thuis bevallen, maar heb een waterbed

Hoi,



heeft iemand ideeën?

Ik weet nog niet of ik in het zkh of thuis wil bevallen. Maar als het thuis gaat gebeuren, kan dat niet in mijn eigen bed. We hebben een waterbed en dat kan niet op klossen. Met de eerste hadden we een deur op het voeteneinde gelegd, met daarop een matras. Dat was op zich goed voor de verloskundige, maar ik vond het zelf niks. Het lag niet comfortabel en ik kon me er niet ontspannen. En daarbij kwam, dat ik door die deur niet lekker op mij eigen vertrouwde plekje kon liggen om de weeën op te vangen. Uiteindelijk ben ik toen in het zkh bevalen, omdat de ontsluiting niet doorzette, maar als dat nu allemaal wel goed gaat, zou ik toch wel graag thuis willen bevallen.



Iemand tips? Een bed huren ofzo en die alleen voor de daadwerkelijke uitdrijving gebruiken en voor toucheren ofzo? Waar kan ik dan zo’n bed huren? Thuiszorg? Of andere tips?



Hoe hebben jullie dit gedaan met een waterbed?



Alvast bedankt,



Groetjes, Wijnanda

Ik had ten tijde van de geboorte van de jongste ook een waterbed.

Ik ben uiteindelijk veel te vroeg en in het ziekehuis bevallen (KS)

Bij thuiskomst had mijn man een bed gehuurd van de thuiszorg zodat ik gewoon kraamhulp zou krijgen, die wilden namelijk ook niet in het waterbed verzorgen.

Ik was er heel blij mee, want met mijn KS wond van 32 cm kon ik toch mijn waterbed niet in of uit komen!



Bij de thuiszorg kunnen ze je vast meer vertellen hierover!

Je kunt idd bij de thuiszorg een bed huren. Dat zijn fijne bedden en het kost ongeveer 10 euro per week.

wij hadden ook een 1 pers bed gebruikt, maar heb alleen tijdens de weeen daar op gelegen, alsnog naar het zkh, en de kraam wilde best op het waterbed verplegen



maar ga daar niet vanuit! want als je er 1 tussen hebt zitten die het niet doet, heb je een probleem!

Mijn zusje had bij de eerste ook een waterbed. Hebben toen een matras op het bed gelegd, mocht ook.

Goeie tip van die kraamhulp! Onze kraamhulp met de eerste heeft daar nooit over gerept en deed de verzorging dan ook gewoon in het waterbed. Alhoewel. Ik voelde me toen erg goed en was vooral gewoon beneden in de huiskamer. De verzorging bestond op bed dan ook alleen uit het voelen aan mijn buik en nakijken van de hechtingen. Dat viel dus ook wel erg mee.

Maar ik had er dus nog niet aan gedacht om dat tijdens het intakegesprek (wat ik nog steeds niet heb gehad) door te geven. Zal daar dus aan denken :thumbup:.

Ook hier idd een waterbed. Wij hebben een hoog-/laagbed geleend via de thuiszorgwinkel bij ons in de buurt (Vegro), wat met een indicatie van de verloskundige gewoon gratis is :thumbup:



De kraamverzorgende die we met Claudia hadden, vond het idd destijds ook geen probleem dat ons bed (toen nog geen waterbed) niet op klossen stond. De Arboregels zijn nu echter dusdanig aangescherpt (wat natuurlijk ook begrijpelijk is), dat ik me afvraag of het nog vaak voorkomt dat een te laag bed wordt geaccepteerd door de verloskundige en/of de kraamzorgorganisatie.

@Roheryn wrote:

Mijn zusje had bij de eerste ook een waterbed. Hebben toen een matras op het bed gelegd, mocht ook.




oh dat mocht ik echt niet doen hoor!

dat had ik ook gehoord dat dat wel kon dus had ik het gevraagd, maar toch zou het kraambed toch nog onstabiel zijn. en mocht de vk bij een thuisbevalling op dr knieen voor moeten gaan zitten zou het toch te veel wiebelen



(dat is mijn ervaring, ben blij dat het bij je zusje goed is gegaan, ik bedoel dat ze geen commentaar hebben gehad :thumbup: )

gaat ook niet alleen om de verzorging van de kraamvrouw, kraambed moet ook makkelik te verschonen zijn voor de kraamziorg, als een bed niet de hoogte in kan, is dat niet lekker voor je rug…daar moet je echt zuinig mee zijn in de zorg…

een matras op je waterbed zou ik niet doen, het zakt te veel in en zeker als je liggend bevalt kan het zijn dat je bekken niet ver genoeg gekanteld kan worden (de goede richting op) voor de uitdrijving.



