Tips voor spitsuur

Ik slaap de laatste tijd nogal slecht en ben daardoor overdag vaak moe. Zo tegen het einde van de middag kun je me echt opvegen, juist als het eten koken, eten, naar bed brengen er nog aan zit te komen. Kinderen misschien ook al een beetje moe, veel te doen, mamma moe. Kortom, geen ideale combinatie. Irritatie alom.



Hebben jullie tips om de tijd zo tussen 5 en half 8 enigzins gladjes te laten verlopen, zodat we het allemaal op een beetje leuke manier volhouden?



Oorzaak van het slechte slapen is hopelijk binnenkort over, want daar moet je natuurlijk beginnen. Maar ik ben sowieso een slechte slaper, dus dit is wel een regelmatig terugkerend probleem hier.



Waar ik misschien wel de meeste moeite mee heb, is dat de kinderen het tegenwoordig erg leuk vinden om mee te helpen bij het koken. Eerder keken ze altijd tv als ik kookte, maar dat interesseert ze de laatste tijd echt niet meer. Ik vind het leuk dat ze interesse hebben, dus ik wil het ze niet ontnemen. Maar handig is het zeker niet, vooral omdat ik merk dat ik slecht met 2 dingen tegelijk bezig kan zijn, momenteel.



Wat zijn jullie gouden tips tijdens spitsuur??

mijn enige tip is: go with the flow.



accepteer dat dingen langzamer gaan, rommelig verlopen. dat scheelt een hoop in je eigen stress.



andere dingen die ik doe om het mezlef makkelijk te maken:

eten op de dag al voorbereiden.

nachtkleding in de loop van de dag alvast klaarleggen.

tafel afruimen voor ik met de kids naar boven ga (zij ruimen dan tegelijk het speelgoed op)



succes hoor… ik heb zelf ook veel moeite om ontspannen en gezellig te blijven tijdens het spitsuur

Koken voor 2 dagen

Je man het bad/verhaal/bedritueel laten doen

Kinderen voor de tv/laptop/ds zetten



En vooral go with the flow.

Go with the flow en doe zoveel mogelijk van te voren.

Kook doordeweeks makkelijke gerechten waar ze je makkelijk bij kunnen helpen. Laat de ene avond dochter 1 helpen door bijv. aan de keukentafel wat groente te snijden en laat dochter 2 de tafel dekken en de andere avond andersom. Laat je partner ze een paar avondjes tijdens het koken bezighouden.

Als mijn kinderen nog even willen springen op het bed terwijl ze eigenlijk allang op bed moeten liggen, mogen ze dat van mij. Vroeger ergerde ik me daar aan, maar nu denk ik wat maken die paar minuutjes uit. Ze gaan daardoor vrolijk slapen en als ik het ze verbied worden ze boos en krijgen we ruzie (zeker als ik al moe ben) en duurt het nog langer voor ze rustig slapen. Oftewel pick your battles.

idd kan er niks anders van zeggen dat je soms maar gewoon alles een beetje relax moet gaan zien

ik zet hier smorgens vaak het eten voor de avond al klaar zodat ik het alleen nog maar aan hoeft te zetten vlees is al gebraden dus hoeft alleen maar opgewarmd

als de kinderen mee willen helpen zet ze dan aan de eettafel hier altijd botte mesjes en komkommers of wathever en ze vinden het helemaal leuk

trouwens hier spelen ze buiten meestal dus nu even geen meehelpende kinderen

wat je ook kan doen ze vast de tafel laten dekken

en in bad/ douche tja gewoon doen hier alle 3 de kids vaak in bad en dan lekker erbij gaan zitten

ik denk dat je het soms maar gewoon even moet laten gaan… en een beetje bijslapen smiddags dat zit er niet in???

soms kan een kwartiertje al helpen

succes ermee



x

Wij hebben hier vaak hetzelfde ‘probleem’. Ze zijn ouder dan die van jou (de oudste dan), maar ze zijn ook jonger geweest :wink: Mijn man kookt over het algemeen, omdat ik werk. Hij heeft minder energie en is aan het eind van de dag altijd moe. Hij bereidt het eten zoveel mogelijk 's morgens voor. De kinderen vinden het leuk om mee te helpen en kunnen dan mooi bij de afwerking helpen en tafel dekken. En verder is het inderdaad je niet al te druk maken. Wat overigens niet altijd mee valt. Ze vinden het allebei leuk om bijvoorbeeld rauwkost te snijden (wat heel goed met een klein mesje kan), in de pan te roeren, kaas schaven etc.

