Teun likt graag aan appels ( 3,5 mnd)

Hoi,

Nou de kop zegt het al. Hij is er helemaal wild van. Als ik een appel eet begint ie met zijn armpjes te wapperen en pakt deze als ie kan met 2 handjes vast om hem met grof geweld naar zijn mondje te krijgen.

(omdat hij al een tijdje naar mijn fruit zat te staren, dacht ik: eens kijken wat hij ermee doet, nou dit dus!)

Allerschattigst, maar ik begrijp dat fruit pas ná groentehapjes gegeven mag worden? Kan fruitzuur ( in deze hoeveelheid) al hinderlijk zijn voor hem? Zelf denk ik van niet en Teun al helemaal niet, maar toch…

En hoe gaat het straks met fruithapjes/ fles. Moet er dan een fles af?

Wil binnenkort toch eens een fruit/ groentehapje proberen, want nu huilt hij na iedere fles weer en hij krijgt al het maximale.

Zelf vind ik 3,5 maand errug vroeg om al te beginnen met fruit of groente, die darmpjes zijn daar nog helemaal niet aan toe. Als hij huilt na de fles dan moet je kijken of je daar iets aan kan doen, voedingen voor hongerige baby’s of overleggen met het cb.

Wat schattig, al zo nieuwsgierig naar ander eten en smaakjes. :slight_smile:

Ik ben begonnen vanaf 4 maanden. Ik wist niet dat je beter met groente kon beginnen, en ben dus met fruit begonnen. Ging allemaal goed. Hij heeft nergens last van gehad. Wel heel rustig aan gedaan, af en toe een paar hapjes, en ook niet elke dag. Die 2 weken kan je vast nog wel volhouden. :wink:

En er gaat voorlopig nog geen fles vanaf. Je doet namelijk af en toe een paar hapjes, en das geen volledige maaltijd voorlopig.

Hoeveel flessen krijgt ie nu dan?

wij zijn ook eerst met fruithap begonnen, dacht dat zo hoorde :?

@stillewater wrote:

wij zijn ook eerst met fruithap begonnen, dacht dat zo hoorde :?

Ja ach… Ik zou t ook niemand afraden eigenlijk. Het is zo goed gegaan.

Het maakt in principe helemaal niet uit waar je mee begint, groente of fruit. Maar het kan zo zijn dat als kindjes eerst een fruithapje krijgen dat ze dan het groentehapje daarna niet meer zo zien zitten omdat dat niet zoet is. Zou nog wel even wachten inderdaad met het geven daarvan.

Maar een likje eraan lijkt mij niet echt dramatisch slecht voor zo’n kleine :wink:

(ook al zou ik tot 6 maanden wachten voordat je het echt geeft)

Tejo was ook ruim 3,5 maand toen ik voorzichtig een eerste fruithapje gaf.

Ehm, tja, misschien beter niet, maar hij keek ons ook echt het eten uit onze handen.

Ik heb wel erg opgelet op veranderingen (uitslag, poep, enzo) en Tejo reageerde er heel goed op en vond het verrukkeluk. En nog steeds is het een makkelijke, goede eter :smiley:

Ik mag het je natuurlijk niet aanraden, maar in sommige dingen ga ik puur op mijn gevoel af en houd het gewoon goed in de gaten.

Als ik al veel troubles had gehad wat de melk betrof (bv juist weer wel :frowning: helaas) had ik het overigens niet gedaan. Tejo dronk toen ook 5 flessen van 210+7 schepjes. Door het bijvoeden heb ik dat wat kunnen afbouwen, ipv dat hij nog meer wilde hebben :shock:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Bedankt voor de antwoorden!

Teun drinkt nu 5 x 180, waarvan half voeding voor hongerige babies.

Hij kijkt al weken naar hoe wij eten en probeert dit te pakken, vindt bewegende monden erg leuk en wil dit nadoen. En hij vindt appels errug lekker.

Ja hoor ik ga ook op mijn gevoel af en denk dat ie er aan toe is. Hij weegt bovendien al 7 kilo en als je dan uitgaat van 150 ml per kilo lichaamsgewicht komt ie er niet met de fles. Tijd voor de volgende stap. Ik was alleen benieuwd hoe dat nu met die fruitzuren zat omdat bij babies alles harder binnenkomt.

Jouw kindje, jouw keuze! :mrgreen:

Ik wil alleen even aankaarten (voor het geval er in toekomst een twijfelende moeder hier mee leest): het feit dat ze het eten letterlijk uit je mond en handen kijken heeft niets ermee te maken dat ze eraan toe zijn. Het komt puur door de ontwikkelingsfase waarin ze zich bevinden :shifty: .

Enne nog wat te lezen:

Beste xxx,

Eigenlijk zie ik in de praktijk niet echt een verband tussen de behoefte van een baby om te starten met bijvoeding en zijn gewicht.

In het algemeen kunnen baby’s tot minimaal 6 maanden toe met alleen borstvoeding. Er zijn zelfs kinderen die tot 9 tot 10 maanden of een jaar vrijwel uitsluitend op borstvoeding leven. Deze kinderen doen in gezondheid en gewicht niet onder voor kinderen die al geruime tijd bijvoeding krijgen.

Omdat baby’s na een paar maanden minder hard gaan groeien, blijft de hoeveelheid borstvoeding toch nog lange tijd voldoende om tegemoet te komen aan de behoefte van de baby.

De baby werkt het voedsel weer naar buiten

Een baby is toe aan bijvoeding als hij met steun rechtop kan zitten. Daarnaast moet de baby al in staat zijn het voedsel in de mond te houden en door te slikken.

Wanneer (te) vroeg met bijvoeden gestart wordt, ziet je nogal eens dat de baby het eten weer naar buiten werkt. Vaak wordt dan gedacht dat hij de nieuwe smaak niet prettig vind. In de meeste gevallen weet de baby namelijk nog niet wat er met het voedsel gedaan moet worden en de reflex is nog zodanig dat voedsel – maar ook andere vaste stukjes – naar voren gewerkt worden. Dit is een bescherming tegen verslikken.

We kunnen echter niet volledig vertrouwen op die ingebouwde bescherming tegen verslikken. Het blijft zaak om kleine voorwerpen uit de buurt van baby’s mondje te houden en de baby niet alleen te laten tijdens eten. Ook wanneer de baby wel weet hoe voedsel doorgeslikt moet worden.

Het vermogen tot verteren

Een ander belangrijk punt in de ontwikkeling van de baby is het vermogen om het voedsel te verteren. Rond een maand of 6 blijkt het spijsverteringsstelsel van de baby zo ver ontwikkeld te zijn dat het ander voedsel dan moedermelk kan gaan verteren.

In het begin is het vaak toch nog wennen voor een baby: bepaalde soorten voedsel komen weer onverteerd in de luier terecht. Rustiger aan met introduceren van bijvoeding is dan een goede aanpak.

Eerder beginnen?

Veel moeders beginnen al eerder dan 6 maanden met bijvoeden omdat de baby eraan toe lijkt. De baby is zeer geïnteresseerd in wat papa en mama allemaal in hun mond stoppen.

Maar lang niet altijd is het daadwerkelijk interesse in eten. Als een baby makkelijk af te leiden is – bijvoorbeeld met een eigen lepeltje en een eigen bordje en zo ‘mag meedoen’ aan tafel – dan is er geen noodzaak om de baby al bijvoeding te geven.

Rond 4 maanden krijgen veel baby’s grote interesse in de wereld om zich heen: een grote interesse voor wat aan de eettafel gebeurt is daar deel van. Sommige kinderen zijn echter niet af te leiden en gaan zover dat ze het eten van je bord graaien.

Pas op bij allergieën

Een enkele keer komt het voor dat een baby echt al aan bijvoeding kan beginnen en zelf met smaak zacht voedsel naar binnen werkt.

Maar voordat een moeder besluit dat het tijd is om met de bijvoeding te beginnen, is het goed om na te gaan of de baby een vergrote kans op het ontwikkelen van allergieën heeft. In dat geval is het beter tot minimaal 6 maanden te wachten.

Onrustig in de avond

U schrijft dat uw zoontje in de avond vaak onrustiger is, ondanks herhaald aanleggen. Hij is echter niet de enige; veel baby’s zijn 's avonds onrustig en tonen een vergrote behoefte aan zuigen aan de borst.

Wanneer u vermoedt dat hij dit doet omdat hij honger heeft, dan kan het helpen om hem overdag wat vaker aan te leggen. Juist baby’s die een grote interesse in hun omgeving hebben, vergeten overdag nog weleens goed en efficiënt te drinken.

Af en toe een rustige voeding inlassen in een wat donker gemaakte en rustige omgeving gedurende de dag, kan dan net dat beetje meer energie geven waardoor de baby in de avond beter in zijn vel zit. Ook voor de moeder kan zo’n rustpuntje midden op de dag welkom zijn.

bron: http://www.ouders.nl/lacta/bv0346.htm

@eisblume wrote:

Ik wil alleen even aankaarten (voor het geval er in toekomst een twijfelende moeder hier mee leest): het feit dat ze het eten letterlijk uit je mond en handen kijken heeft niets ermee te maken dat ze eraan toe zijn. Het komt puur door de ontwikkelingsfase waarin ze zich bevinden :shifty: .

Joh...ik dacht altijd dat als een baby naar een stuk fruit keek dat ie dan dacht: 'mjammie, ik vind dat ook wel lekker' :shifty: :mrgreen:

volgens het boekje van ons cb kan het wel zijn dat als ze zo bezig zijn met jouw eten dat ze al toe zijn aan eten… maar dat merk je idd snel genoeg als ze het er weer uitduwen of gewoon opeten…

EN jouw stukje is gebaseerd op bv, maar voor flessekindjes is dat toch iets anders aangezien die niet onbeperkt kunnen drinken…

Uiteraard is het ieder zijn eigen keuze… en ik ben een mama van eczeemkindjes die toch voor de 6 maanden is begonnen met bijvoeding bij beide kindjes…In onze familie’s komen geen voedselallergieen voor en het eczeem hebben ze toch al…Dus echt bang voor een allergische reactie ben ik niet echt…

Ik ben nu bij Joyce begonnen met de groentes… maar het gaat al beter als bij Tessa… maar Tessa is al nooit zo geweest dat ze alles in haar mond stopte en Joyce wel en volgens mij is dat ook een voorteken van wel of niet goed eten…maar dat is een ander verhaal…

Volg je gevoel en kijk naar de adviezen die gegeven worden en pik eruit wat jou aanspreekt en waar jij wat in ziet…

@mama tina wrote:

EN jouw stukje is gebaseerd op bv, maar voor flessekindjes is dat toch iets anders aangezien die niet onbeperkt kunnen drinken…

Heb je natuurlijk gelijk in, kwam alleen dit antwoord het eerste tegen en aangezien het vaak vooral bv moeders zijn die zich afvragen of de kleintjes wel genoeg krijgen :wink:

Ach als ik de oude foto’s van mezelf zie dan at ik al zachtgekookte eitjes, brood met honing of chocoladepasta etc lang voordat ze tegenwoordig zeggen dat het kan/mag, en volgens mij heb ik daar ook weinig aan over gehouden. MAAR: ik zie het wel op het kdv er staat bij de helft van alle kids wel iets aangegeven dat ze niet mogen hebben omdat ze daar allergisch voor zijn, dat was vroeger toch anders volgens mij(of we wisten het gewoon niet :wink: ) Hoe dan ook: als er iets is waarmee ik het risico kan beperken doe ik dat gewoon :shifty: Maar ieder zijn ding :wink:

@Mellie wrote:

@eisblume wrote:

Joh...ik dacht altijd dat als een baby naar een stuk fruit keek dat ie dan dacht: 'mjammie, ik vind dat ook wel lekker' :shifty: :mrgreen:

Flauw :lol:

Liefs Moirah