Tips om een peuter meer te laten drinken?

Al sinds mijn dochter (inmiddels drie jaar) anderhalf is, heeft ze problemen met poepen. Ze raakt heel snel verstopt. Toen ze anderhalf was, zijn we tijdens een vakantie in Center Parcs in het ziekenhuis met haar beland omdat ze over de grond lag te rollen van de pijn, en ze steeds trillend en huilend van de pijn in een hoekje kroop. Ze was helemaal verstopt.



Nu, anderhalf jaar later, blijft dat poepen een probleem. Uit zichzelf lukt het bijna niet om te poepen. We moeten onze toevlucht nemen tot Microlax (een mini-klisma). Dat helpt goed, maar is natuurlijk geen permanente oplossing, alleen een hulpmiddel. Ook heeft ze een heel scala aan poedertjes gehad die haar ontlasting zachter maakte. Dat werkt ook wel aardig, ware het niet dat ze ongeveer 12 poepluiers per dag produceerde (steeds hele kleine beetjes) en ze schraal werd van die bende.



Nu is ze met plassen overdag wel zindelijk, maar poepen niet. Dat maakt ons ook niet uit. Eerst maar eens goed poepen, en zindelijkheid komt wel.



We gebruiken geen medicatie meer. Alleen af en toe een Microlax als ze echt te verstopt raakt. Haar poepen hangt echt samen met haar drinken. Als ze maar genoeg drinkt, dan is het allemaal best te doen en dan is haar ontlasting niet zo hard. Maar dat is juist het euvel… ze drinkt niet genoeg. Wat we haar ook voorzetten, meestal blijven de bekers drinken urenlang onaangeroerd staan, hoe vaak we ze ook verversen, haar stimuleren, wijzen op haar drinken, dingen voorzetten wat ze echt lekker vind enzovoort.



Kortom: iemand nog tips?



De poeppoli is in overweging genomen overigens. Alleen denken we zelf heel sterk dat het probleem zichzelf wel oplost als ze maar eenmaal goed drinkt.

Och wat naar voor je dochter! Ikzelf heb er als kind ook vreselijk veel last van gehad (ook poedertjes gehad, en soms ook een klisma) En dat kwam inderdaad ook door het weinige drinken.

Ben nooit een drinken geweest, en ben het nu nog niet (moet nu wel, want ik krijg er ook erge hoofdpijn van als ik niet genoeg drink sinds ik zwanger ben)



Bij mij hielp het als ik vaste drink momenten had. Genoeg afleiding zodat ik niet telkens aan dat stomme drinken hoefde te denken (boekjes voorlezen of tv erbij) en heel soms haalde mijn zus me over om een wedstrijdje te doen (wat ik overigens altijd verloor :wink: )



Ik hoop dat je er wat aan hebt. Anders andere producten die laxerend zijn proberen (bij mij zijn dat appels, ontbijtkoek en sapjes van de aldi)



Heel veel succes.

hier gelukkig niet iets dergelijks, maar kan me je frustratie wel voorstelllen…



en belonen net als bij zindelijkheidstraining? Dat je bijv. eerst begint met elke beker die ze opheeft dat ze een sticker krijgt. Wanneer dat goed gaat overgaan op stellen dat ze bijv. 600 cc op n dag moet drinken. Als ze dat haalt…ze n sticker mag?



Mijn zoontje moet bij de maaltijden eerst n bekertje drinken op en dan mag hij pas weer spelen. Iets dergelijks ook een optie? (gaat niet altijd van harte hoor…)



nou succes iig!



Marieke

Mijn dochter is ook geen grote drinker. Bekers drinken blijven ook vaak staan. Maar geef ik haar een pakje met een rietje, dan is het zo leeg. Dan drinkt ze wel. Dus misschien helpt dat ook bij jouw dochter.

misschien wat vaker tussendoor zo’n fruitzakje, zit ook veel vocht in (ook veel vezels, ik weet niet of dat heel handig is?).

sterkte ermee.

Misschien zelf een beker laten uitzoeken (kopen), die ze helemaal super vind :think: …ik hoop voor jullie dat er iets gaat werken, Anne drinkt ook niet veel, als ze last krijgt van dr ontlasting krijgt ze bv vers geperst sinassap en meer sappig fruit.

Een eigen pakje of flesje drinken vinden ze vaak helemaal súper (en hoeft bij zaken als Ald* of L*dl helemaal niet zo duur te zijn.



(maar ik heb makkelijk praten: Mayra zuipt alles wat los en vast zit :shifty: Zelfs koffie :shock: )



Succes en sterkte ermee!

Bedankt voor jullie reacties en tips!



Pakjes drinken gaat inderdaad iets beter. Maar ook die laat ze vaak halfvol staan!



Ik zal eens kijken of ze inmiddels versgeperste sinasappel lust… de laatste keer dat ik dat probeerde bliefte ze het niet. En vaker een pakje knijpfruit is inderdaad wel een goed idee! En een beloningssysteem misschien ook… gewoon alles maar eens proberen!

maak je n vruchtensapje van alleen laxerende vruchten…kiwi, sinasappel, appelsap, maar beslist nix met banaan.



ben benieuwd wat werkt!



doegies,

Mariek

Appelmoes, waterijsjes, fruit waar veel vocht in zit zoals peer, toetjes en soep.



Yoni was een hele slechte drinker, ze heeft er mee in het ziekenhuis gelegen toen ze 2,5 was. Ze had een steeds terugkerende blaasontsteking + koorstaanvallen (hele hoge koorts), waarschijnlijk doordat ze te weinig vocht binnen kreeg. Drama’s zijn het hier geweest om haar aan het drinken te krijgen. Ze gooide de bekers gewoon ondersteboven. We hebben er veel te veel boven op gezegen, maar waren ook zo bang dat ze weer zo ziek zou worden.



Het meeste vocht kreeg ze via het eten binnen. Helaas lustte ze geen waterijs en appelmoes, dat maakte het een stuk lastiger.



Gelukkig had ze geen problemen met poepen. Onze jongste wel, ondanks dat zij heel goed drinkt. Vooral nu ze weer in het gips zit en dus minder beweegt is het weer drama. Ze krijgt nu weer drinken uit een fles zodat ze meer vocht binnen krijgt. Ranja laxo en pruimen. Veel vezels, veel fruit (vooral kiwi schijnt te helpen) Géén chocola (en dat lust ze zo graag). Als ze er erge last van heeft geef ik haar een paracetemol (rectaal) met flink wat vasaline eraan. Alleen vasaline helpt ook en toen ze een baby was stopte ik de thermometer er wel eens in. Niet zo’n prettige methode, maar dan lag ze ook te krioelen van de pijn. Je zou ook nog poeders met vezels kunnen gebruiken. Welke er voor kinderen zijn weet ik niet. Toen Yoni in het ziekenhuis lag heb ik een paar keer kinderen van de poeppoli gezien en met ouders gepraat (je doet niet anders als je kind in het ziekenhuis ligt :mrgreen: ). Die kregen dat vaak als onderhoudsmedicatie, maar ik weet niet meer hoe het heet.



Veel sterkte ermee :hug:

Bianca, die poeders heten Movicolon, en dan de junior-versie. Die heeft Ayla inderdaad ook. En het werkt wel, alleen heeft het bij Ayla weer als effect dat ze 10 á 12 keer per dag kleine beetjes verliest. En met poepen is ze nog niet zindelijk, dus dat is heel lastig, ze stinkt altijd een uur in de wind en loopt altijd en eeuwig met poepluiers en poep-onderbroeken. Bovendien wordt ze er schraal van, óók omdat er steeds poep op haar onderkantje zit, dus ik probeer dat zoveel mogelijk te beperken.



Ze heeft gisteren en eergisteren weer een mini-klisma gehad. Ze is nu redelijk leeg, en ik probeer er meer bovenop te zitten met drinken. Ze lust heel graag “Shreksap” (Roosvicee Boomfruit), maar dat wil ik weer niet teveel geven ivm suikers en zo. Maar nu leng ik het aan met water, en dat gaat redelijk. Voor de rest krijgt ze pas een snoepje/tweede boterham/enzovoort als ze eerst haar hele beker leegdrinkt, en af en toe krijgt ze zo’n minipakje Boomfruit zó tussendoor. Die gaan ook leeg. Voor de rest ben ik vandaag begonnen met Yakult geven, dat gebruik ik zelf ook en bij mij werkt het heel goed. Ze lust het gelukkig ook, dus ze krijgt nu elke dag Yakult.



In ieder geval had ze vanmiddag al een heel aardig, parmantig drolletje uitgepoept in haar luier, zonder dat het haar pijn deed en zonder verdere hulpmiddelen :inlove:. (Wat kan een mens dan blij zijn met een drol).



In het ergste geval kan ik inderdaad ook nog drinken uit een fles geven inderdaad, is ook wel een goeie, dat vind ze prachtig :smiley:

Daan is ook geen grote drinker. Ik geef hem altijd een bordje pap 's middags, zodat hij aardig wat vocht binnenkrijgt en 's avonds altijd yoghurt als toetje, zit ook veel vocht in.



groetjes Shams

Hallo,

Mijn dochter heeft de zelfde klachten sinds ze 6 maanden is, ze is nu 3. Heeft al spoelingen gehad en meerdere klysma’s. ze krijgt nu movicolon, is een zakje vol met vezels en ze gaat naar een bekkenbodum fysiotherapeut die ons helpt met de juiste dosering medicatie en met onze dochter praat en laat zien hoe dat nou werkt poepen. Die kleintjes kunnen echt een trauma krijgen van verstopping en de pijn die daar mee samen gaat.

Ook veel drinken wat soms lastig is, ik geef haar een keuze na dat je beker op is mag je spelen, s’avonds bijvoorbeeld als ze haar beker op heeft mag ze even tv kijken of we doen samen een spelletje.
dit werkt bij ons goed.

heel veel succes er mee, en wees niet bang om er mee naar de kinderarts te gaan want die heeft ons enorm geholpen en ook de fysio, ik was zelf altijd heel bang dat ze te veel negatieve ervaringen kreeg met poepen en daardoor het misschien ging ophouden.
groetjes