Test NSCCT (vraag ook voor ouders die leerkracht zijn)

Hallo,



Bij Y.annick is de NSCCT afgenomen (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteits Test), en hij heeft een score van 130, dat blijkt dus het allerhoogste resultaat te zijn wat er gehaald kan worden.

Gisteren een gesprek gehad op school, officieel mogen ze het niet zeggen, maar officieus staat hij nu als hoogbegaafd in de boeken.

De Intern Begeleider geeft aan dat een officiele test veel geld kost, en dat je daar niets aan hebt, maar is dat wel zo? Of kan het zo zijn dat ze dit moet zeggen van de school omdat de test de school geld kan kosten?

Wat zouden jullie doen? Officieel laten testen? Of toch zo laten en er op vertrouwen dat de school toch wel alles doet om hem op school zo goed mogelijk te begeleiden. Wat zijn onze rechten als ouders?



Vast bedankt voor de reacties, mag natuurlijk ook via privebericht.



Esther

een score van 120 tot en met 130 rond is “begaafd” en boven de 130 dus 131 en hoger is hoogbegaafd. En dan kan het zijn dat het gemiddelde is genomen en je kind op sommige onderdelen van een test minder scoort en op andere juist hoger.



Ons Peter heeft in het kader van een autisme onderzoek de wppsi gedaan, dat is een officiele capaciteitsmeting voor kinderen van 4 tot 7 jaar en 4 maanden en daarna doen ze de Wisc.



Peter scoorde 132, bovengemiddeld begaafd ofwel hoogbegaafd in de volksmond. Maar zijn sociale test, die hij los van zijn capaciteitstest heeft gedaan liet zien dat hij dus idd autistisch is en rond de 90 scoort. Nou is dat niet slecht, maar de discrepantie is groot.



Als wij als ouders in een niet officiele setting zo’n hoge score zouden zien, dan zou ik willen dat ze hem doortesten. Desnoods via zelfgezochte kanalen.

Ons buurmeisje word nu ook getest via een zelfgezocht kanaal want school werkte niet mee.



Het ligt er ook aan in hoeverre jullie band met school is en of je tegen enorme problemen aanloopt met jullie zoon.

Hier lopen we (nog) niet tegen enorme problemen aan, behalve dan dat Peet net 6 is, groep 3 doet en fluitend door de stof gaat. Zijn sociale achterstand echter maakt hem enorm jong in zijn doen en laten en erg speels, dus hij vind het allemaal nog wel prima. We houden het wel in het oog want naarmate hij ouder word en dus ook wat inloopt, kan het wel een issue worden. De meeste kinderen met asperger die het niet redden op de reguliere basisschool, lopen vast rond groep 5…



Wat zegt je gevoel? Heb je vertrouwen in school of heb je meer het gevoel dat ze je wat tegemoet komen om van je af te komen…

De Ib-er… nou, hier heb ik niet zo veel op met de Ib-er, dus wij zijn de Ib-er gepasseerd en naar de huisarts gegaan en een doorverwijzing gevraagd naar het GGZ of een kinderpsycholoog voor doortesten…

Ik zie nu dat hij al ruim 7 is, dan zou hij dus de Wisc kunnen doen. Denk dat dit een nog accurater beeld zal geven dan deze niet officiele test.

Eigelijk weet je nu nog niets, waar liggen zijn talenten precies…

Ze moeten zoveel onderdelen testen voor het totaalplaatje, ik zou wel aandringen op doortesten. Je wilt ook niet dat je kind gaat onderpresteren of dat je op een later tijdstip alsnog alle kanalen door moet. :-*

Mijn ervaring als leerkracht is dat het ontzettend belangrijk is om goed te vragen wat de school je kan bieden op dit gebied. Als de school geen duidelijk protocol heeft hoe zij omgaan met (hoog)begaafde kinderen, zal een onderzoek niets toevoegen ben ik bang. Dan zal de school hetgeen het onderzoek aangeeft, aannemen. Ik denk dat het niet belangrijk is dat jij de school overtuigd dat ze iets moeten gaan doen, dat zullen ze best doen. Maar dat school een goed plan of protocol heeft. Zij kunnen je dan precies aangeven wat een onderzoek voor een meerwaarde kan hebben voor een school. Maar als een school simpelweg (nog) niet weet hoe zij om moeten gaan met deze gegevens, zal ook een onderzoek jullie hierbij niet verder helpen. Een onderzoek levert alleen de gegevens aan, maar maakt geen handelingsplannen voor de school. Dat moet een school echt zelf doen.

Maar ook al heeft een school een protocol, een plan… dan nog staat of valt dat met de uitvoerbaarheid ervan.



Onze school vind ziet zichzelf niet snel als handelingsverlegen, maar toch worstelen ze met de uitvoerbaarheid van de protocollen en plannen met betrekking tot hoogbegaafdheid, rugzakkindjes met adhd, dcd, ppd-nos en asperger. Ook faalangst is een plan voor, maar in de praktijk :thumbdown:



Gevolg is dat hier veel kinderen overstappen naar een kleinere school die veel doet aan individuele talentontwikkeling.



