Tip voor flesweigeraar !!

Mijn dochter heeft 5 maanden lang de fles geweigerd, ze wilde alleen puur natuur van mama. Alles geprobeerd…andere flessen/spenen ( ook de breastbottle, was ook niks), iemand anders laten voeden, in de slaap voeden…niks hielp. Het was net of ze niet wist wat ze ermee aan moest.



Tot gisteren…na een periode van zo’n 3 weken weer even geprobeerd, ze lag heerlijk ontspannen in de box en had nog niet echt honger. Op een speelse manier de speen in haar mond gekregen en toen haar wang gestreeld en gestreeld en gestreeld en jawel ze begon te zuigen!

Het schijnt dat je hiermee het zuigreflex opwekt.

Vandaag kwam ik met de fles aanzetten en ze begon gelijk te lachen en dronk weer heerlijk, dus ze weet nu hoe het moet!!



Heerlijk, kan ik volgende week weer met een gerust hart aan het werk (net 2 weken vakantie gehad, in de 7 weken daarvoor was ik aan het werk en kreeg mijn dochter bijna niks bij de oppas, dus je zal begrijpen dat ik reuze blij ben!). :dance:



Dit heeft dus gewerkt bij mijn dochter, ik hoop dat andere moeders hier ook iets aan kunnen hebben. Ik heb in de afgelopen periode het hele internet afgezocht naar tips maar niks hielp en dit heeft dus wel gewerkt.



:-* Grietje

Super zeg. Krijgt je dochter nu dan ook een speen of was dat alleen om haar aan de fles te krijgen??



Mijn dochter drinkt al vanaf het begin goed aan de fles, maar een speen wil dus echt niet. En dus ziet mijn dag er elke dag anders uit, want regelmaat heeft ze totaal niet. Zuigbehoefte in overvloed.

Wat goed dat die kleine nu toch de fles pakt :dance: Hier overigens ook een fles- en speenweigeraar. Tot ie een paar maanden geleden op eens bedacht dat ie kv met vanillerijstebloem uit de fles wel lust :roll: , dus sindsdien krijgt hij dat…



@welkom wrote:

Super zeg. Krijgt je dochter nu dan ook een speen of was dat alleen om haar aan de fles te krijgen??



Mijn dochter drinkt al vanaf het begin goed aan de fles, maar een speen wil dus echt niet. En dus ziet mijn dag er elke dag anders uit, want regelmaat heeft ze totaal niet. Zuigbehoefte in overvloed.




Aan de speen hebben wij hem ook nooit gekregen. Hij heeft wel af en aan geduimt(doet het nu nog soms maar echt heel zelden), maar hij sabbeld wel graag aan z’n knuffeldoek (oude bandana die ik eerst een paar nachten bij mij in bed had…) Dus misschien een idee? En helemaal in het begin kreeg hij ook wel eens mijn pinkje om aan te zuigen.



Verder vind ik persoonlijk dat regelmaat ook zonder speen mogelijk is. Maar toen mijn kleine die leeftijd had was ik al blij als ik rond 12 uur gedoucht en aangekleed was en iets had gegeten :oops: Dus regelmaat hadden we toen zeker niet (eigenlijk pas toen hij aan de bijvoeding ging, met 6 maanden dus…)

Enne dat je dag er iedere keer weer anders uitziet : welkom in het onvoorspelbare leven van een jonge MOEDER :wink: , maar ja dat wist je toch al :think:



Dikke :-* en hopelijk vinden jullie samen gauw een ritme :mrgreen:

Hey, bedankt voor de tip, ik ga het straks meteen uitproberen!

Isa dronk de gekolfde melk prima uit de flesjes, maar sinds kort vertikt ze het. Misschien te lang tussen de “oefenmomenten” gelaten ofzo.

Ik kan hoog en laag springen, maar ze vertikt het.

Ik ga het straks meteen proberen!!!

En???

Nou, 't ging een beetje gek allemaal.

Ik had haar de vorige keer maar in bed gelegd nadat het niet wilde, ik had echt alles geprobeerd.

Vervolgens heb ik na een uur de fles warm gemaakt (beetje warmer dan standaard) en haar uit bed gehaald.

Ik was op alles voorbereid en zat helemaal klaar om haar wangetje te strelen, maar ze hapte meteen in de fles en dronk 'm in een keer leeg, zonder problemen… :think: . Niks gestreeld dus…



De fles erna heeft mijn man probleemloos kunnen geven en die van de volgende dag ook.

Maar bij mijn schoonmoeder vertikt ze het nog steeds en bij mijn schoonzus ook. Eenkenningheid…

Ze is er dus bij ons al zonder toestanden weer aan gewend, maar door de eenkennigheid soms toch nog toestanden.



Vanmorgen bijvoorbeeld is ze bij mijn schoonzus geweest. Ik had voor de zekerheid wel een fles meegegeven, maar we waren al op tijd weer terug. Mijn man heeft haar dus de fles gegeven, want door de eenkennigheid was er al gedoe genoeg geweest.

Die pakte ze door alle onrust (want we waren nog wel bij mijn schoonzus) heel moeilijk. Ik ben toen gaan strelen en dat hielp volgens mij toch wel!



Dus het helpt niet dwars door de eenkennigheid heen, maar als ze op de grens zit tussen wel en niet drinken door andere omstandigheden heb ik toch het idee dat er wel wat mee te redden valt!!!



Dus bedankt voor de tip! :-*



Liefs,

Sandra.

Ben blij dat je er toch een beetje aan hebt gehad!

En mooi dat ze zo in één keer weer wil drinken :dance:



:-* Grietje

Echt fijn dat het jullie is gelukt.

Mijn dochtertje is nu bijna 3 maanden en weigert de fles. Ik heb al veel uitgeprobeerd (tips) maar helaas. Ik ben echt wanhopig want ik moet 24 augustus weer beginnen met werken.



Help help help!!! :cry:

@Nadiaassia wrote:

Echt fijn dat het jullie is gelukt.

Mijn dochtertje is nu bijna 3 maanden en weigert de fles. Ik heb al veel uitgeprobeerd (tips) maar helaas. Ik ben echt wanhopig want ik moet 24 augustus weer beginnen met werken.



Help help help!!! :cry:




Ik zou in ieder geval (niet zozeer zodat zij beter drinkt, maar zodat het voor jou minder frustrerend is) steeds maar een klein beetje uit de fles geven (20 of 30 cc ofzo) en dan de rest uit de borst. Dat tot ze de fles goed pakt, want anders moet je elke keer je met inspanning afgekolfde melk weggooien, da’s zo zonde! Maar dat doe je misschien al.



Wanneer probeer je het met de fles?

Als ze net wakker is, of als ze juist naar bed gaat?

In dat laatste geval zou je het misschien eens kunnen proberen als ze net wakker is, want als ze bijna naar bed gaat is ze moe en is alles moeilijker.



En je kunt ook eens proberen om haar eerst een beetje uit de borst te laten drinken en vervolgens af te koppelen en daarna verder uit de fles te laten drinken. Als ze zo hongerig is dat ze echt NU drinken wil hebben staat ze niet open voor nieuwigheden (lees: lastige, vervelende dingen) als de fles, maar wil ze gewoon MELK!!!



En oefen je zelf met haar met de fles of iemand anders?

Doe je het zelf, dan zou je het eens een ander kunnen laten proberen of andersom.

En als een ander haar de fles geeft, kun je ook een kledingstuk oid met jouw geur eraan erbij leggen, voor het vertrouwde gevoel.

Als een ander de fles geeft kan het ook helpen als jij even niet in de kamer bent, want bij veel kinderen (niet bij die van mij, hi hi!) werkt het zo dat als ze weten dat mamma in de buurt is, ze het niet meer doen voor een fles en als mamma er niet is nemen ze de fles dan toch maar bij gebrek aan beter…



Ook kun je eens “spelen” met de warmte van de fles.

