terug aan het werk

Ik zit in een nogal rare en moielijke situatie wat mijn werk en BV betreft.

Ik werk met bloed en urine en andere stalen en loop dus het gevaar met iets besmet te worden. Om die reden moeten vrouwen die zwanger zijn op mijn werk meteen stoppen en zijn thuis tot na de bevalling.

Voor de borstvoeding geldt hetzelfde, moest je besmet worden met iets dan kan je dat via de BV doorgeven en dus heb ik recht op borstvoedingsverlof, tot mijn kind 5 maanden is.

Dit is wettelijk zo geregeld in België.



Dus nog twee maanden te gaan en ik moet weer gaan werken.

Ik heb geen kolfrecht omwille van het infectiegevaar (en omdat ik daardoor dus al 5 manden thuis ben kunnen blijven).

Ik zou graag nog langer Bv geven, maar ik kan dus niet kolven op mijn werk.



Ik heb dus meerdere mogelijkheden:



-Volledig afbouwen en op FV en bijvoeding overgaan.

-Nu proberen zoveel mogelijk af te kolven en die voorraad dan te geven, maar dan heb ik echt wel gigantisch veel liters nodig wat me moeilijk te realiseren lijkt plus dat ik maar een klein vriezertje heb.

-smorgens en savonds live voeden en de rest bijvoeding en Fv. Dit heb ik bij Jinthe geprobeerd maar de productie ging snel naar beneden en het was niet meer voldoende voor haar.



Ik twijfel dus erg wat ik zou doen. Als Bv blijven geven smorgens en savonds wel lukt dan weet ik ook niet goed wat het beste is de rest vd dag, bijvoeden of Fv…



Ik heb nu ook minder tijd dan bij Jinthe om maar wat aan te modderen en te proberen, Jinthe gaat naar school en ik moet haar dus weg brengen, dan lotte naar de opvang brengen…

Hoeveel dagen ga je werken en op welke dagen? Heb je tussendoor tijd om bij te kolven? (dus bijv dat je maandag werkt en dinsdag weer vrij bent?)

Kun je bijv tijdens je lunchpauze weg om live te voeden? Dit zou al weer een voeding per dag schelen, waardoor je weer minder voorraad nodig hebt.

Ik denk nog even verder na!

@Biebels wrote:

Hoeveel dagen ga je werken en op welke dagen? Heb je tussendoor tijd om bij te kolven? (dus bijv dat je maandag werkt en dinsdag weer vrij bent?)

Kun je bijv tijdens je lunchpauze weg om live te voeden? Dit zou al weer een voeding per dag schelen, waardoor je weer minder voorraad nodig hebt.

Ik denk nog even verder na!




ik werk alle dagen behalve maandag ( dus dinsdag tot en met vrijdag )van 10u tot 18u30.

Ik heb een half uur lunchpauze en zou wel naar huis kunnen gaan maar dat is wel krap denk ik, eten, kolven en heen en weer op een half uur. Maar als het moet wel te doen. Ik woon op 3 min.fietsen van mijn werk.

@dietske wrote:

Ik werk met bloed en urine en andere stalen en loop dus het gevaar met iets besmet te worden.



[…]



Voor de borstvoeding geldt hetzelfde, moest je besmet worden met iets dan kan je dat via de BV doorgeven en dus heb ik recht op borstvoedingsverlof, tot mijn kind 5 maanden is.

Dit is wettelijk zo geregeld in België.



[…]



Ik heb geen kolfrecht omwille van het infectiegevaar (en omdat ik daardoor dus al 5 manden thuis ben kunnen blijven).


eh... het is mij nog niet helemaal duidelijk...gaat het alleen om infectiegevaar bij het kolven of om algeheel infectiegevaar voor borstvoedende moeders... ?

Krijg je dit verlof trouwens ook als je geen bv geeft?

Ik zou in elk geval goede maatjes worden met je kolf en een voorraadje proberen aan te maken. In ijsblokzakjes is het, eenmaal bevroren, goed te stapelen, ook als je een wat minder ruim vriesvak hebt.

Hazze…het gaat om algeheel infectiegevaar voor zwangere vrouwen en lacterende moeders.

Moest ik geen BV geven dan had ik dit (betaald) verlof niet.



Ik vries nu porties in gaande van 50 ml tot soms 180 ml.

We hebben een vriezer met 3 lades en ik heb 1 lade voor de Bv maar die zit zo goed als vol.

@dietske wrote:

ik werk alle dagen behalve maandag ( dus dinsdag tot en met vrijdag )van 10u tot 18u30.

Ik heb een half uur lunchpauze en zou wel naar huis kunnen gaan maar dat is wel krap denk ik, eten, kolven en heen en weer op een half uur. Maar als het moet wel te doen. Ik woon op 3 min.fietsen van mijn werk.


Als je in ieder geval de eerste maand heen en weer zou kunnen in je lunchpauze, dan ben je al weer een stuk verder. Het gaat dus om de voedingen op 4 dagen tussen 10 en 8 (even ruim gerekend). Hoeveel voedingen zijn dat ongeveer?

