Hier gaat de bv harstikke goed, of tenminste, dat roep ik altijd… :liar:
Maar eigenlijk hapt mevrouw helemaal niet goed. Ze doet haar mond niet ver openen als ze aanhapt. Het liefst zou ze de tepel naar binnen slurpen. Ik heb al alles geprobeerd (ze kan het wel!!) maar het verandert niet.
Ze smakt tijdens het drinken, trekt de tepel niet vacuum.(Ze trekt als ze aanhapt gelijk haar hoofdje terug). Ze laat dus vaak los. De tepel is afgeplat na het voeden. Nu heb ik met een dreumes van 16 maanden ook vaak niet de rust en tijd om uitgebreid te gaan zitten voeden.
Maar…ik heb geen pijn of zo tijdens het voeden, en ze is ongeveer 5 kilo (geboortegewicht 3675 gram). Ik zie haar groeien :dance:
Iemand tips over wat ik zou kunnen doen om het haar toch goed aan te leren?
We hebben overigens spruw gehad maar die is weg (in ieder geval in haar mond en op mijn tepel, wel zit het op haar billen)
Tsja, ik heb geen tips, want hier eigenlijk hetzelfde. Ik heb er een LK bijgehad en die had wel wat tips, maar op de een of andere manier lukt het hier ook niet goed om het mondje goed open te krijgen voor ze toehapt. De hap is wel groter geworden nadat ze 6 weken was (en dat was het eigenlijke probleem) en ik heb het “slurpen” dus maar een beetje geaccepteerd. Zolang het geen pijn doet en de hap groot genoeg is…
Een tip is om het hoodje goed te steunen (bv. het lijfje op het voedingskussen) zodat je betere controle hebt. Kan ook heel goed in de rugby houding, maar ikzelf ben dan eindeloos bezig om het hoofdje goed bij de tepel te krijgen.
Smakken kan komen doordat de melkstroom te groot is. Loslaten, smakken etc. kan ook komen door spruw… wie weet is het toch nog niet weg? Je hoeft het niet altijd te zien.
Misschien toch een LK erbij halen (wordt vaak vergoed door de verzekering)? Die kan in ieder geval een keer meekijken en misschien wat specifieke tips geven. Bij mij is bv. de overgang van tepel naar tepelhof erg vlak, dus lastig te pakken voor een klein mondje. Met wat voorvormen gaat dat al beter.
@Bambi wrote:
Iemand tips over wat ik zou kunnen doen om het haar toch goed aan te leren?
Over goed aanleggen :
- zorg dat je lekker ontspannen zit en dat je goed gesteund wordt. Je kunt je kindje vasthouden en die arm met een stevig kussen ondersteunen
- neusje ter hoogte van de tepel bij het aanleggen, dan móet ze een grote hap nemen, op dat moment breng je haar naar de borst (en niet andersom de borst naar haar toe brengen)
- zorgen dat het ruggetje, nekje en hoofdje in een lijn liggen (met je hoofd opzij gedraaid drinkt het lastig)
- als je ze wilt steunen, kun je dit het beste doen boven in de rug met je hand. Het hoofdje kun je dan op je hand laten rusten. Als je met de steunende hand net dat duwtje boven in de rug geeft kantelt het hoofdje nog iets meer naar achteren en wordt de hap groter. Dit gaat het beste in de doorgeschoven bakerhouding (zie foto's onder punt4, de rechter foto)
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoedingshoudingen.html#deel4
- let ook op de richting van de tepel, die moet naar boven wijzen richting het gehemelte als je aanlegt. Als de tepel tegen de tong komt, dan sluit het mondje te snel en dan zit de tepel niet diep genoeg.
- als ze moeite heeft met goed aanhappen omdat je borst groot is, dan kun je de borst voorvormen met je vrije hand door de duim en vingers er als een soort U omheen te plaatsen. De top van je duim komt bijna onder je oksel, de vingers aan de binnenkant tussen je borsten. Denk aan een broodje hamburger dat je vastpakt en samenknijpt zodat het makkelijker hapt. Zorg er dus voor dat je de borst voorvormt in die richting, zodat je kindje makkelijk kan happen.
Kijk ook eens hier
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als_je_aanlegt.html
Over de spruw: loslaten, klakkend geluid bij het drinken is vaak een teken van spruw. Ik neem aan dat je medicijnen hebt gehad hiervoor? Heb je de hele kuur afgemaakt? Het is bij spruw van belang om lang door te gaan met smeren. Voor de tepels kun je gewone daktarin creme gebruiken, die kun je bij de drogist krijgen en dun smeren. Voor in het mondje krijg je een suspensie of gel. Wat op de verpakking staat geldt voor flesgevoede kinderen. Voor een borstkindje is het beter om de totale hoeveelheid voor de hele dag te delen door het aantal voedingen en na elke voeding een beetje te geven. Spruw is hardnekking, dus nadat alle symptomen verdwenen zijn kun je het beste nog een week doorsmeren.
Hmmmm, aanhappen is echt geen goed nederlands woord, geloof ik… :mrgreen:
Floor, dank voor je tips. Ik kende ze al maar heb ze maar weer eens goed bestudeerd (was weer even geleden :oops: ) en toegepast.
Het zou inderdaad kunnen dat de spruw dan nog niet over is. Ik heb niet eens een week gesmeerd omdat na 2 dagen geen spoortje meer te bekennen was en de huisarts zag ook niets maar het kan er dus nog zijn zonder dat je het ziet? Wel vreemd eigenlijk :think:
Maar goed het ‘aanhappen’ dus. Ze kan haar mondje wijd openen, dat vooropgesteld (ik zie haar gapen en schreeuwen :roll: ) maar als ik mijn tepel voor haar neus houdt dan geeft ze een zuinig mondje, net of ze geen hapreflex (bestaat die?) heeft. Ze probeert de tepel wel te pakken en naar binnen te slurpen maar doet haar mond niet verder open. Ik bied haar de borst als hamburger aan maar als ze hem dan eindelijk goed vastheeft (en dat is echt na een aantal keren aanbieden), trekt ze haar hoofd vaak iets terug en laat hem weer deels uit haar mond glijden.
Of ze heeft hem eindelijk en gaat niet meteen zuigen (waarschijnlijk wacht ze af of ik haar weer afkoppel omdat ze hem misschien wel weer verkeerd vast heeft ).
Ik vind het toch wel frustrerend zo :?
@Bambi wrote:
…
Ze kan haar mondje wijd openen, dat vooropgesteld (ik zie haar gapen en schreeuwen :roll: ) maar als ik mijn tepel voor haar neus houdt dan geeft ze een zuinig mondje, net of ze geen hapreflex (bestaat die?) heeft. Ze probeert de tepel wel te pakken en naar binnen te slurpen maar doet haar mond niet verder open. Ik bied haar de borst als hamburger aan maar als ze hem dan eindelijk goed vastheeft (en dat is echt na een aantal keren aanbieden), trekt ze haar hoofd vaak iets terug en laat hem weer deels uit haar mond glijden.
Of ze heeft hem eindelijk en gaat niet meteen zuigen (waarschijnlijk wacht ze af of ik haar weer afkoppel omdat ze hem misschien wel weer verkeerd vast heeft).
:shock: ALSOF IK MEZELF HOOR PRATEN
( :eh: zie lezen :think: typen... of nee... nou ja het lijkt op mijn verhaal hahahaha)
Hier exact hetzelfde geval: zuinig mondje, bij goed "aangehapt" toch weer loslaten enz...
Ik voed met tepelhoedjes (ook daardoor) en zou graag zonder die dingen voeden, maar door dit probleem lukt dat vooralsnog niet... :?
Ik lees mee, wie weet komt de gouden tip nog