terras overkapping vraag

hai,



wij willen al een hele tijd een terras overkapping

liefst van hout dat past het beste bij ons huis



nu wilde wij dit eerst ook helemaal dichtmaken aan de bovenkant met hout,maar dat gaat donker worden denken wij



maar die lichtdoorlatende platen laten die ook niet veel warmte door?

wie heeft er ook een terras overkapping en hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Mijn ouders hebben een overkapping. Zijkanten met houdt en bovenop lichtdoorlatende dakplaten in een golfvorm. Genoeg licht komt naar bin nen alleen nadeel is dat er water blijft liggen en niet wegstroomt of zoals afgelopen winterperiode. Ik denk dat ze de hele dag opnieuw kan leggen ipv scheuring door het gewicht van hoeveelheid sneeuw…



Succes

Google maar eens op polycarbonaat.



Lichtdoorlatend,duurzaam,makkelijk schoon te maken.

Wel duur, maar de investering waard.



En ter voorkoming van het blijvend liggen van water, iets af laten lopen met een regenpijpje.



mijn man maakt o.a overkappingen en gebruikt dit materiaal bij voorkeur.

maar laat het warmte door?

Niet heel erg veel, minder dan golfplaten, zeil, tentdoek,hout of glas.

Wij hebben een kleine afdak naast de bijkeuken met die licht doorlatende platen dat is met bijv. 30 graden best warm.

We krijgen nu ook een grotere terras overkapping erbij van hout met dakpannen alleen kan ik je die nog niet op foto laten zien want die is nog niet af.

Maar ik denk dat het met dakpannen onder zo`n afdak wel wat koeler blijft.

Wij hebben een houten overkapping gemaakt achter het huis. 3 bij 6 meter, dus geen kleintje. Hebben de tuin volledig op het zuiden en dus de hele dag zon… weinig tot geen schaduw.



Nu is het heerlijk… :thumbup: Ben er echt superblij mee…





Houten palen op gemetselde voeten, plat dak dakbedekking. En in het midden voor het licht een melkglas raam. Niet warm en laat voldoende licht door.



Heb nu geen foto, maar wil morgen wel voor je maken. Laat maar even weten of je de overkapping wilt zien…

heel graag noortje

bij ons zal hij zo’n 7 mtr worden bij 3 mtr ongeveer



wat jij hebt willen wij dus eigenlijk ook,met toch in ieder geval 1 lichtdoorlatende plaat erbij,of een lichtkoepel



ben benieuwd naar je foto! :stuck_out_tongue:



wij hebben ook de tuin op het zuiden

Hout neemt wel een hoop van je licht weg, in de zomer misschien niet zo erg, maar denk ook eens aan de donkere koude dagen in de herfst en winter. Vrienden van ons hebben twee jaar geleden een houten terras overkapping laten maken en er spijt van. In de winter is het depressief donker in huis, ondanks de tuin op het zuiden.



Buren van ons hebben net een overkapping van staal en glas laten zetten. Erg mooi, en veel lichter. Als wij het ooit zouden overwegen, zou het zo iets worden. Al zou ik het eerst bij haar eens op een winterdag willen ‘ervaren’. Ik heb zelf altijd last van winterdips, dus een donker huis werkt dan niet in mijn voordeel.

Wij hebben redelijk grote ramen thuis en dus geen last van donker…





Deze overkapping zorgt dus ook voor schaduw in de keuken en de achterkant van onze woonkamer… Eerder kon je als de zon scheen echt niet in de keuken staan van de hitte en nu kun je gewoon alles doen. :thumbup:





Ik wil hem echt niet meer kwijt!

De laatste foto vorige post is een foto van de onderkant.

Deel raam en deel hout. Gewoon om van dichtbij te laten zien…







En hier nog één foto vanuit onze keuken genomen…

De aankleding aan de buitenkant kun je natuurlijk naar eigen wens invullen, wij hebben gekozen voor kunststof omdat de rest van het huis ook zo is aangekleed.





Succes…

:lol: noortje,dit is precies wat wij willen

ook die ventilator :thumbup:



hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?

ziet er super uit :stuck_out_tongue:

Dat ziet er mooi uit. Zit er ook ergens een hemelwaterafvoer en is het veiligheidsglas wat er in zit (i.v.m. eventueel veel sneeuwgewicht erop (of kan dat zowiezo geen kwaad)

Hierbij 2 foto’s van onze veranda. Mét golfplaten én gordijnen. De gordijnen kunnen omhoog, dus als er geen zonnetje is, is het binnen niet zo “donker”.

Oh, beetje klein geworden maar ik heb op de laptop geen Photoshop.

Als je meer wilt weten of meer/grotere foto’s wilt zien, hoor ik het wel.

@judith wrote:

:lol: noortje,dit is precies wat wij willen

ook die ventilator :thumbup:



hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?

ziet er super uit :stuck_out_tongue:




Wij hebben dit laten doen door een buurjongen die bij Fixet werkt.

Iemand die er veel verstand van heeft. :thumbup:



En die ventilator lag te verstoffen in de schuur, dus dan maar opnieuw gebruiken. (Heerlijk hoor, pasgeleden met die 35/37 graden… :lol: )







@lbc wrote:
Dat ziet er mooi uit. Zit er ook ergens een hemelwaterafvoer en is het veiligheidsglas wat er in zit (i.v.m. eventueel veel sneeuwgewicht erop (of kan dat zowiezo geen kwaad)


Het dak loopt gelijk aan het platte dak boven de keuken en het water loopt dus gewoon via een soort goten naar een regenpijp, enz...
Het glas is idd veiligheidsglas, speciaal voor buiten. Is ook erg dik, ik geloof 5 cm. Maar deze overkapping kan echt veel hebben hoor...

karin die van jullie is ook heel mooi

ziet er heel gezellig uit :stuck_out_tongue:

Wij hebben een veranda en daar hadden we een dak van doorzichtige golfplaten op. Bij de eerste storm zijn daar een paar flinke takken op gevallen en bleef er niet veel van over. Nu hebben we al een paar jaar blauwe regen eroverheen groeien. Het blijft lekker koel in de zomer en in het najaar verliest het zijn blad en daardoor is het in de winter niet zo donker in huis. Aangezien we een vrij kleine tuin hebben, zijn we ook nog eens erg blij met het groen. En het is ook nog eens goedkoop en makkelijk, we moesten alleen wel even geduld hebben voordat het mooi was. :oops: :mrgreen:

Onze terrasoverkapping is altijd goed bevallen, zelfs als het snik heet is valt de warmte alsnog erg mee. Een overkapping van golfplaten is wel een sterke afrader.