Dus je moet als ouder ook wel vertrouwen hebben in de school. En hoewel een test hooguit data geeft, kun je met die data in de hand vaak wel een gedetailleerder plan maken, kijken waar de sterke en zwakke punten van je kind zich nu precies bevinden en OF school daar dan wat mee kan.

Dat bedoel ik ook Cell, je moet als ouder heel goed vragen wat de school je kan bieden. En daar mag je reeele eisen aan stellen. Een school moet uitvoeren wat het beloofd. Dat dat niet altijd makkelijk is, kan ik als leerkracht alleen maar beamen. Het is te vaak een protocol wat opgesteld wordt in een kamertje, zonder inspraak van de uitvoerende leerkrachten. En dat is natuurlijk niet goed, dan werkt een prachtig plan niet. Maar in dat geval zal de school ook niets kunnen met een onderzoek, hoe hard dat ook klinkt. Ik heb in het verleden ook wel eens gehad dat ouders veel geld betaalden voor een prachtig onderzoek, maar daar konden we op de school waar ik werkte eigenlijk ook niets mee doen. Omdat we de deskundigheid er gewoon simpelweg niet voor hadden. Ik zeg daarmee dat je heel goed moet kijken en vragen wat een onderzoek voor een school oplevert. Als jij heel graag wil dat jouw kind op die school blijft, dan moet je je afvragen of dit dure onderzoek je genoeg oplevert of dat je met die problematiek beter een andere school kan gaan zoeken.

Bedankt voor de reacties, hier kan ik echt iets mee.

@Cell: onze IB-er heeft aangegeven dat de scoretabel voor deze test echt stopte bij 130, die gaat niet verder, dus dit is de hoogste score die mogelijk is. Het is dus geen IQ schaal volgens IB-er.

@mamaartje Op onze school is een hoogbegaafdheidsprotocol, ze hebben een plusklas, hier mag Y.annick in meedoen vanaf groep 5 (dan start de plusklas). In de klas van M.ilou zit een hoogbegaafde leerling die in de plusklas zit (vriendinnetje van haar) en die is helemaal op haar plaats op de school. Ook van andere ouders hoor ik goede verhalen.

We moeten wel waken voor onderpresteren, dus zat ik aan een andere school te denken (leonardo bijvoorbeeld), maar dan haal je een kind helemaal uit de vertrouwde omgeving, en voor Leonardo is een wachtlijst. Ik ken diverse kinderen die leonardo onderwijs volgen, zal daar ook mijn licht eens opsteken.

Hij mag op school sowieso geen klas overslaan, omdat hij een jonge leerling is (eind mei) en sociaal emotioneel nog wel wat sterker zou mogen staan.

Ik ben vooral zo blij dat ik een IB-er heb, en een leerkracht die met me meedenken, in groepen 1 tot en met 3 was Y.annick alleen maar lastig en werd er alleen gehamerd op de dingen die hij niet kon en dat hij niet zo sterk was op sociaal gebied. Maar hij mocht bijvoorbeeld niet leren lezen terwijl hij dat wel wilde. Je ziet het ook aan hem, de frustratie op school is voorbij, hij mag gewoon aan dingen beginnen die hem uitdagen, dus ik ben zeker tevreden, maar… Weet niet of dat op termijn voldoende is.

We gaan verder op onze zoektocht. Dank voor jullie tips, zal eens googlen op wisc

Wat fijn dat de school zo´n goed beleid heeft op dit gebied! Ik zou dan gewoon aan de school vragen of een extern onderzoek voor hen iets extra´s oplevert. Maar als ik het zo lees, dan heeft de school op dit moment genoeg gegevens om goed met hem verder te gaan!

hier doen ze op school niet zelf iq testen ed, maar onze 2e is wel op verder alle andere mogelijke dingen getest en scored hoog.



Hij stroomt nu nog door van groep 2 naar groep 3.

Dit loopt al een hele tijd, is niet iets van het ene op het andere moment.



Vorige week wederom gesprek met IB’ster en 1 van zijn juffen van groep 2 gehad en de IB’ster had met een coordinator op de Leonardo school gesproken over onze zoon (we wisten dat ze nog contact met een collega zou opnemen en dat vonden we goed, we wisten toen nog niet wie/ wat/ waar zeg maar).



Die vrouw had alleen op basis van het verslag van ons en de juffen aangegeven dat ze het zinvol zou vinden om onze zoon officieel een IQ test te laten afnemen.

School doet het hier niet, dat kost (teveel) geld, wij hebben inmiddels verwijsbrief van de ha in huis en maken binnenkort afspraak met erkend bureau/ psycholoog om die IQ test af te laten nemen.



Het is voor school fijn omdat er dan in het rapport ook direct aandachtspunten meegenomen worden en voor ons kan het fijn zijn omdat wij toch wel tegen een aantal dingen aanlopen met onze vent (hij is ontzettend gefrustreerd, al zal dat waarschijnlijk minder worden nu hij langzaam in groep 3 plaatsneemt. Maar ook is hij zo breed geintresseerd en is het soms best moeilijk om hem daar in te begeleiden. Kan en moet alles wel etc etc?).



Hier op school hebben ze idd ook een plusklas vanaf groep 5, in uitzonderlijke gevallen kan een kind van groep 4 ook al aansluiten.

IB’ster gaf aan dat ze verwacht dat onze zoon zodra hij op zijn plek zit in groep 3 weer een vlucht zal gaan nemen.

Dat is natuurlijk helemaal niet zeker, maar zo gaat het bij hem tot nog toe zijn hele net 6 jarige leventje al, dus de kans is aanwezig.

Dan zal hij zo’n ‘uitzonderlijk geval’ zijn dat in groep 4 al aan de plusklas toegevoegd zal worden.



Maar eerst die instroom in groep 3 maar doorlopen (deze week voor het eerst 2x en volgende week weer iets langer en meer en dan over een week of 2/3 zal hij volledig meedraaien).

Hier ervaring met de WISC testen, klas overslaan en een jaar Leonardo onderwijs. Die testen hebben wij zelf geregeld en betaald.

Oudste is van januari en heeft klas overgeslagen, tweede is van november en heeft “gewoon” kort gekleuterd en heeft jaar op Leonardo gezeten.

Als je meer wilt weten, vraag maar raak!

Esther, hier is onze oudste dus wel getest op ons initiatief (school wilde eigenlijk helemaal niets doen en we waren al een jaar aan het vechten) ze is dus hoogbegaafd (en had ook heel erge faalangst mede door toedoen van 2 leraren) en wij hebben er voor gekozen om haar naar een andere school te doen. Gelukkig is ze sociaal emotioneel ook op niveau dus dat was voor ons wel fijn.

Ze zit nu op een school die Leonardo heeft(de mussenacker in u’hout) maar ze zit in een reguliere klas en heeft het helemaal naar haar zin, ze zit goed in haar vel, leert nu leren en we hebben gewoon onze dochter weer terug. Wel is het een Jenaplan school en dat was haar oude school niet. ik moet zeggen wij zijn erg blij dat we de overstap gemaakt hebben en onze jongste gaat volgend jaar ook naar deze school.

Ik zie nu hoe groot het verschil is omdat mijn kinderen dus nu op 2 verschillende scholen zitten en niet dat de “oude” school slecht is maar ze gaan zo anders met de kinderen om.

Het was best een stap om onze dochter uit haar “vertrouwde” omgeving te halen maar ze heeft heel snel haar draai gevonden en nieuwe vriendinnen gemaakt en ook haar oude vriendinnen heeft ze nog steeds.



de school waar jongste nu nog zit is nu net begonnen met iets wat op een plusklas moet lijken maar eigenlijk doen ze nog niet veel en dan roepen ze dus dat ze echt een programma hebben voor hoogbegaafden etc de materialen zijn aangeschaft en dat is het dan ook…



Wel fijn dat de school wil meedenken en iets wil doen maar met alleen een plusklas een paar ochtenden in de week ben je er naar mijn mening niet. Een kind moet toch leren leren.

Hier ook een dochter op Leonardo en een hele geschiedenis op het regulier onderwijs…



Of je iets aan een test hebt? Het ligt eraan wat je ermee wilt. Wij hebben het bij de oudste gedaan omdat ze grote problemen had. School wilde absoluut niet geloven dat ze erg slim was. School dacht meer aan pdd-nos :wall:

Maar eigenlijk heeft de test niet veel zin gehad. Ze hadden geen idee wat ze moesten doen. Gaven haar ‘een beetje extra’ en waren dan beledigd als dat het niet was. Na een omweg is ze op leonardo gekomen waar ze helemaal is opgebloeid.





Bij de jongste is er een test gedaan op initiatief van school. Niet zozeer om te kijken of ze slim was, dat wisten ze wel. Ze wilden het totaalplaatje, kijken of er geen kloof was tussen verbaal en performaal. De score qua cijfertje hebben we niet gekregen. Interesseert ons eigenlijk ook niet. Ze gaat (nog) niet naar leonardo, dus we hoeven geen ‘bewijs’ dat ze hoogbegaafd is. Tot nu toe pakt school het goed op met extra werk, wat meer uitdiepen etc. Maar bij haar ligt het toch haal anders omdat ze op mytyl zit.



Tja, wat je rechten als ouder zijn. Je wilt dat ook jouw kind goed begeleid wordt en goed onderwijs krijgt. Wil je weten of je kind begaafd of hoogbegaafd is? Maakt het uit? Zijn er problemen vanwaar je wilt weten waar het vandaan komt?



Ik wil je wel meegeven dat Leonardo geen ‘super concept’ is. Ook daar valt en staat het met de docent en met de klasgenoten. Voor onze oudste heeft het heel goed uitgepakt. Wij zijn heel tevreden. Maar er zijn ook ouders die hun kind er weer vanaf gehaald hebben.

Een school met een hoogbegaafdheidsprotocol die het ook op de juiste manier gebruikt kan even goed zijn.



Nou ja, als je meer wilt weten mag je mij ook een pb sturen.