Over je overvolle vriezer: misschien kun je een vrieslade ‘lenen’ bij iemand anders? Je ouders, familie, vrienden? Dan vang je 2 vliegen in 1 klap: je hoeft je niet verschrikkelijke zorgen te maken als je vriezer het begeeft :shifty:

Ik snap dat het onwijs balen is dit maar ik wil je toch ook ff een dikke vette pluim en knuffel geven omdat je hoe dan ook toch alles probeerd om zo lang mogelijk BV te geven en het je dalijk sowieso 5 maanden is gelukt!



:-*

Esther, dankjewel :-*



Biebels, het aantal voedingen hangt ervan af of ik al voor de 6maanden ga bijvoeden of niet. Als lotte smiddags groenten zou krijgen en in de namiddag fruit dan zou het eigenlijk al om maar 1 voeding gaan. Maar ik denk dat ik de Bv ni in stand hou als ik zo weinig zou voeden (smorgens en savonds en dan eventueel 1 keer kolven).

Zonder bijvoeding dan 2 voedingen per dag, misschien 3.

@dietske wrote:

Hazze…het gaat om algeheel infectiegevaar voor zwangere vrouwen en lacterende moeders.

Moest ik geen BV geven dan had ik dit (betaald) verlof niet.



Ik vries nu porties in gaande van 50 ml tot soms 180 ml.

We hebben een vriezer met 3 lades en ik heb 1 lade voor de Bv maar die zit zo goed als vol.




Maar dan begrijp ik dat dat risico nu nog steeds bestaat… of houdt dat op na 5 maanden… nee toch? Ik bedoel dus dat je dan dus kans op infectie loopt als je BV blijft geven? Even voor de duidelijkheid: ik veroordeel niets niemand… alleen dat ik het dan helder kan begrijpen…



met bijvoeding zou ik nog heel even wachten, mss kan die vriezervoorraad daar nog uitkomst bieden en extra kolven op de dagen dat je gewerkt hebt en niet hebt kunnen kolven en in het weekend. Dan kun je het mss toch redden om je productie op peil te houden. :pray:

hazze, ja dat gevaar blijft natuurlijk bestaan maar de kans is wel klein natuurlijk. Ik ben zelf immuun tegen de meeste ziektes die gevaarlijk zijn.

Een besmetting met bijvoorbeeld HIV is altijd bestaande maar de kans is erg klein. Maar ze is er wel.

Dus wat dat betreft zou het beter zijn te stoppen met de BV. Langs de andere kant is de kans op infectie zo klein dat ik het jammer vind daarom te moeten stoppen. Als ik rechtstreeks met bloed ofzo in contact zou komen dan weet ik dat uiteraard ook zelf en weet ik dat er een gevaar op besmetting is op dat moment.



Bij Jinthe was ik gestopt toen ik weer begon te werken (zij was toen 6 maanden, had nog een maand extra vakantie).



Je doet me er in ieder geval wel over nadenken nu…

:think: :think: :think:

is die regeling van 5 maanden borstvoedingsverlof en daarna GEEN kolfrecht een WETTELIJKE regeling?

of is het een bepaling van de werkgever.



Het lijkt er op dat je door de aard van jouw werkzaamheden dus gedwongen wordt om vroegtijdig (want dat is het met 5 maanden) te stoppen met borstvoeding. Raar, want de WHO schrijft zelfs 2 jaar voor.



Ik kan me voorstellen dat het een bepaling van de werkgever is en dan zou je misschien in overleg (bedrijfsarts?) tijdelijk andere werkzaamheden kunnen doen, zodat je wel kunt kolven.



voor jou gelezen:

De rechten van de moederJe mag een half uur per dag afkolven of de tijd nemen je baby te voeden. Voorwaarde is dat je meer dan vier uur per dag werkt. Wanneer je langere dagen maakt, meer dan 7,5 uur, mag je nog een keer een half uur uittrekken om te kolven of te voeden.

Wanneer je recht hebt op twee pauzes per dag, dus totaal één uur, mag je er ook voor kiezen om één keer een uur pauze te nemen i.p.v. twee keer een half uur.

Je mag afkolven tot je baby zeven maanden oud is, soms langer wanneer je baby bijvoorbeeld te vroeg geboren is of wanneer je kunt aantonen dat je baby het langer nodig heeft. Je baby kan bijvoorbeeld allergisch zijn. Je mag dan maximaal nog twee maanden doorgaan met kolven.

Je werkgever is verplicht je een geschikte ruimte aan te bieden waar je in alle rust kunt kolven. Deze ruimte moet goed ventileerbaar en verwarmd zijn. Er moet een fijne stoel staan en een koelkast aanwezig zijn.