Soms mogen ze heel veel mee helpen, maar dan wel op een vrije dag. Samen boodschappenlijstje maken, boodschappen doen en dan trek ik er ook een langere tijd voor uit om te koken. Maar dat kan nu eenmaal niet elke dag.



Wat het op bed brengen betreft, ze gaan hier niet elke dag onder de douche of in bad. Even wassen en tanden poetsen. Mijn man trekt het zowiezo niet om ze 's avonds ook nog in bad te doen als ik niet thuis ben. De oudste redt zich nu alleen, de jongste nog niet. Het gebeurt dus meestal op de dagen dat ik ook thuis ben of een keer 's middags of in het weekend. Met alleen wassen worden ze ook schoon.



Ik ergerde me er vroeger blauw aan, dat het zo lang duurde voor ze uitgekleed waren. Vooral bij de oudste, bij de jongste had ik het al geleerd :mrgreen: Ze gaan zichzelf uitkleden, ik heb alles klaargelegd en spreek af dat ik over bijvoorbeeld 10 minuten terugkom. Meestal zijn ze dan omgekleed. Toen ze nog jonger waren bleef ik wel in de buurt, maar ging ondertussen was vouwen of er lekker bij zitten. Mezelf in het hoofd de tijd geven dat die kinderen wat meer tijd nodig hebben. Mijn meeste ergernissen liggen meer aan mezelf dan aan de kinderen. Ondanks dat de kinderen de ergernis oproepen (snap je?)



Voorlezen maken we een echte afsluiting van de dag van. Lekker samen op bed zitten en nog een verhaaltje lezen. Het is iets wat we altijd doen. Ook als het van te voren even niet zo leuk was (ruzie ofzo), we lezen wel voor. Altijd de dag positief afsluiten.



Ik hoop dat je snel weer wat beter slaapt. 't Is zo vervelend om niet goed uitgerust te zijn. Helpt het om een keertje vroeg op bed te gaan of 's middags even te gaan liggen? Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar soms moet je jezelf die rust even gunnen.

De enige tip die ik zo snel kan bedenken is om al het voorbereidend werk eerder op de dag te doen.

Ik vind het altijd enorm schelen als ik tegen etenstijd bij wijze van alleen nog maar iets op moet warmen.



Ik kan me voorstellen dat je het door je vermoeidheid nu even niet trekt om samen met je kinderen te koken.

Mischien kun je met ze afspreken dat jullie op woensdagmiddag of vrijdagmiddag of zelfs in het weekend samen iets zullen maken.



Samen een gerechtje bedenken, samen de boodschap ervoor doen en samen koken.

1 dagje en de rest doet mama zelf.

Ik doe de kinderen trouwens ook weleens rond 5 uur alvast in bad.

Dan hoeven ze na het eten alleen nog maar een doekje over hun mondje en handjes.



En mijn man doet het naar bed brengen vaak, juist omdat ik tegen die tijd echt moe ben en hij ze de hele dag niet gezien heeft.

Zijn momentje om lekker bij te kletsen en te knuffelen.

Ik denk dat de belangrijkste tip toch echt go with de flow is. Daar ben ik niet altijd even goed in… Hmmm, relaxed!!



Een heleboel tips gebeuren hier al, ze gaan al om de dag in bad, naar bed brengen doen we al samen. En manlief is helaas nog niet thuis als ik ga koken, anders zou hij ook wel een keer koken. Voor het eten in bad doe ik weleens, moet zeggen dat ik dat nu maar weer eens moet gaan doen. Was het een beetje vergeten dat dat ook al scheelt :doh: In m’n vermoeidheid kom ik niet meer op dit soort simpele dingen…Altijd goed om even weer van anderen die tips te lezen, want je komt zo in een neerwaartse spiraal terecht dat ik zelf echt niet meer de simpelste dingen kan verzinenn. Dus bedankt!



Ik had ondertussen zelf al bedacht dat ik ze om en om laat meehelpen, dan is het voor mij iets overzichtelijker. Gister en eergister ging dat prima.