Ons dochtertje vind het heerlijk als we haar voorlezen.
Het is een echt meisje vandaar dat we voornamelijk Doornroosje, Sneeuwitje, Rapunsel en de kleine zeemeermin aan het voorlezen zijn.
Pappa en mamma worden er zo langzamerhand een beetje simpel van, maar er is maar weinig anders wat haar boeit.
We zijn lid van de bieb, maar meestal vind ze maar 1 van alle boeken leuk en die moeten we dan tot in den treuren voor blijven lezen.
Elk mooi, pakkende verhaal is welkom.
Fantasierijke of avontuurverhalen zullen denk ik wel in de smaak vallen.
Grappige verhalen zijn ook erg welkom.
Binnenkort gaan mijn man en ik een dagje Rotterdam in om inkopen te gaan doen.
Het zou fijn zijn als we gewapend met een lijstje met potentiële boeken een boekenwinkel in kunnen stappen.
Gitte Spee heeft boeken op rijm,
#Er was eens een olifantje, over zon zee en ander weer
(gaat over olifantje olaf en verschillende weersomstandigheden)
#Er was eens een muisje
(gaat over tellen)
#Er was eens een meisje
(gaat over kleuren en afvoriet bij ons meisje-meisje van bijna 5jr).
Mayra (net 5 geworden) is dol op:
Floddertje
Jip en Janneke
De mol die wilde weten…
Rupsje nooitgenoeg
En dan de boekjes van Dagmar Stam, Carrie Slee en zo: lekker weertje koekepeertje die bedoel ik.
Maar ze lezen hier allebei alles wat los en vast zit, tot de reclamefolders aan toe :lol:
de boeken van knofje zij erg leuk (Dagmar Stam)
en Paultje en het paarse krijtje (Annie MG Smith)
Boeken van Carrie Slee zijn hier helemaal favoriet.
Boeken van Liselotje zijn wel leuk voor die leeftijd, spelen in op verschillende dingen die er gebeuren (naar groep 1 gaan, broertje of zusje krijgen, leren fietsen zonder zijwieltjes)
Verhalen met mooie plaatjes: Mooiste vis van de Zee.
Pluk v.d. Petteflet is leuk (elke dag een nieuwe dosis Pluk)
Dan ook verhalen van Elmer (ook in hapklare brokken)
En natuurlijk boeken van Dagmar Stam. Of boeken van Charlie en Lola.
Rupsje nooit genoeg voor een kind van 4,5 :shock:
Dat vind ik meer een peuterboek
Met 4,5;
Pluk van de petteflet,
de dwergjes van tuil (paul biegel)
Daniela Drescher, Kom mee naar elfenland (elfjes doen het bij ons meisje net als prinsessen ook goed haha) boekje over Elfje Fliera (kan niet slapen geloof ik en er komt nu een nieuwe, over kerst, ziet er ook superlief uit) en boekje van heksje Merlinde.
Prinsesje in het bos (Sybille Olfers)
Okke, Nootje en Doppejan’ de kabouterkinderen/olles skitocht (elsa beskow)
Michiel van de hazelhoeve/lotta van de kabaalstraat (lindgren)
Kun je een zeemeermin voor me vangen?
En gewoon een mooi sprookjesboek (Grimm, die mooie dikke!).
Hier is de reeks van Lisa en Jimmy favoriet (vivian den hollander, tekeningen: dagmar stam).
Ook heeft van Dale leuke uigave “mijn tweede van dale”
@Lune wrote:
Rupsje nooit genoeg voor een kind van 4,5 :shock:
paultje en het krijtje ook. Nano kan al die peuterboeken nog met plezier lezen, maar wel voor erbij, zou ze niet meer kopen voor um.
Ik zou Kolletje heel erg aanraden.
nano is momenteel he-le-maal in de ban van de originele boeken van pooh. Niet die -afstotelijke- disney bewerkingen dus, maar deze
ook erg leuk is de serie van lemniscaat met Het Hele Jaar Rond, en Vuurvliegjes, Tovervisjes en Schatgravers en De Hele Wereld Rond.
Dit zijn behoorlijk dikke boeken die van verschillende schrijvers verhalen bij een bepaald thema aan bod laten komen. Leuke, afwisselende voorleesboeken.
Ah ik hoor een sprookjesmeisje! Ik zou het boek van Andersen of van de Gebroeders Grimm kopen. Je hebt zoveel verschillende uitgaven; meer en minder geschikt voor kleine kinderen. Ik zal morgen eens kijken in mijn collectie!
ik ben ook zo’n sprookjesmeisje Ik heb zo’n 2 meter aan sprookjesboeken op zolder staan!
Nou, ik kan hier veel mee hoor, dank je!
Ik vraag mij wel af welke van deze genoemde boeken nog te koop zijn. Maar tweedehands kan ik er denk ik ook wel aan komen denk ik.
Dan kijk ik eerst even in de bieb of Maaike het leuk zou kunnen vinden…
Hier zijn de boeken van Dolfje Weerwolfje helemaal favoriet op het moment.
En de serie van Jimmy en Lisa is ook erg leuk, maar dan vooral omdat het zo herkenbaar is, voor het eerst naar school, voor het eerst naar zwemles, eerste verjaardagsfeestje, etcetera.
@fiep klophout wrote:
@Lune wrote:Rupsje nooit genoeg voor een kind van 4,5 :shock:
paultje en het krijtje ook. Nano kan al die peuterboeken nog met plezier lezen, maar wel voor erbij, zou ze niet meer kopen voor um.
Het gaat toch om de leesbeleving en plezier van een kind, de lol in lezen? Dat hangt toch niet af van het feit of een boek nu precies voor hun leeftijd is? Ook klein wit visje wordt hier nog steeds gelezen. De boekjes zijn gewoon stukgelezen en daar ben ik trots op! Mayra zit ook vaak in boekjes met een bepaald AVI-leesniveau te kijken, is ook niet voor haar dan? :think: Wat maakt het uit, ze kijkt gewoon graag in boeken en 'leest' op haar manier :wink:
Je moest eens weten in hoeveel kleuterklassen Rupsje Nooitgenoeg aan de orde komt :wink: Het thema is een prima uitgangspunt nl :thumbup:
Natuurlijk kan zo’n boek nog steeds gelezen worden, maar om het nou als tip te geven om nog te gaan kopen voor een kind van 4,5… Ik vind het iig geen goede tip
Ik vind behalve plezier hebben in lezen ook belangrijk dat een boek goed geschreven is. Mijn dochter wil bijv heel graag van die disneyprinsessenboeken met afzichtelijk krom nederlands, en die krijgt ze gewoon niet.
Een boek als de dwergjes van tuil stimuleert de taalontwikkeling van een 4,5 jarige wel zoals het zou moeten, vind ik dan. Dat is wel een reden om iig ook boeken op het juiste niveau in de kast te hebben.
@crien wrote:
@fiep klophout wrote:ik zeg toch hetzelfde? die boekjes zijn nog steeds leuk voor kinderen van die leeftijd, maar ik zou ze niet meer aanschaffen nu, of adviseren aan iemand die iets zoekt voor een kind van 4,5.@Lune wrote:Rupsje nooit genoeg voor een kind van 4,5 :shock:
Het gaat toch om de leesbeleving en plezier van een kind, de lol in lezen? Dat hangt toch niet af van het feit of een boek nu precies voor hun leeftijd is? Ook klein wit visje wordt hier nog steeds gelezen. De boekjes zijn gewoon stukgelezen en daar ben ik trots op! Mayra zit ook vaak in boekjes met een bepaald AVI-leesniveau te kijken, is ook niet voor haar dan? :think: Wat maakt het uit, ze kijkt gewoon graag in boeken en 'leest' op haar manier :wink:
Je moest eens weten in hoeveel kleuterklassen Rupsje Nooitgenoeg aan de orde komt :wink: Het thema is een prima uitgangspunt nl :thumbup:
Net als dat nano soms met plezier speelt met speelgoed dat bedoeld is voor 1,2 jarige. Prima, maar ik ga dat niet meer voor hem kopen.
Sorry Fiep :shifty: WAs een reactie op de opmerking dat het meer een peuterboek is…
De TS zegt dat het meisje graag 1 bepaald soort boeken leest en liever niks anders. Vandaar toch mijn tip van Rupsje… Mooie tekeningen en niet te lang. Misschien is het toch wat voor DIT kind, misschien ook niet. Dat kan de moeder het beste inschatten. Misschien eens bekijken in de boekhandel/bieb? Haar reactie zien?
Hier is Jip en Janneke bij alle twee de meiden favoriet
Elke avond moet er zeker 1 verhaal van Jip en Janneke worden voor gelezen en verder eigenlijk heel veel.
Maar welke ze echt heel leuk vind en dan ook helemaal in een deuk ligt van het lachen zijn de boeken van Marianne Busser.
Deze is toch wel het leukste
@dolfijntje12 wrote:
Elke avond moet er zeker 1 verhaal van Jip en Janneke worden voor gelezen en verder eigenlijk heel veel.
Maar welke ze echt heel leuk vind en dan ook helemaal in een deuk ligt van het lachen zijn de boeken van Marianne Busser.
Deze is toch wel het leukste
Die lijkt me leuk. Een beetje lachen lijkt me een stuk beter dan elke avond die weëe sprookjes. (ik kan zo langzamerhand Raponsje wel aan haar haren ophangen geloof ik )