Mijn zoontje is een echte boef :mrgreen: . Erg leuk, maar regelmatig zeer irritant dus :roll: . Hij luistert voor geen cent. Zit de hele dag de keukenkasten te openen en uit te laden, aan het eten en drinken van onze hong en nu ook aan de kerstboom.
Ik weet dat je consequent moet zijn en ik denk toch echt dat ik dat ben. Maar nadat ik hem voor de 10e keer gecorrigeerd heb ben ik het toch echt beu. Hij vindt het alleen maar leuk dat ik reageer, hem ergens wegzetten vind ie helemaal een spel. het is nu al maanden hetzelfde verhaal. Het kwartje valt niet en ik vraag me af of iedereen die ervaring heeft en of iemand tips heeft voor me. Ik zet hem soms in de box na een paar keer corrigeren, maar eigenlijk wil ik ook liever niet dat hij de box als een soort ‘straf’ gaat zien.
Tis gewoon echt de leeftijd, ze proberen alles uit en kijken hoever ze kunnen gaan.
Mijn dochtertje luistert alleen als ze daar zin in heeft, zit haar dan te roepen en kan blijven roepen ze kijkt gewoon niet om.En als ik zeg zal ik je komen pakken dan kijkt ze om omdat ze dan weet dat ik haar achterna ga rennen of weg zet waar ze mee bezig is.
Heb mijn dochter ook nooit gestraft met in de box zetten, vooral als ze er soms nog in willen om lekker rustig te spelen.
Dat lijkt me echt de leeftijd inderdaad. ze moeten gewoon heel vaak horen dat iets niet mag voordat het doordringt. ik had pas een boek over peuterpuberteit uit de bieb en daarin stond dat het 3 weken consequent volhouden kost om een kind van 2 jaar iets te laten leren :think: tja.
als straf in de box zetten werkt denk ik niet, wel om jezelf gewoon even wat rust te geven. dan kan hij daar even veilig spelen. :hug:
Inderdaad een fase en jammer: je moet er saampies doorheen. Nu moet je wel onthouden dat hij nog niet letterlijk “snapt” wat niet mag enz (ookal denk je van wel want het lijkt zo) maar het geweten enz is er gewoon nog niet. Het kan heel frustrerend zijn, maar als je nu consequent bent heb je daar later, de komende maanden en jaren profijt van.
Wat ik doe is duidelijk nee zeggen en dan afleiden door haar weg te halen bij wat ze aan het doen is en haar aan de andere kant van de kamer iets geven om mee te spelen en eventjes meespelen. Als ze dan weer terugkruipt zeg ik nog eens duidelijk nee, haal haar weer weg, leg haar aan de andere kant neer en negeer haar dan. Hier werkt dat prima.
onze zoon is nu 13 maand en op zich een redelijk brave, maar is natuurlijk niet zo dat hij nooit wat doet
Zeg eerst consequent nee en zet hem weg en dan met iets erbij waar hij wel mee mag spelen… soms gaat hij tot 10x terug en dan zet ik hem dus ook tot 10x er weg, na eerst nee gezegd te hebben.
Tis niet dat ze niks snappen, maar echt ten volle het woord NEE begrijpen gaat denk ik ook wat ver voor een kind van die leeftijd. Ze moeten het allemaal nog leren… en echt dat komt ooit (en dan gaan ze bewust dingen doen die jij niet wilt :roll: )
Wat ik vaak lees “nee” zeggen, dat werkt dus niet hier. Bij geen van mijn kinderen… steeds nee horen frustreert ze alleen maar.
Hier is het eigelijk zelden echt nee, meestal vertel ik gewoon wat ik wel van ze verwacht.
“Mies, doe dat bakje maar weer terug” ik help hem, doe het voor, en dan zeg ik bv “zooo nou de la weer dicht, jaaa goed gedaan!”
Zo gaat het met alles… trekt hij aarde uit de plantenbak, dan halen we samen een stoffer en blik en ruimen het op door het weer terug te doen.
Hier werkt dat prima, hij wil graag helpen en nu is “doe maar weer dicht” als hij alleen nog maar de la 10 cm open heeft al genoeg, hij doet de la dan ook weer dicht en kijkt dan apetrots.
Langzamerhand weet hij dat mama die kastjes en lades liever dicht heeft en zijn onderzoeksdrang word al langzaamaan wat minder.
Ook hebben we hem een houten miniladekastje gegeven om mee te spelen, hij vind het geweldig om die laatjes steeds open te doen en er van alles in te doen.
Ik ben dus meer van het direct aanleren wat je dan WEL verwacht dan het alleen maar gewoon verbieden met een nee… op een gegeven moment zeg je op zoveel onderdelen van je huis nee, maar wat betekent dat dan, wat mag hij dan wel, wat wil je dat hij doet.
Ik heb altijd geleerd dat het te beknopt is en frustreert, dus dat zou mijn advies niet zijn :shifty: :oops:
@Cell wrote:
Wat ik vaak lees “nee” zeggen, dat werkt dus niet hier. Bij geen van mijn kinderen… steeds nee horen frustreert ze alleen maar.
Hier is het eigelijk zelden echt nee, meestal vertel ik gewoon wat ik wel van ze verwacht.
“Mies, doe dat bakje maar weer terug” ik help hem, doe het voor, en dan zeg ik bv “zooo nou de la weer dicht, jaaa goed gedaan!”
Zo gaat het met alles… trekt hij aarde uit de plantenbak, dan halen we samen een stoffer en blik en ruimen het op door het weer terug te doen.
Hier werkt dat prima, hij wil graag helpen en nu is “doe maar weer dicht” als hij alleen nog maar de la 10 cm open heeft al genoeg, hij doet de la dan ook weer dicht en kijkt dan apetrots.
Langzamerhand weet hij dat mama die kastjes en lades liever dicht heeft en zijn onderzoeksdrang word al langzaamaan wat minder.
Ook hebben we hem een houten miniladekastje gegeven om mee te spelen, hij vind het geweldig om die laatjes steeds open te doen en er van alles in te doen.
Ik ben dus meer van het direct aanleren wat je dan WEL verwacht dan het alleen maar gewoon verbieden met een nee… op een gegeven moment zeg je op zoveel onderdelen van je huis nee, maar wat betekent dat dan, wat mag hij dan wel, wat wil je dat hij doet.
Ik heb altijd geleerd dat het te beknopt is en frustreert, dus dat zou mijn advies niet zijn :shifty: :oops:
Kan me hier alleen maar bij aansluiten. Niet dat hier nooit een “nee” klinkt hoor, maar in de meeste gevallen is het ongeveer zoals hierboven beschreven. Als iets echt uit den boze is omdat het een direct gevaar kan opleveren bijvoorbeeld. dan klinkt hier echt wel een welgemeend “NEE!”. Meestal meld ik er dan ook meteen bij dat het de laatste waarschuwing is en dat een volgende keer betekent dat ze op de gang moet “time out”. 10x Nee zeggen komt hier dus niet voor. Bij de 2e keer is het time out.
Bij slaan, schoppen, knijpen, bijten of ander “agressief” gedrag wordt er niet gewaarschuwd maar krijgt ze duidelijk te horen dat dat niet mag en dat ze daar maar even over na moet denken op de gang.
PS: Dit geldt momenteel vooral voor Lotte, Nik nog niet. Die is hier echt nog te jong voor

Op de gang zetten zou ik op deze leeftijd dus echt nog niet doen, ze snappen echt niet dat dat de consequentie is van het niet luisteren naar dat ze het kastje dicht moesten doen oid.
Het is gewoon een vermoeiende leeftijd :mrgreen: Véél herhaling, consequent zijn en idd wat Cell zegt, benoemen wat je graag wilt zien ipv steeds het negatieve ‘nee, niet doen’ te herhalen. Het is ontdekken, ontdekken, ontdekken bij die kleintjes!
Hoi,
ik zette mijn zoon op die leeftijd een minuut op de gang. Traphek dicht en na een minuut haalde ik hem weer op. Hier is de eerste keer nee, niet doen omdat…, tweede keer nee, niet doen omdat en ergens anders zetten en derde keer nee niet doen omdat en op de gang. Dat hielp goed meestal, alleen kreeg hij toen de eigenaardige gewoonte de televisie aan of uit te drukken en dan zelf naar de gang te lopen. :think: