tips voor leuk speelgoed (met foto's?) gevraagd.

Ik was eens aan het nalezen wat voor speelgoed nu echt toegevoegde waarde heeft.

En een lijstje aan het maken wat dan dus leuk is om te kopen/vragen.

Hebben jullie nog goede suggesties?

Het gaat me om speelgoed wat dus een toegevoegde waarde heeft voor hun ontwikkeling.

bijvoorbeeld:

huishoudelijke spulletjes (functie; immiteren); bezempje, stoffer&blik, pannetjes.

Hebben jullie foto’s van leuke setjes bijvoorbeeld?

Plastic etenswaren (immiteren).

(kliederen,voelen); gaatjesding voor in bad of voor zand (waar koop je zoiets?), watermolen, klei, vingerverf…

(eigen kunnen ontdekken); grote bal, klimrek…

(muziek); xylofoon, mondharmonica…

(eigen wereldje creeeren); kleine houten/plastic dieren, autootjes, poppenhuis, boerderij, poppen…

(rollenspel); verkleedkleren, hoeden, sjaals, poppenwagen, luiers voor de pop :mrgreen: …

(natuur): beestjes voelen, naar buiten…

Nog meer suggesties of ben ik de enige die zo aan het denken is?

Ik vind het leuk om te bedenken wat voor dingen ik nog meer aan kan bieden. Ik heb nog niet zoveel 'dreumes’speelgoed en dan ga je er ineens over nadenken hè :lol: .

Aniek heeft poppenkastpoppen… de echte ala jan klaassen en katrijn, maar ook van de ah van oa de kleine zeemeermin en assepoester en met name die laatste is ze weg van. Ze kan met haar hand erin hele verhalen ophangen tegen die poppen.

Zowel Peter als Aniek spelen graag met duplo, met name de dieren en bekende figuren die erbij zitten zoals Bob de bouwer. Vaak zitten ze scenes van de dvd na te bootsen en zingen dan de longen uit hun lijf ala “boooo de bouwe” :inlove:

Aniek heeft plastic snijfruit en snijbrood… dat zit met klittenband vast en kan ze dan zgn met een mesje doorsnijden. Ze vind het prachtig om te doen. Ook heeft ze een koffiezetapparaat waar je water echt in kan laten stromen en ze vind niks leuker dan kopjes koffie en thee te zetten in haar plastiek serviesje (gewoon van zeeman) en dat wij dan net doen of we het opeten.

Peter is over het algemeen het allerdruktst met 2 duplo auto’s en een tractor. Hij past er allerlei popjes in en de laadbak vult hij met van alles en nog wat… van speen tot koek, van schoenen die hij tegenkomt tot losse afgevallen blaadjes.

Voor badspeelgoed en ook meer ingenieuze badmolens en waterval dingen ben ik goed geslaagd bij kidzwalz… de kinderversie van babywalz.

Bij de hema hebben ze hele leuke dingen als badvingerverf of badstiften. Ze kunnen dan in bad verven en tekenen en eenmaal klaar word het na een beetje wrijven gewoon zeep. Is hier ook een groot succes :thumbup:

Verder hebben ze een dreumesglijbaan in de tuin en een zandbak.

En 1x in de week gaan we knutselen… dat kan van alles zijn. Koekjes bakken met nijntje vormen (pak koekjesmix) maar ook brooddegen (is zoutdeeg en hoewel het veel zout bevat is het verder niet giftig, Peter spuugde het weer uit waar hij klei gewoon opeet) en daarna hun kunstwerkjes bakken en met plakkaatverf schilderen.

Maar ook hebben we laatst met wattenbolletjes, glitter, papiersnippers en zwart papier een sneeuwpop gefabriekt. Gewoon van ses van die kinderlijm, die spoel je met water zo schoon en is ook niet giftig. Ze vinden het geweldig om met die kleine rode kwastjes en lijm te kliederen.

poppenhuis is hier dan weer niet zo een succes, tenzij ze er zelf van alles aan kunnen verbouwen. Ik koop dus geen “statisch” speelgoed meer, daarmee doelend op kant en klaar speelgoed waar ze alleen wat vastgestelde dingen mee kunnen. Zo hadden ze de geluidenboerderij van little people, maar ze doen er niks mee. Nu hebben ze een duplo dierentuin en poppenhuis. Prachtig vinden ze dat, ze kunnen steeds weer een andere dierentuin maken en steeds weer een ander poppenhuis (hier diende een auto van duplo al een keer als trap :mrgreen:

Dus mijn overwegingen zijn nu… het moet multifunctioneel zijn en duurzaam.

Als ik iets uit wil proberen, leen ik het eerst bij de spelotheek… dan merk ik gauw genoeg hoe ze iets ervaren.

Lis speelt met van alles heel kort: boekjes met boerderijdierenplaatjes, Duplo, neppapfles met pop en buggy, houten noppenpuzzel, serviesje, ballen, muziekinstrumenten (keyboard), dingen die geluid maken (autostuur), alles waar haar broers mee spelen.

De ballentent is dus ook al leuk speelgoed zonder ballen. Je hebt ze ook met 2 tenten en een tunnel ertussen, ballen kun je eventueel los kopen.

Dat lieveheersbeestje dat je op die laatste foto op de achtergrond ziet, is ook erg in. Het is een trekbeest, maakt insektengeluiden en speelt liedjes en daarbovenop zit nog iets waarvan ik de naam niet weet maar wat je vaak bij kinderhoekjes in bedrijven zit.