Tips gevraagd bij voedselallergie

Opeens vallen hier na de diagnose notenallergie de puzzelstukjes op z’n plek.

In m’n hoofd is het even omschakelen.

Maar zolang ik lianne onder m’n eigen vleugels heb vind ik het niet “eng”.

Bij de gashouder zal het ook goed komen.

Maar verder… School, vriendjes, schoolreis.

Ik heb haar proberen uit te leggen wat ze heeft maar voor een 4 jarig meisje is dat best lastig.

Ik geloof niet dat ik de enige moeder op dit forum ben die een kindje heeft met voedselallergie.

Heb al bedacht, een button op als ze alleen op stap gaat.

Een traktatietrommel op shool, als we samen weg gaan wat te eten voor haar mee nemen.

School informeren.

Ouders eventueel een briefje schrijven ?

Hoe gaat dat bij jullie?

Is ze voor alle noten allergisch?

Mijn jongste heeft een kippenei-allergie.

Hij weet het zelf heel goed en vraagt ook altijd of hij iets mag of dat er ei in zit.

Op de peuterspeelzaal zijn ze op de hoogte, maar daar is het helaas 1x mis gegaan. Ik kwam hem die keer toevallig wat eerder ophalen en hij zat vrolijk poffertjes te eten!

Hij vertrouwt zijn juffen, dus is gewoon gaan eten toen hij de poffertjes kreeg.

Ik heb de juffen erop aan gesproken, hoewel…ze schrokken van mijn reactie toen ik vroeg of er ei in die poffertjes zat :mrgreen: Ze waren dus vergeten dat hij een allergie heeft…

Straks op de basisschool moet ik het dus goed duidelijk maken, want daar worden de traktaties bijvoorbeeld meteen opgegeten, op de psz niet, dan nemen ze het mee naar huis.

En helaas worden er regelmatig cakejes getrakteerd, dus ik zal idd een trommeltje met dingetjes in de klas zetten die hij dan wel mag hebben.

Voor Thomas is het prettig dat er nu op de psz en straks op school ook een jongetje met kippenei-allergie is, hij is dus niet de uitzondering.

Hij weet heel goed dat hij geen dingen met ei mag hebben en wat er gebeurt als hij dat wel eet (galbulten, jeuk, buikpijn, misselijk, diarree).

Hij staat onder controle bij een kinderarts die op een allergie-poli in een ziekenhuis werkt.

In augustus krijgt hij weer een provocatietest om te kijken of hij al over zijn allergie heen is gegroeid.

Familie is op de hoogte en houdt er rekening mee.

Spelen met vriendjes is nog niet aan de orde, maar ook dan zal ik altijd wat meegeven wat hij mag hebben.

Heb je een medicijn voor je dochter, voor als ze per ongeluk wel een keertje noten binnenkrijgt?

Bij goed gemerkt hebben ze waarschuwingsstickers. Misschien is dat iets voor je? Mijn meisje heeft pinda en soja allergie (en hooikoorts) maar niet in die mate dat ik er meer mee doe dan meegeven “geen pindakaas op brood” als ze ergens heengaat. Ik kan je verder dus niet helpen. Succes!

Hoe ernstig is het ?

Want anders is het wel belangrijk om een epi-pen aan te vragen en die op plekken leggen waar ze veel komt en zeker 1 op school. Via internet kun je gratis een trainingspen aanvragen met een nummer/code van je epi-pen thuis. Zo kun je oma’s en opa’s en juffen laten wennen aan de epi-pen en raken ze niet direct in paniek mocht er iets gebeuren.

Maar mijn dochter bijna 3 heeft een koemelk/noten/pinda allergie, maar wel zeer ernstig en moeten ook altijd op pad met een epi-pen.

Vaak kindjes met een allergie voelen heel duidelijk aan wat ze wel en niet mogen. Onze dochter is ontzettend voorzichtig, en als ze iets niet kent dan komt ze eerst vragen of ze dit wel mag. Maar het is natuurlijk wennen voor een kindje van 4 als ze opeens sommige dingen niet meer mag/kan eten. Vooral veel uitleggen en ruiken, je hoort vaker dat kindjes heel duidelijk noten/pinda’s al kunnen ruiken en zelf al weten dat ze het niet mogen.

En natuurlijk de juffen op de hoogte stellen, en eventueel een trommeltje op school zetten met allemaal dingen die ze graag eet maar niet vaak krijgt. De juf kan haar dan iets laten uitzoeken uit haar trommeltje als ze niet zeker weet of er ergens pinda’s in zitten. Maar gelukkig kun je best goed eten met een noten allergie. Tegenwoordig zetten ze op bijna alle producten dat iets noten/pinda’s kan bevatten of sporen. Hiermee dekken ze zichzelf in, dat mocht er toch ooit op de 1 of andere manier iets gebeuren dat ze geen schadeclaim aan hun broek hebben hangen.

En als ze ergens gaat spelen het ook aan de ouders doorgeven.

Is het alleen een noten allergie en vallen pinda’s daar dan onder? Want dan moet je ook opletten met arachideolie want dat is pindaolie.

De mate van allergie is van belang om te kijken wat je ermee doet.

Ik ben zelf jaren lang allergisch geweest voor pinda’s, elke zaterdag had ik ontstoken ogen, en toen bleek dat onze visboer waar we vrijdags altijd vis haalde zijn vis bakte in arachideolie.

En noten kunnen ook in broodsoorten voorkomen.

Zelf is mijn allergie sterk verminderd, dus als er staat verwerkt in een fabriek waar ook noten worden verwerkt hoef ik daar geen rekening mee te houden. Ook een keertje per ongeluk een nootje geeft geen erge reactie meer al voel ik het nog wel een beetje aan mijn ogen.

De vraag is een beetje hoe erg het is.

Bijv: tegen welke voedingsmiddelen kan ze wel en tegen welke niet?

Wij hebben dit met onze oudste uitgezocht met een dietist.

Hij is allergisch voor kippenei, koemelk en kiwi.

Bleek dat hij wel tegen normaal brood en koek kon, terwijl taart, pannenkoeken niet lukte.

Daardoor kun je een duidelijk lijstje maken voor school.

Ook altijd instructie meegeven als hij ergens anders eet en evt. Alternatieven meegeven.

Het ‘voordeel’ hier is, is dat de enige reactie uitslag en buikpijn/overgeven is. Dus echt levensbedreigend is het niet.

Ben je al bij een allergoloog geweest?

@mallivy wrote:

Is het alleen een noten allergie en vallen pinda’s daar dan onder? Want dan moet je ook opletten met arachideolie want dat is pindaolie.

De mate van allergie is van belang om te kijken wat je ermee doet.

Ik ben zelf jaren lang allergisch geweest voor pinda’s, elke zaterdag had ik ontstoken ogen, en toen bleek dat onze visboer waar we vrijdags altijd vis haalde zijn vis bakte in arachideolie.

En noten kunnen ook in broodsoorten voorkomen.

Zelf is mijn allergie sterk verminderd, dus als er staat verwerkt in een fabriek waar ook noten worden verwerkt hoef ik daar geen rekening mee te houden. Ook een keertje per ongeluk een nootje geeft geen erge reactie meer al voel ik het nog wel een beetje aan mijn ogen.

Een noten allergie is anders dan een pinda allergie.

Klopt de diëtiste waarschuwde ons ook voor de arachideolie.

Mijn dochter heeft een ernstige noten/pinda allergie, en mag dus gewoon producten eten die sporen kunnen bevatten.

Tegenwoordig zetten ze op bijna alle producten dat iets noten/pinda’s kan bevatten of sporen. Hiermee dekken ze zichzelf in, dat mocht er toch ooit op de 1 of andere manier iets gebeuren dat ze geen schadeclaim aan hun broek hebben hangen.

De reactie die lianne krijgt is futloos, moe en van de vermoeidheid niet kunnen lopen, niet willen eten.

Ze is allergisch voor hazelnoten.

Woensdag heb ik een afspraak met de huisarts, dan wil ik een verwijzing voor of een ieetist of een allergoloog.

Nu lianne sinds woe geen producten meer krijgt met noten eet ze gelukkig weer.

Ze bouwt weer energie op.

Wij zijn hier zo wel bij Wendy als nu bij Michel ( 9 maand) bekedn met allergiën.

Wendy is over haar notenallergie gegroeid.

Maar ze had erntige klachten bij kippeneiwit, melk. Michel heeft er ook soja allergie bij ( ernstig. )

Mijn zus “loopt” nu bij het martiniziekenhuis voor Michel ( was er destijds met Wendy die nu 11 jaar is nog niet) Speciale afdeling voor kindjes met alleergiën.

Ik weet niet welke ha je hebt , maar Riemersma is er bekend mee. De anderen wellicht ook wel.

Wendy had ook klachten bij kleurstoffen en bij bespoten groente en fruiten.

Michel krijg binnenkort melk provocatie test in het zkh. De soja provocatie hebben we onlangs zelf gedaan, maar t manneke is 10 dgn erg ziek geweest er van.

Ik wens je veel sterkte.

School idd goed inlichten. Bij Wendy hebben ze ooit de fout gemaakt om haar chocolade te geven… kind 3 dgn ziek thuis en mee naar de poli in het umcg geweest.

En het kind zelf goed voor en in lichten.

Wendy was al heel klein, een jaar of 3 a 4 toen ze precies wist welke producten ze wel al dan niet mocht en bij welke met twijfel gewoon niet te nemen.

Op feestjes altijd aangegeven.

Bij traktaties altijd eigen ding mee geven.

Succes, Bianca

Victor heeft last van Fructose. Als hij een klein snoepje of een glas sap met fructose krijgt zit hij binnen een kwartier met hevige darmkrampen en diaree op de wc. Erg vervelend voor hem.

We zijn er achter gekomen door een darm biopt en een kinderarts voor zijn 3e verjaardag. Sinds die tijd letten we erg op. Victor vraagt altijd en eet een traktatie nooit in de klas op. Tenzij het gewoon chips is van een merk wat hij thuis ook altijd krijgt. Zelf ingepakte koekjes, snoepjes, spiezen ed doet hij in zijn tas. Natuurlijk zou hij blokjes kaas ed best direct op kunnen eten maar voor de duidelijkheid doen we dat dus niet. Hij begreep op zijn 3de het verschil nog niet goed genoeg, de verantoordelijkheid wilde ik niet bij de juf neerleggen.

Kinderen pakken het vrij snel op. Als je maar duidelijk bent. Voor ons was dat bovenstaande. Maar misschein is het voor jullie wel zo dat ze bij traktaties altijd iets uit haar eigen doos krijgt. Verder steeds weer uitleggen, aan je dochter maar ook aan vriendjes en vriendinnetjes, de ouders, familie en alle anderen die je dochter wel eens iets te eten geven.

Succes ermee, top dat je al verschil ziet bij je dochter. Dat maakt het wel makkelijker. Ook voor haar denk ik.

Ik heb geen idee of ze zelf al linkt de noten en zo belabberd zijn.

Heb tegen haar gezegd dat ze traktaties mee naar huis moet nemen en niks van een ander mag eten.

Het komt goed!

Wat fijn dat ze weer meer eet, hopelijk krijgt ze snel weer meer energie en komt ze ook de kilo’s weer bij die ze is afgevallen.

Zou de juf zelf niet kunnen inschatten of er ergens hazelnoten in zitten. In de meeste traktaties zullen geen hazelnoten zitten. Want als ze gewoon een cupcake/ships/ijsje/appelflapjes etc trakteren kan ze die toch gewoon op eten. En mocht ze toch ooit iets binnen krijgen, is het gelukkig niet gevaarlijk voor haar.

Kijk met een hazelnoot allergie wel uit met dingen als chocolade cupcakes en andere dingen erin met chocolade en chocolade pasta’s.

En ja een notenallergie is een andere dan pinda-allergie, maar vaak is het wel een combi van. Ik was zelf allergisch voor pinda’s en hazelnoten.

Nu alleen nog voor veel soorten fruit.

@romata wrote:

Wat fijn dat ze weer meer eet, hopelijk krijgt ze snel weer meer energie en komt ze ook de kilo’s weer bij die ze is afgevallen.

Zou de juf zelf niet kunnen inschatten of er ergens hazelnoten in zitten. In de meeste traktaties zullen geen hazelnoten zitten. Want als ze gewoon een cupcake/ships/ijsje/appelflapjes etc trakteren kan ze die toch gewoon op eten. En mocht ze toch ooit iets binnen krijgen, is het gelukkig niet gevaarlijk voor haar.

Dan leg je wel de verantwoording bij de juf neer. Dat vond ik niet prettig. Waarschijnlijk kan de juf dat wel hoor. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. En door het overal hetzelfde mee te doen beperk je het risico.

Over een paar jaar, als alles heel duidelijk is en je dochter is ouder en snapt het allemaal beter, kan ook de gevolgen overzien, kun je altijd de uitzonderingen afspreken. Maar voorlopig zou ik dat niet doen.

Het is niet gevaarlijk maar als je over een poosje weer merkt dat je dochter moe, lusteloos, slecht eten ed heeft dan kun je er niet goed de vinger op leggen als je niet precies weet wat er gegeten is.

Moe en lusteloos zijn heeft wel heel veel inpact op een kind. Ze kunnen zich niet zo goed ontwikkelen als zou moeten. De basis mist dan en dat werkt heel lang door.

@ariel wrote:

@romata wrote:

Dan leg je wel de verantwoording bij de juf neer. Dat vond ik niet prettig. Waarschijnlijk kan de juf dat wel hoor. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. En door het overal hetzelfde mee te doen beperk je het risico.

Over een paar jaar, als alles heel duidelijk is en je dochter is ouder en snapt het allemaal beter, kan ook de gevolgen overzien, kun je altijd de uitzonderingen afspreken. Maar voorlopig zou ik dat niet doen.

Het is niet gevaarlijk maar als je over een poosje weer merkt dat je dochter moe, lusteloos, slecht eten ed heeft dan kun je er niet goed de vinger op leggen als je niet precies weet wat er gegeten is.

Moe en lusteloos zijn heeft wel heel veel inpact op een kind. Ze kunnen zich niet zo goed ontwikkelen als zou moeten. De basis mist dan en dat werkt heel lang door.

Ik kan begrijpen dat het niet prettig is. Maar voor mijn dochter is het wel heel ernstig en kan stikken door een mini stukje pinda of noot. Dus ik wil er toch vanuit gaan dat een juf mijn dochter straks als ze naar school gaat beter in de gaten zal houden kwa eten dan andere kindjes. Natuurlijk kun je de juf niets kwalijk nemen mocht er wel iets gebeuren, maar je kunt ook niet alle verantwoording bij je kind neer leggen van nog maar 4 jaar.

En natuurlijk is het niet goed voor een kind om lusteloos te zijn en weinig energie te hebben. Maar mocht ze ooit iets binnen krijgen dan is het waarschijnlijk niet direct zo dat ze er van gaat afvallen, minder energie etc door 1 mini stukje hazelnoot.

Maar hoe zijn ze er achter gekomen Pooh, bloedtesten gedaan ?

Een diëtiste kan je niet echt verder helpen, ze kunnen je alleen advies geven kwa voeding, en dat is echt een 1malig gesprek met daarbij wat foldertjes etc.

Een allergoloog zal eens in de zoveel tijd een huidtest willen doen, en event provocatie test in de toekomst.

Nee, bij een 4 jarige kun je zeker geen verantwoording neer leggen. Daarom neemt Victor ook alles mee naar huis en wordt er niets opgegeten wat zelf gemaakt is of wat onverpakt is. Ook de dingen waarvan je eigenlijk zeker weet dat er niets in kan zitten waar hij niet tegen kan. Het onderscheid tussen de ene keer wel en de andere keer niet is te onduidelijk voor een kleintje. Ik vertrouw niet zomaar op iemand als het op de gezondheid van mijn kindje aan komt. En in jullie geval zou ik daar helemaal moeite mee hebben.

Bedankt voor jullie adviezen, meningen en ervaringen!

Ik heb de keus gemaakt om lianne voorlopig helemaal geen noten te voeren.

Ze wordt er dan wel net doodziek van maar hoe ze was de laatste maanden was ook niet leuk.

Ze moet gewoon blij zijn, energiehebben en kunnen spelen.

Meestal wordt bij allergieën met SOS hangertjes of armbandjes gewerkt met de allergieinfo.

Maar dat is alleen handig als het al fout gegaan is.

Buiten het goed informeren van de omgeving, leraren e.d. zou je misschien labels kunnen doen aan tassen en jassen. Van een collega van mij weet ik dat ze haar zoontje zo’n knooparmbandje heeft gegeven met tekst notenallergie en hem geleerd dat hij dat altijd moet laten zien voor dat hij voedsel aanneemt van iemand, daarnaast zorgt zij dat hij zijn eigen voedsel en tussendoortjes bij heeft en niets mag aannemen van andere kindjes. Plus dan nog de nodige labels en SOS hanger.

@romata wrote:

Tegenwoordig zetten ze op bijna alle producten dat iets noten/pinda’s kan bevatten of sporen. Hiermee dekken ze zichzelf in, dat mocht er toch ooit op de 1 of andere manier iets gebeuren dat ze geen schadeclaim aan hun broek hebben hangen.

Hier wil ik toch graag even op in gaan want zo zit het in de praktijk echt niet.

Ik werk bij een behoorlijk grote voedselproducent binnen Europa en onder andere voor afdeling quality assurance en volgens de Europese wetgeving ben je verplicht te melden dat er sporen van noten in je producten kunnen zitten als dat product uit een fabriek of productielijn komt waar ook producten met noten behandeld worden. Enkel als jouw product voor 100% niet in aanraking geweest kan zijn met noten, dus een 100% noot vrije fabriek of geheel gescheiden productie- en verpakkingslijn hoef je het risico op sporen niet te vermelden.

Dit zijn echt hele strikte Europese richtlijnen waar je aan moet voldoen en echt niet om zichzelf in te dekken.

Sommige hebben echt een dusdanig ernstige allergie dat een spoorelement al voldoende kan zijn voor ernstige gevolgen. Die mensen moeten kunnen vertrouwen op deze wetgeving zodat zij veilig ook eens kunnen snoepen.

Een claim aan je broek krijgen is pas laatste zorg.

@Clair wrote:

Meestal wordt bij allergieën met SOS hangertjes of armbandjes gewerkt met de allergieinfo.

Maar dat is alleen handig als het al fout gegaan is.

Buiten het goed informeren van de omgeving, leraren e.d. zou je misschien labels kunnen doen aan tassen en jassen. Van een collega van mij weet ik dat ze haar zoontje zo’n knooparmbandje heeft gegeven met tekst notenallergie en hem geleerd dat hij dat altijd moet laten zien voor dat hij voedsel aanneemt van iemand, daarnaast zorgt zij dat hij zijn eigen voedsel en tussendoortjes bij heeft en niets mag aannemen van andere kindjes. Plus dan nog de nodige labels en SOS hanger.

@romata wrote:

Hier wil ik toch graag even op in gaan want zo zit het in de praktijk echt niet.

Ik werk bij een behoorlijk grote voedselproducent binnen Europa en onder andere voor afdeling quality assurance en volgens de Europese wetgeving ben je verplicht te melden dat er sporen van noten in je producten kunnen zitten als dat product uit een fabriek of productielijn komt waar ook producten met noten behandeld worden. Enkel als jouw product voor 100% niet in aanraking geweest kan zijn met noten, dus een 100% noot vrije fabriek of geheel gescheiden productie- en verpakkingslijn hoef je het risico op sporen niet te vermelden.

Dit zijn echt hele strikte Europese richtlijnen waar je aan moet voldoen en echt niet om zichzelf in te dekken.

Sommige hebben echt een dusdanig ernstige allergie dat een spoorelement al voldoende kan zijn voor ernstige gevolgen. Die mensen moeten kunnen vertrouwen op deze wetgeving zodat zij veilig ook eens kunnen snoepen.

Een claim aan je broek krijgen is pas laatste zorg.

Voor mijn dochter kan het ook ernstige gevolgen hebben.

Onze diëtiste vertelde dat je echt niet zo zwaar moest tillen aan het verhaal dat iets sporen kan bevatten. In het verleden is het wel eens gebeurd dat er niets op de verpakking stond en het een fabriek was waar geen noten/pinda’s werden verwerkt en toch iets in hun product is gekomen. Vandaar dat ze het tegenwoordig bijna op alle verpakkingen zetten en de kans echt heeeeel erg klein is dat er echt iets in zit.

Ik moet zeggen dat ik ook altijd een vervanger probeer te kopen, maar als die er niet is durf ik best iets te kopen dat sporen noten/pinda’s kan bevatten.