Tevéél eten?

Tja, niet gedacht dat ik dit ooit nog zou plaatsen,maar nu dan toch.

Robin heeft altijd redelijk gegeten. Soms wat meer, soms wat minder, maar niets om je zorgen over te maken.

Nu heeft hij een periode gehad dat hij bijna niet wilde eten. Wel snoep en lekkers uiteraard, maar geen brood en avondeten. We moesten echt l*llen als Brugman om hem van alles 1 hapje te laten eten.

En nu, sinds een week ofzo is hij compleet omgeslagen. Zomaar.

Hij eet echt ontzettend veel!

En opzich heb ik er niet zo heel veel moeite mee, omdat ik hem vrijwel alleen gezonde dingen voorschotel of geef, maar vraag me ook wel af of dit niet een beetje veel is voor een bijna 3-jarige?

Dit eet hij nu op een dag:

Ontbijt:

-Boterham met beleg

-Rijstwafel met een plakje kaas erop

Tussendoor:

-2 tot 3 rijstwafels met plakje kaas erop

-Plakje boterhamworst op de hand

-Liga Milkbreak

Lunch:

-1 tot 2 boterhammen met beleg

-1 tot 2 stukken fruit

Tussendoor:

-Bakje yoghurt

-Boterham met beleg

-Liga milkbreak

-2 rijstwafels met plakje kaas erop

-Een doosje met gedroogde fruitsnoepjes van de Hema

Avondeten:

-Een heel bord compleet leeg!

-Toetje

Daarna nog een rijstwafel met een plakje kaas, dan lust hij nog een worstje, en eet hij een koekje.

Drinken doet hij verder ook allemaal goed.

Kijk, hij krijgt veel tussendoor, maar zijn avondeten lijd er niet onder. Zou hij dat niet eten, dan kreeg hij niks tussendoor.

Maar dat eet hij echt perfect.

Hij vraagt continu om eten. Zelfs als hij net van tafel komt vraagt hij om iets nieuws.

Nu vind ik dat hij redelijk gezonde dingen eet, dus daar maak ik me niet echt zorgen om, maar het lijkt wel of hij niet verzadigd raakt.

Zal ik gewoon doorgaan hem gezonde tussendoortjes te geven zolang hij netjes zijn bordje leeg eet, of is dit een beetje teveel van het goede?

Jeetje wat kan Robin eten zeg :shock: , heerlijk hoor. Hier zitten we nu midden in de periode “ik wil niets” pffff.

Het ziet er inderdaad redelijk gezond uit wat je hem geeft en zolang hij niet (te) dik wordt zou ik hem gewoon lekker laten eten. Wellicht dat je het plakje kaas van de rijstwafel weg zou kunnen laten of hem in plaats van een rijstwafel (die natuurlijk niet erg vult, het is bijna alleen maar lucht) een plakje ontbijtkoek o.i.d. kunnen geven.

Verder moet je er misschien maar gewoon van genieten zolang het duurt. Wie weet is het zo maar opeens weer over ook…

Lekker hoor, een kindje die kan smullen :lol: Hij zal het wel nodig hebben momenteel. Hij groeit waarschijnlijk als kool nu op die leeftijd! Hier hebben we ook al een paar keer van die fases gehad, momenteel is hij niet zo erg van het eten (maar als ik naar Robin kijk krijgen we dat vast nog :wink: ).

Ik zou enkel een paar malen de kaas weglaten en hem maar 1 liga per dag geven, maar dat is persoonlijk. Hij heeft tenslotte ook al de snoepjes s’middags?

Verder geniet er inderdaad van , kan zo weer over zijn :mrgreen:

Ja dat idee heb ik dus ook, dat het ook zomaar weer over kan zijn.

Hij krijgt op elke rijstwafel maar een half plakje kaas, geen hele iig. Maar misschien maar niks erop leggen.

Het komt denk ik door mijzelf, ik ben echt verslaafd aan rijstwafels met een plakje kaas erop (plakje worst, chorizo, of kruidenkaas doen het ook erg goed), en als ik trek heb, dan probeer ik vaak dat te pakken ipv een snoepje of chipjes.

Robin at altijd kale rijstwafels, totdat hij mij dat zag doen, en nu wil hij ook niet meer zonder.

Ik gebruik altijd 48+ kaas, en dat is niet echt gezond. Als ik dat zou vervangen door 20+ dan is het wel gezonder geloof ik, toch?

Maar peperkoek lust hij ook, dus dat kan ik ook eens afwisselen.

Maar hij vraagt meestal zelf om de rijstkoeken. Dus hoop dat het lukt. :smiley:

Op zich kan het geen kwaad denk ik, hij zal het idd gewoon nodig hebben op het moment. Grote kans dat hij straks ineens hard gaat groeien!

