tips voor overgang van ledikant naar gewoon bed

hoi hoi



zoals de meeste van jullie weten klom fransje uit zijn ledikant dus er moest gezocht worden voor een normaal bed.



Hij liet zich namlijk gewoon uit zijn ledkant vallen met de blauwe builen en plekken voorzich :frowning:

Nu staat sinds gister zijn grote jongens bed, hij heeft geholpen hem op te bouwen. we hebben er met zijn alle in gelegen. dus gewenning zat dacht ik.



maar toen ie er gister avond in moest slapen was het een drama.

hij kwam er steeds uit en ging hard staan roepen/huilen.

soms hebben we het even genegeerd maar uiteindelijk kon manlief er niet etegen en heeft hem toen in het campingbed gelegt.

En meneer sliep direct :shock:



heeft iemand tips voor ons hoe we ervoor kunnen zorgen dat hj lekker in zijn grote jongens bed gaat slapen :pray:

Helaas geen goeie tips, bij Jelle ging het gewoon gemakkelijk.

Jelle viel dan nooit uit zijn ledikantje, hij was gewoon te groot geworden daarvoor …



Dus hupaskee, junior bed gekocht en vanaf de eerste nacht ging het al super. En wanneer Quinten groter is, krijgt Quinten de bed van Jelle en Jelle nog een grotere 1 persoons bedje … :slight_smile:



Maar voor sommige kinderen is dit echt wennen, ik denk dat je het ook tijd moet geven, geduld moet hebben. Kan me voorstellen dat je man het niet meer kan aanhoren hoe hij zo huilt, maar voor hem is uiteraard een ledikantje / campingbedje meer vertrouwd, zo een grote bed is heel erg wennen. Ik zou zeggen, geef niet op en ga gewoon zo door, ze wennen er uiteindelijk wel aan.



Sterkte en succes ! :thumbup:

Een heleboel knuffels om hem heenleggen. In het begin hebben we de bovenste helft van het bed zowat bedolven onder de knuffels. Hij lag er onder en bijna met zijn voeten aan de onderkant. Het bed leek zo niet zo groot en het was gelijk vertrouwd met zijn knuffels. Toen hij gewend was, gooide hij zelf de helft van zijn knuffels eruit. Ze moeten even het vertrouwen krijgen dat je daar ook veilig in kan slapen.

Oh wat herkenbaar; dat klimmen uit het ledikant.

Mae-Lynn heeft dit ook gedaan…ze is op haar hoofd gevallen op de parketvloer en zat helemaal onder het bloed ('s avonds nog naar het ziekenhuis geweest).

Maar goed, wij hebben de volgende dag ook meteen een kinderbedje aangeschaft.

Zij moest ook wennen. Wat wij hebben gedaan is de eerste avond bij haar gebleven totdat ze bijna sliep. Dit doen wij nooit, maar ze moest echt huilen in het nieuwe bed en toen we bij haar bleven werd ze rustig en ging ze zichzelf in slaap ‘wippen’.

De volgende avond zijn we korter gebleven, ze keek even beteuterd, maar toen we uit de kamer waren ging het prima.

Wat ik niet zou doen is dat campingbed weer plaatsen, dit is een noodoplossing, want uiteindelijk lost het niks op lijkt mij.

Hij zal toch aan het nieuwe bed moeten wennen…

Ik zou dus bij hem blijven totdat hij slaapt en dit afbouwen.

Het komt uiteindelijk wel goed en ik kan me voorstellen dat dit echt heel lastig is. Succes hoor! :thumbup:

hoi hoi



bedankt alvast voor jullie reacties.



ik zou zelf fransje niet op deze leeftijd al over gelegt hebben, maarja hij besloot zelf anders.

Voor mijn gevoel is hij gewoon nog aan de jonge kant, hij snapt er gewoon niks van. en hoeveel we ook uitleggen en bij hem gaan liggen hij wil er gewoon niet in slapen.



kwa knuffels die liggen er inovervloed.

Maar bij hem liggen tot ie slaapt dat weet ik nog niet, ben bang dat ik hem dan verkeerd gedrag ga aanleren.

Hij’s tot nu toe altijd zonder ons perfect gaan slapen nooit geen problemen mee. dus als ik nu ineens bij hem ga liggen is misschien het hek van de dam.



Mijn vriend had het idee om hem toch iedere avond in zijn grote bed te leggen en dan iedere avond opnieuw aan kijken.

Hij ligt nu met zijn eigen matras in het campingbedje sávonds en dan slaapt ie gelijk zonder piepen in :?

wij hadden hetzelfde met Teun. Die was nog geen anderhalf toen hij uit z’n ledikantje klom.



Wij hebben hem toen naar een peuterbed overgedaan. Het probleem bij Teun was dat hij het heel leuk vond om er zelf uit te gaan, en ging dan gezellig boven aan de wandel.



