tips voor bij het avondeten gevraagd!!

Hallo allemaal,



Onze zoon Jessie van bijna 5 jaar oud eet heel slecht. Al vanaf kleins af aan wil hij geen (warm) eten. Wat hij wel eet is smorgens een boterham en tussen de middag een boterham.<br /> <br /> Savonds wil hij echter niks eten. Hij zegt dat hij niks lust en wil ook niet proeven. Ja, een stukje pizza, tosti, wat patatjes, spinazie. Das het enige wat hij eet.



We hebben al verschillende methodes geprobeerd.

  • Aan tafel blijven tot je bord leeg is… helpt niet… dan wordt het rustig 12 uur in de avond…
  • Dan eet je maar niet, als je maar gezellig aan tafel blijft zitten.
  • Dan eet je maar niet, maar we bewaren het voor als je alsnog honger krijgt en dan eet je het alsnog…



    Wel heeft ie in de avond honger en dan zeurt ie om wat te eten. Ik heb het een hele tijd volgehouden om gewoon niks te geven. Dan gaat ie met honger naar bed, maar eet de volgende avond weer zijn bord niet leeg.



    Ik maak er niet zo`n groot drama van. maar zou het voor mezelf gewoon fijn vinden als ie gezellig mee eet aan tafel, of als ie eens mee kan uit eten… Ook voor zijn vitaminen wil ik graag dat hij meer gaat eten…



    Iemand tips???

Hem zijn eigen eten laten opscheppen maar dan moet hij wel eten wat hij ook opschept.



Hem laten meehelpen met het bereiden van het eten?



Misschien hulp van buiten zoeken? arts of dietist?



succes.

tygo eet ook heel slecht

heb dat al ook geprobeerd wat jij schrijft ook geprobeerd

werd er soms moederloos van en erg verdrietig en bezorgd

nu ik het los heb gelaten en er geen aandacht aan schenk gaat het veel beter

hij eet nu sporadisch spontaan in ene zijn bord leeg

schep wel iedere keer voor hem wat op 1 aardappeltje en een eetlepel groente met wat jus

vlees wilt hij meestal wel kwa vis kibbeling of vissticks

dus denk dat hij het meeste wel krijgt

verder eten pat en ik rustig verder en kletsen wat

het zal wel goed komen en als wij het niet kunnen dan moet hij maar een goede vrouw tegen komen :mrgreen:

ik heb pat ook moeten leren eten en leren overtuigen iets te proeven

omdat anders zijn kids hetzelfde gedrag gaan vertonen

het zal wel in de genen liggen :roll:

Ook zelf opscheppen mag hij, helpen met klaarmaken ook.



Ik moet zeggend dat zijn vader de zelfde kuren had… en die eet nu juist wel mee om het goede voorbeeld te geven… (maar ja, das dan misschien net iets te laat geweest…)

Wat lastig zeg, het klinkt alsof je juist goed bezig bent door er niet teveel aandacht aan te besteden.



Ik zou iig beginnen met een verbod op ‘lust ik niet’; ik zie dat je nog een dochter hebt en je wilt niet dat dat haar eerste zinnetje aan tafel wordt :wink:

Wij hadden op een gegeven moment ook 1 kind dat zei lust ik niet waardoor nr 2 en 3 geen hap meer namen :roll:



En verder moeten ze hier echt drie happen proeven. En dan worden we ook boos als het nodig is, maar die drie happen gaan er echt in. 9 van de 10 keer gaan ze dan wel eten want is het toch wel lekker.

En stel dat ze die 3 happen nou echt niet nemen ook al wordt je boos? Stuur eje ze dan naar hun kamer? Straftrap? Of iets anders??



(kan hem moeilijk in de houtgreep nemen en het erin proppen… haha)

Mijn dochter eet ook vrij slecht avondeten. Overdag eet ze wel goed maar de warme hap … We besteden er zo weinig mogelijk aandacht aan maar willen wel dat ze aan tafel komt zitten en in ieder geval van alles minstens 3 stukjes wat eet. Ook dringen we erop aan dat ze het in ieder geval probeert. Als ze het probeert en haar bordje leeg eet, laten we merken dat we heel trots op haar zijn. Eet ze niet, zijn we teleurgesteld en dat laten we ook merken, maar verder besteden we er geen aandacht aan. Ze krijgt dan wel verder niets meer en zeker ook niets lekkers. Dus als ze een uurtje later zegt dat ze honger heeft, heeft ze pech. We zijn een paar jaar geleden met het geven van multivitaminetabletten (beertjes) ipv alleen maar vitamine D en dat zorgt bij mij in ieder geval voor wat rust omdat ze dan in ieder geval wat vitamines binnenkrijgt. Verder is ze dol op fruit. Ik heb me er maar bij neer gelegd dat ze slecht eet. Haar broertje eet wel goed en vertoont gelukkig (nog) geen kopieergedrag.

Ik heb hier de oplossing gevonden!!

Wij steken voor wij gaan eten een kaarsje aan, als Juul goed eet dan mag hij hem uitblazen. Als hij niet goed eet, blaast papa of ik hem uit…

Werkt nu nog erg goed.

Ik kan mij voorstellen dat ze het na een tijdje ook wel hebben gezien, maar voor zolang als het werkt, ben ik tevrede.

misschien dat die van mij daar ook wel gevoelig voor is ja…

Misschien de warme maaltijd smiddags geven, dan hoeft hij niet met honger naar bed.



Hier worden vaak stukjes fruit door het eten verwerkt. Vooral met pannenkoeken kan dat goed. banaan, appel, krenten maar ook worst/spek ed…



Misschien zou je met de pizza kunnen varieren zodat hij verschillende smaken proeft.



En voor de rest leef ik met je mee. Mijn man was precies eender en uiteindelijk is hij rond en gezond geworden en eet hij alles.

Eet hij wel rauwe groenten? Dan zou ik daar het eea van op tafel zetten, zodat hij toch wat groente binnen krijgt. Of eens een (koude) pastasalade maken ofzo. Verder zoveel mogelijk verschillende dingen aanbieden, wie weet is er iets wat hij wel lekker vindt/wil proberen, maar dat zul je vast al gedaan hebben.

Als ze niet luisterden (komt nu niet meer voor, jongste is 5) dan telden we tot drie… :lol: Werkt altijd :wink:

Wat is slecht eten? Vaak valt het heel erg mee als je een hele dag opschrijft wat het kind krijgt.



Y.oni heeft als peuter/kleuter heel lang geleefd of komkommer. 's morgens een boterham, 's middags een boterham en 's avonds komkommer. Ze is groot geworden. Ze is nu 9 en eet goed, in onze ogen tenminste. Vergeleken bij andere kinderen van haar leeftijd eet ze weinig. En de jongste eet bitterweinig, daar zal ik het maar niet over hebben (met haar lopen we bij een diëtiste)



Wij hadden hier als regel dat het gezellig moet zijn aan tafel of er nu wel of niet werd gegeten. Meer drukte heb ik er nooit over gemaakt. We hadden een paar regels, maar dat is denk ik heel kindafhankelijk. Ik merk dat we bij de jongste toch andere regels hebben omdat ze nu eenmaal een heel ander karakter heeft. Wat bij de een helpt heeft bij de ander geen effect.



Y.oni kon je rustig 's avonds nog een broodje geven. Dat had geen invloed op haar wel of niet eten 's avonds. A.nyk moet je dat niet bij doen. Die gaat het wél bedenken en eet dan 's avonds niet want ‘dan krijg ik nog een broodje’. We hebben voor haar een soort nutridrink en bij haar werkt het soms zo. Dan vindt ze iets niet lekker of heeft ze geen zin en dan vraagt ze om een flesje. Tja, zo werkt het nu ook weer niet :mrgreen: (A.nyk is bijna 1 meter en 12 kilo)

Een kleurenklok??



(even googelen :wink: )

Wij vinden gezelligheid ook erg belangrijk en maken geen heisa als onze madam niet eet.

Maar dan ook niet later of midden in de nacht.

Nu zeg ik alleen maar : nou dan niet, het is erg lekker hoor. En schuif haar bord weg. Daarbij zeg ik dat ze de volgende dag geen snoep, koek enz… mag.Dan weet ze niet hoe snel ze moet gaan eten,.

Het is 1 x gebeurt dat ze toch niet at en heb de volgende dag echt volgehouden dat ze geen snoep en koek mocht omdat ze niet goed avond had gegeten.

Was een dag drama maar toen at ze wel de warme hap.



Misschien een tip?

hier komt het eigenlijk niet voor maar soms willen ze iets niet eten dan moeten ze 1 hap proeven en dan is het klaar.

Wat een drama he! Hier een die vanaf ongeveer 1 jaar geen warm eten meer eet. Het enige warm wat hij lust is patat…

Of nou ja lust. Ik geef hem nu dus een potje soms zitten we 2 uur ( niet elke dag hoor) En dan zegt hij wel van is voor kindjes.

Denk dat hij veel dingen wel zal lusten maar hij kijkt alleen en zegt lust ik niet!

Ik heb de strijd opgegeven en denk komt vanzelf wel een keer. En als hij brood wil dan maar brood… ben zelf ook niet echt een warm eter dus zou bijna zeggen begrijp hem wel. Ik hoop dta het ooit nog over gaat :eh:

monique en demi dat is precies wat ik hier ook doe. dan de volgende dag niets lekkers…maar ik heb er hier 1 die daar ook niet gevoelig voor is…



ik blijf iig meelezen hier want ik heb ook zo’n moeilijke eter hier…

momenteel geen problemen met eten maar wel een poos gehad toen mijn zoon rond de 2 jaar was dat hij alleen groente wilde eten en dan vervolgens weer alleen vlees de week erna. Dit hebben we opgelost door eerst een aantal happen groente te laten eten op z’n minst 5 en daarna kreeg hij pas vlees.



Ook soms helemaal niet willen eten dan was het dus ook geen toetje en niets anders meer



je kan eten ook leuk maken door een figuurtje ervan te maken (gezichtje) of bijv met zuurkool een bergje en dan jus erop…

mijn moeder had laatst bedacht dat hij niet van oma’s bord mocht pikken en dan deed hij dan juist…zo ging er toch wat in.



gr marina

Dan maar niet toch? De oudste twee hebben het ook heel lang vol gehouden om geen “gezond” warm eten te willen. Oudste wilde alleen friet, pizza, pannekoek en dat spul. Middelste wilde nog wel soep en pasta’s eten. Nu zit de jongste in deze fase, die wil wel buitenlands eten en soep maar geen hollandse pot of pannekoeken. Bij de oudste heeft het echt geduurd tot hij ruim vijf was en in eens ging de knop om, hij zag hoe lekker wij aten en ging proeven, binnen twee dagen deed de middelste ook mee.



Wij geven niets meer in de avond als er niet gegeten is. Zeg altijd dat morgenochtend weer een kans is. Het maakte ook niet uit wanneer we aten, hoe laat, een lekker toetje laten uitkiezen, het helpt niets. Accepteren en zelf wel lekker eten.



Oudste is nu tien en eet bijna alles wel. Heeft zijn voorkeuren, aardappelen met groenten en vlees gaan er rapper in dan een mexicaanse wrap maar hij eet.