Testen op zwangerschap vraagje

Ermm ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen…



Ik las net dit op ******





Vraag: Is het per se nodig om ochtendurine te gebruiken?



Antwoord: De eerste urine van de dag is het sterkst geconcentreerd en heeft dus -bij zwangerschap- de meeste hCG. Als een zwangerschap nog heel pril is (vóór de menstruatiedatum), is er nog niet zoveel hCG in de urine aanwezig en zul je eerder een positieve test hebben met ochtendurine dan met overdag-urine.



Als je al wat langer zwanger bent, bijvoorbeeld al 1 of meer dagen overtijd, dan kun je gewoon urine van op de dag gebruiken. Dan is het hCG gehalte sterk genoeg om op ieder moment van de dag een positieve test te geven.



Conclusie: Test je vóór NOD, gebruik dan ochtendurine. Test je ná NOD, dan kun je urine van elk moment van de dag gebruiken.




Klopt dit?

Ik ben beetje aan het orienteren wanneer ik het beste zou kunnen testen aangezien ik nu nog niet ongesteld ben en ook helemaal geen ongesteldheidspijnen heb…?



Wat raden jullie aan?

Het klopt inderdaad. Maar je kunt voor de zekerheid het beste met ochtendurine testen, dat is het meest betrouwbaar. Dan weet je zeker dat de concentratie hoog genoeg moet zijn voor een betrouwbare uitslag. Als je overdag veel drinkt, dan is een test overdag minder betrouwbaar.



Ik zie dat je nog maar pas geleden met de pil gestopt bent. Hou er rekening mee dat het een poosje kan duren voordat je cyclus weer op orde is.

Hmmm ik ben nou nog steeds niet ongesteld geworden en heb 1 Etos en een ClearBlue test gedaan maar allebei negatief.



Wat is nou het beste aan te raden?


  • naar huisarts gaan en wachten met verder klussen
  • gewoon verder klussen



    In januari toen ik stopte was cyclus 28 of 29 en vorige maand 29 en nu nog steeds niets voor deze maand…



    :frowning: :?

Gewoon verder proberen. Je HA zal ws weinig tot niets voor je kunnen betekenen tot je ong 12 maanden actief aan het proberen bent en er geen zwangerschap optreed. Zoals Jippie al aangaf is de kans aanwezig dat je eerste 2 cyclussen nog min of meer onder ‘invloed’ van je pil zijn geweest en dat nu pas je eigen cyclus probeert op te starten. Weet je nog hoe je cyclus was voor de pil? Als je voor die tijd nl een cyclus had van 32 dagen of meer kan dit ook nu weer zo gaan lopen. Blijft je cyclus volgende maand nog steeds uit (zeg maar dat je een cyclus krijgt die 60 dagen of meer bedraagt) dan is het mss een optie om je HA om advies te vragen.

Sommige verloskundigepraktijken hebben een zgn pre-conceptueel spreekuur. Dus ook dat is een mogelijkheid.

Succes! En probeer een stukje geduld te vinden, het landelijk gemiddelde voor een zwangerschap ligt toch ergens tussen de 6 maanden en een jaar. En dit is ook alleen maar zo wanneer je een redelijk stipte cyclus hebt waarbij je iedere maand een eisprong hebt.

Zelf ook de 1e maanden ‘onder invloed van de pil’ regelmatige cyclus gehad, daarna zeer onregelmatig 4 tot 6 weken. Hopelijk bij jou weer snel regelmaat te vinden!