Teveel?

Hallo!!

Mijn mannetje is vandaag 4 weken. Ik moest vandaag naar het ziekenhuis voor controle en heb hem ook gelijk even laten wegen.

2 weken geleden woog hij 3800 gram. 400 gram boven zijn geboorte gewicht en 600 gram boven het gewicht wat hij 3 dagen na zijn geboorte had.

Nu woog hij volgens de weegschaal 4800 gram.

Dat is dus 1 kilo gegroeit in 2 weken tijd.

Nu is het wel zo dat ik in Ghana woon en de weegschaal hier niet zo nauwkeurig is, maar hij stond wel echt op 0 toen hij erop ging en hij lag ook stil. Hij had geen luier aan, wel een doek en een shirtje, maar dat gewicht heb ik eraf getrokken. De weegschaal gaf eigenlijk 5200 aan.

Milan vraagt erg vaak om te drinken, hij komt soms om de 2 uur, ook 's nachts. Hij zweet ook erg veel, want het is hier heet. Zo’n 30 graden. Ook draag ik hem regelmatig in de draagdoek, want daar wordt hij rustig van en dan zweten we allebei ontzettend.

Kan het zijn dat hij meer vraagt door de warmte, maar dat hij dus eigenlijk teveel voeding binnenkrijgt?

Mijn moeder opperde om tussen de voedingen als hij eerder komt een klein flesje water aan te bieden om zo zijn vocht aan te vullen en om de 3 a 4 uur echt te voeden. Is dit verstandig?

Ik weet het niet zo goed. Ik wil niet dat mijn kind te hard groeit, omdat het hier zo warm is.

Iemand advies, tips, ervaringen met warmte?

Liefs Maaike :-*

Ik denk dat je kind het prima doet op jouw voeding en helemaal niet te zwaar is of te veel aan komt.

Persoonlijk zou ik blijven voeden op verzoek. :smiley:

Ik zou ook blijven voeden op verzoek en anders zou ik er een mail naar Stefan Kleintjes van borstvoeding.com aan wijden. Hij is echt een BV-goeroe EN hij heeft 7 jaar gewerkt met moeders, baby’s en borstvoeding in Afrika. Als er iemand je een goed onderbouwt advies kan geven, is hij het wel!

Oh en je kunt ook een account aanmaken op borstvoeding.com (gratis) en daar een curve die gebaseerd is op de groei van kinderen die borstvoeding krijgen aanmaken. Je voert dan gewoon van elke keer wegen (geboortegewicht, na 3 dagen, na 2 weken en nu bijv.) in en dan zie je in de curve ook een lijn en kun je die evt door Stefan Kleintjes laten bekijken.

Ik dacht ook dat baby’s gewoon niet teveel kunnen aankomen als je alleen bv geeft.

ik heb 't al even voor je gedaan in een test op mijn account:

Met de volgende info

20 okt, 3400 gram

23 okt, 3200 gram

03 nov, 3800 gram

17 nov, 4800 gram

Als ik zo met mijn leken-ogen bekijk, zit ie nu ongeveer waar hij bij de geboorte startte… Misschien kan Yvonne er meer over zeggen?

Aan die curve te zien doet hij het goed. Ik hoef dus niks te veranderen.

Ik vind het soms wel erg vermoeiend. Sommige avonden heb ik hem in 2 uur tijd wel 5x aan de tiet, voordat hij eindelijk gaat slapen. En hij drinkt dan ook wel echt, maar uiteindelijk loopt het gewoon langs zijn wang naar beneden.

Ik vind het hier ook wel moeilijk, kan met niemand even overleggen hoe zij het doen en in NL is het nu koud, dus niet te vergelijken.

In ieder geval bedankt voor deze reacties alvast.

Meer tips, adviezen en ervaringen zijn altijd welkom!! :smiley:

Liefs Maaike :-* :-*

Wat fijn dat Milan het zo goed doet! :inlove:

Kan het niet zo zijn dat hij 's avonds lekker aan het clusteren is? Dus steeds kleine beetjes drinken? Ik weet niet hoelang hij 's avonds steeds bij je drinkt?

Zelf zou ik ook gewoon doorgaan met voeden op verzoek… Denk dat ook in Ghana je borsten gewoon de melk aanmaken naar behoefte voor Milan! En wat je zegt, als het daar inderdaad zo heet is, heeft hij daardoor misschien ook meer dorst! En wil hij dus weer bij je drinken :slight_smile:

succes ermee! :):

Het kan goed zijn dat hij clustert, weet niet precies wat dat inhoudt, hij drinkt niet heel erg lang elke keer.

Ga het vanavond eens timen, hij wordt geloof ik net weer wakker.

De weegschalen in nl kloppen ook niet altijd hoor :wink:

Als ej echt wilt wegen moet je ook steeds dezelfde weegschaal gebruiken. Ik zou als hij niet huilt van de buikpijn lekker zo door gaan :thumbup:

@GG dat ‘probleem’ hebben wij savonds ook J.ulia ligt de hele avond aan de borst.

12-10: 3498

21-10: 3280

25-10: 3530

16-11: 4390

gaat ook best hard

ikzou gewoon op verzoek blijven voeden.

helemaal omdat het zo warm is daar hij heeft dat vocht juist hard nodig. en bv kun je niet teveel geven

Hij is steeds op dezelfde weegschaal geweest. Ze hebben er maar 1 in het ziekenhuis :wink:

Hij heeft net 13 minuten aan 1 borst gedronken. En hij slaapt alweer :shock: Hopelijk slaat hij zijn huil uurtje over vanavond. En slaapt hij vannacht ook gewoon door :slight_smile: Nou ja, in ieder geval 6 uur achter elkaar of zo…

En ik heb wel het idee dat hij soms buikpijn heeft. Hij wil dan alleen rechtop gehouden worden. Vaak stop ik hem dan in de draagdoek en wordt hij wel rustig en valt dan uiteindelijk als ik lang genoeg rond blijf lopen en wiebelen wel in slaap.

Volgens mij los je het allemaal prima op zo! Klinkt allemaal helemaal niet raar. Je baby gedraagt zich als een baby, LOL.

Topmoeder!!

Manoël woog bij de geboorte 3920gr… afgevallen tot 3750… 8 week later woog hij 6050 gr! hier gaat het dus ook snel… maar ach hij is verder tevreden, dus het zal wel goed zijn!

hier ging t ook superhard! maar na 3 maanden was t over, toen groeide ze nog minimaal, maak je geen zorgen je doet t super!

Idd lekker op verzoek blijven voeden! En door de warmte, en dat heb ik ook gemerkt bij mn meisje, dat ze vaker kwam als het te warm was in de zomer! Heb d’r maar gewoon fles gegeven. Ik gaf trouwens fv ipv bv :wink:

@GhanaGirl wrote:

Ik vind het hier ook wel moeilijk, kan met niemand even overleggen hoe zij het doen en in NL is het nu koud, dus niet te vergelijken.

vergis je niet in de kennis die de mensen om je heen wslk hebben. Itt in nederland, geeft om je heen wslk ongeveer iedereen bv, en wordt de kennis van moeder op dochter overgedragen.
Hier is het allemaal wat wetenschappelijk onderbouwder, daarom is het fijn dat je ook bv op kok terecht kunt, maar daar zijn heel veel mensen met veel ervaring. Maak daar ook gewoon gebruik van! :-*

Verder denk ik dat je goed bezig bent. Te zwaar kan volgens mij amper, en je grafiek ziet er prachtig uit!