tips voor kamperen met kids?

Wij gaan in augustus kamperen met de kindjes in italie. Zo’n 1600km dus we rijden in 2 dagen. We gaan met de tent. Het is al eeuwig geleden dat ik gekampeerd heb, maar voor de kinderen leek dit ons erg leuk. Hoewel ik wel een beetje tegen de reis opkijk. En ook het opzetten van de tent na een lange reis (vrees dat we daar wel even mee bezig zijn). De jongste kan ook nog niet lopen (hoewel ik hard aan het trainen ben :wink: )

Hebben jullie tips voor mij voor de reis en evt dingen die leuk/handig zijn om mee te nemen naar de camping? Ik heb ondertussen wel al een dvd speler aangeschaft voor achterin de auto.

We zijn in juni 2010 gaan kamperen in Spanje, ongeveer 1300 km rijden. Toen waren Luc en Stan 1 jaar en 4 maanden en Pete ongeveer 2,5 jaar. We hebben 's nachts doorgereden, zodat de kids het meeste van de reis slapend doorbrachten. Nu is dat voor 1300 km wel te doen (12 uur rijden zonder pauzes meegeteld) maar 1600 km is dan net te ver daarvoor. Tips voor de reis overdag heb ik dus niet.

Wat voor tent heb je? Wij hadden een 6-persoons tunneltent gekocht en alleen opgezet in de kampeerwinkel gezien. Toen we vermoeid op de camping aankwamen, moesten we dus een beetje uitvogelen hoe we dit het beste konden aanpakken. Eigenlijk niet handig. We zijn dus langer bezig geweest als eigenlijk nodig was. Misschien als tip om thuis eerst even de tent op te zetten als proef?

Ik neem aan dat je voor de jongste een campingbedje meeneemt? Dat hadden we toen voor Luc en Stan ook en die hebben we in dat campingbedje gezet toen wij alles gingen uitladen, hoefden we ze niet in de gaten te houden.

We hadden als buren een ouder Nederlands echtpaar en die hebben Pete onder hun hoede genomen. Een boekje lezen, drinken en een koekje geven, bloemetjes plukken. Dat was wel erg fijn.

Dingen die handig zijn? Ik weet niet hoeveel ruimte je in de auto hebt? Heb je een dakkoffer? Ik vond het wel fijn om opbergruimte te hebben, dus een keukenkastje en een kledingkast.

Wij hadden voor alle kids ieder 1 buitenvoertuig bij, ook een zwembad was wel fijn om voor de tent te zetten. Verder ook iets om schaduw mee te maken, zoals een partytent of schaduwdoek of parasol.

Je hebt niet zo heel veel nodig. Mijn ervaring is dat we elk jaar weer te veel pakken (we zouden ondertussen beter moeten weten). Uiteindelijk wordt het een bende in de tent en ben je aan het eind van de vakantie een eeuw bezig met alles weer op te ruimen.

Mijn eisenlijstje voor onze vakantie (met L van 7 en Noortje van bijna 2)

• een plek met goed uitzicht op speeltuin/speelveldje, zodat Noortje een beetje ruimte heeft om zich zelfstandig te bewegen, zonder dat ik haar uit het oog verlies
  • schaduw (of het nou bomen zijn of een parasol)

Ik heb altijd wat sarongs mee. Gewoon van die dunne simpele. Die gebruiken we voor allerleid doeleinden: extra schaduw creeren (met wasknijpers en scheerlijnen) , op liggen op het strand, over een slapend kind heen leggen in de auto als het wat koeler is etc.

Een klein opblaadbadje is wel handig. Kan je ook ter plekke kopen en achterlaten als je niet genoeg pakruimte hebt.

kleurboeken en stiften/potloden, een paar spelletjes en wat autootjes zijn vaak genoeg speelgoed voor een regenachtige dag. voor buiten, een opblaasbal en wat bakjes om met water te spelen.

Wat ik zelf heel handig vind zijn die kleine opvouw krukjes waar je ook een tafelblad op kan leggen. Die zijn te koop bij campingwinkels. Heerlijk om je benen op te leggen en tegelijk ook multi inzetbaar als klein tafeltje.

Check even wat voor stekker je nodig heb voor je stroom. In Frankrijk heb je b.v. een verloop stekker nodig. Ik heb ooit een keer zonder die verloopstekker gezeten. Wat nog een flink gedoe om je juiste stekker te kopen bij een bouwmarkt. Zit je niet op te wachten als je moe bent.

Wat Sassie zegt: even de tent van de voren proefopzetten. Scheelt een boel stress.

Ik heb de gewoonte van mijn moeder overgenomen en zorg altijd voor een overnachtingstas met daarin wat kleding, een handdoek, natte doekjes, eten en drinken en wat speeltjes. Gewoon de eerste basisbenodigdheden. Dit voorkomt dat je onderweg in alle tassen moet graven om spullen te vinden, als er een broek vies wordt of zo :thumbup:

Wij dachten vorig jaar ook een deel 's nachts te gaan rijden, maar Marijne dacht ‘het is nacht! ik hoor in bed! dit is niet goed ik blijf wel even wakker!’ :roll: Terugweg overdag gereden en toen dacht ze ‘oh get weer zo’n eind rijden, ik ga wel slapen’ :smiley:

Inderdaad echt de tent proef opzetten en misschien markeringen aanbrengen op de stokken (gekleurde stickers of plakband?). Zodat je zo min mogelijk tijd kwijt bent met opzetten.

Als de jongste nog niet loopt, heb je daar de minste last van :wink: die plant je op een kleedje met wat speelgoed.

Veel plezier!

We gaan dit jaar niet kamperen… hebben onze tent verkocht. Maar wij hadden zo’n pyramide tent en die staat doorgaans in 15 minuten…

Heb vorig jaar wel nog gekampeerd en toen heb ik Suus in de buggy geparkeert tijdens het opzetten… met goed zicht op ons en de tent en onderwijl steeds met d’r kleppen… vond ze prima eigenlijk. Zodra hij stond en het afspannen begon, mocht ze eruit en lieten we haar gewoon rondkruipen…

Zo’n klein electrisch pompje van 8 euro bij action die ook op de sigarettenaansteker van de auto kan is erggggg handig. Scheelt je ook het meenemen van zo’n bakbeest aan handpomp…

Verder ben ik gek op boxen met deksel en klipsluiting…we hebben ze zo gekocht dat ze perfect in de auto passen en in de tent kunnen ze op elkaar.

Etiketten erop en je vind altijd alles terug.

Een klein opblaasbad idd… hoewel we vorig jaar 4 van die flexibele wasmanden mee hadden (in elkaar nemen ze weinig ruimte in en tijdens de reis zat er gewoon van alles in. En die gevuld met water en speeltjes was genoeg waterpret… elkaar natgooien enz…

Verder mogen ze altijd allemaal hun eigen rugtasje vullen met wat speelgoedjes, hebben we een kleine doos mee met papier, stiften, wasco’s, potloden, een schaartje en pritt stick. Is het slecht weer, vermaken ze zich daarmee.

Verder altijd mens erger je niet, rummikub en een spel kaarten en wat dingen om zich buiten te vermaken zoals badmintonrackets voor kids, scratsch (klittenband ding om over te gooien) en vliegers in foudraal. Een goedkope bal kopen we altijd ter plekke en blijft daar ook…

Ik neem altijd 1 set warme kleding mee, 1 joggingbroek, 3 setjes zomerkleding en voor 1 week schone sokken en ondergoed. De kleding spoel ik om de dag even uit en krijgen ze zo weer aan… (sterker nog, ik ben nu al setjes met wat vage vlekken apart aan het leggen voor de vakantie)

Eigenlijk hebben wij nog nooit op een camping gestaan waar de kinderen niet binnen een mum van tijd vriendjes hadden en hun gang konden gaan.

Denk wel aan zwemluiers en blaasjes enzo… die ben ik wel eens vergeten en soms drama om die dan te vinden voor normale prijzen…

Het is vooral de reis en de aankomst waar je even tijd en energie en zo voor nodig hebt…

Dan kom je aan na een lange reis, eigenlijk ben je dan al moe en dan moet die hele tent nog.

