Binnenkort gaan wij met de hele (schoon)familie een weekje naar Texel. We zijn dan met 7 volwassenen en 5 kinderen(tussen 4j en 9md oud). Hebben jullie nog leuke tips voor ons?
Den Burg is leuk om door te wandel.
Strand, Ecomare.
Voor kids is het Sommeltjespad erg leuk
Speciaal voor kinderen tot ongeveer 8 jaar is het Sommeltjespad uitgezet. Volgens de Texelse legende zijn Sommeltjes aardmannetjes die in de Sommeltjesberg wonen. Deze kleine mannetjes dansen in het maanlicht en veranderen door de zon in steen. Als de zon onder is komt de sommel weer tot leven.
Langs de route zijn vele sommels te vinden. Let wel goed op, de Sommels kunnen makkelijk van vorm veranderen.
Als het Sommetle naar links kijkt, moet je linksaf slaan etc.
Het sommeltjespad, heel leuk voor kinderen. mijn zoontje praat er nog vaak over. Ook is er een boerderij waar kinderen zeepjes, kaarsjes en broodjes kunnen maken.
verder is het strand bij de Koog erg leuk, leuke paviljoens. En bij de vuurtoren kijken is leuk. En een rondvaart langs de zeehonden is een aanrader. Je kan ook met een huifkar mee een tocht over het strand maken op. Er is zoveel leuks te doen daar en je kan er heerlijk genieten van de rust en de natuur. Fietsen huren en eiland rondfietsen, is ook leuk. en kijk hier maar eens tussen http://www.texel.net/nl/wat-te-doen/
De koog is meer de badplaats, Den burg het winkelcentrum, de andere plaatsen zijn wat rustiger. Aan de andere kant van Texel is de haven.
En de sluftervallei, dat is ook heel leuk. Mooi natuurgebied, er lopen ook schaapjes los die je tegen kunt komen.
wij vonden ecomare erg leuk en garnalen vissen!! Als je geluk hebt zie je dan ook zeehonden, is wel hun doel.
Bedankt voor alle tips! Hier kunnen we zeker iets mee! :-*
Ik ben in maart nog geweest maar toen was Ecomare nog aan het verbouwen. Ik weet niet of dat nu nog is.
Sommeltjes pad is leuk en met heerlijk weer echt te doen!
En neem extra geld mee want je heb in de Koog en Den burg leuke merkwinkeltjes met outlet prijsjes :thumbup:
Kijk even op de website van Texel zelf want eerlijk echt alles is leuk om te doen.
Helemaal bovenin texel in de Cocksdorp heb je een kleine speelparadijs is gratis entree en kan je de laatste energie eruit laten rennen met de kids… Maar ik zou lekker genieten hoor!
Helemaal bovenin texel in de Cocksdorp heb je een kleine speelparadijs is gratis entree en kan je de laatste energie eruit laten rennen met de kids..
als je vlak bij zee bent dan laat je je kind toch juist lekker uitrennen op het strand? :wink:
ik vind fietsen huren op de waddeneilanden altijd erg lekker. Lekker door de duinen fietsen :inlove:
tuurlijk Ik geef alleen optie’s aan.
Eventueel heb je ook een hele grote buitenspeeltuin
piratenboot met klim gebeuren etc
@fiep klophout wrote:
Helemaal bovenin texel in de Cocksdorp heb je een kleine speelparadijs is gratis entree en kan je de laatste energie eruit laten rennen met de kids…
als je vlak bij zee bent dan laat je je kind toch juist lekker uitrennen op het strand?
Eens :mrgreen: , maar gezien het mooie weer van de afgelopen weken rekenen wij op 1 week regen :roll: 8) dus dan zijn indoor-uitjes erg welkom :) met mooi weer komen we ws niet veel verder dan de tuinen die bij onze huisjes zitten en het stukje strand dat daar om de hoek zit :wink:
Ecomare is al een tijdje aan het verbouwen. Vorig jaar zomer al. Maar het gaat wel erg mooi worden! En je ziet alsnog genoeg. De zeehondjes zijn gewoon te bekijken.
Alleen voorheen kon je beneden door een raam in het bassin (schrijf je dat zo?) kijken. Dan zag je dus ook onder water alles wat de zeehonden doen. Dat kan nu even tijdelijk niet, maar voor de rest is alles toegangelijk.
Je hebt ook een strandjutters museum. Twee zelfs. De ene is de kleinste en het meest volste qua ‘troep’. De ander heet: Maritiem en juttermuseum. IS ook leuk voor kinderen daar, ze hebben een speurtocht etc. Wij vinden persoonlijk deze het leukst.
Wij hadden Texel al gezien op 1 dag :oops: Zou eigenlijk niet echt veel dingen weten voor 7 dagen. Ja als het mooi weer is naar het strand.
Als het nu echt vies rot weer is, zou ik lopend op de TESO gaan en naar Den helder toe gaan. Daar kun je lopend vanaf de aanmeerplaats van de TESO naar Ballorig en het marinemuseum. Als je lopend met de TESO gaat betaal je niet zo veel. Terwijl het lopend prima te doen is. :thumbup:
Veel plezier!
Inderdaad Ecomare is heel erg leuk, verder is het strand bij de vuurtoren een aanrader. Winkelen en de markt in Den Burg is leuk. In Oudenschild zit een hele grote viswinkel, die erg de moeite waard is!! Met de fiets is het ook leuk het eiland te ontdekken. Bij het juttersmuseum zijn wij ook geweest, ik vond het erg leuk. Ook zijn wij bij een kaasboerderij geweest, geen idee meer waar die zat, dat kunnen ze je bij de vvv vertellen, maar ook de kinderen vonden het heel erg interessant de kalfjes te aaien en te zien hoe de kaas gemaakt wordt. Bij een van de landal parken kun je zwemmen, heerlijk lamsbout eten, midgetgolven enz. Genoeg te doen, veel plezier!
Bedankt ladies :-*
Wij zijn er een paar jaar geleden geweest, met niet zulk heel mooi weer. We hebben toen een museumkaart gekocht en hebben een heleboel musea gezien. A.nyk was toen nog klein, maar Y.oni heeft dat erg leuk gevonden. Dat sommeltjespad was een groot succes. Ze hadden daar bij de vvv ook knapzakken voor kinderen met allemaal spulletjes om de natuur te onderzoeken. Die hebben we nog.
Daarnaast hebben we veel op het strand gewandeld (kan ook met slecht weer ) en gespeeld.
Veel plezier
Texel…dat is jeugdsentiment voor mij.
Wij gingen zo’n beetje iedere zomer kamperen op Texel. Heerlijk vond ik het.
Wat me nog erg bij is gebleven is de huifkartocht met de Jan Plezier, vanaf de Koog over het strand.
Maar goed, dat is al flink wat jaartjes geleden, dus geen idee of dat nog bestaat. :lol: . (tjonge…daar heb je wat aan ).
Ecomare gingen we ook vaak heen, ik was gek op zeehonden.