Tips tegen angst om te plassen/poepen op het potje???

Vanochtend heeft Isa op haar potje geplast! :dance:

Maar 't was wel een hele heisa…

Ik merk duidelijk dat ze het doodeng vindt. Ze liep (op eigen initiatief) in haar blote billen (had me ook gezegd dat ze op het potje wilde plassen, die ik dus voor haar gehaald heb en in de kamer heb gezet) en ik had haar luier weggegooid. Ze wilde steeds maar 1 of 2 seconden op haar potje en dan stond ze weer op. Ik heb ook nog een poosje achter haar op de grond gezeten terwijl ze op het potje zat, met mijn armen om haar heen. Dat voelde wat veiliger, maar toch deed ze mooi niks.

Op een gegeven moment ging ze helemaal met haar beentjes wijd en haar billetjes naar achteren lopen en bleef maar vragen om een luier.

Ik heb haar aangemoedigd om het op het potje te doen, maar dat wilde ze niet. Ik heb haar gewoon laten gaan en heb het potje in de aanslag gehouden. Na een poosje kon ze het echt niet meer ophouden en begon ze (boven het potje) te plassen en tegelijk te huilen. Ik riep “Jaaaa, goedzo!! Je bent aan het plassen, ga maar zitten!” en heb haar wat naar beneden geholpen. Al plassend is ze toen gaan zitten en heeft een enorme plas op het potje gedaan.

En toen supertrots natuurlijk, hoewel ze vooraf wel steeds zei “Ik wil niet poepen”(en het bleek plas te zijn), dus het verschil lijkt ze nog niet goed te voelen.

Maar de aanblik van de grote plas en bijbehorend applaus werd ze wel heel blij van. Daarna samen in de wc gooien, zelf doorspoelen, sticker uitzoeken én een chocolaatje (tja, ik dacht ik moet wat, ik beloof haar een chocolaatje als ze iets op het potje doet, de drempel was ZÓ hoog… ). Daarna nog trots pappa bellen, ik hoop dat we de drempel met al dit spektakel een beetje hebben kunnen afvlakken.

Maar deze is dus binnen!

Nu heeft ze al een poos geleden ook een keer op het potje geplast en vorige week op de PSZ een keer op de wc, maar ik schrok er toch wel van hoe hoog die drempel kennelijk is. Ik hoorde dat al wel eerder van moeders over poepen, maar dat die angst er bij plassen ook kon zijn was me niet bekend.

Iemand toevallig tips om haar door haar angst te begeleiden?

Moeilijk want mijn dochtertje van nog geen 2 plast en poept al op het potje.

Maar ik denk dat dwingen niet helpt hier staat het potje gewoon in de kamer en ze geeft zelf aan waneer ze wil en dan zet ik haar er op en dat gaat goed!!!

Dus het potje blijft in het zicht staan en gewoon een paar keer zeggen van moet je plassen en zegt ze ja dan gewoon erop zetten!! Wil ze niet dan zou ik het ook niet proberen! Als wij naar de wc moeten zeggen wij wat we gaan naar de wc dus… En zo is het hier gekomen…

Succes!!!

Nog eventjes ermee wachten misschien?

Of anders gewoon het toilet zelf proberen. Hier zit hij graag op de wc, als ik er ook net op heb gezeten. Helemaal niet om iets te doen, maar voor de lol en dan ‘pssss’ zeggen :mrgreen: Op het potje zit hij ook wel eens, maar de wc vindt hij veel interessanter. Maar die van mij is voorlopig nog niet toe aan zindelijk worden vermoed ik, die vindt zijn luier nog prima, en ach, tot hij 4 is heb ik weinig reden om het hem te verplichten.

@littlewonder wrote:

Nog eventjes ermee wachten misschien?

Of anders gewoon het toilet zelf proberen. Hier zit hij graag op de wc, als ik er ook net op heb gezeten. Helemaal niet om iets te doen, maar voor de lol en dan ‘pssss’ zeggen :mrgreen: Op het potje zit hij ook wel eens, maar de wc vindt hij veel interessanter. Maar die van mij is voorlopig nog niet toe aan zindelijk worden vermoed ik, die vindt zijn luier nog prima, en ach, tot hij 4 is heb ik weinig reden om het hem te verplichten.

Tja, ik snap wat je bedoelt, maar ik weet ook dat ze er fysiek gezien al sinds het voorjaar helemaal aan toe is.

We zijn in juni afgelopen jaar op vakantie geweest en daar liep ze op het strand de hele dag alleen in een zwembroekje. Ze plaste dan heel lang niet en dan ineens een enorme plas. Dat schijnt wel een duidelijk signaal te zijn dat ze er fysiek aan toe zijn. Nu snap ik wel dat ze dan niet meteen zindelijk zijn, maar we zijn inmiddels wel 7 maanden verder en dan zou je toch ergens iets gaan verwachten.

Met haar luiers is dat systeem van plassen ook niet echt praktisch, want doordat ze het zo lang ophoudt, spaart ze zoveel plas op, dat een luier waar nog bijna niets in zit dat niet in 1x kan verwerken. Dan loopt het dus zo langs de luier langs haar benen en ga je haar dan verschonen, dan is die luier nog lang niet vol. Hij kan de hoeveelheid in zo korte tijd gewoon niet aan. En dat hebben we dus regelmatig (en we hebben prima luiers, daar ligt het niet aan :wink: ).

Op de psz gaat het al net zoals thuis. Ze krijgt een enorme rietjesbeker drinken mee die ze grif leegdrinkt. Dan om een uur of kwart over 11/half 12 is haar luier nog kurkdroog en mag ze op het potje dat ze overigens (net als thuis) reuze interessant vindt. Ze zit er graag op, soms wel een kwartier (thuis ook), maar plassen ho maar. Na deze leuke “probeerpoging” krijgt ze dan weer een luier om, die ze binnen 10 minuten bomvol plast. Duidelijk een geval van prima kunnen ophouden, maar niet durven loslaten op het potje of de wc dus.

Ze vindt de wc overigens ook heel interessant hoor. Gaat graag mee als ik naar de wc ga om te kijken en het liefst staat ze er met haar neus bovenop om te kijken hoe de poep uit mijn billen komt :mrgreen: :sick: Maar na dit verhaal snap je misschien ook dat ik toch de neiging heb om zo rustig aan eens te gaan zoeken of we haar wat kunnen begeleiden in het durven loslaten van de plas op het potje of de wc, in plaats van gewoon maar af te wachten. Ik heb dat heel lang wel gedaan en vind het op zich ook niet zo erg om nog even te wachten, maar ik heb dus niet het idee dat ze er nog niet aan toe zou zijn, maar dat er echt 1 ding is dat haar ervan weerhoudt.

Ik denk dat je het nu goed hebt aangepakt, en ik denk ook dat je dat moet doorzetten nu. Dus niet maar 1 keertje doen, en dan weer de luier om. Gewoon de hele dag zonder luier , voor zover mogelijk natuurlijk. Wanneer ze steeds weer opnieuw de stap moet zetten om zonder luier te lopen, en daarna weer met luier, dan blijft die drempel hoog…

Wil ze toch liever niet, dan zou ik consequent de luier nog een maandje om laten, en het in het voorjaar nog een keer proberen…

@hanneke wrote:

Ik denk dat je het nu goed hebt aangepakt, en ik denk ook dat je dat moet doorzetten nu. Dus niet maar 1 keertje doen, en dan weer de luier om. Gewoon de hele dag zonder luier , voor zover mogelijk natuurlijk. Wanneer ze steeds weer opnieuw de stap moet zetten om zonder luier te lopen, en daarna weer met luier, dan blijft die drempel hoog…

Wil ze toch liever niet, dan zou ik consequent de luier nog een maandje om laten, en het in het voorjaar nog een keer proberen…

Weet je, dat vind ik eigenlijk best fijn om te horen.

Probleem is alleen dat er elke keer wat is waardoor ze dus niet haar luier af kan. Ik heb haar namelijk laatst echt in de blote billen laten lopen (want met een onderbroek en broek erover was dit natuurlijk niet handig geweest, dan had ze niet al plassend op het potje kunnen gaan zitten) en dat kan vaak niet. Maandagochtend en woensdagochtend gaat ze naar de PSZ, vandaag was ik de hele dag naar een training (en dat is regelmatig) en was ze bij mijn schoonmoeder (die wil ik hier niet mee opzadelen, als ze straks wat verder is wel, maar nu ze nog zo angstig is niet) en de middagen slaapt ze altijd een paar uur. Dan heb je nog momenten dat ik met haar in het centrum ofzo ben, dat gaat natuurlijk ook niet in blote billen.

Maar ik kan natuurlijk wel alle momenten dat ze thuis en wakker is haar in haar blote billen laten rondlopen. Verwarming hoog aan en wandelen met die kadetten, ha ha!

Ze liet nu wel duidelijk weten (door om een luier te vragen) dat ze moest plassen, dat scheelt. Een paar weken geleden liet ze het zonder enige waarschuwing zo op de grond lopen toen we haar in haar blote billen lieten rondlopen…

Ik denk ook dat je op de goede weg bent, dat je dochter om een luier vraagt omdat ze moet plassen geeft ook aan dat ze zindelijk is.

Wij hebben een wat hoger potje met handvatten (en muziekje) gekocht. Onze zoon zat daar wat meer ontspannen op en kon ook makkelijk omhoog.

En niet teveel ’ excuses’ bedenken waarom ze een luier om moet. Ze kan hooguit een natte broek krijgen toch?

Ja, je moet er wel de tijd voor kunnen nemen inderdaad. Misschien een weekje niet naar de psz??? :think:

Sinds woensdagmiddag heb ik haar in haar blote billen (nu zelfs met onderbroek en broek erover) rondlopen.

Woensdag einde van de middag heeft ze een grote plas op het potje gedaan met veel paniek erbij.

Gisterochtend hetzelfde verhaal en de tweede plas die ochtend verliep al een stuk relaxter. Gistermiddag einde van de middag weer een dikke-paniek-plas, maar toch weer gelukt! Ik neem haar ook gewoon mee Sem naar school brengen en halen in een onderbroek en broek, want ze voelt het prima (ver vooraf) aankomen en kan het dan nog een poos ophouden.

Gisteren aan tafel dikke-dikke paniek, want ze moest poepen en dat ging ze écht niet doen op het potje, dus daar maar even een luier voor aangedaan.

Alle potje-plasjes zijn nog wel met mij erbij, ik zit dan achter haar op de grond met mijn armen om haar heen. Maar toch, ze doet het toch maar steeds wel! Vanochtend gezwommen en daar voelde ik wel twee keer een warm stroompje langs me gaan maar de grote bonus kwam toen we Sem van school gingen halen. We waren bijna bij de auto toen meneer meldde dat hij naar de wc moest en het niet kon ophouden tot thuis. Dus terug naar school en daar zei Isa “Ik wil niet plassen en poepen!”(haar manier om aan te geven dat ze moet). Dus ik vroeg haar of ze even op een kinderwc-tje op Sems school wilde en dát vond ze wel interessant. Dus ik heb haar erop gezet en vastgehouden en ja hoor, ze heeft er geplast!

Dus ik ben er wel nogal druk mee omdat ze het nog steeds (over het algemeen dan…bij de wc op Sems school niet) eng vindt om los te laten op het potje en er dus nogal wat paniek (van haar kant) aan te pas komt, maar toch ben ik blij dat ik nu toch heb besloten het door te zetten.

Dit knopje gaat vermoedelijk niet vanzelf om door nog maar even af te wachten.

Ik hoop dat ze binnenkort de wc thuis ook een optie gaat vinden (dat werkt kennelijk toch anders dan zo’n kleintje op school, ookal zit er een verkleiner mét handvatten op) want daar heeft ze tot nu toe nog niets op gedaan en dat zou ik toch wel makkelijk vinden. Leuk hoor, om samen met haar het potje leeg te kiepen in de wc, maar als ze het direct daar zou doen is natuurlijk wel zo makkelijk. Zeker als ze straks ook durft te poepen…

Maargoed, goede ontwikkelingen dus!

Rijstkorrel, je opmerking over niet te veel “excuses” bedenken waarom ze een luier om zou moeten heeft me wel een zetje gegeven om haar ook naar school en zwembad mee te nemen zonder luier. Een natte broek is inderdaad het ergste wat er kan gebeuren en zo heeft ze meer de stabilliteit en duidelijkheid van wakker=onderbroek aan en geen luier.

(Waar jij het ook over had Hanneke, dat ze dan niet steeds die drempel weer over moet, het is nu vanzelfsprekender).

Dus dank jullie wel voor jullie steunende opmerkingen! :-*

Haha graag gedaan hoor, ik herkende mezelf een beetje. Ik bedacht ook van alles, totdat ik ook bedacht: het is maar plas.

Het gaat helemaal goed komen

Nou, 't zijn flinke ups en downs hier hoor!

Gisteravond waren we helemaal in de hieperdepiepstemming, want ze had zelfs gepoept op het potje!! :dance: :clap:

Vanochtend echter was het drama groter dan ooit en dan ging het alleen maar om plas. :? Wat dat toch is… :think:

Ze ligt nu in bed en vanmiddag gaan we naar een verjaardag.

Als het aan mij ligt zonder luier, maar mijn man ziet het niet zitten, wil haar wel een luier om doen.

Nouja, oke dan en als we thuiskomen dan meteen de luier maar af.

Wel jammer, want ik wil eigenlijk even goed doorzetten nu, maar ik snap hem ook wel…

Hier zijn we een paar dagen verder en het gaat mega-goed!

Maandagochtend is ze voor 't eerst zonder luier naar de PSZ geweest. Ze heeft daar 2x aangegeven te moeten plassen en een grote plas op het potje gedaan.

Thuisgekomen ging ze haar handen wassen en bleek ze te moeten plassen, dat ging dus mis. Hele keukenvloer onder.

Bij haar middagslaap besloot ze dat ze na 4 dagen zonder luier ook wel zonder luier kon slapen, dus ik vond een natte luier naast een kletsnat bed :? . Goed, op het hart gedrukt de luier in bed OM te laten dus…

Dinsdag naar Prenatal geweest, ik wilde een luier aandoen, omdat ze alleen nog op het potje durfde, niet op de wc. Maar mevrouw wilde dat niet, dus in onderbroek meegenomen. Ze heeft daar wel op de wc gezeten, maar niets gedaan. Op een gegeven moment begon ze windjes te laten en op het potje poepen heeft ze alleen een keer per ongeluk gedaan (durft het eigenlijk niet) dus heb ik haar een luier aan gedaan die in no-time vol zat. Dinsdagmiddag ging ze helemaal los met elke 3 minuten een 3-druppelplasje op het potje. Duidelijk, potjesdrempel was weg. Nu wilde ik haar toch wel graag over op de wc (zeker als ze straks gaat poepen), dus heb ik gezegd “de stickerkaart van het potje is vol, nu komt er een nieuwe.” Daar heb ik een wc op getekend en haar verteld dat ze nu geen stickers meer krijgt voor plasjes op het potje, maar alleen nog voor plasjes op de wc (had ze nog nooit gedaan). Dus mevrouw perste er onmiddellijk op de wc 3 druppels uit. Duidelijk, de wc-drempel bestond dus helemaal niet uit angst, maar uit eigenwijzigheid :eh: .

Sindsdien plast ze op de wc en ze regelt het sinds vandaag zelfs helemaal zelf. Ook met wc verkleiner erop plaatsen, doorspoelen, alles. Regelde ze vanochtend opeens, ik stond wel even te kijken… :shock:

Poepen durft ze nog niet op de wc, dat wil ze perse in haar luier.

Ik heb dezelfde tactiek als met het potje (erachter zitten met mijn armen om haar heen om haar te steunen) ook geprobeerd op de wc (ja, dat past! :mrgreen: ), maar plas kan ze na een poosje echt niet meer ophouden, poep dus wel. Dus dat werkt tot nu toe niet.

Maar na de enorme drempel (potjes angst) is het dus toch nog heel snel gegaan. Ze is nu met plas eigenlijk helemaal zindelijk (vindt het alleen nog wat te interessant, dus brengt veeeeeeeel tijd op de wc door :wink: Gaat er wel af)

Dus ben blij!! :dance: :dance: :dance: