ticketprijzen die veranderen, wat is wijsheid?

aaaah ik weet even niet wat slim is, misschien iemand van hier die me kan helpen (werken er ook een paar op reisbureau, toch?)



eind augustus krijgen we bezoek uit oeganda :dance: we hebben gisteren te horen gekregen dat het visum rond is, en vandaag wilde ik gaan boeken, was het ticket 100 euro duurder dan gisteren…



een vriend van mij heeft dezelfde vlucht een paar weken geleden gedaan, en maar 10 dagen van te voren geboekt en die kwam ook 200 euro goedkoper uit. En als ik nu ga zoeken op een ticket voor eind juli ipv eind aug, kom ik 350 euro goedkoper uit. Kan ik nu min of meer concluderen dat het verstandiger is om nu te wachten met boeken, of moet ik, nu het ticket eenmaal stijgende is, beter meteen boeken?

Ik snap dat het geen feiten zijn (anders zou iedereen natuurlijk voor het allergoedkoopste tarief vliegen :mrgreen: ), maar allicht zijn er wel mensen die er iets zinvollers over kunnen zeggen dan ik?

vlgs mij is dit gister of eergister onderwerp van gesprek geweest in een programma van de publieke omroepen. Verder kan ik je helaas niet adviseren.

Het heeft volgens mij ook met het aantal beschikbare tickets te maken.

Wij zagen de ticketprijs vanuit Maleisie naar NL naarmate de datum dichterbij kwam steeds stijgen, de vlucht raakte steeds voller. Ik denk dat je het best naar een ongunstige dag kunt kijken. De heentickets op dinsdag bleven maar even duur, terwijl de retourvlucht op vrijdag dus steeds duurder werd.

@Kittycat wrote:

Het heeft volgens mij ook met het aantal beschikbare tickets te maken.

Wij zagen de ticketprijs vanuit Maleisie naar NL naarmate de datum dichterbij kwam steeds stijgen, de vlucht raakte steeds voller. Ik denk dat je het best naar een ongunstige dag kunt kijken. De heentickets op dinsdag bleven maar even duur, terwijl de retourvlucht op vrijdag dus steeds duurder werd.




ik heb een fijn overzicht van de prijzen in de hele week van aankomst en vertrek. Er zitten wat duurdere dagen bij, maar dat scheelt niet eens zo veel. Maar als ik um over 2/3 weken zou willen laten komen, betaal ik 500, dat is bijna de helft van wat ik eind aug betaal. Ik bedenk me nu dat het misschien toch ook met de maand augustus te maken heeft…

(damn, en door dat visum -en in mindere mate omdat ik net heb moeten doorgeven wanneer ik de kinderen naar de opvang breng in de vakantie - kan ik niet zomaar andere data doen, terwijl het an sich niet zo veel uitmaakt wanneer hij komt)

He, leuk dat je weer bezoek krijgt uit Oeganda :smiley:



Mijn ervaring (met tickets naar Peru) is dat het zelden goedkoper wordt, eigenlijk alleen maar duurder als je langer wacht. Zeker als je niet heel flexibel kunt zijn met de datum.

Er vliegen ook geen charters of andere prijsstunters op dat soort bestemmingen, dus er zijn dan ook eigenlijk nooit lastminute aanbiedingen. Je moet het maar doen met de lijndiensten die er zijn, en die werken met vaste prijzen over het algemeen. (ik weet niet hoe dat zit met Oeganda, maar ik vermoed ongeveer hetzelfde, of niet?)

Ik zou dus zo snel mogelijk boeken in jouw geval.



Heb je al wel gekeken voor vertrek vanuit Belgie of Duitsland? Dat kan soms behoorlijk schelen in prijs.

En een ticket op 1 sept? Scheelt dat veel?



Of staat de datum perse vast, moet hij op die aangegeven dag komen?



Ik weet niet of het wijsheid is maar ik zou denk ik het ticket nu al kopen.

Is zo’n visum aan data gebonden dan?

Ik werk op een reisbureau…



De ticket prijzen zijn eigenlijk altijd anders, zowel als de periode (juli/aug) , maar kan ook per dag verschillen…

normaal gesproken is het met lijndiensten zo, dat hoe langer je wacht met boeken hoe duurder een ticket word (met chartervluchten is het vaak andersom, omdat die stoelen al betaald zijn door een touroperator)

De verschillen in prijzen zit hem niet in een luxere stoel of iets dergelijks , maar heeft te maken met de voorwaarden van een ticket… ene ticket mag je wijzigen , andere niet (is een voorbeeld daarvan)





moet nu even kids naar school brengen als je nog wat wilt weten hoor ik het wel

Veel goedkope luchtvaartmaatschappijen houden in een cookie bij hoevaak je op de site komt. Als je er in een korte periode van een paar dagen er een aantal keren komt om dezelfde vlucht op te zoeken, gaan ze ervan uit dat je geinteresseerd bent, en wordt de prijs een tientje (of meer) hoger, soms dus ook met de mededeling dat er “nog 5 plaatsen zijn voor die prijs” om mensen een duwtje te geven het ticket toch echt te kopen.

Duzzz eerst effe in je browser alle cookies weggooien. De website van de luchtvaartmaatschappij denkt dan dat je er voor het eerst komt en gooit er (nog) niet die verhoging op.

@Conny wrote:

Veel goedkope luchtvaartmaatschappijen houden in een cookie bij hoevaak je op de site komt. Als je er in een korte periode van een paar dagen er een aantal keren komt om dezelfde vlucht op te zoeken, gaan ze ervan uit dat je geinteresseerd bent, en wordt de prijs een tientje (of meer) hoger, soms dus ook met de mededeling dat er “nog 5 plaatsen zijn voor die prijs” om mensen een duwtje te geven het ticket toch echt te kopen.

Duzzz eerst effe in je browser alle cookies weggooien. De website van de luchtvaartmaatschappij denkt dan dat je er voor het eerst komt en gooit er (nog) niet die verhoging op.
:think: Klopt, maar kan ook zijn dat ze het via ip-adres doen. Dus ff via een andere pc is ook een goede optie :thumbup:



Was idd van de week op de tv :roll: ff zoeken. Oja, bij “De rekenkamer”



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

@Zonneschijn wrote:

@Conny wrote:
Veel goedkope luchtvaartmaatschappijen houden in een cookie bij hoevaak je op de site komt. Als je er in een korte periode van een paar dagen er een aantal keren komt om dezelfde vlucht op te zoeken, gaan ze ervan uit dat je geinteresseerd bent, en wordt de prijs een tientje (of meer) hoger, soms dus ook met de mededeling dat er “nog 5 plaatsen zijn voor die prijs” om mensen een duwtje te geven het ticket toch echt te kopen.

Duzzz eerst effe in je browser alle cookies weggooien. De website van de luchtvaartmaatschappij denkt dan dat je er voor het eerst komt en gooit er (nog) niet die verhoging op.
:think: Klopt, maar kan ook zijn dat ze het via ip-adres doen. Dus ff via een andere pc is ook een goede optie :thumbup:



Was idd van de week op de tv :roll: ff zoeken. Oja, bij “De rekenkamer”



:-* Liefs, Evelien :vlinder:




Heb ik ook een keer gehad bij Expedia…

Echt kudmanier…Pardon my french…

Ha Oessie…daar was je al :mrgreen:

Ik sluit me bij Oessie aan 8)



En vanuit Oeganda zal echt geen ryanair of vueling vliegen, dus wat hierboven staat gaat niet op voor jou denk ik :angel: :mrgreen:



Maarre, wat leuk dat Baker weer komt :thumbup: !

Dan gaat hij zijn kleine meiske voor de allereerste keer in het echie zien toch?

heb er geen bal verstand van… :think: wil alleen even zeggen: wat leuk, bezoek uit oeganda! :thumbup: :wink: :dance:

dank voor de atnwoorden.



visum zit idd een datum op. ze nemen een week ruimer geloof ik.



maar als ie dus over 3 weken al komt betaal ik maar 500 ipv 950… :shock:



en 1 sept is een optie, dat is 900 dollar ipv 1200, maar dan verliezen we wel onze week gezamelijk vrij (laatste week van nano’s vakantie).



moeilijk moeilijk…grom

aaah en nu zijn ze op zelfde data weer 200 dollar goedkoper :dance: het wisselt dus nogal blijkbaar. nu even kijken wanneer ik de knoop dan door ga hakken. dit is eigenlijk wel een fijne prijs…

Meteen boeken en nooooooit meer naar de prijzen kijken daarna :wink:

@Mejis wrote:

Meteen boeken en nooooooit meer naar de prijzen kijken daarna :wink:




goed plan, maar ik moet echt wachten tot maandag, dan kan hij zien welke data er op zijn visum staan en dan weet ik zeker dat ik deze vlucht kan boeken. nu maar heeeel erg hopen dat ie maandag nog zelfde prijs heeft of lager…

wat fijn Fiep dat het visum rond is en dat hij kan komen!



't is een bar ondoorzichtige business idd (yield management heet dat als ik me niet vergis; niet dat je iets aan die info hebt ofzo :mrgreen: ).

Verhaal Oessie is hoe het is, kort gezegd is het een vraag een aanbod kwestie; bij veel vraag gooi je dus direct je prijzen omhoog.

Het kan zelfs zo erg zijn dat goedkopen stoelen onder je handen weggeboekt worden :evil:



@Conny wrote:

Veel goedkope luchtvaartmaatschappijen houden in een cookie bij hoevaak je op de site komt. Als je er in een korte periode van een paar dagen er een aantal keren komt om dezelfde vlucht op te zoeken, gaan ze ervan uit dat je geinteresseerd bent, en wordt de prijs een tientje (of meer) hoger, soms dus ook met de mededeling dat er “nog 5 plaatsen zijn voor die prijs” om mensen een duwtje te geven het ticket toch echt te kopen.

Duzzz eerst effe in je browser alle cookies weggooien. De website van de luchtvaartmaatschappij denkt dan dat je er voor het eerst komt en gooit er (nog) niet die verhoging op.




:think: ik meen toch recent een onderzoek te hebben gelezen dat

dit niet zo zou zijn (meen in een consumentengids oid)

@annemarie69 wrote:

@Conny wrote:
Veel goedkope luchtvaartmaatschappijen houden in een cookie bij hoevaak je op de site komt. Als je er in een korte periode van een paar dagen er een aantal keren komt om dezelfde vlucht op te zoeken, gaan ze ervan uit dat je geinteresseerd bent, en wordt de prijs een tientje (of meer) hoger, soms dus ook met de mededeling dat er “nog 5 plaatsen zijn voor die prijs” om mensen een duwtje te geven het ticket toch echt te kopen.

Duzzz eerst effe in je browser alle cookies weggooien. De website van de luchtvaartmaatschappij denkt dan dat je er voor het eerst komt en gooit er (nog) niet die verhoging op.




:think: ik meen toch recent een onderzoek te hebben gelezen dat

dit niet zo zou zijn (meen in een consumentengids oid)


Was bij Radar. Bleek inderdaad niet zo te zijn.

Sorry voor offtopic…

nou ik heb geboekt! Dat het ondoorzichtig is, dat is me wel duidelijk geworden. Echt elke dag waren andere tickets het goedkoopst, schommelde lekker heen en weer.



Heb nu een ticket voor een heel aardig prijsje, met redelijke vliegtijden en terugvliegen in weekend, dus dan hoef ik ook niet school aan te kijken of ik n mag ontvoeren om zijn vader weg te brengen.

ik ga er maar niet te lang bij stil staan dat het ook nog 200 goedkoper had gekund, ben allang blij dat ik nu nog maar 700 betaal terwijl ik alle voorgaande vluchten die ik geboekt heb tussen nl en oeganda voor meer dan 1000 gekocht heb.