Ik heb dus een week of wat bij elk slaapje op de overloop gezeten om Teun steeds weer terug in bed te leggen. Na een tijdje was het dus niet meer interessant en bleef hij liggen.



De eerste nachten werd hij nog wel eens gillend wakker, dan ging ik bij hem zitten tot hij rustig was. Werkte eigenlijk prima.



het kostte hier dus behoorlijk wat doorzettingsvermogen en consequent zijn van onze kant uit.

Bij benthe ging het slapen in het grote bed ook meteen super !!

Wij hebben meteen een 1 persoonsbed gekocht ( een bedbank)



dus ik heb geen tips voor je :hug:

@ilsederooy wrote:

hoi hoi



Maar bij hem liggen tot ie slaapt dat weet ik nog niet, ben bang dat ik hem dan verkeerd gedrag ga aanleren.

Hij’s tot nu toe altijd zonder ons perfect gaan slapen nooit geen problemen mee. dus als ik nu ineens bij hem ga liggen is misschien het hek van de dam.


Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn hoor. Wij zijn ook altijd heel consequent geweest met Ml als we haar naar bed brengen en het gaf geen enkel probleem toen wij gewoon weer weggingen na het voorlezen.
(wij gingen ook niet bij haar liggen, maar zaten gewoon naast haar bedje)
Ik heb het ook over maar 1 avond, dan leer je echt geen verkeerd gedrag aan. Je bouwt het af; de volgende dag ga je eerder weg, nog voordat hij slaapt. Dit geeft hem een veilig gevoel dat jullie er zijn. Is niks mis mee lijkt mij.
Dat campingbedje zou ik dus echt niet doen want dat lost niks op.

Ilse, ik zou er ook niet naast gaan liggen. Wie weet wat je je daar mee op de hals haalt.



Misschien is het uit bed komen al over met een uitvalrekje of gewoon een paar dagen aankijken. Consequent terugleggen. Hij leert het dan vanzelf wel. Ook met hem praten over zijn nieuwe bed en uitleggen dat het ledikant voor babies i9s en Fransje is nu een grote jongen en krijgt een groot bed, net als Emily en Wesley.



Succes meid!

Zou het niet iets zijn om zijn ledikantje terug te zetten en dan zij ngrote bed ernaast/ervoor? Als hij er dan uitklimt, komt hij vanzelf op zijn grote bed terecht. Wordt hij dan moe dan zal hij op het grote bed in slaap vallen.



tenzij hij dan weer terug in het ledikantje klimt :think:



Ik weet het ook niet hoor, bij ons is dat nog niet van toepassing, maar hier dacht ik zo ineens aan…

Kunnen er bij jullie ledikantje dan geen spijlen uit?



In principe zijn er volgens mij aan één kant altijd 2 spijlen in het midden die er ‘los’ in zitten (met veertje onderaan, dus niet gelijmd) en die je er makkelijk in en uit kunt halen.



Wij hebben een ‘ombouwbed’, maar alleen met spijlen (gebruikt gekregen). Had eerst de lattenbodem helemaal naar beneden gezet (nagenoeg op de grond), zodat Mika er niet uit kon klimmen. Nu heb ik de bodem weer op de middelste stand (ca ‘normale’ bedhoogte), omdat ik een tijdje geleden begonnen ben de 2 spijlen er uit te laten, zodat hij enerzijds zèlf (veilig :wink: ) uit z’n bedje kan als hij wakker is en anderzijds zodat hij kan leren zèlf in bed te gaan/blijven om te slapen. Hoop dat zo later de stap naar een stapelbed (hebben maar 1 kinderkamertje) makkelijker gaat.



De eerste paar nachten zonder spijlen, stond ie huilend op z’n deur te bonken, maar na een tijdje ging hij toch weer uit zichzelf in bed liggen en viel in slaap. Nu hoor je hem vaak nog eventjes spelen, maar daarna is het stil en als ik ga kijken, ligt ie ook altijd in z’n bedje. Alleen de eerste nacht dat mijn moeder bij hem op de kamer sliep (bleef een weekje), had hij het kussen en de deken van de slaapbank getrokken en lag op de deken, op de grond. :inlove:

Hebben toen voor m’n moeders rust :lol: die week de spijlen er maar weer ingestopt, maar na die week ging het ook zonder spijlen weer prima! :thumbup:



Is denk ik ook vooral een kwestie van gewenning. :slight_smile:

Wij hebben de nacht dat Ml uit haar bedje klom en in het ziekenhuis belandde meteen spijlen eruit gezaagd, zodat ze er zelf uit kon kruipen en niet hoefde te klimmen…maarre…de volgende ochtend kwam ik nog net optijd binnen, madam hing er alweer overheen… :o

Het zal ook wel aan de leeftijd liggen. Ze was toen twee jaar en de link uit bed klimmen en vallen maakte ze toen nog niet.



Hoe gaat het nu?