Moedermelk wordt normaal op lichaamstemperatuur gedronken, helemaal niet zo warm dus. Sommige kinderen willen het uit de fles dan ook echt niet warmer! Bij Isa laat ik de fles juist wat langer in de flessenwarmer staan, zodat hij net zo warm is als je flesvoeding (geloof ik, want ik heb daar geen ervaring mee) maakt, lekker warm dus. Dan pakt ze hem beter.



Je kunt ook met de houding spelen.

Als je bv geeft, ligt je kindje eigenlijk op de zij, jouw buik tegen de hare.

Bij voeden uit de fles liggen kindjes vaak op de rug, gezichtje naar boven. Da’s op zich natuurlijk heel onwennig voor borstkindjes. Wie weet helpt het als je haar in de bv houding neerlegt, of op z’n minst met de arm die tegen je aan ligt onder jouw arm door langs je zij naar je rugkant.



Verder is bv natuurlijk een kwestie van ZELF doen en zelf bepalen. Zelf happen, zelf zuigen om de boel “aan te sturen”. Een speen wordt vaak in het mondje gestopt en daar is geen ontkomen meer aan.

Bij sommige kindjes werkt het goed om de speen gewoon bij de mondhoek te houden, een beetje tegen de lipjes aan, zodat ze kunnen voelen dat hij er is, maar verder niet. Dan kunnen ze zelf bepalen of en wanneer ze hem pakken.

Is wat minder “opdringerig”.



En als laatste wil ik je nog meegeven te proberen je er niet al te druk over te maken en er ontspannen in te blijven.

Dat klinkt lekker makkelijk, maar ik weet heus wel dat dat het niet is.

Maar als jij er gefrustreerd en bezorgd over bent, zal je meiske dat (ook als je het niet laat merken) absoluut aanvoelen en dat werkt juist averechts.

Misschien helpt het je als ik je vertel dat ik laatst een verhaal hoorde van een kindje dat ook absoluut niet uit de fles wilde drinken, maar moeder moest wel 2 dagen in de week werken. Uiteindelijk liep het zo dat ze bij de oppas de hele dag niets dronk en moeder haar wanneer ze weer thuis was extra vaak aanlegde om het “in te halen” en dat ging prima!

Zo heb je ook kindjes die wel uit de fles drinken, maar alleen een klein beetje en dan laten ze de rest staan. Daar kun je je druk over maken, maar het helpt je te bedenken dat ze nooit ALLE melk uit de fles hoeft te halen, dus ze haalt het bij jou “live” wel weer in.

En bovendien, kindjes verhongeren echt niet zomaar hoor. Natuurlijk wil je graag dat ze goed en regelmatig drinken, maar vergeet niet dat ze niet voortdurend bij de oppas is, maar veel vaker bij jou. Het zijn dus maar korte periodes…

Daarbij weet je natuurlijk wel dat je recht hebt op kolfverlof tot je kindje 9 maanden is. Je mag daaraan max een kwart van je werktijd besteden.

Nu weet ik niet hoe ver je van huis (of de oppas of kdv) werkt, maar je mag die tijd ook besteden aan je kindje zelf gaan voeden. De reistijd is dan voor jou, de voedingstijd voor je werkgever. Dus dan ga je gewoon naar je meiske toe om haar daar te voeden. Ik heb natuurlijk geen idee hoe haalbaar dat is in te plannen op je werk, maar ik wilde het maar even meegeven.

Het gaat er maar om dat ik je wat dingen mee wil geven die het je misschien makkelijker maken te ontspannen in de situatie, want dat zal het oefenen met de fles alleen maar ten goede komen.



Maarja, je hebt al gezegd dat je heel wat hebt uitgeprobeerd, dus wie weet zit er niets nieuws tussen…

Succes meid en hou je ons op de hoogte hoe het gaat?



Liefs,

Sandra.