Ik heb ook een waterbed en wij hebben ruimte gemaakt voor een apart bed.

Na informeren bleek dat het huren van een bed via aveant thuiszorg echt veel te duur zou worden. Ook met een indicatie van de vlos was dit niet vergoed.

Toen hebben we op marktplaats een eenvoudig divanbed gekocht voor 40 euro en daar een simpele ikea matras opgegooid.

De klossen en bedondersteek waren wel gratis.



Ik vond dit een prima oplossing.

Kon namelijk tot het eind aan toe heerlijk in mijn waterbed slapen en weeeen opvangen.

Toucheren deed de vlos dan op dat bed.

Uiteindelijk ben ik toch nog naar het zkh geraced omdat het te snel ging en de VK helemaal alleen was. Hij zag dat niet zitten.

Maar als er optijd kraamzorg bij had kunnen zijn, of mijn moeder was er geweest dan had ik dus prima thuis kunnen bevallen, weeen op kunnen vangen in het waterbed tot het moment zou komen dat ik zou mogen persen om dan te douchen en gewoon weer mijn waterbed in te gaan.



De kraam mocht het onderdek dan niet verschonen, ivm het gewicht van de matras (je moet toch de hoeken opbeuren) maar dat deed Ruud dan en de kussen en het dekbed deed ze wel, dat heeft iedereen uiteindelijk he :wink:

Ik mag wel thuis bevallen maar niet boven via het kruiswerk wordt er een bed bij ons gebracht betaal ik alleen borg voor en is voor max een half jaar nou zo lang was ik dat niet van plan. na de bevalling mag ik gewoon weer in mijn eigen bed

Wij hebben ook een waterbed.



Ik heb het aangekaart bij de thuiszorg en ik heb ook een hoog/laagbed thuis gekregen. Ik heb hier niet voor hoeven te betalen. Ik ben er alleen op bevallen want de kraamzorg maakte er geen probleem van om mij te controleren op ons eigen bed. Mijn man verschoonde het bed.



Groetjes Gien

Wij hebben ook een waterbed, bij de eerste moest ik in het ziekenhuis bevallen, we hadden dan ook niks geregeld met het bed, dus de kraamzorg deed de verzorging ook op het waterbed, maar goed dat stelde echt niks voor, daar hoef je geen hoog bed voor te hebben.

Als alles goed gaat wil ik straks dolgraag thuis bevallen, dus ik dacht, zet gewoon een 1 persoonsbed op zolder, als ik moet persen ga ik daarop, maar nu las ik weer dat er op die verdieping stromend water moet zijn :wall: Tsja dat hebben we dan weer net niet daar :wink:

Is dit echt een probleem? Ik bedoel de kraamzorg kan toch wel even op en neer voor een emmertje water? :think:

wij hebben ook een waterbed…

mijn vriend had m licht ingesmeerd met vaseline.

leeglaten lopen netjes opgerold in een oud laken en weg gelegd.

en tijdelijk een 2 persoons matras (van mijn ouders logeerbed) in ons bed gelegd en klaar :slight_smile: :wink:



vaseline om het verstaffen tegen te gaan :wink:

@MamaMarianne wrote:

wij hebben ook een waterbed…

mijn vriend had m licht ingesmeerd met vaseline.

leeglaten lopen netjes opgerold in een oud laken en weg gelegd.

en tijdelijk een 2 persoons matras (van mijn ouders logeerbed) in ons bed gelegd en klaar :slight_smile: :wink:



vaseline om het verstaffen tegen te gaan :wink:




Wat handig, maar dan is ie nog niet hoog genoeg!! :think:

maar ipv van klossen hadden we kratjes bier de planken passen precies in het midden streep op de onderkant :slight_smile:



sorry niet bijgeschreven :oops:

@Gemmama wrote:

Wij hebben ook een waterbed, bij de eerste moest ik in het ziekenhuis bevallen, we hadden dan ook niks geregeld met het bed, dus de kraamzorg deed de verzorging ook op het waterbed, maar goed dat stelde echt niks voor, daar hoef je geen hoog bed voor te hebben.

Als alles goed gaat wil ik straks dolgraag thuis bevallen, dus ik dacht, zet gewoon een 1 persoonsbed op zolder, als ik moet persen ga ik daarop, maar nu las ik weer dat er op die verdieping stromend water moet zijn :wall: Tsja dat hebben we dan weer net niet daar :wink:

Is dit echt een probleem? Ik bedoel de kraamzorg kan toch wel even op en neer voor een emmertje water? :think:




Wij hebben boven ook niet eens stromend water (hebben de badkamer beneden). Ik heb dit nog nooit gehoord hoor, onze kraamzusters en vk zeiden er toen niks over… :think: