Ik ben ruim 2 weken geleden gestopt met de BV, langzaam afgebouwd (nog maar een halve voeding op het laatst) en tot gister geen enkel moment iets ervan gemerkt. Geen stuwing, geen lekkage, geen tsr meer … niets.
Maarrrrrrr, nu heb ik sinds gister een harde plek in mijn borst (een dikke bult), het is zelfs van de buitenkant te zien, maar er is geen rode plek…het doet pijn…!
Ik heb onder de douche gemasseerd en toen was de bult even weg, maar nu zit hij er weer… Ik heb al ff gekeken op borstvoeding.com en vindt daar de volgende info…
Je kunt verstopte melkkanaaltjes sneller verhelpen als je:
De baby blijft aanleggen aan de borst met de verstopping.
helaas, die periode is voor mij voorbij...
Het aangetaste gebied beter leegt. Een manier om dit te doen is de baby zo aanleggen dat zijn kin in de richting van de harde plek wijst. Als de verstopping langs de buitenkant zit, aan de onderkant van de borst (op de plek van vier uur), is de rugbyhouding wellicht het best. Een andere manier om de borst beter leeg te maken is door borstcompressie toe te passen terwijl de baby drinkt, je hand rondom het verstoptje kanaaltje zien te krijgen en constante druk uitoefenen terwijl de baby zuigt.
idem dito...
Warmte toepassen op het aangetaste gebied met een warm kompres of warmwaterkruik, maar let er wel op dat je de huid niet beschadigt door te lang te veel warmte aan te brengen.
dat doe ik nu...
Probeer te rusten. Niet altijd makkelijk, maar ga samen met de baby naar bed om te rusten.
zal ik ook gaan proberen vandaag...
Heeft iemand nog andere tips voor mij, het doet pijn! Als ik Yvan op mijn arm heb voel ik het al! Ik heb geen blaartje.
Ik ben ook voor het eerst echt ongesteld geworden maandag (ik krijg meteen weer de full package: o, gestopt met de BV, nou dan krijgt u nu weer dit present :roll: ), kan dat ermee te maken hebben dat ik nu toch klachten heb? Of heeft het juist alles met de menstruatieperiode te maken en minder met het stoppen met de BV... :think:
wat je wel kunt doen is alvast een of twee paracetamolletjes, drie keer per dag gaan nemen om de pijn een beetje tegen te gaan en de ontsteking wellicht wat te remmen… En ik zou toch even naar je huisarts gaan voor het echt een bo wordt…
mijn man masseert altijd flink hard :eh: na douche of bad totdat de druk afneemt in de bult en de borst weer zacht aanvoelt…desnoods meerdere keren per dag of een paar dagen lang.
Zojuist even heel kort gekolfd en de bult en de pijn is weg! Borst is weer heerlijk soepel! :dance: thnx voor de tip!
@Guusje wrote:
mijn man masseert altijd flink hard :eh: na douche of bad totdat de druk afneemt in de bult en de borst weer zacht aanvoelt…desnoods meerdere keren per dag of een paar dagen lang.
werkt als een trein en is erg :inlove:
eh… nu even niet… :oops: :mrgreen: (wanneer ook alweer wel… :think: )