Tips voor opvulling van voortuin

Ik heb even jullie hulp nodig.



A.s. Donderdag wordt onze voortuin opnieuw bestraat en en omdat het anders zo’n groot lee vlak wordt, wil ik graag wat “aankleding” in de vorm van bijv. bloembakken hebben maar daar loop ik tegen 2 problemen aan.


  1. we hebben een zéér beperkt budget
  2. Ik mis elke vorm van inspiratie om zelf iets leuk te verzinnen



    Ik heb wel het idee dat het strak en simpel moet blijven omdat de kleuren van de stenen eigenlijk al heel druk zijn.

    Ik heb zelf een klein voorbeeld gemaakt van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien (in het echt zijn de kleuren wat flester):







    Het gestippelde gedeelte is het pad naar de voordeur, dat moet vrij blijven.



    Het liefste zou ik er van die grote vierkante plantenbakken neerzetten met buxus oid er in maar die dingen zijn echt véél te duur.



    Iemand een idee??

heb je al eens op marktplaats gekeken? Er wordt daar vaak buxus voor niks weggegeven. En potten vind je er misschien ook nog wel?



Ik zou ook zoiets doen, in het vierkante vlak vier vierkante potten neerzetten. Buxus, lavendel, hortensia, allemaal leuk.

Anders rozemarijn, groeit ook goed. Of een lavendel boompje.

In princiepe gaat het niet zozeer om de plantjes, die kan ik hier en daar bij elkaar sprokkelen.

Het gaat mij om de bakken waar ze in komen te staan.

Ik heb MP al een beetje afgestruind maar ik kom niet echt iets tegen waarvan ik zeg “JA dat is het!”



Iets zelf maken is op zich geen probleem maar dan moet het er wel een beetje strak uit komen te zien.

Of op mp kijken naar bakken met de goede vorm en die dan overschilderen in antraciet?

Misschien het proberen waard:



als je grote vierkante bakken wil, een handyman 2 bakken laten timmer op een grote plaat. Je maakt zeg maar 2 vierkanten in elkaar en in de ruimte ertussen (20 cm minimaal) stort je beton. Heel goedkoop en je kan het schilderen in elke willekeurige kleur. Wel wat meer werk maar ik ken iemand die het gedaan heeft en het lijkt zo uit de intratuin te komen!

Ik vraag me eigenlijk af hoe je je tuinontwerp hebt bedacht, met dat vierkant. Hoe had je het nu zelf in je hoofd dan? :think: Dat heb je niet zomaar bedacht neem ik aan.

Ik had zelf in mijn hoofd om achter het vierkant, voor het raam dus, 3 grote vierkante of rechthoekkige plantenbakken (van 1 m breed) met lage plantjes neer te zetten en in het zwarte vierkant een bak met een boompje maar zoals ik al zei die bakken blijken flink duurder te zijn dan ik dacht :oops:



Dus was mijn idee om iets goedkopers te zoeken of zelf wat te maken maar daar ontbreekt me nu dus even de inspiratie voor.

Op marktplaats kan ik helemaal niet vinden wat ik zoek :? althans niet de goedkope versie.

Wola en Reat bedankt voor de tips hier kan ik misschien wel wat mee :mrgreen:

Waarom maak je van Taxus geen vierkante blokken. Dat is ook niet zo duur en ziet er strak uit.

@lbc wrote:

Waarom maak je van Taxus geen vierkante blokken. Dat is ook niet zo duur en ziet er strak uit.




Ja maar waar zet ik die taxus dan in? :wink:

Gewoon in de grond. In rijtjes om en om in de grond zetten in de vorm die je wilt hebben en dan in model knippen. Kost dus geen potten.

Je kunt ze zo hoog laten groeien als je wilt.

O, ik begrijp nu dat je het helemaal laat bestraten. Dan moet je dus een stuk vullen met zwarte grond i.p.b. stenen.

je kunt ook een “pot” maken van halve stoeptegels. Die zijn op mp overal gratis af te halen. Die snijdt/breek je dan doormidden en stapelen maar. Daar zet je dan wat planten in. Ziet er heel erg leuk uit en geeft een speels effect :thumbup:



Ik woon op 25 kilometer van jou en wij hebben nog een paar planten over. Als je interesse hebt stuur me even een pb :wink: er zit oa een konifeer op stam bij.

@lbc wrote:

O, ik begrijp nu dat je het helemaal laat bestraten. Dan moet je dus een stuk vullen met zwarte grond i.p.b. stenen.




Hihihi, dat is nou juist niet de bedoeling :wink:

Onze buren hebben nl. een metershoge denneboom in de tuin staan en dat ding levert mandelijks een flinke berg rommel op :frowning:

Omdat we een zo onderhouds vriendlijk mogelijke tuin wilden hebben laten we het nu helemaal bestraten zodat we “alleen maar” een paar keer de bezem er door hoeen te halen i.p.v. alles aan te moeten harken en onkruid te moeten wieden.

Ik wil dus géén open stukken aarde meer want die stukken naaldvrij krijgen is vrijwel onmogelijk.

Verder wil ik ook nog eens van die rottige, vieze, smerige buurtkatten af die in mijn tuin zitten te sch*jten en het zaakje begraven waardoor ik tijdens het tuinieren weer eens in een kattendrol grijp.

Geen open stukken aarde meer voor ons dus :wink:



Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een paar mooie grote planten bakken.













Zoiets maar dan goekoper :wink:



Ik denk dat we binnenkort eens naar de Vrije markt in België gaan, misschien dat ze daar iets hebben :mrgreen:

@cees77 wrote:

je kunt ook een “pot” maken van halve stoeptegels. Die zijn op mp overal gratis af te halen. Die snijdt/breek je dan doormidden en stapelen maar. Daar zet je dan wat planten in. Ziet er heel erg leuk uit en geeft een speels effect :thumbup:



Ik woon op 25 kilometer van jou en wij hebben nog een paar planten over. Als je interesse hebt stuur me even een pb :wink: er zit oa een konifeer op stam bij.




Nou stoeptegel te over want die hebben we net uit de tuin gehaald :wink:

Ik zal eens kijken wat ik daarmee kan en hoe dta er uit komt te zien.

Bedankt voor de tip :thumbup:



Ik stuur je straks even een pb :mrgreen:

Ik denk dat taxusblokken minder onderhoud is dan potten, waar alles altijd in kapot gaat. De taxusblokken hoef je maar eens per jaar te knippen en de grond zie je helemaal niet. Die is helemaal vol buxus geplant dus helemaal bedekt. Wij hebben het zelf ook omdat we een onderhoudsvriendelijke tuin wilden.

Toch ga ik liever voor de potten/bakken :lol: daarmee kan ik ook een beetje variëren.

Daarnaast staat dit ontwerp nu wel zo’n beetje vast, elke verandering in legpatroon (dus meer werk) zal ws extra geld gaan kosten, om openingen in het legwerk te laten hebben we ook weer extra opsluitbanden nodig dus dat is ook geen optie.



Bedankt voor het meedenken :thumbup: maar onderbrekingen in het legwerk wordt het sowieso niet :oops: