tips eten baby van bijna 7 maand!!

Hoi,de titel zegt t al.

Geef nu potjes,maar wil zo langzaam aan over op vers fruit en zelfgemaakt avondeten.

Alle tips zijn welkom!

Van hoe te bewaren,tot wat te maken!



Alvast bedankt

Groetjes Silvana

Je kunt zoveel lekkere recepten vinden op internet !!

Ook het opperdepop boek van de AH ( heb ik zelf ook ) is erg fijn haalde daar elke dag wel iets uit. Nu soms nog eens maar ze eet nu eigenlijk altijd met de pot mee.





Maar je kunt een banaan zo in het handje geven of kun je prakken en dan geven.

Hele verse mango in kleine stukjes of pureren het is maar wat je zelf wil.

Aardbeitjes met een eetlepel water koken 3 a 4 min en dan pureren. Sommige mensen geven aardbeien pas met 1 jaar I.V.M allergieen, hier is het gewoon altijd goed gegaan, je moet doen waar jij je lekker bij voelt.

Net zoals mandarijntjes die vind ze hier ook heerlijk en eet ze ook al heel erg lang.



En warme hap zelfde verhaal recepten op internet of het opperdepop boek, ik deed 1 x in de 2 weken een dag in de keuken staan en haalde recepten uit dat opperdepopboek en dan hup in de vriezer.

En dan elke avond een potje eruit halen :thumbup:

Gewoon ggle op Babyvoeding 7 maanden.



hoi



weet ik wel van internet,maar van jullie horen is toch anders :smiley: .

Hoeveel per keer geven dan,avondeten? En kleine invriesbakjes heb ik nog niet gevonden…waarin doe je dat?

@Sunce wrote:

hoi



weet ik wel van internet,maar van jullie horen is toch anders :smiley: .

Hoeveel per keer geven dan,avondeten? En kleine invriesbakjes heb ik nog niet gevonden…waarin doe je dat?


Invriezen in tupperware bakjes, en labelen.

thnx sweetlove.Heb hier ong een tip gevonden:



Om je baby snel een zelfbereide maaltijd voor te zetten, kun je de gepureerde gestoomde groente, gepureerde aardappel, en gemalen bereid vlees apart invriezen in ijsblokvormpjes. Als alles goed diepgevroren is kun je het overdoen in een plastic diepvrieszakje met de inhoud en de bereidingsdatum erop.



Zo heb je de mogelijkheid om snel verschillende maaltijden op tafel te toveren.

In diepvrieszakjes vreselijk iritant.

Bij de blokker heb je kleine bakjes die je kunt invriezen past een maaltijd in van 200 gram.

Ik heb toen 8 van die bakjes gekocht en had nog zelf wat bakjes staan.



En dan elke x een stickertje plakken met wat erin zit en tot wanneer houdbaar.

En je kindje is al 7 maanden, denk ook niet dat je het in ijsblokzakjes kunt doen hoor het eten. Zo vloeibaar is het eten niet eens meer.

Ik heb een tijdje eens per week allerlei groenten gekookt en toen ingevroren in kleine porties. Maar dat vond ik irritant, dat vergat ik steeds uit de vriezer te halen enzo. Nu heb ik een berg van die kleine blikjes groenten, zoals worteltjes, bruine bonen, doperwtjes en sperzieboontjes. Nu maak ik daar steeds vaker een aardappeltje bij, even door elkaar prakken en hij eet het prima. Fruit geef ik meestal gewoon kleine stukjes. Toen hij het net kreeg (met net iets ouder dan 4 maanden op advies van het CB), prakte ik stukjes fruit en gaf het op een lepeltje. Nu in kleine stukjes en dan in zijn handje of gewoon met een lepeltje in zijn mond. Hij vindt het heerlijk :smiley:

Bruine bonen kun je het liefst zo lang mogelijk mee wachten.

Of anders echt beperken, en de bonen heeel erg goed afspoelen met water.

Ik hou persoonlijk niet zo van groenten uit blik eet het zelf soms wel maar mijn dochter krijgt eigenlijk altijd vers.

Maar het is maar net wat je makkelijk of fijn vind.

waarom wachten met bruine bonen??? :think:



Jade vind ze heerlijk… en krijgt ze dan ook regelmatig :?

zit er iets in ofzo? want dan gaan ze voorlopig weer op de plank

In het opperdepop boek staat dat er in blikgroente veel zout zit, en dat je dat dus beter niet kunt geven (het eerste jaar) en anders zeer beperken. Bruine bonen kun je natuurlijk ook zelf maken! Ben er toevallig op dit momen zelf mee bezig --> ze moeten wel eerst 8 uur wellen en daarna 1 uur koken…Haha heb zde om 13u in het water gezet, dus kan ze pas vnvd koken :? morgen dan maar!



Ik doe het net als Romata deed, eens in de zoveel tijd ff in keuken staan en een aantal voedingen maken :thumbup: Als we zelf eens wat over hebben (bijv bloemkool) dan pureer ik dat ook en doe ik het in de vriezer, hoef ik er de volgende keer alleen nog maar een aardappel bij te doen.



Ik gebruik van die Avent-bakjes om de hapjes in te vriezen

In principe kan een baby van 7 maanden al heeeel veel mee-eten wat jullie zelf ook eten. Het enige is dat je het voor je kleine zonder zout klaarmaakt.

Sommige groneten mogen ze nog niet (veelal koolsoorten) maar als je dat zelf een keer wilt eten kan je alsnog een keer naar een potje grijpen. Wat ik ook vaak doe is als we restjes hebben, hiervan een prakkie maken en invriezen voor een volgende keer. Gaat prima!



Daarnaast ook het boek Opperdepop van de appie :thumbup: en kijk ik af en toe op de keukenprins.nl voor tips :thumbup:



Het invriezen doe ik in de bakjes van Avent, die had ik nog van mijn borstvoeding en gebruik ik dus nu gewoon weer door.

Die blikjes zijn idd niet zo heel goed, door het zout. Kwam ik gister ook achter. Nouja, dan gebruik ik ze wel alleen als ik echt geen tijd heb om iets anders te koken voor hem, en ik laat hem nu ook zoveel mogelijk mee eten met ons, dat vind ik veel makkelijker. Ik kook toch altijd al zoutloos, dus dat zit dan weer goed :smiley:

Bij de oudste heb ik meestal apart gekookt (aardappeltje in blokjes, (diepvries)groente en een balletje gehakt in klein laagje water - is zò klaar :)), maar nr. 2 eet nu al een poos eigenlijk elke avond gewoon met de pot mee. Moet er wèl bij zeggen dat ik altijd zoutloos (speciaal voor de kids) en ‘mild’ (vooral voor mezelf) kook…

Bij pasta/rijst maak ik meestal zelf tomatensaus (met tomaten uit blik - zit géén zout bij, speciaal op het blik nagekeken!). daar gaan wel wat zout en peper door, maar pas nadat een portie voor de jongste apart is gehouden. Bij aardappeltjes gebruik ik over het algemeen het groentenat om de boel iig voor de kids smeuig te maken, alleen als papa eens mee eet thuis, hebben we vaak wel een sausje. De oudste laat ik daar inmiddels wel gewoon van mee eten, de jongste krijgt dan , net als anders, wat groentennat door z’n prakje.



Fruit pureer ik over het algemeen nog wel, omdat ik er eigenlijk altijd een appeltje bij doe (nog geen tandjes hier), maar hij krijgt af en toe (vooral als we van huis zijn) wel een banaantje ‘uit het knuistje’, gaat ook prima.



Potjes, zowel groente als fruit, zijn hier altijd wel in huis, maar alleen voor ‘noodgevallen’.



Heb nog Avent-potjes van de eerste staan (toendertijd gekocht voor de melk, omdat er zo snel geen zakjes te krijgen waren). Vond het destijds een dure aankoop (ook maar 1x gebruikt, voor de melk), maar ben er nu heel blij mee! Vries momenteel in principe niets in (hij eet immers elke avond gewoon mee wat wij eten), maar heb dat in het begin wel een poosje gedaan. Prakje is inmiddels echt geprakt (i.p.v. gepureerd) en gaat in een klein bordje (prakt makkelijker ;)), maar het gepureerde fruit gaat nog steeds uit zo’n potje. Vind het ook erg practisch dat er een maatverdeling op staat; op z’n bordje blijkt eigenlijk altijd wel wat veel te liggen, Avent-potje fruit (of groente) is altijd precies genoeg :)…

Tegenwoordig zijn er zakken uit de vriezer met kant en klare groenten zoals bloemkool, doperwten etc. Die vind ik super want de blikjes mogen idd nog niet. Ik doe dat regelmatig voor de kleine man hier, dan haal ik een zak verse krieltjes erbij, die koken en die apart invriezen, soms maak ik couscous erbij voor een ‘snelle’ hap, andere keer rijst of pasta. Als ik voor ons lasagne bv maak houd ik wat gehakt en tomaat apart voor hem en mix dat met gekookte pasta. De leukste soorten vind hij de grotere zoals die strikjes bv die kan hij makkelijker zelf pakken. Heb meestal iets van 2/3 soorten groente liggen ideaal ook om zelf lekker mee te wokken :mrgreen:

tnhx voor de tips! Hoe zit t met t vlees? kook je t vlees of mag je dat ook bakken?

Bakken mag ook, neem bv ongezouten roomboter voor het vlees van je kindje. Vet is nl helemaal niet zo ongezond en heeft de kleine ook nodig. :thumbup: