teunisbloemolie

Hallo meiden! ik ben begin september nl. gestopt met de pil. Vandaag ben ik na een cyclus van 36 dagen ongesteld geworden. Nu zat ik op internet een beetje te neuzen en toen vond ik het een en ander over teunisbloemolie in relatie tot onregelmatige cyclussen. Zijn er hier mensen die daar ervaringen mee hebben?

Ik heb het gebruikt, maar mijn cyclus werd er niet echt regelmatiger op… Nu had ik ook wel een érg onregelmatige cyclus (soms meer dan 70 dagen, en dan ineens weer ‘keurig’ 28), dus misschien helpt het bij jouw cyclus wel.



Maar goed, je zou natuurlijk ook even af kunnen wachten, je bent pas net gestopt met de pil… Hoe was je cyclus voor je met de pil begon?

Ik ben er nu 2 weken meebezig. Ook mede doordat ik voor de pil altijd een onregelmatige cyclus had, van soms meer dan 2 maanden.

En het lijkt er nu op te lijken dat er een eisprong aan zit te komen, dus dat zou al eerder zijn dan de vorige keer.



gewoon proberen het kan geen kwaad.

bij de DA 60 voor 4 euro of zoiets en bij de natuurwinkel (weet ff de andere naam niet) 10 euro voor 40. Het schijnt dat op natuurbasis eerder werkt. ik heb nu gewoon van de DA gebruikt

Ik heb het tijden geprobeerd, maar bij mij had het werkelijk geen enkel effect… :?

Ik heb het geprobeerd… en meteen een maand later weer gestopt want ik was zwanger :wink: Mijn cyclus was die maand wel iets korter dan normaal (kon ik zien aan de ovulatietesten).

Ik had ook zo’n verschrikkelijke cyclus. Ben teunisbloemolie en monnikspeper gaan slikken en was direct de eerste maand zwanger. Weet niet of het toeval was, maar blij was ik er wel erg mee!!

Heb zelf in januari ook een maandje teunisbloemolie geslikt, vanwege een cyclus van 37 dagen. Hoopte dat hij hier korter van zou worden en inderdaad het werkte wel, maar ben er toch maar mee gestopt.

Hoorde namelijk van een homeopaat dat er niet bewezen is dat het schadelijk kan zijn voor een ongeboren vruchtje. Zag ook toen op potje staan dat niet mag in combinatie met zwangerschap. Omdat ik nu nog steeds wat onregelmatige cyclus heb, ben ik toch nog maar eens gaan rond vragen bij gezondheidswinkeltje, maar overal zeggen ze het zelfde. Dat schadelijk kan zijn voor vruchtje. Wou je dit toch even zeggen, omdat het zo sterk afgeraden wordt begin ik er zelf toch maar niet meer aan. succes ermee

Ik stop er gelijk mee als ik een ei heb gehad en zal pas weer doorgaan als ik ongesteld ben geworden. Ik zou het inderdaad niet slikken als er een kans is dat je zwanger bent.

he meiden, bedankt voor jullie reacties. De ervaringen zijn dus verschillend, dus eigenlijk twijfel ik nu nog steeds of ik het moet gaan gebruiken. Zou het een optie zijn om het de eerste twee weken van de cyclus te gebruiken? Voor dat ik stopte met de pil en voor dat ik het uberhaupt de pil gebruikte had ik altijd een zeer regelmatige cyclus. Bij mijn eerste zwangerschap was ik gelijk zwanger. hmmm :think: ik weet nog niet wat ik nu moet doen…

ik was ook bij de eerste gelijk zwanger, hihi



Maar ik zou het doen zoals ik het doe, me ei zit er nu aan te komen en morgen is de laatste keer dat ik het slik.



btw ben je al wel aan de foliumzuur begonnen?

Uiteraard! slik ik foliumzuur! ja wat je zegt, het slikken tot je eisprong, ik weet alleen niet wanneer die is. Als ik naar afgelopen maand kijk (de eerste cyclus zonder pil) toen heb ik waarschijnlijk aangezien ik een week later dan anders (28dagen normaal) ongesteld werd pas na drie weken in mijn cyclus mijn eisprong gehad ipv na drie weken, en ik had niets door…

Ik gebruik ovulatietesten. Zou je ook kunnen doen. En jezelf onderzoeken, schept ook veel duidelijkheid, aan de hand daarvan doe ik ook mijn ovutesten.

Ja daar heb ik ook e.e.a hier over gelezen, maar lijkt me nu al zo een gedoe joh, ik heb op een of andere manier nog steeds goeie hoop :wink:

Hier zit er nu echt een ei aan te komen, echt veel korter is mijn cyclus dan niet, 6 dagen.

ik zou niet zonder ovutesten kunnen…nu weet ik tenminste precies wanneer me ei is en dat er dus ook een reeele kans is.



Maar die hoop die je hebt, die moet je vasthouden dan komt het vast en zeker goed!!

Hoi dames,



Ben zelf al zwanger dus ik volg dit topic niet echt :wink: maar over teunisbloemolie kan ik jullie wel even bijpraten… (ben kruidengeneeskundige).



