tips gevraagd

ons meisje geeft elke keer zelf aan te moeten plassen.

ze heeft nog luier aan.

ze is 2,5 jaar.



ze red het ook elke keer tot het potje, af en toe een druppel erin, bij elke plas op de pot krijgt ze sticker op haar belonings kaart



maaaar kan de luier dan nu ook al af.



hoe doen jullie het??

Dan zou ik zeker de luier een keer aflaten en kijken wat er gebeurt.

Wij hebben het ook geprobeerd maar Marijne voelt het te vaak niet aankomen. Met als resultaat veeeeel natte broeken.

Maar gewion proberen zou ik zeggen.

Wij hebben inderdaad op een gegeven moment gewoon de luier uit gedaan. Ze heeft de eerste dag een paar keer in de broek geplast, de dag erna was het klaar!

Ik zou de luier uitdoen. Hier kreeg kleine vent op een gegeven moment in de gaten dat plassen in de luier veel gemakkelijker was :roll:

hier ook gewoon de luier uit. Voor dat hij uberhaupt op het potje of het toilet plaste. Hij is nogal van het gemak, dus plaste gewoon in zijn luier omdat het makkelijk was. Na amper een week zonder luier en wat natte onderbroeken was hij zindelijk.

Mag ik even het topic vervuilen :oops: en vragen wat jullie een acceptabel aantal ongelukjes vinden die eerste dag/ dagen?

Want na vijf schone broeken in 1 ochtend vond ik het welletjes :shifty:

Ja, dan zou ik er ook wel klaar mee zijn :shifty:



Het ging hier in het begin heel goed in de blote billen, maar zodra ik hem een onderbroek aandeed, begon hij te plassen :roll:

Onze meid vond het ook heel makkelijk om in de luier te plassen toen ze die nog droeg, pure gemakzucht. Terwijl je wist dat ze het wel kon. Dus hup uit, onze meid moet je vaker even over de drempel duwen. Dat is ook met andere dingen zo: lopen, praten, fietsen, zindelijkheid, zwemmen, enz. De eerste dag heeft ze zes keer in haar broek geplast, geloof ik. De tweede dag helemaal niet meer. Zo ging het bij het 's nachts zindelijk worden ook. De eerste avond 1-2 keer in bed geplast, daarna ging ze zelf naar de wc en geen ongelukjes meer gehad.



Marlous Hoe lang ben je bezig zonder luier? Als het de eerste dag zonder luier was en zo vaak een ongelukje, dan zou ik het nog even aankijken. Wie weet pikt je kindje het ook ineens op na een aantal dagen.

Wij hebben haar zaterdag zonder luier gedaan en wel 10 natte broeken, elke keer iets, want ze voelde het en dan riep ze, mama potje, de rest op de pot.

Maar zondag weer luier aan gedaan, omdat zoveel natte broeken niet bij te houden is

Jammer van die vele natte onderbroeken, maar het waren steeds kleine drupjes en de rest kwam in het potje, dus ze merkt dat ze aan het plassen is en kan het dan ook stoppen. Dat is een goed teken! Hoe nu verder? Dat hangt van je dochter af. Ik zou het op een rustige dag aan haar vragen of ze een onderbroek aan wil en het nog een keer proberen en na een paar vieze onderbroeken haar weer een luier aan doen. Je kan ook een luier over haar onderbroek aandoen, ze voelt dan wel dat ze nat wordt maar alleen haar onderbroek wordt nat en de rest niet. Dat scheelt weer vieze broeken. Mijn dochter was iets van 3 toen ze een onderbroek aan wilde en ging daarvoor al regelmatig op de wc. Na een stuk of 3 ongelukjes waren de onderbroeken op en heb ik haar een luier aangedaan. Toen wilde ze een hele tijd geen onderbroeken aan totdat ik een stapel dora-onderbroeken had gekocht die ze meteen aan wilde. De eerste 2 dagen had ze nog een paar ongelukjes (door buiten spelen te laat bij de wc en aan het eind van de dag) maar daarna was ze zindelijk. De knop was om.

Katie geeft nu zelf aan op het potje te willen plassen. Dan mag ze van mij hele dag in huis zonder luier rondlopen. Ook zonder onderbroek of broek. Ze heeft al 4 dagen op het potje uit initiatief geplast zonder dat ik erom hoef te vragen. Als ze eenmaal geplast heeft, juicht ze helemaal toe en ik klap uit blijheid. Haar laten weten dat ze het goed heeft gedaan. Dan wilt ze (wat ze heel leuk vindt) potje legen in de wc met wcpapier… Dan spoel ik erna nog een keer om en mag ze de wc doortrekken.



Ga haar zo weer zonder luier laten lopen de hele dag.

Bij kleine drupjes en de rest op het potje had ik inderdaad nog wel even doorgezet.

Maar dametje heeft er geen zin in als ze speelt. Op een gegeven moment voelde ze het aankomen, ging ze wijdbeens staan en liet het lopen :roll: jaaa dan is het even klaar wat mij betreft.

Dat is inmiddels een tijdje geleden aangezien het moeizame einde van mijn zwangerschap tussendoor kwam :oops: Dus op het moment wordt er met luierbroekjes geoefend. We gaan gewoon in juni / juli maar eens echt aan de gang, op het moment zijn we met z’n allen achter elkaar ziek :wall: dus al even niet meer geoefend. We geven al wel stickers voor alles wat er op het potje of de wc gebeurt en dat vind ze geweldig. Maar als ze geen zin heeft, dan helpt de sticker ook niet.

Marijne moet het uiteindelijk zelf aangeven wanneer ze er klaar voor is want naar mijn idee gaat het je alleen maar averechts werken als je haar gaat pushen. Zoals vandaag wou Katie toch maar niet. Dus weer luier aangetrokken met broek want ze had het koud. Tja, dan doe ik er niet moeilijk over om 2 dagen niet op het potje te laten plassen.

Denk dat je het inderdaad later weer moet proberen.

Het is nu misschien even iets te vroeg voor dr,maar ze snapt wel de bedoeling.

Hier heb ik t ook gewacht tot ze er zelf mee kwam,met veel ongelukjes daar niet van. :wink:

Weet niet of ze op een psz,vve of creche zit,dan kan met hun eens afspraken maken hierover.

Hier was dat juist een enorme stimulans(andere kindjes gaan ook naar de wc!)

Toen wou ze overdag helemaal geen luierbroekje meer om en ging steeds op de wc plassen(dat zei ze ook).

hier hebben we ook een tijdje een memobord aan de wc deur gehangen en elke keer dat ze ging plassen mocht ze een kleine sticker plakken en na de grote boodschap een grote! Toen dat bord vol was heeft ze een kado gekregen(ze wou al heel lang een dora step).

Maar waarom zou je gaan belonen voor zoiets basaals als zindelijk worden…?

Ik vind dat echt niet oke als ik eerlijk ben.



Ik denk dat het ook een reden is dat veel kindjes tegenwoordig laat zindelijk zijn dat oiders wachten tot een kind het vanzelf doet. Lekker makkelijk wel… maar je kind even helpen zindelijk te worden is voor je kind fijn, voor jezelf en t scheelt stapels luiers. Hier waren ze op 1 na allemaal vroeg zindelijk, de jongste is ook goed op weg. Vijf ongelukjes op een dag vind ik in het begin heel normaal maar ik laat hem dan als t ff kan wel bloot lopen. Als t fris is en ik heb geen stapeltje schone (pyama) broeken liggen dan laat ik t een dagje.

Tja Lune, ik heb ook geprobeerd om mijn kind vroeg zindelijk te krijgen. Maar niet ieder kind is daar aan toe he. Jij hebt mazzel met kinderen die er al wel vroeg aan toe waren, maar dat geldt helaas niet voor alle kinderen.

En ik ga mijn kind zeker niet dwingen. Marijne raakte helemaal in de stress een jaar geleden en dat heb ik er absoluut niet voor over.

Er zijn inderdaad een aantal rijpheidsfactoren die er moeten zijn voordat je kan beginnen met zh-training.

Mij valt het wel op dat de kindjes in Nederland dikwijls later zijn.

Ik denk dat het te maken heeft met de schoolleeftijd: hier zijn kindjes gemiddeld op 2.5j zindelijk --> naar school…

Ik denk dat veel kindjes in Nederland dan pas beginnen of nog lang niet…?

Hier net zo, hysterisch toen ie op het potje moest en op de wc verkleiner. We doen straks met mooier weer nieuwe poging en dan idd in de blote billen of in de onderbroek, maar met dit weer en zusje op komst laten we het even op zijn beloop :slight_smile:

Baby’s kunnen zelfs zindelijk gemaakt worden… vanaf een an anderhalf jr kan lichamelijk gezien ieder kind het hoor. Het is gewoon een cultuurding. Ik weet van een francaise bijv dat zij het echt bizar vindt dat er hier zo mee gewacht wordt. Daar zijn alle kindjes met twee zindelijk. Terwijk hier idd vaak pas met 2, 5/3 begonnen wordt.

@Lune wrote:

Maar waarom zou je gaan belonen voor zoiets basaals als zindelijk worden…?

Ik vind dat echt niet oke als ik eerlijk ben.



Ik denk dat het ook een reden is dat veel kindjes tegenwoordig laat zindelijk zijn dat oiders wachten tot een kind het vanzelf doet. Lekker makkelijk wel… maar je kind even helpen zindelijk te worden is voor je kind fijn, voor jezelf en t scheelt stapels luiers. Hier waren ze op 1 na allemaal vroeg zindelijk, de jongste is ook goed op weg. Vijf ongelukjes op een dag vind ik in het begin heel normaal maar ik laat hem dan als t ff kan wel bloot lopen. Als t fris is en ik heb geen stapeltje schone (pyama) broeken liggen dan laat ik t een dagje.




Dat beloningen doe ik hier ook niet.



Maar dat jouw kinderen vroeg zindelijk te krijgen zijn, wilt niet zeggen dat het bij alle kinderen het geval is. Want ook ik heb geprobeerd en bij 1.5jaar had ze het besef nog niet. Bij 2.5 iets meer en nu bij 3 jaar is de leeftijd kan Katie het kan aangeven zelf. Wij wonen ook net in een nieuwe huis. Nieuwe vloer dus je begrijpt wel dat ik dan niet haar zo gauw in d’r blootje laat lopen. Heb het dan liever dat ze bij lekkere temperaturen lekker zo de tuin in kan rennen in haar blootje.