terug bij af... (er is vooruitgang geboekt!)

:frowning: Echt waar ik kan wel janken!

Voordat onze dochter werd geboren was m’n zoon zo goed als zindelijk. Hij bleef bijna de hele dag droog op hier en daar een ongelukje na dan.

Ik kon hem zelfs meenemen naar de supermarkt zonder dat hij in z’n broek plaste en hij kon het al heel goed ophouden.

Vanaf dat m’n dochter is geboren krijgen we hem met geen mogelijkheid meer op de wc/potje. Hij wil alleen maar “baby” luiers om geen broekjes meer en het ergste van alles is…

Dat hij zijn ontlasting probeert in te houden. Hij zegt dat het pijn doet en is bewust bezig om zijn ontlasting op te houden. Hierdoor wordt zijn ontlasting alleen maar nog harder en dan doet echt pijn.

Echter als ik hem verschoon heeft hij geen harde keutels eerder een zachte brei…

Ik weet nu niet meer wat ik moet doen. Ik wordt er zo moedeloos van helemaal omdat ik nu al bijna een jaar bezig ben om het voorzichtig te brengen, maar nu ben ik gewoon weer terug bij af.

Wie herkent dit? En vertel me alsjeblieft dat het weer goed komt…! :frowning:

komt ook wel weer goed meis

voor je zoon is er nu ook ineens veel verandert.

hij ziet dat je dochter (veel) aandacht krijgt.

dat zij een luier om heeft.

en dat wil hij ook.

het is heel normaal zeker bij 3 jarigen (die net hun eigen ik en wil hebben ontdekt, hebben ontdekt dat zijn actie een reactie krijgt),

dat ze terugvallen in gedrag bij een grote verandering.

in jou geval het krijgen van een zusje.

Helemaal mee eens Hedwich.

Je niet te druk maken en er even in mee gaan. Je merkt vast wel aan jezelf of je kindje dat je weer kan gaan beginnen met het zindelijkheidsgebeuren.

Bedankt meiden…

We proberen het gewoon langzaam aan weer.

En gisteren waren we aan het “oefenen” maar moesten ook nog naar de stad… en eenmaal thuis kwam ik erachter dat hij geen luier om had in de stad (ruim 1,5 uur gelopen!). En thuis was hij nog helemaal droog! :mrgreen: :clap:

Vanaf toen hebben we weer een beloningsysteem ingeschakeld.

Hij krijgt elke keer dat hij naar de wc gaat een krulletje op een velletje dat we op de computer gemaakt hebben (met bumba erop).

Als hij het blaadje vol heeft mag hij een klein cadeautje uitkiezen.

En als hij 5 blaadjes vol heeft mag hij een groter cadeau uitkiezen.

Hij heeft gisteren middag en avond toch nog 4 keer op de wc geplast.

Wel ook 3 keer in z’n broek, maar ik denk/hoop dat hij het weer snel oppakt.

Liefs

Fantastisch toch? Lekker zo doorgaan!

volgens mij gaat dat binnenkort ook weer helemaal goedkomen!

je hoort het wel vaker dat ze een terugslag hebben bij ingrijpende gebeurtenissen, in dit geval een zusje!

Geen ervaring mee, Samila is pas echt zindelijk geworden toen Isana er al was.

Maar kan me voorstellen dat je er bij tijden wanhopig van wordt.

Wel heeft Samila de laatste tijd dat ze heel erg lang wacht met naar de wc gaan, maar dat kan ook weer een fase zijn.