tips tegen kloofjes

hallo meiden,

Ben drie dagen geleden bevallen van een pracht van een dochter maar door onervarenheid en een beetje gesukkel zit ik nu op beide tepels met een kloofje. Ik loop zoveel mogelijk met de borsten bloot ,doe er speciale lanoline zalf op , zijn er nog tips?

Bephanten zalf werkt hier heel goed voor. Die kan je bij de drogist of de apotheek halen.

Nog gefeliciteerd :-*

Ik heb een aantal dagen Mother Mates gebruikt. Die kun je o.a. bij de Thuiszorg halen. Het zijn een soort cyliconen lapjes die je tepels helpen te genezen. Ik vond het vooral erg lekker verkoelend. Weet niet of ze nou zo goed geholpen hebben, maar mijn KH was er fan van (en die heeft 4 kids en elke keer kloven gehad :shock: ). Mijn kloven trokken uiteindelijk weg, maar mèèèn wat heb ik er een pijn aan gehad.

Nadeel: MM zijn reteduur!! 2 lapjes/pleisters voor €15,- als ik het goed zeg en ze gaan maar een paar dagen mee. Ik heb ze 1x gekocht en nooit meer nieuwe gehaald. De kloven trokken toen ook al wel weg.

Veel sterkte en beterschap!!

@Liz wrote:

hallo meiden,

Ben drie dagen geleden bevallen van een pracht van een dochter

Van harte gefeliciteerd joh! :smiley:

@Liz wrote:
maar door onervarenheid en een beetje gesukkel zit ik nu op beide tepels met een kloofje. Ik loop zoveel mogelijk met de borsten bloot ,doe er speciale lanoline zalf op , zijn er nog tips?

Hartstikke goed dat je nu aan de bel trekt :thumbup:

Een goede zuurstoftoevoer bevordert het genezingsproces en smeren met een zalf op basis van pure lanoline zorgt ervoor dat het wondje van binnenuit geneest (het wondvocht kan dan niet verdampen, zodat korstvorming wordt voorkomen), dat zijn al goede stappen. De meest belangrijke stap is echter de oorzaak opsporen en wegnemen, wat vaak met het aanleggen te maken heeft. Door je kindje op de juiste manier aan te leggen, zal de pijn al snel afnemen en zullen de kloofjes optimaal de kans krijgen om te genezen.

Meer informatie over aanleggen kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html en op http://www.eurolac.net/index.php?p=8 .

De plaats van de pijn kan soms verheldering geven. Waar bevinden zich de kloofjes precies; bovenop de tepel, op de overgang van tepel naar tepelhof of misschien aan de onderkant van de tepel?

ik gebruikte klovenzalf van weleda… :thumbup: :thumbup: :thumbup: in combinatie met een druppel borstvoeding… dan drogen aan de lucht!

hallo meiden,

bedankt voor de felicitaties. Ja de kloofjes bevinden zich bovenop de tepel. Heb nog het geluk gehad dat ze juist niet bloeden. Ik doe er ook een druppel melk op en dat geneest wel, alsook lansinoh, da’s pure lanoline. En zoveel mogelijk bloot lopen met de borsten. :mrgreen:

Maar het gaat gelukkig al beter.

@Liz wrote:

Ja de kloofjes bevinden zich bovenop de tepel.

Meestal komt dat, doordat de tepel wat omhoog wijst en zo tegen het gehemelte van de baby schuurt bijvoorbeeld door wat onderuitgezakt zitten te voeden of door de borst met een vinger in te drukken om het neusje van de baby vrij te houden. Als je zittend voedt, zorg er dan voor dat je goed rechtop zit in een comfortabele stoel.

Het is niet nodig om de borst met een vinger in te drukken om het neusje van de baby vrij te houden. Door de druk verandert de stand van de tepel iets, wat bij het aanleggen problemen zou kunnen geven. Daarnaast worden door de constante druk van de vinger melkkanaaltjes dichtgedrukt en dat kan resulteren in verstopte melkkanaaltjes of zelfs een borstontsteking. Door de billetjes van je baby wat meer naar je toe te trekken, komt het neusje automatisch wat vrijer te liggen.