Termijnecho herhaling zelf betalen?

Even een vraagje over het verplicht eigen risico icm zwanger zijn…

Ik heb in september met 10wk een termijnecho gehad in het ziekenhuis met een verwijzing van mijn verloskundige. Toen bleek dat de ingewanden nog deels in de navelstreng zetten, dus de echoscopiste vond het nodig dat ik met 12wk terug kwam voor een herhalingsecho.

Nu krijg ik ineens een rekening van de zorgverzekeraar dat ik die echo zelf mag gaan betalen van mijn verplicht eigen risico. Wie o wie heeft een vergelijkbare situatie gehad en al dan niet het eigen risico moeten aanbreken?

Ben ik nou zo naïef dat ik het raar vind dat ik de herhalingsecho van de termijnecho zelf moet betalen? Ik bedoel, zelf heb ik er niet om gevraagd. De echoscopiste van het ziekenhuis vond dat ik terug moest komen daarvoor. Ik weet mijn weg wel te vinden naar de pretechobureaus waar ik zelf voor moet betalen. Ik vind dit ook weer erg vreemd. Maar goed, zal vast wel weer aan mij liggen.

Maandag gelukkig afspraak met de vk (en 20-wk echo in het zkh), dus kan ik het daar ook even aankaarten.

bellen want hiervoor horen ze je geen rekening te sturen…

Ik heb met 6-12-20-34 weken een echo gehad en hoefde daarvoor niet te betalen…

Wel mijn bloed prikken ivm zwangerschap wat ik wel een beetje zonde vond…

grts patricia

ik hoefde er ook niet voor te betalen! ben met 10 en 12 week geweest!

Geen rekening gezien hier…heb een echo gehad met 6,7,11,12,20 en 21 weken 8)

Verloskundige zorg hoef je nooit zelf te betalen, met uitzondering van bloedonderzoek en ambulancevervoer. Hiervoor geld de eigen risico regel.

Ik heb zelfs niks ontvangen van alle kosten en echo’s rondom mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Hier met 9 weken een termijnecho gehad. En met 13 weken weer een echo, omdat er geen hartactie te horen was. Gelukkig bleek alles goed. Heb er nooit een rekening van gezien.

Enige wat ik heb moeten betalen sinds ik zwanger ben is het bloedonderzoek. (eigen risico)

raar, heb ook met 6, 7, 8 en 9 weken echo gehad, en ook geen extra rekeningen gekregen…

Heb met 5.5 - 8 - 9.5 - 12.3 echo’s gehad. Ook geen rekening van gehad. Maar ik heb mijn eigen risico ook al opgebruikt. Misschien dat daar het verschil in zit. Vind het wel een vreemde zaak. Al met de verzekeraar gebeld? Gewoon vragen waarom.

Bedankt voor de antwoorden. Ben ik dus toch niet gek.

Maandag is de 20-weken echo in het ziekenhuis. Maar eens navragen, misschien is daar iets mis gegaan. :think:

Tigru, ik kreeg de rekening vandaag pas binnen, dus nog niet kunnen bellen met de zorgverzekeraar. Eerst maandag eens navragen in het ziekenhuis en bij de vk en dan kan ik dinsdag alsnog met de verzekeraar bellen.

Hierook geen rekening gehad, en ben met 8, 12, 20 en 36 weken geweest

zoals er al gezegd wordt… achteraan bellen, want deze rekening hoort niet bij jou.

Als de 1e termijnecho te weinig laat zien of nog net te vroeg is hoor je de 2e gewoon vergoed te krijgen.

@mayo28 wrote:

Ik heb zelfs niks ontvangen van alle kosten en echo’s rondom mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap

De 2e controle echo na ma hebben wij wel zelf moeten betalen… ik was toen namelijk niet zwanger meer :wall: (was de redenatie).

gewoon even bellen, Meeste verzekeringsmaatschappijen/bedrijven hanteren het piepsysteem. Ze sturen een rekening/schrijven het af en draaien het terug als je begint te piepen. Heb nooit voor mijn echo’s hoeven betalen en ik heb er 1 gehad toen ik 7 (kijken of het geen mola was), 10 (termijn), 13 (nekplooimeting), 15 (ze konden het hartje niet vinden), 21 (20 wekenecho), 22 weken (was op mijn buik gevallen) en nog een groeiecho in het derde trimester en heb er nooit een rekening van gezien.

Hier ook geen rekening gehad van eigen risico met 5 echo’s

dit is een medische echo, en moet gewoon vergoed worden.

Ik heb met 9 - 11 - 12 - 20 en va de 24ste week elke week een echo gehad en niets zelf hoeven te betalen.

Aangezien het bij jou ook op med indicatie is, gaat het NIET van je eigen risico af.

Ik heb vanochtend even met de verzekering gebeld. Ze zouden het herbeoordelen, omdat het een zwangerschapsecho is. Ach, als ik het maar niet hoef te betalen. Zoveel is duidelijk! Moet goed komen :mrgreen:

Had je wel een verwijsbrief van de vk of echoscopiste meegekregen voor de 2e echo? misschien dat het daar fout is gegaan?

je hoort het sowieso vergoed te krijgen.

Ik kreeg het trouwens bij mijn miskraam niet vergoed, omdat dat geen zwangerschap was :?

@annette77 wrote:

Had je wel een verwijsbrief van de vk of echoscopiste meegekregen voor de 2e echo? misschien dat het daar fout is gegaan?

Ik kreeg het trouwens bij mijn miskraam niet vergoed, omdat dat geen zwangerschap was :?

Serieus? Ik heb de echo’s bij alletwee mijn ma’s gewoon vergoed gekregen. Heb daarna overigens geen controle echo meer gehad om te zien of alles “schoon” was, dus ik weet niet of ik die eventueel ook vergoed had gekregen. Maar een echo die gemaakt wordt om een zwangerschap (of in het slechtste geval miskraam) vast te stellen, hoor je volgens mij gewoon vergoed te krijgen.

@Debke wrote:

@annette77 wrote:

Serieus? Ik heb de echo’s bij alletwee mijn ma’s gewoon vergoed gekregen. Heb daarna overigens geen controle echo meer gehad om te zien of alles “schoon” was, dus ik weet niet of ik die eventueel ook vergoed had gekregen. Maar een echo die gemaakt wordt om een zwangerschap (of in het slechtste geval miskraam) vast te stellen, hoor je volgens mij gewoon vergoed te krijgen.

ik heb een aantal keer met turien gebeld en die mevrouw begreep me en vond het heeel vervelend, maar toch echt zelf betalen… kosten waren iets van 400 euro, echt té bizar, zat ook een consult van een gyn bij.

gelukkig bleef het bij het er van 155…

Dat vind ik serieus schandalig! Heb je al genoeg “ellende” voor je kiezen, moet je ook nog eens een flink bedrag betalen, omdat je zogezegd “niet zwanger” bent! :hand: