teveel

weet niet of het hier hoort. maar dan mag het verplaatst worden



Y. zit nu in groep 4.

hij zit op judo, op maandag

op woensdag voetbal training

op zaterdag voetbalwedstrijd

en nu gaat hij zijn B diploma alsnog halen.



Ik vraag me af of dit niet teveel van het goede is

de enige die dat kan beslissen, ben jij

jij ziet het gedrag van je kind, het enthousiasme, inzet, hoeveelheid energie

als jij zelf merkt dat hij minder energie heeft voor school, cijfers bijv. slechter worden, vaker moe is, ja dan zou ik kijken om ergens een pauze in te lassen

maar als jou kind genoeg energie heeft, prima toch

Vrees ook dat alleen jullie en uiteraard je kind dat aan kan geven.

Hier zou ik het best pittig vinden. Hier mogen ze voorlopig maar 1 sport tegelijk doen. Er moet ook nog speelruimte zijn. Gaat dat goed, dan bouwen we uit. Nu eerst B diploma halen en dan kiezen.



Als je achteraf alsnog zwemmen moet inpassen…pittig hoor,maar aan de andere kant, zo’n B diploma kan zo bekeken zijn…

Succes.

Het ligt uiteraard aan je kind. Als je kind er lol in heeft en er energie uithaalt en zijn schoolprestaties er niet minder om worden, dan zou ik er geen probleem van maken.

voor onze jongens zou het teveel zijn… maar die zijn jouw zoon niet.

Dus lekkere dooddoener ook van mijn kant: dat kunnen alleen jullie zien en beslissen.

Wat de anderen ook al zeggen kijk naar je eigen zoon. ik zou het teveel voor mijn kinderen vinden die vinden het ook nog heerlijk om lekker rond huis te keutelen.

hier 1 sport en a en B diploma

Ik zou het ook teveel voor mezelf vinden :shifty: Kwa tijd en kwa geld.



Wij hebben het ook niet zo breed en zou niet al die sporten kunnen betalen incl de bijbehorende pakjes ed.

wat is teveel… juul kan naast school hele dagen en zwemles ook gerust nog wel naar de voetbal oid… maar kwa organisatie lukt mij dat niet, anders had ze dat gerust gemogen.



Maar ik heb kindren in groep 2 die nog steeds niet met zwemles zijn begonnen omdat school te intensief is, dus kijk naar je kind… of het kan.

De afgelopen weken had Laura 3 activiteiten per week (paardrijden, volleybal en badminton, bij alledrie volgde ze proeflessen) en dat vond ik best veel. Zij was aan het einde van de week echt moe - deels ook wel door het begin van het nieuwe schooljaar en wennen aan het ritme - maar het was nog net te doen. Eigenlijk vond ik het vooral voor mezelf erg druk om alles te combineren met werken / oppas / halen & brengen naar sport / avondeten en eigen activiteiten 's avonds. Ik ben blij dat ze nu de keuze heeft gemaakt en we met 2 sporten verder gaan.

Maar goed, dat is mijn kind en mijn situatie, dus ook ik sluit me bij de adviezen aan dat je dat alleen zelf kunt inschatten.



Uit je bericht begrijp ik dat hij nu al judo en 2x voetbal doet, dus dan weet je al hoe moe/fit hij nog is en of er nog energie over is voor een sport erbij. Alleen het zwemmen zou er dan extra bijkomen, of niet?

B-diploma gaat snel hoor, wat ik zo hoor om me heen in een les of 8 a 12 gemiddeld. Dus dat is dan maar tijdelijk.

Aan de andere kant, als het je puur om het diploma gaat, dus niet om het zwemmen als hobby, dan vraag ik me af of het wel de moeite waard is. Bij B leren ze niet veel meer dan bij A, ze moeten een paar baantjes extra zwemmen op het examen en iets verder onder water, maar echt veel beter zwemmen leren ze niet, naar mijn idee (ik hoop dat ik hier geen badjuffen mee voor het hoofd stoot :wink: ). Goed leren zwemmen is vooral een kwestie van blijven oefenen en bijhouden, maar dat kun je ook zelf doen in de vakanties/weekenden of op momenten dat het jullie goed uitkomt.

Als je toch perse dat diploma wil, maar bang bent dat het te vermoeiend wordt naast school en andere sporten, zijn er bij veel zwembaden ook wel speciale cursussen in de vakanties, dat je in 1 week tijd klaargestoomd wordt voor het afzwemmen, misschien is dat nog een idee?

Hier zwemles C 1x per week en een keer per week theaterschool.

Ook nog een namiddag BSO.

Vindt dat max.