dus wel belangrijk.

Ah, bedankt, dat wist ik niet! Ik ga morgen de gynaecologe maar weer bellen (ze zou vandaag terugbellen, maar dat is niet gebeurd), vragen wat precies de HCG-waarde was…

Vier weken zwanger lijkt me onmogelijk, dus ben ook echt wel benieuwd wat dat stipje dan wèl is!

Overigens, weten jullie of er met PCOS / behandeling met Clomid een verhoogde kans op een miskraam is? De gynaecologe zei van niet, maar ik dacht gelezen te hebben dat dat wel zo is… Kan het hier niet vinden met de zoekfunctie, sorry als ik er misschien over heen kijk!

Als er een stipje te zien is, moet je ongeveer 5 weken zwanger zijn. In het begin van een zwangerschap zie je alleen een verdikt baarmoederslijmvlies en nog geen stipje. Daarna zie je een zwangerschapsring en rond de 5 weken een vruchtje. In je bloed moet dan dus ook duidelijk een zwangerschap te zien zijn. Ik ben wel heel erg benieuwd of bij jou de HCG-waarde 0 was of dat er toch iets gaande is.

Volgens mij heb je niet echt een noemenswaardig hogere kans op een miskraam als je Clomid gebruikt.

Groetjes,

Jippie

jeetje meis wat een onzekerheid allemaal ben wel benieuwd wat het stipje dan kan zijn :think: :think:ik heb zelf ook pco en 10 kuren clomid geslikt maar elke keer kreeg ik wel controle;.s want dan weet je zeker wanneer je een eisprong krijgt of je follikels mooi groeien etc als jullie al 4 jaar zelf bezig zijn dan vind ik et wel erg belangrijk om goede begeleiding te krijgen en minimaal elke maand na de clomid een follikelmeting!

Even snel antwoorden, voor ik weer moet werken…

Ik heb de gynaecologe gesproken vandaag. Ze vertelde dat mijn HCG-waarde lager dan 0,6 was, wat erop wijst dat ik niet zwanger ben. :frowning:

Het stipje is waarschijnlijk een vochtblaasje, wat achterblijft na een mislukte innestelingspoging. Heel erg vroege miskraam dus?!

Moet nu wachten op mijn menstruatie, om daarna weer met de Clomid verder te gaan. Mag nu wel elke twee maanden op controle komen, wat ik al beter dan niks vind.

Ik hoop zo dat het voor ons allemaal hier dit jaar (liefst aankomende maand :slight_smile: ) echt gaat lukken…

Balen dat je niet zwanger bent… :frowning: Maar wel fijn dat je nu weet waar je aan toe bent en wat het stipje dan wel is. Hopelijk heb je de volgende keer meer geluk!

balen meis!!! maar ja je bent uit die onzekerheid!!!

sterkte met de volgende ronden

:hug:

Lief van jullie…

Inderdaad heel erg balen, maar ik probeer nu maar te bedenken dat ik dus in ieder geval wel zwanger kan worden. Dat is al beter dan niks.

Hoop wel dat ik nu snel ongesteld word en aan de volgende ronde kan beginnen…

Moet je nu wachten totdat je vanzelf ongesteld wordt, of heb je Provera/Primolut gekregen om het op te wekken?

@Jippie wrote:

Moet je nu wachten totdat je vanzelf ongesteld wordt, of heb je Provera/Primolut gekregen om het op te wekken?

daar ben ik ook wel benieuwd naar anders kan je misschien nog weken lang wachten denk niet dat je daar op zit te wachten

Nee, ik moet wachten tot ik ongesteld word… Als dat over anderhalve week nog niet zo is, moet ik bellen en zal ik wel weer Provera krijgen.

Dus hoop ik nu heel erg dat ik snel ongesteld word (dit weekend ofzo, zou mooi zijn).

hoop het ook voor je meis

Nou, ik ben vandaag dus echt ongesteld geworden! :smiley:

Voel me belabberd, maar hopenlijk is dit de laatste keer, voor negen maanden althans.

Hebben jullie ook dat jullie toch ergens niet willen geloven dat je niet zwanger bent, totdat je uiteindelijk dan toch ongesteld wordt…?

Ik blijf maar denken dat ik misschien tòch zwanger ben, en 10 seconden later weer “nee… dat kan niet… of toch?”. Maak het er mezelf niet makkelijker op.

Maar goed - nu dus wel ongesteld, op naar de volgende ronde dus!

Wens jullie ook heel veel succes!

succes meis en dat dit eerst maar de laatste keer mag zijn :dance:

@annabella wrote:

Hebben jullie ook dat jullie toch ergens niet willen geloven dat je niet zwanger bent, totdat je uiteindelijk dan toch ongesteld wordt…?

Ik blijf maar denken dat ik misschien tòch zwanger ben, en 10 seconden later weer “nee… dat kan niet… of toch?”. Maak het er mezelf niet makkelijker op.

Dat gevoel heb ik ook heel vaak.

Maar in mijn achterhoofd weet ik dat het dan niet zo is.

En dat blijkt dan even later ook wel weer als ik weer ongesteld wordt.

Ik probeer het van me af te zetten, maar dat lukt natuurlijk lang niet altijd.

Moet wel zeggen dat het nu na een aantal jaren wel beter gaat.

Fijn dat je ongesteld bent geworden, dan hoef je in elk geval geen weken te wachten. Tuurlijk blijf je hoop houden, dat is toch logisch?! Hoe klein de kans ook is, zolang je niet ongesteld bent, kun je zwanger zijn. Heel veel succes met de volgende ronde! :-*