Je hebt recht op uitbetaling van de uren die je hebt gebruikt om te kolven. Je werkgever betaalt deze uren niet. Dit gaat via je ziekenfonds. Je werkgever verzorgt maandelijks een attest en jij stuurt het ondertekend in, waarna je binnen dertig dagen betaald wordt. Helaas krijg je niet volledig uitbetaald; je krijgt ongeveer tachtig procent)

Wanneer je gevaarlijk werkt doet, kun je in aanmerking komen voor lactatieverlof. Je kunt dan gebruik maken van een moederschapsuitkering tot je kindje zes maanden is. Je krijgt 60% van je loon uitbetaald door het ziekenfonds. Je werkgever moet een attest hierover bezorgen bij het ziekenfonds.

Het is wettelijk zo geregeld. Omdat ik geen vervangend werk kan doen (er is niks) moest ik vanaf ik zwanger was thuisblijven.

Omdat ik ook nu geen vervangend werk kan krijgen heb ik recht op lactatieverlof tot lotte 5 maanden is, dan stopt de uitkering.



Gelukkig is het wettelijk zo geregeld en niet via mijn werkgever want die vindt het allemaal flauwekul en als het van hem afhing was ik aan het werken…

ben via het andere draadje bij dit onderwerp gekomen en dus geef ik mijn uitleg van daar ook even hier.



Ik denk dat je heel goed in de gaten hebt dat het risico op besmetting eigenlijk verwaarloosbaar is. Theoretisch is het mogelijk, maar zolang jij veilig werkt zal je niet besmet raken (en ik neem aan dat je tegen Hepatitus ed bent ingeent?) En als er wel een kleine kans is op besmetting weet je dat en is stoppen met de bv aan je kleine geven idd je enige mogelijkheid.



Voor nu echter, zou ik in jouw situatie niet kiezen voor bijvoeding in de breedste zin van het woord, maar kiezen voor zoveel mogelijk kolven buiten de voedingen om.



Als je nu al begint om in de ochtend slechts 1 borst aan te bieden, en desnoods een half uur en weer een half uur later dezelfde borst en de andere borst elke ochtend afkolft dan bouw je al wat reserve op, maar heb je voor straks ook elke dag wat extra"s te geven, mocht je pauze dan ok nog lukken dan red je het misschien net tot de 6 maanden. Op vrije dagen las je dan regeldagen in. rusten vaak en veel aanleggen en genoeg drinken op vrije dagen.



rect je dit niet dan denk ik persoonlijk dat je beter kunt bijvoeden met hypoallergene kv als met groenten en fruit. Hypoallergene kv is toch nog iets lichter verteerbaar en lijkt mij (maar daar ben ik niet zeker van) dus minder schadelijk voor de darmpjes als allerlei bijvoeding.



Succes hoor

@dietske wrote:

Hazze…het gaat om algeheel infectiegevaar voor zwangere vrouwen en lacterende moeders.

Moest ik geen BV geven dan had ik dit (betaald) verlof niet.



Ik vries nu porties in gaande van 50 ml tot soms 180 ml.

We hebben een vriezer met 3 lades en ik heb 1 lade voor de Bv maar die zit zo goed als vol.




lieve vrienden die je misschien een lade te leen willen geven…



Ik had toen ik weer ging werken, 1 la vol bij mij thuis, 1 la vol bij mijn schoonouders en een la bij mijn ouders helemaal vol met ijklontzakjes…



gr patricia

en wat inkie schreef deed ik ook…

Smorgens 1 borst geven en de andere afkolven (daar had ik al 150cc)…

savonds voor ik naar bed ging deed ik ook altijd kolven (75 cc) en ook op vrije dagen deed ik kolven en zo hoefde ik op een gegeven moment niet meer op het werk te kolven en deed ik op vrije dagen Veron ook een flesje moedermelk geven zodat hij gewend was om een fles te krijgen…



Succes en vind je doorzettingsvermogen echt :thumbup:



gr patricia

dankjewel voor de lieve reacties.



Inkie, ik geef altijd maar 1 borst dus dat is al geen probleem. ik kolf nu soms ook smorgens terwijl lotte drinkt de andere borst af maar stop meestal na 100 ml. Misschien eens proberen leeg te kolven dan. (ben altijd bang dat ze de volgende voeding dan niet genoeg zal hebben).



Het infectiegevaar vind ik zelf ook heel erg klein, daarom ook dat ik liever zou doorgaan met de Bv.

Ik ben ingënt tegen Hepatitis B, ik ben immuun tegen CMV, heb alle kinderziektes gehad. Het enige grote gevaar is HIV maar ik weet uiteraard wanneer ik mezelf prik of besmet.



Ander probleem is dat lotte nu gemakkelijk een 220 ml afgekolfde melk drinkt en ik de laatste tijd met moeite 80 Ã 100 ml afgekolfd krjig (uit 1 borst). Ik kon bij Jinthe en in het begin bij lotte veel meer afgekolfd krijgen maar de laatste tijd lukt het niet meer. En als ik op het werk niet kan kolven dan moet ik wel erg vaak op andere momenten kolven om die hoeveelheden bijeen te krijgen.

Het is me wat met die idiote wetgeving hier…pfff.