Tics

Jinthe heeft sinds ruim een maand allerlei tics.

Het begon met hard de ogen dichtknijpen, dan volgde een geluidje , een soort van hmm hmm, dan vaak de beide tics tezamen, nu zuigt ze ook nog constant op de binnenkant van haar wangen.

Van het ogen knijpen en het geluidje beseft ze zelf niet dat ze dat doet, ik word er soms gek van.

Ze heeft het het ergste als bv tv aan het kijken is, maar ook momenten dat ze bezig is.

Heb er eens op gegoogled… Werd ik niet vrolijk van…



Herkenning bij iemand??

Klinkt helemaal een beetje eng…

Heeft ze het vaak… kan je wel goed contact met haar krijgen verder?

Ja, verder geen problemen, buiten dat ze hyperactief is maar dat is ze altijd al geweest.

Als ik er op Google kom ik telkens uit op Gilles de la tourette , maar ik hoop echt dat het dat niet is!!

Als ik vraag waarom ze dat doet, merk je dat ze niet weet dat ze het doet en verzint dan een reden bv. Omdat ik dat leuk vind , terwijl ze het echt niet beseft.

Begin er wat schrik van te krijgen. Iedereen zegt ach, veel kinden hebben een tijd een tic, gaat wel weer weg, maar ik weet het toch zo niet…

:frowning: :frowning:

Is het niet een soort dwang neurose?

Ik weet nog dat ik als ik kind zijnde ook wel van die vage tics had zo af en toe, met periodes.



Dan weer een poos dat ik mn mond heel wijd open deed :S

Dan dat ik alles bv 2 keer aan moest raken.



Ik denk dat dat ook een deel van de ontwikkeling is.

Bij dwangneurose besef je volgens mij wel dat je iets doet of iets ‘moet’ doen.Ik had ook wel zulke dingen als kind, maar ik wist wel dat ik dat had.

Jinthe weet niet dat ze die dingen doet, althans zo lijkt het toch. Haar mond is helemaal stuk van het likken aan lippen …nog zoiets.echt gek dat zoiets ineens begint zonder zichtbare reden.

@dietske wrote:

Bij dwangneurose besef je volgens mij wel dat je iets doet of iets ‘moet’ doen.Ik had ook wel zulke dingen als kind, maar ik wist wel dat ik dat had.

Jinthe weet niet dat ze die dingen doet, althans zo lijkt het toch. Haar mond is helemaal stuk van het likken aan lippen …nog zoiets.echt gek dat zoiets ineens begint zonder zichtbare reden.




Dat klopt idd ja, dat wist ik zelf idd ook ja.

Misschien ‘zegt’ ze dat ze het niet weet, maar vind ze het vervelend om het toe te geven?

Ik heb als kind tijden een tic gehad dat ik mijn neus schreef deed (dat ik 1 neusgaat dicht “zoog”), mijn moeder had het er laatst over, moest me echt bedwingen het dan niet weer te doen (en het te blijven doen…).



Maar het is ook vanzelf weer voorbij gegaan… gelukkig!



Als je je echt zorgen maakt, dan zou ik hier eens met de huisarts over praten. Sterkte!

ik heb last van dwangneuroses , ik ben me er nu van bewust en heb het daarom beter ‘onder controle’ , waar ik er voorheen een uur over deed om thuis weg te komen heb ik alles nu in een kwartier gefixed… niet grappig , erg vermoeiend maar wel mee te leven hoor



Mijn moeder is vroeger als kind met mij naar de dokter geweest om dat na te laten kijken , want ze kon mijn gedrag niet verklaren .





wij zijn geen dokters , ik zou gewoon even de huisarts bellen, desnoods op video opnemen wat ze doet en dit laten zien .



succes

Mijn zoontje heeft ook een tijdje een tic gehad met zijn mond. Het is bij hem vanzelf weer over gegaan, jules de la tourette is wel meteen een uiterste natuurlijk. Ik zou het even zo laten en het aanzien, mocht het niet over gaan dan hulp inschakelen via de ha ofzo.

Bo heeft erg de neiging om haar bovenlip naar binnen te zuigen. Eerder deed zij dit met haar onderlip. Zij doet dit vnl op momenten dat zij zich niet op haar gemak voelt.



Heeft Jinthe de neiging om veel in haar mond te steken? Bo doet dit nl. nog steeds vrij vaak en het heeft de maken met het feit dat zij weinig prikkels via haar mond binnen krijgt. En daarom zoekt ze ze juist extra op. Misschien heeft Jinthe ook zoiets?



Ik zou het nog een poosje aankijken,misschien gaat het vanzelf weer over. Als je je zorgen blijft maken, dan zou ik even contact opnemen met de ha.

Ja ze steekt alles in haar mond… zelfs gommetjes, koordjes van haar trui, speelgoed…

Het is vooral het ooggeknijp en de geluidjes die ik gek vind.

Zal het idd nog maar even aankijken en dan eventueel eens horen bij de HA.

Dit was mijn topic, met dezelfde titel :wink: :



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=90347



Overigens heeft Kes nu al heel lang geen tics meer. Wél nog steeds heeeeel erg gevoelig wb zijn sokken. Alle sokken met motiefje zijn de deur al uit, daar zitten namelijk “draadjes” aan de binnenkant. Hij heeft dus alleen nog maar effen sokken in de kast én ze moeten binnenstebuiten aan. Dan voelt hij de naden bij zijn tenen niet :think:

goh, ben ik blij met jouw topic… en vooral met het feit dat de tics weg zijn nu :wink:

Die sokken… das hier ook even een ding geweest, die zakten zogezegd allemaal af, is nu weer voorbij.

Etiketjes in broeken en shirts die gaan er zowiezo uit, kan ze niet verdragen…



Vanmorgen stond ze als een gek te knijpen met haar ogen, ondertussen hmm hmm te kuchen en dan met haar tond haar lippen te likken …soms moeilijk niet om te zeggen ‘doe even normaal zeg’… :oops: