Tips voor sneller BV na de bevalling???

Hallo!



Ook ons 3e wondertje wil ik graag BV geven.

Wat bij mij het probleem is, is dat de BV bij mij pas na 4 dagen na de bevalling op gang komt. Ik moet dus meteen al bijvoeden en dat vind ik zo jammer…

Is het mogelijk om dit sneller te laten komen of is het ‘gewoon’ de natuur die het zo regelt.

We leggen na de bevalling meteen aan en ook kolf ik daarna om het op gang te krijgen, maar bij de ander 2 kwam het pas na 4 dagen op gang.



Heeft er iemand tips??? Nu bijv. al aan de borstvoedingsthee?

Gewoon aan blijven leggen. Ik had daar ook last van. En dat is ook goed gekomen. Het vergt wel wat energie maar reken maar dat het goed komt.

Met een nieuwe borstvoedingsperiode in het vooruitzicht kan ik me indenken dat je graag wilt weten hoe je kunt voorkomen dat er moet worden bijgevoed. Om daar echt specifiek iets over te kunnen zeggen, is er echter meer achtergrondinformatie nodig (o.a. hoe de eerste dagen verliepen met het aanleggen en het voeden, werden er tepelhoedjes gebruikt, de frequentie en het aantal voedingen, de groei, de plas- en poepluiers, de conditie van je kindjes als in tevreden en alert of suf en moeilijk wakker te krijgen, waaruit werd afgeleid dat ze niet voldoende kregen, de soort kolf die werd gebruikt en de manier van kolven; héél veel vragen dus :wink:).



Ten aanzien van het op gang komen van de melkproductie is het denk ik van belang om te weten, dat je lichaam zich al tijdens de zwangerschap al op het geven van borstvoeding voorbereidt. Vanaf ongeveer 22 weken zwangerschap zijn je borsten in staat om melk te produceren. De daadwerkelijke melkproductie wordt echter nog onderdrukt door zwangerschapshormonen. Die zwangerschapshormonen vallen weg zodra de placenta in z’n geheel geboren is; vanaf dat moment is er vrijwel direct colostrum beschikbaar voor de baby. Colostrum wordt echter in kleine beetjes geproduceerd (wanneer het kindje effectief aan de borst drinkt, zal dit per voeding ongeveer 5 tot 12 cc zijn), precies afgestemd op de grootte van de maag van een pasgeboren baby die op dag 1 zo klein is als een knikker.

Colostrum is ontzettend belangrijk voor een baby, omdat het ontzettend veel antistoffen bevat; alle antistoffen die de moeder in haar leven heeft aangemaakt tegen van alles en nog wat wordt met colostrum in één keer aan de baby meegegeven. Daarnaast heeft colostrum een relatief hoog glucosegehalte, zodat de bloedsuikerspiegel van het kindje stabiel blijft. Ook heeft het een laxerende werking om ervoor te zorgen dat een pasgeboren baby zijn eerste ontlasting, de meconium, zo snel mogelijk kwijt raakt en daarmee afvalstoffen die anders weer terug zouden komen in de bloedsomloop en voor problemen kunnen zorgen.

Zo rond dag drie/vier vindt er een omschakeling plaats. Je lichaam gaat dan rijpe moedermelk produceren, in grotere hoeveelheden. Dat maakt de melkproductie voor je gevoel misschien pas ook echt zichtbaar. Maar het is zonder twijfel dat je lichaam het aanmaken van colostrum niet overslaat.

Om ervoor te zorgen dat het kindje die colostrum optimaal binnenkrijgt, is het essentieel dat hij goed is aangelegd, zeer frequent wordt gevoed en dat de voedingsduur niet wordt beperkt.

Een baby is goed aangelegd als hij met zijn buik tegen de buik van de moeder ligt, zijn rug en hoofd in één rechte lijn zijn en hij de tepel én (een groot gedeelte van) de tepelhof diep in zijn mond heeft. Zijn lippen zijn naar buiten gekruld en maken in de mondhoek een wijde hoek, zijn tong steekt iets uit en ligt als een lepeltje onder je borst en zijn kin raakt de borst maar de neus net niet. Eerst zal een baby korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melkstroom op gang komt, zal hij ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen/masseren, slikken, ademhalen) met af en toe een pauze. Zijn wangen zijn bol en zijn kaak beweegt tot aan zijn oor en je kunt de melk naar binnen horen klokken.

Wanneer een baby korte zuigbewegingen blijft maken en dus niet overgaat naar lange teugen, is dat een teken dat hij niet effectief drinkt en waarschijnlijk niet goed is aangelegd. Ook voortdurende pijn en kloven en een afwijkende kleur en vorm van de tepel (wit, afgeplat, met een randje erover) zijn tekenen dat het aanleggen niet goed gaat. Het is dan aan te raden om de baby voorzichtig van de borst te halen (verbreek het vacuüm door voorzichting een pink in de mondhoek van je baby te leggen) en hem opnieuw zorgvuldig aan te leggen. Een goede uitleg vind je o.a. hier: bv.com-aanleggen. Dit animatiefilmpje geeft ook een duidelijk beeld van het belang van goed aanleggen.



Over kolven valt ook veel te vertellen :wink: Ten eerste is kolven iets wat je moet leren, je moet leren om zelf een toeschietreflex op te wekken. Het hormoon oxytocine zorgt ervoor dat de melk wordt losgelaten Zonder toeschietreflex zal de melkstroom dus ook niet op gang komen. De eerste dagen kun je een toeschietreflex vaak herkennen aan het samentrekken van je baarmoeder als je je kindje hebt aangelegd. Dat gebeurt namelijk ook onder invloed van oxytocine. Hier kun je goede tips vinden om het toeschieten van de melk te bevorderen en het afkolven te vergemakkelijken: bv.com-hoe kolf ik genoeg melk.

Daarnaast spelen de soort kolf en de manier van kolven een belangrijke rol. Omdat colostrum in kleine beetjes wordt geproduceerd, kan het bijvoorbeeld efficiënter zijn om met de hand te kolven in plaats van met een apparaat, zodat er niets verloren gaat in de kolf. Je kunt dan de druppels met een lepeltje opvangen en direct aan je kindje geven. Meer informatie over het afkolven van moedermelk vind je hier: klik.



Al met al zal het drinken van borstvoedingsthee tijdens de zwangerschap niet zinvol zijn. Ik denk echter wel dat je veel baat kunt hebben bij meer inzicht in het hoe en waarom, zodat je een gericht en effectief plan van aanpak kunt maken. Je zou daarom kunnen overwegen om informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen, die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL in heel Nederland worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken, breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en http://www.lalecheleague.nl.

Bedankt voor jullie antwoorden!



Ik heb een bv cursus gevolgd (bij de eerste) en heb verder ook nooit problemen gehad met de bv. Alleen dat er de eerste 4 dagen praktisch niks uit komt.

Tycho moest na 2 dagen zelfs naar het ziekenhuis omdat hij te weinig voeding binnen had gekregen en teveel uraten in zijn luiertje had (ik had al een paar keer aangegeven dat ik het gevoel had dat hij niks binnen kreeg, maar toch door gaan met aanleggen en kolven en niet bijvoeden).

Bij Jesse zijn we meteen begonnen met bijvoeden toen we erachter kwamen dat hij te weinig binnen kreeg (droge luiers en suf). De eerste 4 dagen dus ook geen toeschietreflex, misschien is dat het?



Ik heb nog nooit een tepelkloof oid gehad en het aanleggen is ook geen probleem (in het zh is een lactatiedeskundige langs geweest). Alleen is het de eerste 4 dagen niet genoeg, althans voor mijn zoontjes.



Ik heb zowel een medela dubble electrische kolf als een Avent handkolf en ook dat is geen probleem. Ik heb oxitoxine gebruikt op het werk, omdat ik daar gehaast moest kolven (moet ruimte voor zijn, maar in de praktijk is dat soms ver te zoeken) en het toeschietreflex daardoor vaak niet gemakkelijk kwam.



Eigenlijk weinig problemen met de BV, alleen de eerste 4 dagen…

@Memmie wrote:

Bij Jesse zijn we meteen begonnen met bijvoeden toen we erachter kwamen dat hij te weinig binnen kreeg (droge luiers en suf). De eerste 4 dagen dus ook geen toeschietreflex, misschien is dat het?


Dat kan idd een achterliggende oorzaak zijn. In de tepelhof liggen zenuwuiteinden, die prikkelingen doorgeven aan de hersenen. Als reactie daarop gaat de hypofyse prolactine (het hormoon dat zorgt voor de aanmaak van de melk) en oxytocine (het hormoon waardoor de melk wordt losgelaten) afgeven. Als deze prikkelingen niet optimaal zijn, kan dat gevolgen hebben voor de toeschietreflex en dus voor het op gang komen van de melkstroom. Een baby goed laten aanhappen kan echt millimeterwerk zijn. Wat nog wel eens kan helpen om een baby dieper te laten aanhappen is door deze techniek toe te passen: klik. Op deze Pinterestpagina van het Moedermelknetwerk zijn ook duidelijke filmpjes te vinden van de Nipple Flip (ook wel Vouw en Fliptechniek genoemd):klik. Een andere manier om ervoor te zorgen dat je baby meer borstweefsel in zijn mondje krijgt, is de borst enigszins afgeplat aan te biede n (‘hamburgerhap’) met een C-greep of U-greep, afhankelijk van de voedingshouding.

En hier kun je meer lezen over de toeschietreflex en omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat de toeschietreflex minder goed of niet werkt: Eurolac-TSR

Hartelijk dank voor de tips! :-*

Heb je er trouwens ook al eens over gedacht dat wanneer je onverhoopt toch zou moeten bijvoeden in die eerste dagen dat via een BH hulpsetje te doen? Je hebt dan als ‘bonuseffect’ dat je zoontje toch ook weer wat extra BV evt binnenkrijgt en je borst(en) meer gestimuleerd worden om melk aan te maken. :-*

Bij J. hebben we het met een slangetje aan de borst gedaan, bedoel je dat?

:-*

Yeps die. :thumbup: Klinkt alsof je er eigenlijk best wel klaar voor bent. :wink: Voel je je er ook klaar voor?

Lichamelijk ben ik er idd klaar mee/voor :mrgreen: Maar verstandelijk nog niet. Moet nog iets teveel gebeuren… :shifty: Hub is nog druk met 't kamertje bezig en dan moet alles nog gewassen, gestreken en op z’n plaats e.d. Dus dit mannetje moet nog ff wachten!

bedankt voor die pinterest pagina! daar staan een hoop bruikbare info filmpjes op !

t’Is ook nog een tikkie aan de vroege kant, dus wat je nog wilt is nog tijd voor. :wink: Ze zijn niet altijd leuk die laatste loodjes maar die ieniemienie kleertjes wassen is wel een heerlijk tijdverdrijf! :inlove: En is ook reuze cliche maar die kleine pukkies hebben maar zo weinig ‘echt’ nodig de eerste tijd…mijn VK zei altijd als het echt moet dan slapen ze zelfs in een wasmand… 8)

Succes met de laatste loodjes! :thumbup:

Hier contact gehad met VBN en ben nu aan het voor kolven sinds 2 dagen.

Ik had op de borstvoedingssite een artikel gelezen over voor-kolven voor a.s. moeders met diabetes. daar komt de bv vaak ook wat trager op gang en die gaan vanaf week 37 voor kolven om de boel te stimuleren en alvast een voorraadje melk aan te maken voor het geval er bij gevoed moet worden (wat vaak bij diabetes kindjes het geval is).



Ik heb daar de vraag gesteld of het ook bij a.s moeders zonder diabetes een idee is waarvan de BV traag op gang komt.



Ik kreeg daar het advies om het zeker ook te doen. Het is voor a.s moeders zonder diabetes ook aan te raden, zeker als de BV traag op gang komt en de baby bijvoeding nodig heeft (aangezien ik 2x die ervaring heb gehad, is de kans groot dat het nu ook weer zo zal zijn). Dus, die avond meteen aan de slag gegaan. En met zeggen dat ik nu al meer kolf (10-20 cc) dan na de bevalling van de jongens (20 min voor 1 drup). Ik kolf 's ochtends en 's avonds een keer, zo’n 15 min. En als er de mogelijkheid en tij ervoor is ook tussen de middag (althans is de bedoeling).



Het is natuurlijk toch afwachten wat het na de bevalling gaat doen, maar ik heb positieve dingen erover gelezen en heb er wel een goed gevoel bij!

Fingers crossed!

@Memmie wrote:

En met zeggen dat ik nu al meer kolf (10-20 cc) dan na de bevalling van de jongens (20 min voor 1 drup).


:clap: Wauw, dat is een mooie opbrengst hoor! Zeker als je bedenkt dat je melkproductie nu nog wordt onderdrukt door zwangerschapshormonen én colostrum ook echt in kleine beetjes wordt aangemaakt (precies zoals het is bedoeld) :thumbup:

Jee, wat goed zeg! :thumbup:

Ik heb altijd zelfde probleem ondervonden.

Borstvoeding Komt Laat opgang, wat alle bij de keren tot bijvoeding heeft geleid.

Ik was benieuwd hoe nu ging met kolven?

Waar heb je dat artikel gelezen?

Ik dacht dat kolven juist werd afgeraden omdat het weeën op kan wekken??? :shifty: Dat risico wil ik eigenlijk niet lopen, dan maar een paar dagen bijvoeding als dat nodig is…

@Tammy wrote:

Ik heb altijd zelfde probleem ondervonden.

Borstvoeding Komt Laat opgang, wat alle bij de keren tot bijvoeding heeft geleid.

Ik was benieuwd hoe nu ging met kolven?



Waar heb je dat artikel gelezen?


bv.com-bv als je diabetes mellitus hebt

Borstvoeding en diabetes, ervaring van een moeder

bv.com-verhaal van de week



Ik vind het wel belangrijk om te benadrukken, dat het inzetten van een goed borstvoedingsbeleid (goed aanleggen, zeer frequent voeden, lang genoeg laten drinken) direct na de bevalling in normale situaties dé manier is om ervoor te zorgen dat de melkproductie goed op gang komt en het kindje voldoende binnenkrijgt.



@Marlous79 wrote:
Ik dacht dat kolven juist werd afgeraden omdat het weeën op kan wekken??? :shifty: Dat risico wil ik eigenlijk niet lopen, dan maar een paar dagen bijvoeding als dat nodig is…


Het vrijkomen van oxytocine tijdens de zwangerschap kan ervoor zorgen dat de baarmoeder soms wat samentrekt. Normaal gesproken levert dit geen problemen op. Wanneer er echter sprake is van een geschiedenis met vroeggeboorte, kan het vrijkomen van extra oxytocine wel een risico zijn en zal voeden of kolven tijdens de zwangerschap niet wenselijk zijn. De arts zal in zo’n situatie seks tijdens de zwangerschap afraden.



Als je gewoon seks mag hebben tijdens je zwangerschap, kun je gerust blijven voeden of kolven. De hoeveelheid oxytocine die vrijkomt bij een orgasme is namelijk vele malen groter dan de hoeveelheid die vrijkomt tijdens het voeden of kolven.

@Marlous79 wrote:

Ik dacht dat kolven juist werd afgeraden omdat het weeën op kan wekken??? :shifty: Dat risico wil ik eigenlijk niet lopen, dan maar een paar dagen bijvoeding als dat nodig is…




Ik loop nu al 9 dagen ‘overtijd’ dus het heeft hier (helaas) niks opgewekt.

Ik kolf 1 a 2x peer dag vanaf week 38 (en sla ook wel eens een dag over als het niet uitkomt). Nu kolf ik niet zo consequent meer omdat er nu (al) voldoende uit komt (zo’n 20-40cc) voor de eerste dagen.



Ik ben er klaar voor, nu beebje nog…

@Memmie wrote:

Ik kolf 1 a 2x peer dag vanaf week 38 (en sla ook wel eens een dag over als het niet uitkomt). Nu kolf ik niet zo consequent meer omdat er nu (al) voldoende uit komt (zo’n 20-40cc) voor de eerste dagen.

Ik las net op het borstvoedingsforum (het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties) dat een lactatiekundige voor een presentatie over kolven in de zwangerschap op zoek is naar ervaringsdeskundigen. Zie je het zitten om jouw ervaring daarmee met haar te delen? Je kunt haar oproep hier terugvinden: klik.