Maar ik zou niet teveel tussendoortjes geven, ik weet niet hoe je het verdeeld over de dag.

Hier krijgen ze eigenlijk maar twee keer een tussendoortje, een keer rond thee tijd 's ochtends (fruit, koekje, rozijntjes) en rond theetijd 's middags. En dat moet meer dan genoeg zijn. De hele dag door eten is niet goed, ook niet voor de tanden.

Verder denk ik niet dat ze snel teveel eten, en als ik zie welke tussendoortjes hij krijgt, lijkt me niet dat hij daar dik van zal worden. (denk idd wel om de kaas!!) Geniet verder van de gezonde eetlust, kan zomaar weer veranderen…

Het lijkt misschien veel, maar als ik kijk naar het ontbijt en de lunch, lijkt het me weer weinig.

Ter vergelijking: mijn zoontje is net twee en die eet:

's ochtends: 4 of 5 boterhammen met afwisselend beleg, meestal twee met kaas en twee met appelstroop of honing.

En een glaasje verse jus.

Tussendoor: fruit, meestal twee soorten.

Lunch: 5 boterhammen, zoals 's ochtends. Nu met een glaasje melk.

Tussendoor: kopje kruidenthee met 2 rijstwafels met pindakaas of soms wat rozijntjes, maar alleen als hij erom vraagt.

Avondeten: wat de pot schaft, eet gewoon alles netjes op.

Toetje: Yoghurt met wat fruitmoes.

Drinken: Als hij tussendoor dorst heeft krijgt hij melk of water.

Misschien moet je hem 's ochtends en tijdens de lunch meer brood laten eten en dan dus wat meer tijd uittrekken voor de maaltijden. Je kan hem beter aanleren dat hij tijdens de momenten aan tafel moet eten en daarbuiten zo min mogelijk.

Het kan dan gezond zijn wat je hem tussendoor geeft, het is toch een slechte gewoonte, maar misschien ook gewoon een fase.

Succes!

Tjeetje, vijf boterhammen, dat is echt wel superveel.

Zoveel wordt geadviseerd voor een volwassene, dan krijgt je kind echt wel heel veel binnen hoor! Zolang de energieoutput dan ook even groot is, is het geen probleem, maar anders is het toch wel erg veel hoor!

Yannick eet drie boterhammen per broodmaaltijd, twee stuks fruit op een dag, twee tussendoortjes in de vorm van ontbijtkoek.

En normaal avondeten, gevolgd door een yoghurttoetje

:o :o :shock: :shock:

Jeetje, ik sta hier echt van te kijken!!! 9 tot 10 boterhammen over de hele dag??? Dat vind ik echt veel te veel. Ik zelf eet daar de helft van!

Verder eet hij wel gezond maar ik vind de hoeveelheid echt enorm.

Ik vind de hoeveelheid van Robin ook best aardig Anneke. Vroeg me inderdaad af of je met deze hoeveelheid niet de hele dag door eet.

Waarom geef je die boterham met beleg niet extra bij de lunch en geef je het fruit later? Ook vind ik 5 tot 6 rijstewafels met kaas veel voor tussendoor, ookal is het niet echt ongezond.

Ik dacht dat Marnick altijd normaal at maar als ik dit lees eet hij toch wel weinig :think:

Ontbijt: boterham met beker thee (aangelengd met melk)

Tussendoor: appel en een ontbijtkoek of Plopkoekje of liga bij de thee.

Lunch: 1, 5 boterham met kaas of vleeswaren met 1 of 2 bekers melk.

Tussendoor: wat druifjes of een banaan. rozijntjes of een snoepje (schuimpje of tumtum)

Avondeten: bord eten. lust eigenlijk alles behalve rode kool en zuurkool.

schaaltje yohurt of vla.

het kan best wezen dat ie in een groeispurt nu zit , sil heeft dit ook met periodes(op het moment ook) hij is sinds 20 december ineens weer 5 centimer gegroeid! en eten dat ie dan doet !

dus hou zijn groei maar eens in de gaten mischien is het bij jullie wel hetzelfde! :mrgreen:

Een 2-jarige die 5 boterhammen per keer eet??? :shock: :shock:

Nou ja, brood is altijd gezonder dan tussendoortjes en snoep, maar ik vind het wel héél erg veel voor zo’n klein kind… En volgens mij hebben ze zoveel toch echt niet nodig.

De ene fase eten ze nu eenmaal meer dan in de andere, maar het moet wel binnen de perken blijven lijkt mij. Als een kind nu al zoveel eet, hoe moet dat dan over 10 of 20 jaar?

Onze kinderen eten 's ochtends 1 boterham met een beker melk, rond theetijd fruit en een biscuitje, tussen de middag de oudste 2 boterhammen en Robin 1, rond theetijd nog een koekje, rozijntjes of een snoepje en dan avondeten, eigenlijk zoveel als wordt aangeraden in die boekjes van het cb. En een toetje met yoghurt en een beetje vla.

Als ze tussendoor dan nog trek hebben mogen ze fruit eten. Heel soms een soepstengel ofzo, maar meestal blijft het hierbij. En ze komen echt niets te kort, ze groeien goed en zijn net een beetje groter dan gemiddeld.

Ach, wij zitten waarschijnlijk wat langer dan gemiddeld aan tafel, maar dat is wel zo gezellig. En als je alle liga’s, rijstwafels, koekjes etc. die andere peuters te eten krijgen bij elkaar optelt, dan kom je ook op een zelfde aantal calorie inname uit.

Mijn zoontje heeft het eerste jaar geen bijvoeding gehad en het tweede jaar at hij mondjesmaat. Nu eet hij voor zijn leeftijd veel, maar hij heeft nog nooit snoep gehad, eet thuis geen koekjes en weet niet beter dan dat eten aan tafel gebeurd, met het hele gezin en dat als je honger hebt je gewoon wacht tot de volgende maaltijd.

Een maximum stellen aan eten lijkt me in sommige gevallen nodig, maar als het allemaal voedingsmiddelen zijn die een kind nodig heeft en die zijn lichaam goed kan gebruiken, dan is het naar mijn idee prima. Mijn zoontje heeft maat 92 en weegt 11 kilo en vraagt tussen de maaltijden nooit om eten. Wat mij betreft de ideale eter! :mrgreen:

Oja, waar je ook mee op moet passen, is eten uit verveling. Toen mijn zoontje 16 maanden was wilde hij overdag nog heel vaak aan de borst drinken, maar tijdens de maaltijd at hij nauwelijks. Toen ontdekte ik dat het borstdrinken vooral uit verveling was en met 18 maanden ben ik toen gestopt met overdag de borst geven. Dit leidde echter niet tot meer eten tijdens de maaltijden, waardoor mijn idee van verveling bevestigd werd.

En let ook eens op wat je eigen eetpatroon is. Als je zelf ook veel en vaak eet, doet je kind dat al snel na…

Ik denk dat 5 boterhammen per broodmaaltijd toch echt een uitzondering is, en niet een gemiddeld eetpatroon. Gelukkig zijn er geen gemiddelde kinderen, ieder kind is uniek.

Ik maak me nooit druk hoeveel Yannick eet, zal ook niets zeggen als hij meer of minder eet, hij pakt wat hij nodig heeft. Vandaag heeft hij 's ochtends vier boterhammen gegeten, meestal krijgt hij er drie, maar ja maakt dus niet uit.

4 a 5 boterhammen per keer :shock: Moet me toch van het hart dat je daarmee volume binnenkrijgt waar je maag van oprekt…

Kan best zijn dat hij nu nog de energie verbrand maar een grote maag kan veel hebben en is minder gunstig als hij weer minder nodig heeft.

T is niet voor niks dat alle voedingsdeskundigen en dietisten aanraden voor zowel volwassenen als kinderen om 5a 6 kleine maaltijden per dag te nuttigen.

Hier zet ik de rem erop hoor na 2 boterhammen. Ik heb liever dat hij dan om 10 uur (2 uur naar het ontbijt) nog 2 cracottes met smeerkaas eet

Zelfs op school mogen ze om 10 uur een tussendoor eten.

Anneke, Robin eet ongeveer zo als Aniek nu eindelijk doet… behalve het warme eten, dat wil ze nog immer niet, maar dan eet ze wel 2 bruine boterhammen. Dus ik denk dat het idd een beetje de leeftijd en ontwikkeling is en het ziet er goed uit hoor :mrgreen:

Vind ik ook Anneke, als ik Robin zie, ziet dat er echt geweldig uit!

Maar in het gezicht weer bijna niets veranderd. O, ik weet nog toen ie net geboren was.

Nou, believe it or not, we zijn vandaag bij het cb geweest en doorgestuurd naar de kinderarts omdat Robin in een jaar tijd maar een halve kilo is aangekomen…

Ik begrijp er echt niks van.

Die wijkverpleegkundige was nogal gemeen en gaf mij het gevoel dat ik hem zowat ondervoedde.

Ik schrok nogal van zijn gewicht natuurlijk, en ik had het idee dat ze dacht dat ik alles zat te verzinnen daar wat hij normaal eet.

Bah.