Thuisstudie SPW via NTI of NHA; wie heeft er ervaring mee?

De titel zegt het eigenlijk al.

Ik zit er over te denken om misschien via de NHA of NTI een MBO diploma SPW (sociaal pedagogisch werk) of SCW (sociaal cultureel werk) te gaan halen.



Volgens hun websites duurt de opleiding 36 maanden of versneld 24 maar er staat niet bij hoeveel uur per dag je er dan aan moet besteden. Er staat wel dat het sneller of langzamer kan, maar wat ik me dan afvraag, krijg je al het materiaal in een keer of zodra je iets afhebt en opstuurt krijg je dan het volgende, of moet je wachten tot een bepaalde datum?

Het zou wel handig zijn namelijk als ik nu wat sneller kan om als de baby straks geboren wordt het even rustig aan te doen zonder dat ik meteen achter kom te lopen.



Heeft er iemand hier ervaring met deze opleidingen of die intistuten? Positief of negatief? Lijkt het je te combineren met een jonge baby?

Een proefles beviel mij wel goed.



bedankt!

ik heb ook ooit eens een studi gedaan voor assurantie b, een pittige opleiding, waarbij je echt wel iemand achter de hand moet hebben om zo niet “je eigen les materiaal maakt” zeg maar, dat deed ik dus, ik leerde mezelf de verkeerde dingen, en alles wat ik maken moest aan huiswerk kreeg ik net zo fout terug gestuurd, maar geen verbeteringen of zo dus kon ik ook niet zien waarom ik het fout had gedaan…en dat is nou net wat ik wel wilde weten



achteraf was ik dus een boel geld kwijt voor een studie die veel te hoog gegrepen was voor mij, en dus helemaal niks geen papiertje op zak :wink:



je moet je erzelf echt 1000% voor inzetten als je zoeits wilt doen, als je al laks bent van je zelf, en weet dat je er niet altijd even veel zin in hebt en gemakkelijk alles weer onder de tafel schuift, kun je beter iets anders leuks doen voor je geld :wink:

Over deze manier van opleiden weet ik eigenlijk niet zoveel, maar als je dat gaat doen moet je even goed kijken of er wel of geen stage bij in zit. Dat is namelijk wel een belangrijk onderdeel van zo’n opleiding en persoonlijk vind ik dat je niet zonder kunt.



Hoe oud (jong) ben je? Er zijn ook volwassenenopleidingen die het studietempo aan kunnen passen aan je persoonlijke situatie.



Over studeren met een jonge baby: ik heb een voltijd hbo-opleiding gedaan toen ik zwanger was en ook daarna nog toen ze al geboren was. Hoe ouder ze werd (peuter) hoe lastiger het werd om de boel af te ronden.

ik heb de opleiding LKC gedaan bij het LOI toendertijd(is inmiddels dus SPW-3 geloof ik)… Je moet zelf een stageplek zoeken, je kunt er eventueel een lijst van opvragen, maar je moet het zelf voor elkaar krijgen. Daarbij moet je natuurlijk alle opdrachten en lesstof doornemen, plus daarbij natuurlijk je stage doen, je stagebeoordelingen en verslagen ook doorgeven aan je begeleider bij de LOI…



Op zich wel goed geregeld, ware het niet dat ik ruzie kreeg op de stageplek, en daarmee dus mijn opleiding was afgerond… ik had nog drie weken te gaan… kwam nog 90 uur tekort voor mijn diploma, en de kans om examen te doen…



maar da’s dus persoonlijk. Ik heb in totaal drie jaar over de opleiding gedaan, en ik geloof dat je in totaal er 5 of 6 jaar over mag doen.



Denk er wel aan dat de stage over het geheel gezien onbetaald is… dus extra… ik weet niet of je werkt, maar je moet dan dus rekenen op een werk week van 40-60 uur of meer, afhankelijk van wat je nu al werkt…



succes als je het gaat doen!

Er zit wel een stage bij, een half jaar 40 uur per week, maar dat mag je ook naar eigen inzicht indelen, bijvoorbeeld helemaal aan het einde van het schriftelijke dat half jaartje of een jaar lang 20 uur per week.



Ik heb ook al zitten denken aan een “gewone” opleiding en ik heb me al geprobeerd in te schrijven voor het volwassenonderwijs, maar daar zien ze me liever niet zwanger verschijnen, zo hebben ze laten weten, volgens hen is het onmogelijk te doen als je er een aantal weken uit bent.



Vandaar dat ik dus dacht een thuisopleiding, zodat dat ene jaartje niet “verloren” gaat. Dacht zelf dus aan om dit schooljaar dus alleen schriftelijk te doen en dan het laatste jaar 20 uur per week stage. Uiteindelijk krijg je er wel een officieel MBO diploma voor.

Ik had al verwacht dat de stage onbetaald zou zijn, maar ik heb ook begrepen dat als je kinderopvang nodig hebt om een erkende opleiding te volgen (wat dit dus schijnt te zijn) de overheid ook het werkgeversgedeelte voor haar rekening neemt, m.a.w. dat kinderopvang redelijk betaalbaar blijft. (Ik werk dus nu niet trouwens).



mv2kids, nog een vraagje; kreeg jij al het materiaal in een keer of moest je steeds wachten op een nieuwe zending? en was het mogelijk om bijvoorbeeld eerst een paar maanden vooruit te werken om dan een paar weken niks te doen (“bevallingsverlof” :slight_smile: )?



Trouwens, Lydia, een voltijds HBO opleiding, wow, petje af! dan lijkt dit me peanuts :wink: welke deed je als ik vragen mag?



Bedankt voor jullie antwoorden!

persoonlijk ben ik meer voor de volwassenenavond opleiding…

heb zelf de voltijd opleiding spw 3 en 4 gedaan en het zijn super opleidingen mits je in de randstad werkt want in friesland is er heeeel weinig werk en veeeeeeel spw-ers…

oeh, nu moet ik heel ver terug denken, maar ik geloof dat ik inderdaad alles in een keer kreeg, of hooguit twee keer… Je kunt dus wel een stuk vooruit werken hoor… Je krijgt wel een soort van schema, voor wanneer je in elk geval wat af moet hebben…



Wat wel handig is, dat was er toen nog niet, is dat het nu meestal wel per internet kan. Ik moest toendertijd mijn ‘huiswerk’ schrijven en opsturen… tegenwoordig mag en kan dat allemaal per mail… stukken makkelijker…



Ik zit er ook aan te denken om op termijn weer een opleiding te gaan volgen, weet alleen bijgod nog niet wat… ach zit er nu toch voorlopig nog niet in…



Over dat opvang-gedeelte… ik zou het niet weten, dat was toendertijd nog helemaal niet aan de orde… (ik spreek hier over 1998-2000)



Examens waren toen wel helemaal in Leiden… maar allemaal op een dag, dus dat was ook goed te doen…



ow ja… en de stage bij mij was volgens mij ietsie meer dan 1900 uur, die je zelf mocht indelen… als je het maar afgerond had voor je examen ging doen…

Ik heb tijdens mijn 1e zwangerschap een SPW-3 opleiding gedaan aan een bepaald college in Amsterdam (hij zit ook in andere plaatsen). Dan volg je 1 dag in de week les en de rest is zelfstudie.

Je moet wel een aantal uur stage lopen. Maar daar hoef je niet direct mee te beginnen. (op een gegeven moment moet je wel min. 2 dagen in de week stagelopen)

De opleiding is in principe opgedeeld in modules (vakken) en je kan op elk moment in het jaar instromen. Het is dan ook een 1-jarige verkorte opleiding. Ik heb me tijdens mijn zwangerschap ingeschreven en ook gewoon de studie gevolgd(ik was ook niet de enige zwangere :mrgreen: ) . Ik heb vakken gemist rond de bevalling, maar in principe hoefde ik de lessen niet eens te volgen, ik mocht ook gewoon de toetsen maken. Maar aangezien de vakken elk jaar weer gegeven worden kun je de lessen eventueel ook later volgen(kost wel extra).



Er zit wel een hele dikke ‘maar’ aan vast… het is een particuliere opleiding. Dus collegegeld is ontzettend hoog!!!



Er zat geloof ik wel een kdv aan de opleiding verbonden. Dus opvang is mogelijk. Heb ik nooit gedaan omdat mijn moeder oppaste.



Als je de exacte naam en website van deze opleiding wil kun je een pb’tje sturen.

stage is tegenwoordig maar 1054 uur dus dat scheelt.

Kinderopvangtoeslag kan je er ook voor krijgen zo heb ik na gevraagd, omdat het een door OCW ministerie erkende opleiding is.



Missygirl, volwassenenopleidingen SPW (al dan niet avond) zijn hier helemaal niet in de buurt te vinden, wel 3dgn werken, 2dgn naar school trajecten, maar dat wordt me te druk.



Babbel, pb is niet meer nodig, na 1x google denk ik dat ik de bewuste school al gevonden heb :slight_smile: . Vrij prijzig inderdaad, maar je kan er wel studiefinanciering voor krijgen dus in die zin wel weer voordeliger.



hmm, ik ben er nog niet helemaal uit :think: beide opleidingen hebben voordelen…

Als je het gaat doen doe het dan niet bij de NTI… Ik heb daar zulke slechte ervaringen mee, bah.

Je krijgt zogenaamd een leraar en die kan je mailen als je vragen hebt, voor je opdrachten na te kijken… Nou dat is de eerste maand goed gegaan bij mij en daarna kreeg ik niks meer terug.

Mijn opdrachten werden niet nagekeken en ik kwam dus geen stap verder. Ze zouden me helpen met een stage plek zoeken en dat is ook niet gebeurt. Ik heb zelf gezocht maar aangezien ik geen cijfer terugkreeg wist ik en ook anderen niet hoe ik presteerde… Niemand wou me dus hebben.



Ik ben gestopt met de opleiding en een jaar later kreeg ik ineens een mail van de NTI dat ik een andere lerares had :wall: :wall: :wall: Stelletje idioten!



Kijk maar eens op radar hoeveel mensen problemen met de NTI hebben…

@Cebe wrote:

Er zit wel een stage bij, een half jaar 40 uur per week, maar dat mag je ook naar eigen inzicht indelen, bijvoorbeeld helemaal aan het einde van het schriftelijke dat half jaartje of een jaar lang 20 uur per week.



Ik heb ook al zitten denken aan een “gewone” opleiding en ik heb me al geprobeerd in te schrijven voor het volwassenonderwijs, maar daar zien ze me liever niet zwanger verschijnen, zo hebben ze laten weten, volgens hen is het onmogelijk te doen als je er een aantal weken uit bent.



Vandaar dat ik dus dacht een thuisopleiding, zodat dat ene jaartje niet “verloren” gaat. Dacht zelf dus aan om dit schooljaar dus alleen schriftelijk te doen en dan het laatste jaar 20 uur per week stage. Uiteindelijk krijg je er wel een officieel MBO diploma voor.

Ik had al verwacht dat de stage onbetaald zou zijn, maar ik heb ook begrepen dat als je kinderopvang nodig hebt om een erkende opleiding te volgen (wat dit dus schijnt te zijn) de overheid ook het werkgeversgedeelte voor haar rekening neemt, m.a.w. dat kinderopvang redelijk betaalbaar blijft. (Ik werk dus nu niet trouwens).



mv2kids, nog een vraagje; kreeg jij al het materiaal in een keer of moest je steeds wachten op een nieuwe zending? en was het mogelijk om bijvoorbeeld eerst een paar maanden vooruit te werken om dan een paar weken niks te doen (“bevallingsverlof” :slight_smile: )?



Trouwens, Lydia, een voltijds HBO opleiding, wow, petje af! dan lijkt dit me peanuts :wink: welke deed je als ik vragen mag?



Bedankt voor jullie antwoorden!




Cebe, ik heb pedagogiek gedaan.

Ik zeg niet dat het voor jou peanuts zal zijn, je weet nooit hoe het straks met je kindje gaat. Die van ons was supermakkelijk en dat scheelde wel echt, daarnaast hadden we een top-oppas.



Ik vind het wel jammer dat die volwassenenopleiding je niet stimuleert om je daar aan te melden.

ik heb trouwens nog een complete set SPW-3 kinderopvang boeken liggen.



Die kun je eventueel overnemen :angel:

Ik heb de complete spw-3 via Stoute wouter zijn opleiding gedaan met heel veel plezier!

Zoalng je beschikt over zelfdiscipline en enthousiasme is het zeker te doen. Ik deed hem (met havo) trouwens in 1,5 jaar!

Lydia, ik bedoelde het niet naar hoor, ik bedoelde gewoon dat ik echt bewondering heb dat je voltijd HBO hebt gedaan, je zegt, een makkelijk kindje, een superoppas, maar dan nog, ik vind het een hele prestatie hoor!



TaMa, ik neigde toch al meer naar de NHA toe, die hebben dezelfde opleiding, maar een andere prijs 8) Daar zijn ook wel een paar klachtjes over te vinden op internet, maar inderdaad niet zoveel als over NTI. (maar ik moet wel zeggen dat al die dingen bij radar uit 2004/2005 zijn, misschien hebben ze zich inmiddels verbeterd?)



Babbel, ik wilde SPW4 aktiviteitenbeleiding gaan doen, maar bedankt voor het aanbod!!



Affie, leuk om te horen dat het je zo goed bevallen is en zo goed gelukt! Ik heb ook havo gedaan (mis alleen 3 certificaten) en heb ook al een jaartje MBO geprobeerd, en dat vond ik ook al vrij makkelijk (vooral het tempo was zo laag, ik denk omdat ze het over 3 jaar moeten uitsmeren)

Anyway; stoute wouter, wat is dat??? (mijn vriend heet wouter, t klinkt erg grappig :smiley: )

Wouterrrrllllll… Uit leiden… Denk ik tenminste… :lol:

aha ik dacht al, NOG zo’n instituut… :lol: :lol: :lol:

HAHAHAHA… ik d8 dat het kwartje wel zou vallen… ik dacht dat je misschien geen reclame mocht maken door het instituut te noemen hahahaah! :lol:

Ja, dat zie ik wel vaker hier op het forum, dat mensen schrijven H*ma in plaats van gewoon “hema” :shifty: bijvoorbeeld. Ik vraag me af of ze dat nou echt als reklame zouden beschouwen?

Hoi mag ik vragen bij wie je de avondopleiding hebt gedaan?

Gr