Thuis brood weigeren, op KDV lekker eten

Iemand van jullie meegemaakt dat jullie kindje thuis het brood weigert te eten en ergens anders wel, en zo ja hoe heb je dit opgelost.



Stuart weigert thuis brood te eten. Het maakt niet uit welk soort brood of beleg, het aanzien van brood levert al grote tranen op en de mond wordt stijf dicht gehouden.

Daarentegen eet hij bij het kinderdagverblijf wel brood. In beginsel deed hij niet direct zijn mond er voor open maar soms stopte ze een stukje in zijn mond en nu sinds enige tijd eet hij bij het KDV altijd trouw zijn bammetje op, maar thuis nog steeds niet en ook niet bij Oma.



Ik weet nu niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik heb het gedurende de vakantie even op zij gezet, nu het normale leven weer begint en hij bij KDV dus wel eet ben ik het weer gaan proberen en Oma ook maar geen succes.

Schema zou behoren te zijn, boterham en flesje melk van 180cc. Maar ik gaf hem als alternatief pap van 90cc + flesje van 90cc.



Ik weet niet of ik er nu wijs aan doe om het juist vol te houden met aan te bieden. Indien niet gelukt, toch pap te geven of enkel een volledig flesje. Of geheel niet door blijven gaan met aanbieden als hij er zo averrechts op reageert en gewoon pap te geven en het over een paar weken weer eens proberen.

Zelf laten eten?



Hier kwam ik er achter dat hij het zelf wilde doen. Dus nu leg ik een stukje brood op z’n blad en stopt het in z’n mond. Soms zit hij er mee te spelen maar uiteindelijk beland het in z’n mond.

Heb je al eens geprobeert om het te roosteren? Sommig brood is TE vers en dan plakt het aan het verhemelte en krijgen ze het heeeel moeilijk weg. :think: denk dat het brood dat bij het KDV mss vooraf al gesmeerd wordt en even op het bordje ligt en dus niet zo vers is als jij het thuis aanbiedt vandaar de gedachte

Je hoeft het dan enkel maar heel licht te roosteren (als je bv je voorraad in de vriezer hebt en het er per sneetje uithaalt) of het broodje voor Stuart er wat eerder uit te halen zodat het niet zo supervers meer is. Ik weet het zelf nog toen Casper net zelf begon te eten…die vond heerlijk vers brood van de bakker echt niet tof en werd zelfs boos…tja wel honger maar niet ‘kunnen’ eten…ik voelde me een ontaarde moeder. 8)

Ik zou hem gewoon aan de ontbijttafel zetten, zelf eten, zien eten doet eten! Kijken of hij wat wil, zo niet pap geven. Is ook prima toch?

Helaas boekt “zien eten” bij Stuart geen succes. Ik doe altijd gelijktijdig met hem brood eten, bied hem ook stukjes van mijn boterham aan als hij daar naar wijst of grijpt maar uiteindelijk hoeft hij er niets van en raakt overstuur.

Stukjes aanbieden op bord of plate helpt ook niet, hij pakt het, speelt ermee en gooit het vervolgens op de grond.

Hij stopt doorgaans alles wat hij in zijn handen krijgt in zijn mond, behalve als het voedsel is.

Dus ook een liga of dergelijke wordt hamertje tik mee gespeeld en beland op de grond maar nauwelijks neemt hij iets er van in zijn mond.



Avondeten met stukjes doet hij over het algemeen wel, zowel thuis als bij KDV of Oma.

Maar brood, echt enkel bij het KDV.



Het brood wat hij krijgt is over het algemeen niet overdreven vers te noemen.

Hij kan het prima eten, hij weigert het alleen en bij KDV eet hij het vrijwillig.

J. eet thuis nog steeds amper brood, maar op het KDV eet ze gewoon twee boterhammen. Ik denk dat het toch aan cliché’s als ‘vreemde ogen dwingen’ en ‘zien eten (van andere kinderen), doet eten’ ed. Maar het komt er vast ook door dat ik er niet heel veel moeite mee heb, van mij mag ze ook crackers of wat dan ook eten. Terwijl ze op het KDV gewoon allemaal brood moeten eten, er zijn daar dus ook geen andere opties (wel na de boterham, volgens mij). Maar op het KDV eet ze bv. ook pasta met saus en groente en heeft ze ook wel eens pizza met paprika gegeten omdat dat ‘moest’, dat weigert ze thuis dus echt pertinent.



Misschien kun je ook eens informeren bij het KDV hoe zij het doen? Wat voor brood hebben ze, welk beleg eet hij daar graag, snijden ze boterham in stukjes, eet hij zelf of voeren ze hem, enz.?

Tot een jaar is het nog bijvoeding, dus an sich maakt het wat dat betreft niet uit. Tot die tijd is het ook vooral lekker experimenteren (of timmeren, of werpen, of smeren :angel: ) met dat wat je aanbiedt. Misschien heeft hij simpelweg wel meer honger op het KDV doordat het daar wat drukker is dan bij jullie thuis? Het kunnen heel simpele dingen zijn maar ja zolang het praten er niet inzit kan het er ook niet uitkomen. :lol:

Wie weet heb je straks dat hij het qua eten gaat omkeren en alleen nog brood wil eten. De mijne eet veel dingen niet puur uit eigenwijsheid, terwijl hij als baby echt alles wel wilde eten…ikzelf schijn als baby ook zo te zijn geweest; alles eten en later juist heel veel weigeren. :wall:

:dance: :dance: :dance: Yeahhh :dance: :dance: :dance:



Eindelijk!!!



Gisteren heeft hij voor de eerste keer enigzins brood gegeten thuis.

Op het KDV eet hij over het algemeen wel brood maar ook daar doet hij soms wel eens moeilijk maar tot op heden at hij thuis of bij oma nog steeds geen brood, wel geroosterd (tosti achtig).

Maar gisteren leek het een beetje een omslag te zijn. Hij at welliswaar vrijwillig een snee ongeroosterd brood op.



Ik had eerder al met fysio over gehad (hij is nog in behandeling ivm voorkeurshouding) waarom hij geen brood wil eten en na zijn gedrag na te gaan dacht zij dat het kwam omdat hij bij “zacht voedsel” hij teveel info te verwerken krijgt (zintuigelijk) waar hij waarschijnlijk wat overgevoelig voor is.

Alles wat hard en droog is gaat redelijk goed maar zodra het zacht is en plakkerig, dan wil hij het niet.

Wat hij waarschijnlijk van mij heeft overgekregen aangezien ik iemand ben die niet zo goed tegen “vieze handen” kan.

Ik weet bijvoorbeeld scampies of kip met mes en vork en niet met mijn handen. Ik heb anders de tik dat ik mijn handen iedere keer moet poetsen tussendoor, gevolg is dan een lading vuile servetten/tissues en eten duurt heel erg lang.



Fysio had aangegeven dat ik het prima deed door eerst steeds aan te bieden, dan eventueel geroosterd aan te bieden net zo lang tot hij een omslag gaat maken en niet over te gaan op toch pap of bestek te geven.



Dus, aanhouder wint :lol:

Had ik niet verwacht.

Oh wat fijn zeg!

Mijn kinderen eten/aten op het kdv wel fruit en groentes en thuis niet. Heel irritant. Ben er nooit achter gekomen hoe dit op te lossen. De oudste eet het thuis inmiddels ook, blijven aan bieden en niet dwingen is denk ik het beste.