Ik weet niet zo goed wat dit met oordelen naar anderen temaken heeft, maar goed. Mijn punt was dat het gewoon ongezond is. Als iemand vraagt naar thee drinken ga ik er vanuit dat ze haar kind vaker als eens in de paar maanden een kop thee wil geven. Hier worden er dagelijks zeker twee flinke mokken gedronken door de kinderen.
Buiten dat is het gewoon zowiezo ongezond, of je kind nu verder gezond eet, niet te dik is enz dat doet er helemaal niet toe, het is ongezond en nergens voor nodig. In de gewone voeding krijgen ze ‘ongemerkt’ al zoveel suiker binnen (denk aan broodbeleg, kant en klare pastasauzen, koekjes, liga’s, brood). Dat is ook echt geen drama, maar dat maakt wel dat ik ze niet onnodig nog meer suiker ga voeren.
Dat kinderen dingen als water en thee niet drinken ligt meestal toch echt aan het feit dat ze roosvicee, diksap en fristi te drinken krijgen.
Elke dag diksap is ook niet gezond, daar zit ook gewoon veel suiker in.
Ik bedoelde dat ook in gewoon brood al suiker zit, in vrijwel alle bewerkte levensmiddelen zit al suiker, daardoor krijgen kinderen al veel suikers binnen terwijl ouders denken gezond bezig te zijn met hun knorr maaltijd hier en liga’s ipv koekjes daar etc.
Ik koop zo min mogelijk bewerkt, verpakt spul maar let ook op wat ik ze daarnaast geef. En ze drinken hier heus weleens een glas diksap en eten ook gerust een koekje. Maar wel met mate. En suiker in de thee is gewoon zo overbodig, dat ik echt niet begrijp dat mensen dat in de thee gaan doen voor hun kind. Ze wennen heus wel aan de smaak (maar ja, als ze een zoeter alternatief hebben is het logisch dat ze het gewoon niet drinken).
Ik ben het overigens met je eens dat het bij kv al mis gaat.
Dat is het bij ons ook gewoon hoor.
Ik heb de kinderen gewoon eerst gewend aan water, en toen ze dat heeerlijk vonden gaf ik ze pas iets anders. Nooit gezeur over alleen maar diksap gehad dus, ze weten gewoon niet beter als ze zo klein zijn.
En nee, ik denk niet dat je dan ontzettend beladen bezig bent met voeding als je je ervan bewust bent dat in heel erg veel voeding suiker verwerkt is. Ik vind het gewoon een beetje suf als mensen roepen ach dat ene koekje op een dag, of ach dat ene klontje suiker in de thee… Alsof ze verder nooit suiker binnenkrijgen.
Ik zeg ook niet dat dat ene koekje heel dramatisch is, maar je moet niet denken dat dat het enige aan suiker is wat een kind binnen krijgt. En als je daar bij stilstaat vind ik het niet meer dan logisch om niet onnodig suiker toe te voegen aan producten waarbij dat echt niet nodig is.
Ik kreeg vroeger ook heerlijk een boterham met aardbeien en suiker… Maar ik heb het mn kinderen echt nooit gegeven, wat een onzin zeg alsof aardbeien zo niet zoet genoeg zijn.
Ze eten het zonder suiker en omdat ze dat niet dagelijks eten zijn de aarbeien op zich al een hele traktatie.
De warme chocomel op vrijdagavond (als de knullen laat mogen opblijven om lekker onverantwoord een spelletje op de Wii te spelen) is feest en zo hoort het ook vind ik.
Hoho, ik bestempel mensen die denken dat hun kind alleen met dat ene koekje (of klontje suiker) suiker binnen krijgt als suf, niet degenen die dat doen.
Ik begrijp het niet, omdat het mijns inziens zo onnodig en onlogisch is.
Mijn kinderen zijn overigens heel erg veel gewend. Alleen niet aan zoetigheid, ze kennen natuurlijk wel zoetigheid en ze lustten het ook, maar ze eten met net zoveel smaak rare blauwe kaasjes, olijven, mosselen of gevulde pepertjes. Dat soort dingen kunnen ook een hele traktatie zijn, net als de eerste aarbeien in de zomer. Ik ben blij dat zij daar van kunnen genieten.
Ik vind het belangrijk dat ze genieten van vanalles, en niet alleen van zoetigheid zoals je bij veel kinderen wel ziet.
En natuurlijk is het makkelijk als je kinderen hebt die makkelijk eten, dat zijn die van mij ook echt. Maar veel ouders maken het zichzelf op dat vlak toch echt moeilijk door allerlei zoetigheid aan te bieden en toch maar te zwichten omdat kindlief anders niks eet (of drinkt).
Ik heb ook in mijn omgeving gezien dat het echt niet altijd zo werkt, en dat je het nog zo perfect kan doen en toch een kind kunt hebben dat alles weigert te eten. Maar in mijn ogen is dat geen reden om dan maar zoetigheid te geven.
tja, ik drink zelf suiker in mijn thee… de kids kopieren gedrag, en die hebben dat dus ook.
Ik zie idd geen kwaad in de twee schepjes suiker op een dag (twee mokken thee)
Als ik zie wat andere kinderen aan snoep krijgen denk ik zelfs dat de suiker hierbij in het niet valt…
Ik denk dat alles met mate ok is… overdaad schaad zowiezo.
Nou heb ik makkelijke groente en fruit eters. dus alles lijkt prima in balans…
Er zijn natuurlijk altijd mensen die hun kind nog meer suiker geven. Dat maakt het toch niet oke?
Geef je je kind ook een glas cola, of erger, een glas wijn omdat ze zo graag kopieeren…? Ik vind dat niet echt een argument. Sommige dingen kun je ze nu eenmaal gewoon ontzeggen als je dat wilt.
@Lune wrote:
Er zijn natuurlijk altijd mensen die hun kind nog meer suiker geven. Dat maakt het toch niet oke?
Geef je je kind ook een glas cola, of erger, een glas wijn omdat ze zo graag kopieeren…? Ik vind dat niet echt een argument. Sommige dingen kun je ze nu eenmaal gewoon ontzeggen als je dat wilt.
nee, wijn is voor grote mensen, maar als ik een keer cola drink aan tafel (als we friet eten of zo) dan mogen zij vaak wel iets van siroop (i.p.v. water).
Tja, ik zie er niets fouts in…
Ook kids mogen af en toe verwend worden… dat doen volwasssen toch ook?
leren doseren in zoete/ongezondere dingen is ook een “ongedwongen” onderdeel van de opvoeding hier…
Dus dan zal ik ze er eerst kennis mee moeten leren maken…
Tuurlijk mogen ze af en toe verwend worden en moet je ze er ook leren ermee om te gaan. Maar twee keer per dag een kop thee met suiker is geen verwennen toch, eerder gewennen.
Ik snap dat jij het geen probleem vind hoor en dat moet je vooral zelf weten, ik vind alleen het argument (kinderen kopieeren) niet zo sterk. Het gaat alleen maar op tot in hoeverre jij het acceptabel vindt (geen wijn of cola, wel die schep suiker, hier beiden niet).
Hier thee met ongeveer de helft koud water erbij. Gewone thee, zonder suiker.
Hebben jullie flesvoeding wel eens geproefd? Ook mierzoet… volgens mij gaat er daar al wat mis. Dat mijn kleine vent geen water, thee zonder suiker etc wilde drinken kwam naar mijn idee daarvan.
Maar ja… ik vind het niet zo’n big deal! Ik snap niet zo goed wat er mis is met een beetje dunne diksap / roosvicee, net zoals ik niet snap dat een beetje suiker in de thee slecht is. Elke dag koekjes, snoepjes en chips vind ik 10 keer erger…
Lune, jij noemt brood… dat is toch een hele belangrijke vorm van vezels die kinderen ook echt nodig hebben? Hoe bedoel jij brood, in welk opzicht?
Maar als je al gaat denken bij brood… daar zitten zoveel suikers in; ben je dan niet ontzettend beladen met voeding bezig?
Ik snap best dat je verantwoord naar voeding moet kijken, dat doe ik ook zeker wel. Maar ik vind ook dat men hierin door kan slaan…
Lars drinkt elke dag diksap… gewoonweg omdat ik er niks anders inkrijg. Dan ga ik hem toch niet pushen om water te drinken? Eten en drinken moet een leuke, aangename aangelegenheid wezen. Ik ken iemand uit mijn omgeving die een trauma heeft overgehouden uit zijn jeugd. Elke dag verplicht sinaasappels eten, omdat het zo gezond is en elke dag ranja drinken wat zo dun was dat je beter water kon drinken. Zover wil ik niet denken en gaan bij mijn kind! Eten en drinken moet ook iets sociaals en gezelligs blijven…
Ik snap best als kinderen niet veel gewend zijn ze blij zijn met lekkere dingen zoals aardbeien, omdat ze die niet vaak krijgen. En nee… suiker hoeft daar inderdaad van mij ook niet op mits ze echt zoet zijn (want er zijn ook slechte zure krengen uit Spanje op de markt :sick: )!
Ik ben gezegend met een fruitmonster en groente-eter. Daar ben ik echt blij mee, maar zo werkt het niet bij iedereen.
Ik vind dat je in je mening daarin tekort schiet naar andere ouders toe die ook hun best doen verantwoord eten te geven, maar waarbij dit echt niet lukt. Ik ken ze uit mijn omgeving. Het is echt niet altijd zo makkelijk als je nu schetst. Om nu mensen als suf te bestempelen, omdat ze suiker in de thee van een kind doen… tsja… dat vind ik dan ook weer suf !
Maar goed… ik ga teveel offtopic hier…
ieder zo zijn keuze!