tips gevraagd voor luizenbehandeling

Oh bah, hier ook hoofdluis! Dit is voor het eerst in 9 jaar tijd, hopelijk zijn we 't snel de baas…

Nou… die nasty buggers 5 schooljaren buiten de deur weten te houden… en toen was het 19 augustus dus raak… ik zag ze tussen de middag in Niek haar pony zo lopen zeg… meteen iedereen gecontroleerd, Mies niets, Peet niets, Suus niets, ik niets… maar Niek zat onder… Dus we zijn meteen aan het kammen geslagen, doorgekamt tot er geen levende luizen meer uitvielen, toen behandeld met dimeticon en weer gekamt… en door blijven kammen… elke dag weer… het kind heeft geen tranen meer over want ze heeft super dik, iets kroezig half lang haar… ik heb met haar mee staan janken soms :frowning:

Aldoor zelf niks, ging aldoor goed, tot we dus 10 dagen verder waren… woensdag avond kammen… jahoor… bij mij ook 2 luizen… dus er moest meer zijn… de anderen omwille van het behandelen om de 2 dagen ook wel gekamt, maar goed, je weet het niet. Bij Mies in de klas bleken bij luizencontrole ook luizen aanwezig bij 3 kinderen en 1 moeder was erg laconiek… Dus donderdagochtend nog weer iedereen gecontroleerd… bij Peet op dat moment niks, bij Mies 5 luisjes, bij Suus 2… Niek werd natuurlijk behandeld, dus bij haar niks…

Dimeticon zette ook niet echt zoden aan de dijk en is nog duur ook… dus ik googlen… azijn… testje gedaan, liep nog een levende luis in de afwasbak (had ik onder de koppies gehouden met kammen) en eens gekeken wat schoonmaak azijn met eucalyptus (action) doet met luizen… binnen een minuut was dat kreng dus dood… :shock: Hell yeah… dus Suus ingesprayed ermee en huishoudfolie eromheen gewikkeld… ze vond het een mooie plastic kroon… mezelf ook zo gedaan en zo zaten wij donderdagochtend gezamelijk met azijn op t hoofd in t plastic… daarna kammen en er vielen gewoon 2 dode luizen nog weer van haar hoofd en een paar neten. Bij mij kamde ik nu de neten zo uit… azijn lost het plaklaagje op! Bij thuiskomst uit school, Mies ook gedaan en helemaal kort geschoren… Peet had toen nog niks…

En nu zijn we dus weer 3 dagen verder, ik kam mezelf 2x daags en bij mij komt er nu eigenlijk niets meer uit… maar we blijven nog zeker 10 dagen doorkammen… Niek is ook schoon, er komt bij haar echt niks meer uit, maar ook haar blijven we nog even kammen en om de dag een azijnhaarmasker… want het werkt!! Mies was schoon, suus ook… maar nu bleek bij de gezinscontrole… Peet alsnog OOK luis… nou… veeg me op, schiet mij maar lek… dus inplaats van in bed zit die jongen nu ook in de folie op de bank met azijn op zijn hoofd.

Papa heeft zojuist zijn bed verschoond, zijn knuffels zitten in een vuilniszak, die ga ik morgen wel wassen en als het straks is uitgespoeld en gekamd, gaat ook bij hem de millimeter tondeuze erover…

Maar echt geweldig hoor zijn epidemie in een groot gezin… ik heb met mijn fibro en peesontstekingen geen handen meer over, ben moe, vlieg als een idioot door mijn wasmiddel heen en de creme spoeling met dimeticon is niet aan te slepen… maar azijn… zeker schoonmaakazijn met eucalyptus helpt als een tierelier tegen luizen, neten weken los en kam je zo uit en je haar word er makkelijk doorkambaar en super zacht van… oke… het ruikt wel wat zurig… :shifty:

Oh das balen zeg.

Maar dat van die azijn had ik ook al gehoord van de luizenmoeders op school.

Ik hoop echt dat we nu de luizen buiten houden. Ben als de dood dat we het weer krijgen…

Brrr hier was het ook ineens raak drie weken geleden :?

Prioderm gebruikt en verder twee keer per dag kammen. Na twee wkn waren we er eindelijk vanaf. Ook elke dag alle hoezen vd hoofdkussens gewassen.

Hoop zo dat het niet terug komt als hij morgen weer naar school gaat na de vakantie.

Het azijn verhaal en de shampoo met dimeticom ga ik onthouden.

Brrr hier was het ook ineens raak drie weken geleden :?

Prioderm gebruikt en verder twee keer per dag kammen. Na twee wkn waren we er eindelijk vanaf. Ook elke dag alle hoezen vd hoofdkussens gewassen.

Hoop zo dat het niet terug komt als hij morgen weer naar school gaat na de vakantie.

Het azijn verhaal en de shampoo met dimeticom ga ik onthouden.

Niek is nu ook 2 weken bezig en idd schoon, ik kam geen neten meer uit ook… maar just in case we missed one… :shifty: Blijven we wel nog even doorkammen…

Peet is wel makkelijk… die heeft zulk kort haar, dat na de azijn behandeling… trok ik 3x de neten kam door zijn kuif en alsof het regende… hahahaha… losgeweekte neten vielen bij bosjes… daarna nog goed gewassen, zijn hoofdhuid voelde ook niet meer “zanderig” en brandschoon… zag nog een paar neten achter zijn oren, dus dat gebied de komende dagen even extra in de gaten houden.

Ruud kreeg de kriebels, dus of ik hem ook wilde checken… niks… hahaha… kort haar en nagenoeg kaal… of ze moeten in zijn baard gaan zitten :angel:

Dus hopelijk zijn wij er over een dag of 10 dan ook echt loos van.

Overigens neem ik het mezelf wel een beetje kwalijk, ik zit notabene in de luizenwerkgroep op school en ben luizenpluis ouder… heb altijd, sinds Niek naar school is… elke vrijdag direct uit school, hup checken en als er in de klas luizen waren geconstateerd, dan zelfs 3x per week… ooit 1 keer met zo’n check 1 luisje bij Niek weggekamt en dat liep toen los want dat was nog geen volwassen exemplaar, dus geen neten. En dan bleef ik ook in de vakanties doorkammen, zeker als we naar pretparken of ballenbakken waren geweest (bekende haard van besmetting, de ballenbak) en nu deze vakantie dus niet :wall: En we zijn dus 3 dagen nadat we thuis kwamen uit Frankrijk naar Ikea geweest en toen heeft het hele spul heerlijk gespeeld in de bak. Niet gechecked daarna… stom stom stom…

Dus, ik heb mijn lesje geleerd en ga weer over tot wekelijks checken… OOKKK in de vakanties!