Eigenlijk is het dan prettig dat je kinderen zich kunnen vermaken, zich ook kunnen ontspannen na de reis.

Ik zette dan altijd eerst het campingbedje op, de jongste erin, ik zette de tafel neer of een kleed met daarop wat speelgoed en ze kregen dan wat lekkers te eten en drinken.

En Maria; een jongste die niet kan lopen, daar was ik altijd heel blij mee op campings :mrgreen:

Cell, waar koop je flexibele wasmanden?

tip 1: ga die tijd voor tijd nog een keertje opzetten.

Of 2… of 3… dat je daar in elk geval handigheid in hebt.

Want na 1600 km in 2 dagen heb je geen zin om dat daar nog uit te moeten vogelen als je zelf moe bent, maar bovenal: je kinderen zijn moe!

Verder ben ik zelf niet zo heel erg moeilijk… hoeft niet zoveel mee, je red je op de camping wel met basics… wij tenminste wel, maar ja wij kamperen dan ook zonder stroom en dat soort rare dingen :lol: .

@mamaMarije wrote:

tip 1: ga die tijd voor tijd nog een keertje opzetten.

Of 2… of 3… dat je daar in elk geval handigheid in hebt.

Want na 1600 km in 2 dagen heb je geen zin om dat daar nog uit te moeten vogelen als je zelf moe bent, maar bovenal: je kinderen zijn moe!

Verder ben ik zelf niet zo heel erg moeilijk… hoeft niet zoveel mee, je red je op de camping wel met basics… wij tenminste wel, maar ja wij kamperen dan ook zonder stroom en dat soort rare dingen :lol: .

Twee jaar terug hadden wij voor het eerst stroom, ik wist niet wat ik meemaakte joh 8)

Want de laders van de ds, de lader van de iphone, de pomp waarmee wij de luchtbedden oppompen (superding), waterkoker (gaat alles veel sneller en bespaard een gastankje per vakantie) onze lamp laden we daarmee op.

De enige concessie is: we doen geen koelkast en daar hebben we echt elk jaar een discussie over, ik wil het wel, hij niet :wink:

Van tevoren opzetten is wel fijn, zeker als je het ding niet jaarlijks opzet.

ik heb ze bij de action weg… maar ze zijn ook regelmatig te koop bij karwei, gamma… kwantum, leenbakker enz… het zijn gewoon ronde wasmanden van flexibel kunststof met handgrepen… Suus pastte er vorig jaar nog in, maar de kids vinden die dingen geweldig om van alles mee ui te vreten… en ze zijn ideaal om op vakantie 's avonds nog even de voeten van alle kinderen mee te badderen… met 4 in elkaar kan je de bovenste nog vullen (wij hadden er handdoeken in gepropt) en omdat het flexibel is, prop je ze zelfs nog tussen de achterbank en de voorstoelen…

@Cell wrote:

ik heb ze bij de action weg… maar ze zijn ook regelmatig te koop bij karwei, gamma… kwantum, leenbakker enz… het zijn gewoon ronde wasmanden van flexibel kunststof met handgrepen… Suus pastte er vorig jaar nog in, maar de kids vinden die dingen geweldig om van alles mee ui te vreten… en ze zijn ideaal om op vakantie 's avonds nog even de voeten van alle kinderen mee te badderen… met 4 in elkaar kan je de bovenste nog vullen (wij hadden er handdoeken in gepropt) en omdat het flexibel is, prop je ze zelfs nog tussen de achterbank en de voorstoelen…

Die dingen zijn echt ideaal op de camping inderdaad!

Wij gebruiken ze ook om handdoeken, shampoo, pyjama’s e.d. in te doen als we de jongens gaan douchen.

@Sophia wrote:

@Cell wrote:

Die dingen zijn echt ideaal op de camping inderdaad!

Wij gebruiken ze ook om handdoeken, shampoo, pyjama’s e.d. in te doen als we de jongens gaan douchen.

Die zijn ideaal. Ik gebruik er 1 om te tuinieren, maar misschien schaf ik er ook een paar aan voor de vakantie.

Electrische pomp is zeker handig en neemt weinig ruimte in beslag.