Bij gebrek aan ‘bevallen’ sectie (het gaat niet over ‘zwanger zijn’ en niet over ‘de kraamtijd’, maar er net tussenin!) dan maar hier!
The natural caesarean: a woman-centred technique
Omdat dit om een geplande ks gaat (dus tijdens het zwanger zijn besloten) zet ik hem toch in dit gedeelte
Wel een heel mooie nieuwe? manier voor een ks :thumbup: Gebeurt dit ook al in Nederland?
Ik vind het er heel mooi en kalm uit zien.
Alleen heb ik 3 keer een ks gehad (waarvan 1 spoed, 1 semi-spoed en 1 gepland) en na alle drie de keren zag ik er niet zo fris en fruitig uit als deze dame. Ik krijg bijna het gevoel dat het niet klopt 8)
Denk wel dat het klopt hoor, maar ik herken vooral niets.
Ik heb het bekeken zonder geluid, dus ik weet niet precies wat de overwegingen zijn om een pasgeborene in een ok bij moeder te leggen, en waarom het tot nu toe nooit gebeurde.
Ik weet wel dat onze kinderen alledrie direct werden weggehaald, dat er van alles weggezogen moest worden, dat ze in folie werden verpakt en dat vooral de meiden niet echt fit waren en echt even medische aandacht nodig hadden.
Maar ja, waarom inderdaad niet, baby op je buik direct na de ks.
Ik hou er niet van om te zeggen dat het beter voor de hechting is want ik zie geen hechtingsproblemen bij mij en de kinderen.
Heel erg mooi :inlove: Voordat ik dit filmpje gezien had wilde ik dat dus deze keer ook graag zo :thumbup: Door de ervaringen met mijn vorige 2 sectio’s en de BV hoe ze dat hebben aangepakt bij de 2e en alles, dat stond me zo tegen :snooty: Dat wilde ik anders en heb er veel over gelezen en ik wil nu dus ook een soort van geboorteplan opstellen en met mijn gynaecoloog gaan bespreken of ze daar mee akkoord willen en kunnen gaan :thumbup: Daarbij wil ik ook graag dat mijn vader dit keer de sectio filmt :shifty: Hij is jarenlang ambulance verpleegkundige en ass. anesthesie geweest, dus genoeg bloed- en OK-ervaring zullen we maar zeggen
Over 2 weken heb ik weer een afspraak met de gynaecoloog, dus ik ga nu vast beginnen met moed verzamelen om het hem allemaal voor te leggen :shifty: Ik wil het namelijk wel heel graag zo en heb het allemaal in mijn hoofd, maar ja het voelt een beetje als tegen hun standaard ingaan en dat vind ik toch altijd moeilijk :? Jammer eigenlijk, want ondanks dat het medisch noodzakelijk is, is het toch MIJN bevalling en als het verder geen belemmering van hun werk inhoudt dan zou het toch moeten kunnen naar mijn idee… We zullen zien :thumbup:
@lydia: in het heel kort komt het erop neer dat door een iets andere instelling/houding van de artsen en verpleegkundigen en iets andere aanpak, de natuurlijke geboorte iets meer wordt benaderd, zonder dat dit in tijd veel langer duurt als traditioneel een keizersnee gebeurt.
Men haalt bijv alleen het hoofdje van de baby eruit, de baarmoeder schijnt dan samen te trekken en zo het kindje er zelf uit te persen. Voordeel hierbij, is dat het vruchtwater hierbij op een natuurlijke manier uit de longetjes geperst wordt, zoals bij een vaginale bevalling gebeurd. Hierdoor is uitzuigen minder/niet nodig.
Daarbij kan, nadat het hoofdje is geboren, het doek iets worden gezakt, zodat de moeder niet de wond kan zien, maar wel haar baby’tje geboren kan zien worden.
Direct huid-op-huid contact heeft daarbij invloed op de hechting (niet dat het zonder niet kan, zoals je begrijpt, maar het wil weer de natuurlijke manier benaderen). Dit komt ook weer ten goede aan de borstvoeding, vaak omdat het kindje bloot op de blote huid van de moeder, zelf gaat aanhappen of zoeken naar de tepel.
Voor de duidelijkheid; het gaat hier om een “elected”, dus geplande, keizersnee, niet een spoed.
Er worden door alle artsen die je in het filmpje ziet nog meer voordelen genoemd, zoals dat de navelstreng veel later pas afgeklemd/doorgeknipt wordt.
De moeite waard om nog eens met geluid erbij te bekijken!