tips

Misschien heeft 1 van jullie wel hetzelfde probleem…

Ik heb een dochter van ruim 6 maanden en heb eigelijk altijd BV gegeven omdat ze de fles niet wou hebben… heeft iemand nog tips om haar toch te laten drinken uit de fles/tuitbeker???

groetjes Judith

Hoi Juudje, heb je al alle spenen (ook verschillende formaten) en flessen geprobeerd?

Verder kun je natuurlijk ook al eens gaan proberen of ze uit een gewone beker wil drinken.

Succes! :thumbup:

Niet elke dag een ander ‘systeem’ voor drinken aanbieden. Beginnen met een fles die je prettig lijkt (hier de difrax maar ook de gewone etos/kruidvatflessen zijn prima) de grote variant kiezen met grote spenen erop. Niet gaan knoeien gelijk met 3 standen etc maar een ‘gewone’ kersspeen vanaf 3 of 6 maanden erop. Dit lijkt het meeste op je tepel.

Minimaal een dag of 3 hetzelfde aanbieden om te laten wennen. Als je bv ook kijkt naar de bijvoedingtips zul je vaak lezen dat je kindje beter een dag of 2/3 hetzelfde aanbied om aan een smaak te wennen.

Hier is het allemaal heel soepel verlopen en heb nooit problemen gehad om hem aan een fles te laten wennen.

Overigens wat handig kan zijn is BV afkolven (weet niet of je dat al doet?) dat in het flesje en dan zelf even zorgen dat er al een druppel melk aan de speen zit. Dat stimuleert het zuiggedrag. Succes!

Hoi Juudje

ik ben preverbale logopedist

Op deze leeftijd zou ik niet al teveel energie meer steken in het leren drinken uit een fles…Je kindje drinkt nu al volledig willekeurig, het zuigen uit iets anders dan de borst kan ze gewoon niet. Soms lukt het wel hoor! Neem een soort fles/ speen, biedt het elke dag aan op het moment dat de honger het grootst is, weigeren = stoppen, laat haar dan even iets anders doen alvorens je de borst aanbiedt (zodat weigeren niet direct ‘beloond’ wordt met de borst) Probeer dit een week of 2. Het hadnigst is om afgekolfde bv te geven, dat is wb smaak het meest vertrouwd voor je kindje.

Wat je m.i nu het beste kunt doen is oefenen uit een gewoon bekertje (de oefenbeker van Difr@x is daar erg geschikt voor) de kromming sluit mooi aan op de onderlip, de neusuitsparing zorgt ervoor dat je kindje het hoofdje niet te ver naar achteren hoeft bewegen en je kunt meekijken:

zet het bekertje op de onderlip en laat de vloeistof tot aan de bovenlip komen, je kindje moet het zelf gaan ‘aanzuigen’.

Het vergt wat tijd om je kindje goed uit een bekertje te laten drinken (doseren is het moeilijkst voor ze). Een tuitbeker kan inprincipe overgeslagen worden, deze is voor ‘makkelijk’ onderweg en zelf drinken!

succes!

dank jullie wel voor jullie tips… ben nu bezig met haar te leren drinken uit een beker… het gaat nog niet echt geweldig maar goed we blijven proberen…

als tussenoplossing hebben wij een rietjesbeker gehad, ik heb jasper it een rietje leren drinken door water in een pakje te doen (of te kopen bij AH) en dan in het pakje te knijpen toen hij probeerde te drinken.

Hij had het erg snel door.

verder zou ik idd gewoon meteen een open beker proberen, daar moeten ze uiteindelijk toch naar toe.

Succes!