Teunisbloemolie werkt niet primair hormoonregulerend maar secundair. Het bevat veel essentiele vetzuren (omega 3-6-9 zeg maar) in een bepaalde verhouding. Deze vetzuren komen veel mensen tekort in hun voeding, met als een van de gevolgen dat je cyclus onregelmatiger zou kunnen worden, meer last van pms, verminderde vruchtbaarheid etc.

Teunisbloemolie heft dat tekort op en je eigen lichaam kan dan een gezonde cyclus op gaan bouwen, als er tenminste niet meer aan de hand is.



De teunisbloemolie van de kruidvat heb ik zelf ook een tijdje gebruikt maar ik was daar niet tevreden over. Ik slikte daarna twee cycli lang een beter merk, eigenlijk voornamelijk voor mijn pms-klachten. Intussen waren we al bijna een jaar lang niet echt aan het ‘proberen’ kinderen te krijgen maar we waren zeg maar gewoon gestopt met de ac. Na twee maanden teunisbloemolie was ik zwanger…

Het is m.i. niet echt een optie om het alleen de eerste helft van je cyclus te slikken. Het kan in zoverre geen kwaad voor de baby dat het alleen je tekorten aanvult; je kunt het dus rustig blijven slikken tot je een posi test hebt. Ik ben zelf daarna ook gestopt; nu -in het laatste trimester- slik ik visolie om de tekorten aan te vullen. Eigenlijk met als reden dat dat ook vetzuren levert in een net weer iets andere samenstelling dan teunisbloem, en afwisseling is altijd goed…



Geef teunisbloemolie wel enkele cycli de kans. Ben je eerder zwanger, prima, maar geef het niet na een week op; het is goed om regelmatig een kuurtje te doen van zeg maar een cyclus of drie. Zoals gezegd is het dus ook geen ‘medicijn’ maar echt een aanvullend supplement.

In dezelfde categorie vallen Bernagie/Borage-olie en visolie. er zijn vrouwen die wel baat hebben bij het een, maar niet bij het ander; dat is natuurlijk maar net afhankelijk van welke tekorten je hebt.



Monnikspeper is een heel ander verhaal. Deze plant zorgt er onder andere voor dat bij vrouwen die een korte luteale fase hebben, deze hersteld wordt. Daarnaast werkt het vooral regulerend op de cyclus. Monnikspeper mag je NIET gebruiken tijdens de zw, omdat het mogelijk baarmoederstimulerend werkt en een vroege zwangerschap dus zou kunnen afstoten (in theorie- je hoeft dus niet gelijk in paniek te raken als blijkt dat je zwanger bent terwijl je nog Monnikspeper slikt- net zoals bij de pil: beter van niet, maar er zijn legio vrouwen die de pil doorgeslikt hebben terwijl ze zwanger waren).



Ook monnikspeper heeft enkele cycli nodig om te kunnen werken. Dat betekent dat als je dat wilt gebruiken, je het beste een periode van drie tot zes maanden/cycli Monnikspeper kunt slikken en in die periode condooms gebruiken. Het effect houdt nog lang aan nadat je bent gestopt met de MP, dus als je na die kuur stopt kun je ook stoppen met de condooms. Monnikspeper raad ik wel vooral aan aan vrouwen die echt een onregelmatige cyclus hebben of een korte luteale fase bijvoorbeeld; het is meer een ‘medicijn’ dan Teunisbloemolie en ik raad altijd aan eerst Teunisbloemolie te proberen.

Over Monnikspeper ben ik overigens bezig een artikel te schrijven om duidelijkheid te scheppen, want er is veel onduidelijkheid over hoe het nu precies werkt…



Het is mijns inziens altijd verstandig om een natuurgeneeskundige te raadplegen als je met natuurlijke middelen je vruchtbaarheid wilt verhogen. Er is namelijk jammergenoeg veel onzin in omloop over wat wel en niet zou moeten werken en daartussen vind je ook regelmatig adviezen die echt in tegenspraak zijn met ieder onderzoek dat ernaar gedaan is. Vooral fabrikanten van ‘gezondheidsdrankjes’ zoals aloe vera-sap zijn nogal scheutig met het roepen van positieve werkingen van hun product, wat gewoon niet altijd terecht is. Een natuurgeneeskundige kan je vertellen wat wel en niet werkt. Ik vind het altijd een beetje jammer om te zien dat zodra het over natuurlijke middelen gaat die je in de winkel kunt verkrijgen, de buurvrouw ineens een autoriteit is; tenslotte heeft de buurvrouw er ook niet voor gestudeerd dus zij kan helemaal niet weten of dat bepaalde kruid wel het juiste is voor jouw situatie.

Als je echt problemen hebt met je vruchtbaarheid kan een natuurgeneeskundige in veel gevallen verbetering geven- afhankelijk van wat de oorzaak is natuurlijk, het zijn geen wonderdokters weet je

:wink:

Dag Nienke,

Super interessant, en leuk dat je er zelf zoveel van af weet!:slight_smile:

Kan je beide samen innemen of beter elk apart?

Ik ben reeds aan het proberen zwanger worden, maar onregelmatige cyclus… wil deze graag in balans ?

Groetjes Maaike